هدیه مجازی اصفهان به مناسبت روز جهانی گردشگری

اگر بخواهید در پنج دقیقه اصفهان را توصیف کنید، چه می‌گویید؟  از همه شما دعوت می‌کنم به این پرسش خیلی جدی فکر کنید و پاسختان را به زبان بیاورید. کدام تصاویر، کدام حس‌ها برایتان اولویت دارند؟ حالا اگر بخواهید به جای گفتن، اصفهان را در پنج دقیقه به دوستانتان در اقصانقاط دنیا نشان دهید، چطور روایت می‌کنید؟!

تاریخ انتشار: 10:35 - شنبه 1400/07/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دوران کرونا، بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به صنعت گردشگری دنیا وارد کرد. همه در سکون و سکوت فرو رفتند. هواپیماها از حرکت بازایستادند، شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا خالی از گردشگر شدند. هتل‌های پرطرفدار در رخوت فرو رفتند و پیش از هر چیزی، سفر تعطیل و غیرمجاز شد. در پی این اتفاق‌ها برنامه‌های عرصه‌محور ارگـان‌هـــای مـخـتـلــف از جمـلـه شهرداری‌ها هم در همه شهرهای دنیا لغو یا بسیار کم شدند و جهان به سمت تبلیغ «سفر مجازی»، «سفرهای درون‌شهری» و «برنامه‌ریزی برای سفرهای پساکرونایی» رفت.
شهرداری اصفهان اما دست به ابتکاری زد که می‌توان آن را به الگوی خوش‌سلیقگی، هوشمندی و حرکت متناسب در شرایط حادِ پیش‌آمده، تعبیر کرد. چند نفر از مدیران شهری آگاه و دوستدارِ میراث فرهنگی و گردشگری، تصمیم گرفتند از فرصت رکودهای کرونایی برای فیلم‌سازی درباره اصفهان استفاده کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند در شرایطی که امکان سفر نیست، مردم می‌توانند با یک ویدئوی پنج‌دقیقه‌ای که تصاویر کارت‌پستالی و اطلاعات موجز و جذاب ارائه می‌دهد، به اصفهان سفر کنند، عطش دیدن این شهر در وجودشان ایجاد شود و آن‌ها را به برنامه‌ریزی سفر اصفهان در پساکرونا تشویق کند؛ ترفندی جذاب در حوزه بازاریابی شهری که حکم هدیه‌ای مجازی برای گردشگران دنیا را دارد.

 دیدن این فیلم‌ها برای همه از جمله خودِ اصفهانی‌ها هم جذاب است؛ به چند دلیل: اول اینکه برخی از فضاهای به‌نمایش‌درآمده در این ویدئوها بازدید عمومی ندارند. دوم اینکه شماری از بناها در هر بار پیک کرونایی این دو سال عجیب، بسته شده‌اند و مردم از دیدنشان محروم. سوم اینکه نماهای زیبایی از فراز اصفهان می‌بینیم که در حالت عادی چنین زاویه دیدی نسبت به بناها نداریم و چهارم اینکه حتی اگر همه بناها و فضاهای به‌نمایش‌درآمده در فیلم را هم دیده باشیم، در این فیلم‌ها برخی زوایای خاص این بناها به تصویر کشیده شده‌اند که برای همه جذاب است و روایتی تازه از بناهای آشنا به مخاطب ارائه می‌شود. از تصاویر که بگذریم، اتفاق چشمگیر و ارزشمند دیگر، این است که افرادی در کشورهایی که شهری در آنان با اصفهان پیمان خواهرخواندگی بسته، نریشن فیلم‌ها را خوانده‌اند. به عبارتی، اصفهان از زبان خارجی‌هایی شنیده می‌شود که صداپیشه حرفه‌ای کشورشان هستند و با لهجه‌های آشنا برای هم‌میهنانشان، نصف‌جهان را روایت می‌کنند؛ نکته‌ای که باعث شده حلاوت ویدئوها دو صدچندان شود.

در توصیف فیلم می‌توان گفت، بیشتر از 50 فضای مختلف از جمله بناهای ثبت‌شده در فهرست میراث ملی و جهانی و جاذبه‌های تفریحی، فرهنگی و شهری اصفهان در این ویدئو به نمایش درآمده‌اند آن هم در چهار فصل و به طور ویژه بهار و پاییز. از جمله می‌توان به نماهایی اشاره کرد؛ مانند مناره مسجد جامع عتیق، مسجد جامع عباسی، میدان نقش‌جهان، کاخ چهلستون، مسجد شیخ لطف‌الله، اتاق ساعت قیصریه، سـی‌وســه‌پـــل، پـارک‌هــــا، زاینده‌رود، تالار اشرف، خانه هولستر، خانه مشیرالملک، محراب مسجد سید، کاخ عالی‌قاپو، پل خواجو، کوه آتشگاه، موزه گالری سردر قیصریه، مسجد حکیم، خانه تاریخی بخردی، باغ پرندگان، تله‌کابین صفه، بازار اصفهان، منار چهل دختران، منار ساربان، منار دارالضیافه، مجسمه شهری چوگان، توحیدخانه، کتابخانه سلامتیان، برج رکیب‌خانه، آتشکده زرتشتیان اصفهان (درب مهر و گوهر مهربان)، کنیسه نوبهار، کلیسای بیت‌لحم، کلیسای وانک، کلیسای مریم، کنیسه ملایعقوب، چهارباغ، پل خـواجــو، کــاخ هشت‌بهشت، منارجنبان، خانه کشیش، میدان جلفا و بازار هنر. صنایع‌دستی، آثار هنری و استادکاران و هنرمندانی هم در فیلم دیده می‌شوند. مثلا در نماهایی فرش ایرانی با عنوان چهارباغ را در میانه چهارباغ می‌بینیم. قلم‌زنی، مینیاتور یا نگارگری ایرانی، قلم‌کاری، میناکـاری، اسطرلاب و کره سماوی، منبت و معــرق چوب، شیشه‌گری، مخمل‌بــافــی، سازسازی ســنـتــی، قـفـل‌ســـــازی، کاشی‌کاری و فیروزه‌کوبی هم از جمله صنایع‌دستی اصفهان هستند که در فـیـلـم به نمایش درآمده‌اند. همچنین به صدا درآمدن تنها کوچناک به یادگار مانده در جلفای نوی ارامنه اصفهان و تکان‌خوردن منارجنبان از جمله بخش‌های جالب‌توجهی هستند که در فیلم می‌بینیم.

اجازه بدهید تأکید کنم که این پرونده هدیه مجازی اصفهان‌زیباست به خوانندگان علاقه‌مند میراث و گردشگری در آستانه پنجم مهر، روزی که به نام روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. این پرونده را برای دوستانتان در کشورهای مختلف بفرستید و از آنان دعوت کنید اصفهان را به بیان خودشان ببینند و بشنوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر