بدرود با حسین فلاحی نگارگر نصف‌جهان

حسین فلاحی، هنرمند مینیاتوریست اصفهانی، در 83سالگی درگذشت.او را می‌توان مشهورترین نگارگر معاصر اصفهان در نگاه گردشگران خارجی نصف‌جهان دانست؛ نگارگری که نامش در مجله‌های مختلف خارجی، از جمله راهنماهای معتبر گردشگری (مانند لونلی پلنت) ثبت شده و خودش هم به واسطه هنر نگارگری به اقصا‌نقاط دنیا سفر کرده است.

تاریخ انتشار: 14:27 - سه شنبه 1400/06/30
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
no image

 دو کارگاه- فروشگاه او در دو کوچه پشت‌مطبخ و سعدی قرار دارند؛ مهم‌ترین گذرهای گردشگری که به خصوص خارجی‌ها برای رسیدن به نقش‌جهان همیشه از همین مبادی وارد می‌شوند و تا آخر هفته گذشته هم اگر گذرتان به کوچه سعدی افتاده بود، حتما او را پشت میزش در مغازه می‌دیدید که همچنان مشغول کار بود.
حسین فلاحی متولد 25 آذرماه 1317 بود. او زیر نظر بزرگانی مانند علی سجادی که شاگرد مصورالملکی بود، آموزش دید و در 1359 مغازه‌ای در میدان انقلاب را برای عرضه آثارش راه‌اندازی کرد.
 14 سال بعد، فروشگاه کوچه پشت مطبخ و 9 سال بعد، فروشگاه کوچه سعدی را هم راه‌اندازی کرد؛ فروشگاه‌هایی که کارگاه هم بودند و گردشگران ایرانی و خارجی می‌توانستند مینیاتور ایرانی را در لحظه خلق شدن ببینند و اثر دلخواهشان را بخرند.
 او به واسطه همین ارتباط‌های مردمی، زبان‌های مختلف را هم به حد صحبت کردن با مشتریان آموخت و به میراث‌دار و سفیری برای هنر مینیاتور ایران تبدیل شد.
 سرویس میراث و گردشگری روزنامه اصفهان‌زیبا، درگذشت این هنرمند را به خانواده و علاقه‌مندان او تسلیت می‌گوید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر