امید به تکرار لندن برای توکیو

نهمین حضور کاروان ورزشی در پاراالمپیک در حالی محقق می‌شود که اعزام ورزشکاران با دیدگاه کیفی صورت گرفته و تکرار نتیجه پاراالمپیک لندن، بهترین عملکرد برای این تیم خواهد بود. از دو سال قبل ورزشکاران جانباز و معلول روند کسب سهمیه برای پاراالمپیک توکیو را آغاز کردند و ورزشکاران زیادی نیز توانستند به ورودی تعیین‌شده دست پیدا کنند، بااین‌حال بر اساس تصمیم اولیه کمیته ملی پاراالمپیک، تنها ورزشکارانی به توکیو اعزام می‌شدند که شانس کسب مدال داشتند؛ اما در ادامه چند رشته و نفرات بیشتری نیز به این جمع اضافه شدند.

تاریخ انتشار: 10:11 - سه شنبه 1400/06/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 کاروان ورزشی ایران با 62 ورزشکار راهی ژاپن شده که این تعداد نسبت به چهار دوره گذشته، کمترین میزان ورزشکار است که این 62 ورزشکار توسط 21 مربی در توکیو هدایت می‌شوند و در 10 رشته رقابت خواهند کرد. والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر رشته‌های تیمی هستند و بقیه ورزشکاران در رشته‌های انفرادی حضور خواهند داشت.

رکورد لندن در توکیو شکسته می‌شود؟

تاکنون بهترین نتیجه تاریخ برای کاروان ایران در پاراالمپیک لندن به ثبت رسیده است. 10 طلا، 7 نقره و 7 برنز در پاراالمپیک 2012 به نام ایرانی‌ها به ثبت رسیده که کاروان ایران را در رده یازدهم این رویداد قرار داده است. پیش‌بینی کمیته ملی پاراالمپیک که بر مبنای نظر کارشناسان به‌دست‌آمده، حاکی از آن است که ۶۲ ورزشکار اعزامی صاحب ۲۸ مدال می‌شوند که این پیش‌بینی به‌صورت جزئی‌تر شامل ۱۱ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۶ برنز می‌شود. بر اساس پیش‌بینی این کمیته که به‌صورت رشته‌ای نیز منتشر شده، در رشته تیراندازی یک طلا و یک نقره، در وزنه‌برداری سه طلا، یک نقره و یک برنز، در رشته دوومیدانی دو طلا، دو نقره نزدیک به طلا، سه نقره و چهار برنز، جودو دو نقره، تکواندو یک طلا و یک نقره و تیراندازی با کمان سه طلا، یک نقره و دو برنز و در رشته والیبال نشسته نیز یک مدال طلا به دست می‌آید.
اگر پیش‌بینی کمیته پاراالمپیک در این دوره تحقق پیدا کند، ایران با 11 طلا می‌تواند رکورد بهتری را به ثبت برساند و شاید برای نخستین بار بین 10 کشور برتر پاراالمپیک هم قرار بگیرد.
البته باید این موضوع را در نظر گرفت که پیش‌بینی بر اساس رکوردهای ثبت‌شده و عملکرد تیم‌هاست؛ اما در ورزش نمی‌توان روی پیش‌بینی حساب خاصی باز کرد و ممکن است هر اتفاقی رخ بدهد، بدین مفهوم که ممکن است این تعداد مدال به‌خصوص در بخش طلا به دست نیاید؛ اما این احتمال را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت که نتیجه‌ای بهتر از پیش‌بینی‌ها رقم بخورد.
کاروان ایران در پاراالمپیک ریو صاحب ۲۴ مدال شامل ۸ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز شد و طبق آنچه پیش‌بینی شده، تعداد مدال‌های طلای ایران در توکیو با ریو برابر است؛ اما در کسب مدال نقره و برنز به ترتیب به میزان ۳ و یک مدال، افزایش و کاهش مدال‌آوری خواهیم داشت.
تعداد ۸ مدال طلای مساوی در حالی پیش‌بینی شده که سیامند رحمان یکی از طلایی‌های کاروان ایران در ریو بود که اتفاقا برای پاراالمپیک توکیو هم کسب سهمیه کرد و یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی در این دوره بازی‌ها هم بود؛ اما با وجودی که او در ترکیب تیم ایران حضور ندارد، پیش‌بینی شده که ۸ طلای ریو تکرار خواهد شد.
کاروان ورزش ایران در بازی‌های ۲۰۱۶ ریو در جایگاه پانزدهم قرار گرفت؛ اما کسب یکی از رده‌های اول تا دهم، پیش‌بینی مسئولان کمیته ملی پاراالمپیک برای این دوره بازی‌هاست که اگر این اتفاق رخ دهد، نتیجه‌ای بهتر از لندن به دست خواهد آمد.

دست خالی اصفهانی‌ها در پیش‌بینی

در پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، شانس مدالی برای ورزشکاران اصفهان در نظر گرفته نشده و علیرضا مختاری و وحیدعلی نجیمی در رشته دوومیدانی جزو مدال‌آوران محسوب نشده‌اند.
البته نجیمی ورزشکار اصفهان محسوب نمی‌شود و به‌عنوان ورزشکار همدان راهی پاراالمپیک شده است، این دونده جوان که سابقه قهرمانی در بازی‌های پارآسیایی را دارد، از انگیزه بسیار زیادی برای نتیجه‌گیری برخوردار است.
مختاری که دومین المپیک متوالی را تجربه می‌کند، انگیزه مضاعفی برای کسب مدال داشته و طی گفت‌وگویی که با او داشتیم، ضمن دل‌خوری از پیش‌بینی کمیته ملی پاراالمپیک، اعلام کرد که نتیجه واقعی در حین مسابقه مشخص می‌شود.
ورزش اصفهان در تیم ملی بسکتبال با ویلچر نیز دو نماینده دارد و بر اساس پیش‌بینی کمیته ملی پاراالمپیک، این تیم در رده هشتم جای می‌گیرد که به نسبت دوره گذشته، پیشرفت دو پله‌ای را تجربه می‌کند؛ اما کماکان دستش از مدال کوتاه است.

جای خالی سیامند رحمان

جای خالی سیامند رحمان، در پاراالمپیک توکیو بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین ایران که دو طلای لندن و ریو را در کارنامه داشت، در دوره قبلی پاراالمپیک با رکورد رؤیایی 310 کیلوگرم توجه همه دنیا را به خود جلب کرد. او که خودش را برای پاراالمپیک توکیو آماده می‌کرد، 11 اسفند در زادگاه خود به شکل شوکه‌کننده‌ای درگذشت. این ستاره 31 ساله پاراالمپیکی ایران بدون شک توانایی ثبت رکوردهای جدید را در توکیو هم داشت؛ اما حالا فقط جای خالی‌اش احساس خواهد شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سبا راد

برچسب‌های خبر