پایان موج پنجم

کرونای نفس‌گیر از نفس افتاد و موج پنجم بالاخره فروکش کرد. نقشه ایران از قرمزی به زرد و نارنجی و گاهی نقاط آبی تغییر رنگ داد و تعداد مبتلایان و بـســتـــری‌هـــای کرونایی طی دو هفته اخیر رو به کاهش رفت. اصفهان که از نیمه تیر در موج پنجم کرونا قرار گرفته بود، در روزهای پایانی شهریور و بعد از گذراندن روزهایی که در آمار مرگ‌ومیر و بستری بیماران کرونایی به بیشترین حد ممکن رسیده و رکورد زده بود، به روند ثابت رسید و از شرایط بسیار پرخطر خارج شد. بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید۱۹ در زمان حاضر هیچ شهری در استان اصفهان در وضعیت قرمز قرار ندارد و از ۲۸ شهرستان، فقط ۲ شهرستان خوروبیابانک و بویین‌میاندشت در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر مناطق در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

تاریخ انتشار: 09:58 - یکشنبه 1400/06/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 آن‌طور که حجت‌الله غلامی، سخن‌گوی استانی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده با کاهش تعداد بستری‌ها، فوتی‌ها و مبتلایان، اصفهان از قله پیک پنجم عبور کرده؛ اما این روند با یک شیب ملایم نزولی است که برای سرعت‌بخشیدن آن باید رعایت بیش‌ازپیش شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت گیرد. بنابر اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، تعداد بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌های اصفهان در موج پنجم کرونا به رکورد جدیدی در دو سال گذشته رسید و به بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر در اوایل شهریور امسال افزایش یافت؛ اما با گذر از قله این موج از حدود دو هفته گذشته روند بستری نزولی شد و در زمان حاضر حدود دو هزار و ۶۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
شمار بیماران جدید بستری در موج پنجم کرونا نیز در اصفهان به اعداد بی‌سابقه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در روز رسید و همین امر تأثیر بسزایی در تکمیل سریع ظـرفــیـت بـیـمـارســتـان‌هــای استان داشت. بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها نیز در موج پنجم کرونا در استان اصفهان به بیش از ۴۰۰ نفر رسیدند و شمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تا ۶۰ نفر در روز نیز افزایش یافت.
خارج‌شــدن اصــفـهـــان از وضـعیــت قرمز در حالی صورت می‌گیرد که مرگ‌ومیرهای کرونا آن‌قدرها کاهش چشمگیری نداشته است و به گفته کارشناسان امر، شاید سرکش بودن ویروس دلتا و انتشار سریع آن، دلیلی بر این امر باشد. سخن‌گوی استانی ستاد مقابله با کرونا همچنین اعلام کرده است تعداد بستری‌های استان کاهشی شده و تست مثبت کرونا از ۵۰ به ۳۴درصد رسیده است. همچنین تعداد ترخیصی‌های استان بیشتر از بستری‌ها و تست‌های مثبت رو به کاهش است.
از طرفی با تأمین واکسن کرونای موردنیاز کشور، روند واکسیناسیون سرعت خوبی گرفته است و در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های سنی در محدوده ۳۰ تا ۴۰ سال نیز انجام می‌شود. به گفته استاندار اصفهان، واکــسیناسیون در همه شــهــرســتــان‌هــای اســتــان تا جمعه هفته پیش رو برای افراد بالای ۱۸ سال روستایی و شهـرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعـیـت انـجـام خواهد شد. عـبـاس رضـایـی افزود: هر نوع واکسن تخصیصی به استان به‌صورت متناسب در شهرستان‌ها توزیع می‌شود و درباره کمبود واکسن نگرانی وجود ندارد. استاندار اصفهان گفت: فرمانداران، خیران و نهادهای مستقر در شهرستان‌ها نیز تجهیزات لازم برای واکسیناسیون مانند سرنگ، رایانه و مکان‌های تزریق را فراهم می‌کنند.

تردد بین‌شهری مجاز است

سخن‌گوی ســتــاد اســتـانــی مقابله با کرونا در اصـفـهــان هـمچـنـیـن اعلام کرده که با توجه به اینکه حجم واکسیناسیون گسترش پیدا کرده، ممنوعیت تردد شبانه تا ۱۵مهر در شــهــرهـــای اصفهان، کاشان، آران‌وبیدگل، نجف‌آباد، خمینی‌شهــر، شهرضا، شاهــیـــن‌شــهـــر، مـبـارکــه، زرین‌شهر، فلاورجان، بهارستان و فولادشهر اعمال نمی‌شود. پارک‌ها و بوستان‌ها نیز از اول مهر بدون بازگشایی مراکز تفریحی و خدماتی می‌توانند فعالیت کنند و تردد به این اماکن ممنوع نیست. غلامی با بیان اینـکــه تــردد از استان‌های قرمز به اصفهان ممنوع است، تصریح کرد: اما تردد بین شهرهای استان (تردد بین‌شهری) به دلـیــل نــارنـجـی‌بــودن بیشـتــر شهرستان‌ها ممنوع نیست و مجاز است.

پرهیز از دورهمی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری

به گفته کـمـال حیدری، معاون بـهداشــتـــی دانـشگــاه علوم‌پزشکی اصفهان، برای پوشش ۷۰درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان به تزریق حدود هفت میلیون دز واکسن کرونا نیاز داریم که تاکنون بیش از دو میلیون دز تزریق شده و با توجه به میزان واکسن موجود و هدف‌گذاری ستاد ملی کرونا، تلاش می‌شود پنج میلیون دز باقی‌مانده در یک تا یک‌ونیم ماه آینده تزریق شود.
با وجودی که این روزها تعداد زیادی از مردم در حال دریافت واکسن کرونا هستند و سطح پوشش واکسیناسیون با شتاب مناسبی در حال افزایش است؛ اما مسئولان و پزشکان همچنان بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پــرهــیــز از دورهمی، مسافرت‌های غیرضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا تأکید دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر