اتحادیه‌ای برای بدن‌سازی‌ها

با وجودی که کمتر از سه ماه از ابلاغ تشکیل اتحادیه باشگاه‌های ورزشی سپری می‌شود، باشگاه‌های بدن‌سازی اصفهان برای تشکیل اتحادیه پیش‌قدم شدند تا اولین تجربه در این زمینه در نصف‌جهان رقم بخورد. بر اساس تعریفی که وزارت ورزش و جوانان ارائه کرده است، «اتحادیه شخصیت حقوقی مستقل و غیرانتفاعی متشکل از باشگاه‌های ورزشی است که با هدف نظارت و تأمین حقوق اعضاء در کلیه زمینه‌های ورزشی به‌غیراز ورزش حرفه‌ای با مجوز وزارت ورزش و جوانان ایجاد شده و فعالیت می‌کند و تمامی باشگاه‌های ورزشی که دارای مجوز از کمیسیون‌های موضوع ماده 5 ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها هستند، به شرط قبول اساسنامه و داشتن شرایط خاص که در این اساسنامه قید شده، می‌توانند به عضویت اتحادیه درآیند.»

تاریخ انتشار: 06:45 - پنجشنبه 1400/06/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

پس از ابلاغ این دستورالعمل از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی و اداره‌های ورزش و جوانان استان‌ها، تعدادی از مدیران باشگاه‌های بدن‌سازی اصفهان طی نامه‌نگاری‌هایی با اداره ورزش و جوانان، خواستار تشکیل اتحادیه باشگاه‌های بدن‌سازی شدند که این درخواست موردقبول مدیرکل ورزش و جوانان استان واقع شده و با انتشار فراخوان رسمی، از مدیران باشگاه‌های فعال بدن‌سازی در استان برای عضویت در این اتحادیه و شرکت در انتخابات هیئت‌رئیسه دعوت به عمل آمد تا به سایت اعلام‌شده مراجعه کنند.
در شرایط کرونایی که بر اساس رنگ‌بندی شهرها، باشگاه‌های ورزشی بیشتر مدت را به تعطیلی گذراندند، این موضوع به ضرر مالی تمام باشگاه‌ها و تعطیلی و ورشکستگی برخی دیگر منجر شد تا در این وضعیت تشکیل اتحادیه، اهمیت بیشتری پیدا کند و با توجه به تعداد زیاد باشگاه‌های بدن‌سازی فعال در سطح استان، این گروه اولین گام را برای تشکیل اتحادیه برداشتند.
فرهاد رحیمی، یکی از مدیران باشگاه‌های بدن‌سازی است که پیگیر تشکیل اتحادیه بوده و معتقد است با توجه به شرایط کلی ورزش و باشگاه‌ها، ایجاد تشکل صنفی باشگاه‌های بدن‌سازی یکی از ضرورت‌های مهم بود و با پیگیری‌هایی که از سوی جامعه ورزش صورت گرفت، این موضوع به قانون تبدیل شده و به طور رسمی ابلاغیه آن به ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها ارسال شده است.
به گفته او، حدود دو هزار باشگاه در استان اصفهان وجود دارد که حدود 70درصد آن‌ها در زمینه بدن‌سازی فعال هستند.
آن‌طور که رحــیـمـــی تــأکــیـــد دارد، باشگاه‌های فعال ورزشی همواره با مشکلاتی دست‌به‌گریبان بودند؛ اما در حال حاضر مشکلات زیادی که با شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، مزید بر علت شد تا بسیاری از باشگاه‌ها آسیب اساسی ببینند.
این مدیر ورزشی تأکید دارد، تشکیل اتحادیه، در جهت و حــمـایــت از باشگاه‌های بدن‌سازی است که بتوانند بدنه اقتــصــــادی خود را تقویت کرده و در شرایط بحرانی و پیش‌بینی‌نشده همچون شیوع ویروس کرونا خود را سرپا نگه داشته و به مرحله ورشکستگی نرسند.
او معتقد است در حال حاضر انسجام و اتحاد لازم بین باشگاه‌ها برای دفاع از حق‌وحقوق آن‌ها وجود ندارد تا چنین آسیب‌هایی نبینند، درصورتی‌که اگر تشکلی وجود داشت، می‌توانستند با ایـجــاد راهـکــارهــا و طـراحـــی پروتکل‌هایی، فعالیت خود را ادامه دهند تا چنین آسیب‌هایی را متحمل نشوند. هیچ محدودیتی در عضوگیری وجود ندارد و تمام باشگاه‌هایی که مجوز فعالیت دارند، می‌توانند در این اتحادیه عضو شوند. رحیمی از تمام باشگاه‌ها دعوت می‌کند در اتحادیه عضو شوند؛ زیرا با تشکیل یک اتحادیه قوی، می‌توان از حقوق باشگاه‌ها دفاع کرد.
آن‌طور که این مدیر ورزشی می‌گوید، بر مبنای اساسنامه باید دست‌کم در 15 استان اتحادیه استانی راه‌اندازی شود تا فدراسیون امکان تشکیل اتحادیه کشوری باشگاه‌های بدن‌سازی را پیدا کند.
این کارآفرین ورزشی به ده برابر بودن سرانه فضای ورزشی در کشورهای دیگر اشاره کرده که عمده آن در اختیار بخش خصوصی است و با تأکید بر توانــمـندی خوب در حوزه صنعت اقتصاد ورزش، می‌گوید که اقتصاد ورزش در کشور ما هنوز نوپاست و نیاز به حمایت دارد تا سیر تکمیلی خود را بر اساس نمودارهایی که وجود دارد، طی کند.
رحیمی معتقد است خدماتی که ورزش به جامعه می‌دهد همگی در راستای سلامتی و بهبود سطح کیفیت زندگی افراد است و اگر این اقتصاد رشد کرده و بزرگ شود، ورزش می‌تواند خدمات بهتری را به شهروندان در راســتــای ســـلامـــت آن‌هــا ارائه دهد. با توجه به اینکه اصفهان اولین اقدام در راستای تشکیل اتحادیه باشگاه‌های ورزشی را برداشته است، اجرای صحیح مقدمات تشکیل اتــحـادیــــه و استقبال باشگاه‌های بدن‌سازی فعال می‌تواند منجر به تشکیل یک اتحادیه قدرتمند با کارایی بالا شده و برای دیگر استان‌ها به الگو تبدیل شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر