پول بیشتر مهم است یا پیشرفت؟!

لیگ‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فرصت خوبی برای بازیکنانی است که در دهه سوم زندگی خود قرار دارند یا به انتهای دوران فوتبالی خود نزدیک هستند؛ زیرا این بازیکنان می‌خواهند با حضور در آن لیگ‌ها از لحاظ مالی، درآمد بسیار خوبی کسب کنند.

تاریخ انتشار: 02:14 - یکشنبه 1400/07/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

این اتفاق نه‌تنها برای بازیکنان ایرانی بلکه حتی برای بزرگان فوتبال دنیا همچون ژاوی، گابی، جووینکو و دیگر ستارگان درخشان فوتبال نیز رخ داده است؛ اما موضوع مهم این است که چرا برخی بازیکنان در سنین جوانی به چنین لیگ‌هایی می‌روند و آیا چنین تصمیم‌هایی از جنبه فوتبالی به نفع آن‌هاست؟
احمد نورالهی و مهدی قائدی دو بازیکن بسیار تأثیرگذار و محبوب دو تیم قرمز و آبی پایتخت بودند که هر دو به تیم شباب الاهلی پیوستند و این روزها شاهد درخشش و خبرسازی آن‌ها در این تیم اماراتی هستیم.
با ورود کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران، بعد از سال‌ها دوباره تعداد لژیونرهای ایرانی افزایش یافت و تا به همین امروز نیز بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی در تیم‌های خارجی، در آسیا و اروپا توپ می‌زنند که برخی همچون طارمی، سـردار آزمون و عابدزاده هدف اصـلـی‌شـان پـیـــشــرفــت در زمـیـنــه فـوتبــال و پیوستن به تیم‌های بزرگ بوده و برخی نیز فقط به دنبال نام لژیونر شدن یا پول به لیگ‌های حتی سطح پایین آسیا می‌روند. در ادامه این مطـلـب، دلایل اتخاذ چـنـیـن تصمیـمـی را بررسی می‌کنیم.

کیفیت لیگ‌ها

در بین لیگ‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، لیگ قطر به واسطه حضور ستارگان، کیفیت فنی تیم‌ها و مهم‌تر از آن نحوه تمرینات و آمادگی بازیکنان در سطح بالاتری نسبت به لیگ‌های امارات، کویت و عربستان قرار دارد.
لیگ امارات چندین سال است با افت محسوسی روبه‌رو شده و شاهد هستیم که تیم‌های این لیگ نیز جز همین تیم شباب الاهلی حضور قدرتمندی در لیگ قهرمانان آسیا ندارند و در کل لیگ سطح بالا و با کیفیتی محسوب نمی‌شود.
تیم ذکرشده با اینکه قدرتمندتریـــن تـیــم امارات اســت و ســتــارگـــــان صاحـب‌نـامــی هم دارد، بــاز هـم نمی‌توان او را تیمی برای پیشرفت بازیکن دانست. باید گفت دوره‌ای که امارات لیگ باکیفیتی داشت و چند لژیونر ایرانی درجه یک در آنجا بازی می‌کرد، ســـپـری شــده است.

خطر در سال منتهی به جام‌جهانی

رقابت‌های جام‌جهانی در سال 2022 برگزار خواهد شد و در همه نقاط دنیا، بازیکنان در تلاش هستند تا در سال منتهی به جام‌جهانی، ثبات را در عملکرد و وضعیتشان نشان دهند و با بهبود آمادگی بتوانند در لیست تیم ملی برای جام‌جهانی حضور داشته باشند. خطر تغییر تیم و مهم‌تر و خطرناک‌تر از آن تغییر لیگ در این سال بسیار عجیب و ترسناک است. اینکه بازیکنی از یک لیگ به لیگی دیگر و به‌خصوص به تیمی قدرتمند و پرمهره از آن لیگ منتقل شود، امکان تطابق نیافتن با شرایط لیگ و تیم جدید ممکن است منجر به افت فنی و فیزیکی بازیکن شود و درنهایت او را نیمکت‌نشین کند و به همین راحتی بازیکن یک جام‌جهانی و میدانی برای بیشتر دیده شدن خود را از دست می‌دهد.

فروش آینده در جوانی

همان‌طور که گفته شد، در بازیکنان بالای 30سـال انـتـقـــال به چـنـیــن لیگ‌هایی امری طبیعی است؛ اما احمد نورالهی و به‌خصوص مهدی قائدی به ترتیب با 28 و 22 سال سن همچنان جوان هستند و می‌توانند به تیم‌های خارجی نیز بروند و فوتبالشان را ادامه دهند و این موضوع درباره قائدی که هنوز در ابتدای بیست سالگی قرار دارد بسیار مهم‌تر و جدی‌تر است. بازیکنی که یکی از پدیده‌های آسیا خطاب می‌شود در این سن با بازی در لیگ امارات، شاید پول خوبی به دست بیاورد؛ اما ممکن است تا قبل از 30 سالگی فوتبالش به اتمام برسد. با اینکه نمونه متناقضی همچون مهدی طارمی وجود دارد که با وجود حضور در لیگ قطر و باشگاه الغرافه اکنون یکی از بهترین بازیکنان پرتغال است؛ اما شاید همه شبیه طارمی نشوند. در نهایت باید توجه داشت که لژیونرشدن به همین سادگی نیست و حتی برخی ممکن است لیگ‌های اروپایی را انتخاب کنند؛ اما موفق نشوند. بازیکن باید به‌موقع و صحیح انتخاب کند تا بتواند پیشرفت کند. نه‌تنها کشور و لیگ انتخاب شده بلکه حتی مربی، تفکرات مربی و ترکیب تیم نیز باید در انتخاب مهم باشد؛ زیرا در غیر این صورت، ممکن است به سرنوشت علیرضا جهانبخش در برایتون منجر شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرعباس شریفی

برچسب‌های خبر