گمان مبر که به پایان رسید کار مغان

آیین پایانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان چهارشنبه بیست‌ویکم مهرماه ساعت 18:30 در تهران با پخش بخش‌هایی از فیلم مریم و میتیل ساخته شادروان فتحعلی اویسی آغاز شد. سپس علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، در پیامی ویدئویی گفت: «اکثر هنرمندان ما هنرمندان ارزشمندی هستند که برای ارتقای هویت ملی و هویت اجتماعی و دینی‌شان فیلم می‌سازند و من از اصفهان، شهر فرهنگ و هنر، از همه هنرمندان به خصوص عزیزانی که در عرصه کودک فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.»

تاریخ انتشار: 00:39 - پنجشنبه 1400/07/22
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
no image

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان

«علیرضا تابش» دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم اظهار کرد: «از خداوند متعال سپاسگزارم که مقدر و ممکن ساخت اکنون اینجا بایستم و در مراسم پایانی سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران در مقام دبیر جشنواره، با شما سخن بگویم. شما در این چند روز شاهد نتیجه تلاش‌های جمعی من و همکارانم برای برگزاری جشنواره‌ای در شأن مخاطبان گران‌قدرش و نیز درخور سینمای ایران بودید. تشخیص اینکه تا چه میزان در انجام این امر موفق بودیم را باید بر عهده مخاطبان و کارشناسان گذاشت، اما خداوند را شاهد می‌گیرم که همکارانم در تمام این چندماه آنچه در توان داشتند صرف کردند تا چند روزی لبخند بر لب کودکان و نوجوانان کشورمان بنشیند و رضایت جامعه سینماگران و هنرمندان، حاصل شود.»
او افزود: «حضور و همراهی ۲۲۲۰ داور کودک و نوجوان از سراسر کشور در این دوره از جشنواره افتخاری برای همه ما بود. همچنین امیدوارم نتیجه نیز به کام شما و مخاطبان جشنواره شیرین آمده باشد. داستان جشنواره و داستان درخت تنومند سینمای کودک و نوجوان ایران، بسیار بلندتر از عمر مدیریت مدیران و سیاست‌گذاران حوزه فرهنگ است، در هر دوره و زمانی گروهی و جمعی به حراست از این درخت می‌پردازند و تلاش می‌کنند با آبیاری و هرس این درخت تنومند آن را به شکل زیباتری بیارایند و مسیر رشدش را هموار کنند؛ اما همه از جمله من و همکارانم می‌دانیم که ریشه‌های گسترده این درخت تنومند با بطن فرهنگ ایران‌زمین نسبت دارد و از میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی با قدمتی چندهزارساله تغذیه می‌کند. چنین نهاد ریشه‌داری هم پیش از عمر مدیریتی ما زیست و بقا داشته و هم پس از ما به رشد و بالندگی خود ادامه خواهد داد.»
تابش تصریح کرد: «امیدوارم ثمرات این شجره طیبه، در سال‌های پیش رو، درخشان‌تر، به‌یادماندنی‌تر و موفق‌تر از تمام افتخارات و دستاوردهای این سال‌هایی باشد که وظیفه حراست از آن بر دوش ما سنگینی می‌کرد. اطمینان دارم تقویت ارتباط میان مخاطب و سینما، حضور نسل جوان پویا و نوجو در جامعه سینماگران و بسط و ترویج فناوری‌های نوین و اندیشه‌های نو، آینده‌ای درخشان برای این گونه سینمایی رقم خواهد زد.»
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: «از این فرصت استفاده و ضمن پذیرش مسئولیت کم‌وکاستی‌های جشنواره و مدیریت سینمای کودک و نوجوان که طبیعتا بر عهده خود احساس می‌کنم از تلاش‌های همکاران عزیزم همچون جناب آقای فریدزاده، جناب آقای ایل‌بیگی، جناب آقای مسعود احمدیان، جناب آقای ایمان حجتی، جناب آقای سجادی، جناب آقای سیمونیان، جناب آقای دلیلی، جناب آقای شکرخواه، جناب آقای شیخ‌الاسلامی، جناب آقای علیزاده، جناب آقای تاجیک، جناب آقای دولتی، جناب آقای سلیمان‌زاده، جناب آقای شاه‌محمدی، سرکار خانم مصطفوی، سرکار خانم رستم‌خانی، سرکار خانم مهسا فریبا، سرکار خانم عسگری، سرکار خانم قانیان، دبیران محترم استانی جشنواره در شهرهای مختلف کشور و عزیزان و دوستان دیگر مستقر در دو شهر تهران و اصفهان و همکاران خستگی‌ناپذیرم در بنیاد سینمایی فارابی برای تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها در جهت رونق و نظم جشنواره و نیز همراهی‌های مسئولان دولت گذشته و فعلی و شهرداران سابق و فعلی اصفهان در هموارساختن مسیر برگزاری این جشنواره تقدیر می‌کنم.»
تابش تأکید کرد: «ایمان دارم که علی‌رغم حضور یا غیبت ما، این حکایت و داستان را پایانی نیست، لذا به جای مصرع معروف به پایان آمد این دفتر، حکایت هم‌چنان باقی است، سخن خود را با این نوید به پایان می‌برم که گمان مبر که به پایان رسید کار مغان/ هزار باده ناخورده در رگ تاک است. به امید پیشرفت و شکوفایی سینمای کودک و نوجوان در سال‌های آینده.»

 اهدای جوایز بخش بین‌الملل

در بخش بعدی این مراسم، پوران درخشنده جایزه بخش سیفژ هیئت داوران، سیفژ تندیس و دیپلم افتخار را به «مهدی جعفری» کارگردان «یدو» اهدا کرد. مهرداد اسکویی جایزه تقدیر ویژه بهترین فیلم کوتاه را به «میگوئل آنایا بوریا» کارگردان فیلم «مادربزرگ من ماتیلده» از کشور مکزیک اهدا کرد. اسکویی همچنین پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی را به «فرانچسکا کانه پا» برای فیلم «سکوت رودخانه» اهدا کرد. دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری نیز توسط مهرداد اسکویی به «مرتضی نجفی» برای فیلم‌برداری فیلم «یدو» اهدا شد.
بهرام دهقانیار جایزه دیپلم افتخار دستاورد هنری برای موسیقی متن را به «روهن روهن» برای فیلم «سوومی» ساخته امول وسانت‌گل از کشور هندوستان اهدا کرد.
رائد فریدزاده پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری را به «دراژن ژارکوویچ» و «مارینا آندره اسکوپ» برای کارگردانی فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» از کشور کرواسی اهدا کرد.
دیپلم افتخار بهترین بازیگر توسط گلاره عباسی به گروه بازیگران فلیم «محافظ برادر» ساخته «فرید کراهان» از کشور ترکیه اهدا شد. عباسی همچنین پروانه زرین بهترین بازیگر کودک را به «یاسین حبیب‌پور» برای بازی در فیلم «پسران دریا» از ایران اهدا کرد.
پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه توسط فرهاد توحیدی به «افشین هاشمی» و «حسین قاسمی جامی» برای فیلم‌نامه «پسران دریا» اهدا شد.
افشین هاشمی اظهار کرد: «خوشحالم که آغاز ۴۶سالگی من با دریافت جایزه در جشنواره همراه بود و فکر می‌کنم این آغاز راهی نو برای من است و یاد زنده‌یاد فرشته طائرپور را گرامی می‌دارم.»
در ادامه، رسول صدرعاملی پروانه زرین بهترین کارگردانی را به «مهدی جعفری» کارگردان فیلم «یدو» اهدا کرد. صدرعاملی پیش از اعلام جایزه گفت: «اگر قرار است سهمی از بازار جهانی داشته باشیم که غم‌انگیز عقب افتاده‌ایم، مسیرمان از سینمای کودک می‌گذرد و دنیای خیال‌انگیز سینماست که به ما کمک خواهد کرد و اگر تمرکزمان را روی سینمای کودک بگذاریم باعث رونق سینما و ارزآوری خواهیم شد. خواهش می‌کنم که تمرکز بیشتری روی تولید محصولات سینمایی و سریال کودک داشته باشیم؛ چراکه از کشورهای منطقه هم عقب مانده‌ایم.»
همچنین جایزه ویژه هیئت داوران توسط رائد فریدزاده به «خوآن پاتو» کارگردان فیلم «لوسیا» از کشور اسپانیا اهدا شد.

 جایزه داوران کودک و نوجوان بخش بین‌الملل

در ادامه این آئین، «آنا» داور نوجوان از گرجستان، به نمایندگی از داوران کودک و نوجوان بخش بین‌الملل در پیامی ویدئویی منتخب این گروه داوری را اعلام کرد و رائد فریدزاده نیز اعلام کرد که پروانه زرین بهترین فیلم از منظر داوران بین‌الملل به فیلم پدربزرگ من یک فضایی است به کارگردانی «دراژن ژارکوویچ» و «مارینا آندره اسکوپ» اهدا شد.

 جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل

پروانه زرین بهترین فیلم توسط «محمد خزائی» رئیس سازمان سینمایی کشور و علیرضا تابش دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به «محمدرضا مصباح» تهیه‌کننده فیلم «یدو» اهدا شد.
محمد خزائی، رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: «از آقای تابش و همکارانشان تشکر می‌کنم که در شرایط سخت تلاش کردند که چراغ این جشنواره روشن بماند. در نقدهایی که رسانه‌ها از ایشان کردند به نظر من موقعیت آقای تابش را به‌درستی ارزیابی نکردند؛ چرا که برگزاری جشنواره در چنین شرایط سختی کاری بسیار هنرمندانه بود. شرایط تولید، کمبود پول و نبود اعتبار کافی، شرایط این جشنواره را سخت کرد. جای آقای انتظامی خالی است؛ زیرا این جشنواره حاصل مدیریت اوست و من از ایشان تشکر می‌کنم. من مهمان هستم و قصد زیاد صحبت‌کردن ندارم اما سینمای کودک احیا شده ان‌شاءالله احیاتر خواهد شد.»

 اهدای جوایز بخش دبیر جشنواره

دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش کروناروایت توسط علیرضا تابش دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به «ایلیا رمضانی» برای فیلم «فضای زندگی» اهدا شد. تابش همچنین دیپلم افتخار بداعت و نوآوری را به «حبیب احمدزاده» کارگردان فیلم «داستان‌های هزار و یک روز؛ افسانه بُناسان و غول چراغ جادو»، دیپلم افتخار بخش کسب‌وکار و ترغیب مخاطبان کودک و نوجوان را به «بهروز مفید» کارگردان فیلم «بام‌بالا» و دیپلم افتخار بهترین فیلم در ارائه تصویری متفاوت از نوجوانان خطه سیستان و بلوچستان را به «حسین ریگی» کارگردان «لیپار» اهدا کرد. ریگی پس از دریافت جایزه خود گفت: «سینما ۵۰ سال را به سیستان و بلوچستان بدهکار بود و من این فیلم را از بابت ادای دین به این خطه ساختم تا با این فیلم به تماشای تصویری متفاوت از سیستان و بلوچستان بنشینید.» او جایزه خود را از طرف خودش و گروه فیلم‌سازی و مردم سیستان و بلوچستان به علی لندی اهدا کرد.

 جایزه بخش وب سری و پویانمایی کوتاه

مهین جواهریان دیپلم افتخار بهترین وب سری را به «فریاد بیات» برای فیلم «آشمچز- یک اشتباه دیجیتالی» اهدا کرد.
جواهریان همچنین دیپلم افتخار بهترین پویانمایی کوتاه را به «فهمیه قبادی» کارگردان فیلم «ای دی» اهدا کرد.

 جوایز فیلم‌های داستانی کوتاه

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی توسط سهیل موفق به «متین رکن» کارگردان فیلم «منم سمیرا» به اهدا شد. متین رکن گفت: «من جایزه خودم را به سه نفر تقدیم می‌کنم، اول به ملاله یوسف زهی که مورد استبداد طالبان قرار گرفت و سرانجام جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، دوم به شبنم تیموری بازیگر خردسال فیلم خود و سوم به همه سمیراها همه دختران فارسی زبان که مورد استبداد قرار می‌گیرند و سرانجام پیروز خواهند بود.»

 جایزه فیلم‌های بلند داستانی

همچنین بهروز شعیبی پروانه زرین بهترین فیلم داستانی را به «کریم رناسیان» کارگردان اصفهانی فیلم «راز قلعه» اهدا کرد.

 جایزه شهید بهنام محمدی

حبیب ایل‌بیگی، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: «جایزه شهید بهنام محمدی برای تقدیر از شهدای کودک و نوجوان است و خدا را شکر که این راه در همان سال‌های جنگ تمام نشد و ما با علی لندی ها شاهد هستیم که قهرمانان نوجوان کشورمان در همیشه تاریخ در بزنگاه‌ها نقش خود را ایفا می‌کنند. من افتخار دارم این جایزه را به نام شهید بهنام محمدی اهدا کنم.»
ایل بیگی دیپلم افتخار شهید بهنام محمدی را به «نبی قلی زاده» کارگردان فیلم بلند سینمایی «پدرم رسول» اهدا کرد.

 جایزه بهترین دستاورد هنری

در ادامه، پروانه زرین بهترین دستاورد فنی توسط بهرام دهقانیار به «مسعود سخاوت‌دوست» سازنده موسیقی متن فیلم «لیپار» اهدا شد.

 جایزه بخش زاون قوکاسیان

در ادامه جایزه بخش زاون قوکاسیان توسط رضا درستکار به کارگردان «سیدجمال سیدحاتمی» برای فیلم «بام بالا» اهدا شد.

 جایزه بهترین بازیگر کودک و نوجوان

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان توسط گلاره عباسی به «آندیا یحیی‌پور» بازیگر فیلم «میان صخره‌ها» اهدا شد. این هنرمند نوجوان گفت: «من آرزوی این جایزه را داشتم.»

 جایزه بهترین فیلم‌نامه

در ادامه پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه توسط رضا درستکار و بهروز شعیبی به «امیرمحمد عبدی» نویسنده فیلم «بام بالا» اهدا شد.

 جایزه بهترین کارگردانی

همچنین پروانه زرین بهترین کارگردانی توسط بهروز شعیبی و بهرام دهقانیار به «حسین ریگی» کارگردان فیلم «لیپار» اهدا شد که با درخواست ریگی پنج بازیگر سیستان و بلوچستانی این فیلم به روی صحنه آمدند.

 جایزه ویژه هیئت داوران

در ادامه جایزه ویژه هیئت داوران از سوی هیئت داوران به «مختار عبدالهی» کارگردان فیلم «میان صخره‌ها» اهدا شد. عبدالهی گفت: «اندیکا مونوم بهار. این روزها بختیاری در غم است، غم فراق علی لندی، زلزله‌ای که زیاد سر و صدا نکرد اما همان پنج ریشتر کافی بود تا خیلی از روستاها را با خاک یکی کند و امیدوارم مسئولان بیشتر به این قضیه نگاه کنند. اول از مرکز گسترش سینمای مستند تشکر می‌کنم و همه همکارانم که بدون کوچک‌ترین چشمداشت کار کردند و این جایزه را به کسی تقدیم می‌کنم که جای او برای من بسیار خالی است، ولی می دانم اینجا حضور دارد، برادرم سردار که مدتی قبل از دنیا رفت.»

 جایزه بهترین فیلم سینمای ایران

پروانه زرین بهترین فیلم سینمای ایران توسط محمد خزائی رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به «بهروز نشان» کارگردان فیلم «پسران دریا» اهدا شد.

 جایزه هیئت داوران کودک و نوجوان سراسر کشور

در ادامه آئین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین‌الملی فیلم‌های کودکان و نواجوانان، «صبا» به نمایندگی از داوران کودک و نوجوان سراسر کشور همراه با علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روی صحنه آمد و جایزه بخش کودک را اعلام کرد. صبا در این بخش گفت: «به نام خدایی که ما بچه‌ها را خیلی دوست دارد، سلام. من به نمایندگی از 2220 کودک و نوجوانی که امسال داور جشنواره بودند اینجا هستم. ما همه این فیلم‌ها را دیدیم، یک‌سری در پلتفرم‌ها و عده‌ای از ما در خانه‌های جشنواره و بعضی در هر دوجا. ما امسال قرار است دوتا جایزه بدهیم، یک دیپلم به فیلم‌هایی که در پلتفرم‌ها دیدیم و یک پروانه به فیلم‌های زرین که در خانه جشنواره تماشا کردیم. اما دیپلم افتخار را به فیلم «آی.دی» ساخته «فهیمه قبادی» اهدا می‌کنیم. اما هیئت داوران کودک سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درنهایت افتخار، پروانه زرین خود را به «بهروز مفید» تهیه‌کننده فیلم «بام بالا» اهدا می‌کند.»
صبا ادامه داد: «فیلم‌سازان دوست‌داشتنی ما می‌دانیم چقدر کارتان سخت است. خیلی جاها دلمان برایتان می‌سوزد اما تا موقعی که فیلم‌های خوب برای ما می‌سازید حامی شما هستیم. می‌توانید هرجا خواستید مثل امسال و پارسال روی کمک ما حساب کنید. ما با خاطراتی که از این دوره با خودمان به خانه می‌بریم در فکر برگزاری دوره بعد هستیم. تا سال بعد شبتان خوش… .»

 نکوداشت هنرمند فقید محمد ابوالحسنی

یکی از بخش‌های این آیین، گرامیداشت یادوخاطره «محمد ابوالحسنی» خالق انیمیشن «دیرین دیرین» بود. همچنین «حسین شیخ‌الاسلامی» از کارشناسان سینمای کودک درباره او چنین گفت: «ما بیش از شش ماه است که سوگوار هستیم. اندک اشاره‌ای کافی است تا اشک من سرازیر شود، چون یادم هست و دوستان یادشان هست که آقای ابوالحسنی از همین پله‌ها با چه اشتیاقی پایین آمدند تا مجموعه جشنواره را به افزودن بخش وب‌سری به جشنواره راضی کنند و انگیزه و اشتیاقی در تحول در تهیه‌کنندگی و ایجاد مفاهیم و موج‌های جدید در حوزه سینما داشتند.»
او افزود: «سه نکته حرفه‌ای را منتقل کنم که آقای ابوالحسنی درطول این هشت سال به من یاد دادند؛ این انتقال تجربه شاید مفیدتر از احساسی سخن‌گفتن درمورد ایشان باشد. ایشان سه اصل در رفتارشان داشتند، اولا از همه، همان شعاری است که در جشنواره داشتیم. ایشان راه تبدیل خیال به رؤیا و رؤیا به آرزو و آرزو به محصول را بلد بودند. روز اولی که از تولید روزانه انیمیشن صحبت شد، همه به ایشان خندیدند، اما امروز دیرین دیرینی داریم که روزانه اپیزود تولید می‌کند؛ سودآور است و به گردش اقتصادی فرهنگ کمک می‌کند. ما توانستیم جریان وب‌سری را در صنعت تصویر ایران رسمیت ببخشیم. ایشان به همه توصیه می‌کرد که رؤیاهایتان را فراموش نکنید و تحقق رؤیاهای خودشان را حتی روی تخت بیمارستان پیگیری می‌کردند.»
شیخ الاسلامی گفت: «نکته دوم که ایشان به آن بسیار تأکید می‌کرد، تبدیل تپه‌ها به کوه‌ها بود؛ یعنی ایشان تپه‌های نرفته را پیدا کرده و به قله تبدیل می‌کرد و این قله‌ها را به مخاطبان معرفی می‌کرد. روزی که ایشان انیمیشن هزاروپانصد را شروع کرد به یک گزاره بدون مصداق می‌مانست، ولی او انیمیشن را صنعتی کرد و امروز شاهد “فیلشاه‌”ها و تولید صنعتی هستیم. کار ایشان این بود که حوزه‌های مغفول‌مانده را دنبال کند. سوم اینکه ایشان از نفرت فراری بود. با چه موانعی روبه‌رو اما هیچ وقت در سخت‌ترین لحظه‌ها حتی روی تخت بیمارستان امید را رها نکرد.»
او ادامه داد: «آقای ابوالحسنی شما در طول حیاتتان اجازه ندادید کسی تشویقتان کند. تنها کسی که این اجازه را پیدا کرد من بودم که در جشنواره‌ای بدون اجازه ایشان از ایشان اسم بردم تا تشویق شود. نگاه کنید که جامعه سینمای کودک ایران قدر شما را می‌شناسد و برای زحماتتان کف می زند.»
در ادامه با دعوت از خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی، علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و حسین شیخ الاسلامی از هنرمند فقید محمد ابوالحسنی تقدیر شد.

 نکوداشت شادروان فرشته طائرپور

در ادامه این برنامه «منوچهر شاهسواری» مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: «من تا الان درباره فرشته طائرپور جایی چیزی نگفتم. اما حالا می‌گویم بعضی‌ها این شانس و اقبال و فضیلت آفتاب بودن و سایه بودن را دارند. آفتاب‌اند و می‌توانند تو را گرم کنند و سایه‌اند و می‌توانند تو را از شدت گرما در زیر سایه خودشان نگه دارند. چیزی در جامعه ما درحال فراموشی است و فکر می‌کنم جز فعالان عرصه فرهنگ و هنر هیچ راه نجات و گریزی نداریم، از این مصیبتی که ممکن است در آینده همه را درگیر کند؛ من البته این را با امیدواری تمام می‌گویم که نسل جوان ما از این خصلتی که نسل ما دارد، دور ایستاده است.»
او افزود: «هیچ جامعه‌ای نیست که از چندسرمایه برخوردار نباشد که می‌گوییم سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی. سرمایه مادر و پدر سرمایه بزرگی و نمادینی است. آن‌ها سرمایه‌هایی هستند که در لحظه‌های دشوار زندگی به یاری ما می‌آیند. بعضی وقت‌ها این سرمایه اجتماعی، ایمان است، این سرمایه گاهی وقت‌ها میل و دوست‌داشتن وطنمان است و گاهی اوقات همین رفاقت‌ها و سلام‌علیک‌‌های بی‌هیچ‌گونه حاشیه است.»
شاهسواری تصریح کرد: «سرمایه نمادین به ما یاد می‌دهد که حق‌گذار باشیم؛ چراکه بی حق‌گذاری که هیچ خدمت‌گذاری در جهان نخواهد بود و این بخش مهیبی است که همه ما باید به سهم خودمان به‌خصوص در بخش فرهنگ از آن مراقبت کنیم و آن قدردانی از هرکسی است که قدم برداشته است.»
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: «قدیمی‌ها در سنت بزر‌گترهای ما اندازه نمی‌گرفتند، وزن نمی‌کردند، همین‌قدر که آمدی و هستی و پاسخ سلام ما را با علیک دادی سپاسگزار بودند. ما هم باید پاسخ سلام‌های یکدیگر را با صمیم قلب و صمیمیت بگوییم. بچه‌های سینما، فرهنگ و هنر و سرزمینمان روزهای سختی را طی می‌کنند و ما هیچ نداریم جز اینکه به همه‌شان بگوییم این سرزمین پل فیروزه تاریخ و جغرافیای جهان است، این پل فیروزه را یادتان نرود. اینجا محل عبور فرهنگ و تمدن و عشق و صفا و محبت است. به همه آنچه به خود نسبت می‌دهیم تأمل کنیم و به خودمان بد نکنیم و بد نگوییم؛ چرا که دیگر چیزی برای ما باقی نمانده است. می‌دانم که بعضی از این حرف‌ها در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی و حتی در شرایط بد احترام و منزلتی که این ملت باید داشته باشند و در بعضی جاها ناقص می‌شود شاید گوش شنوا پیدا نکند؛ اما من به دل‌های شما امید دارم و آرزو می‌کنم که همه شما خوب و سلامت باشید.»
او تأکید کرد: «هیچ چیز جای فرشته را نمی‌گیرد، اما به یقین اگر قدمی و جانی و مالی در راه فرهنگ و هنر ایران گذاشته باشد که فراوان گذاشت او در یاد خواهد بود.»
سپس با حضور علی شاکری فرزندزنده یاد فرشته طائرپور و علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یادوخاطره این فیلم‌ساز فقید نکو داشته شد.
 علی شاکری گفت: «تا به یاد دارم مادرم برای سینما و فرهنگ و هنر این سرزمین زحمت کشید. از بیست و شش مرداد حضور او را به گونه‌ای دیگر تجربه می‌کنیم و آن هم به واسطه محبت و خاطراتی است که از خودش در دل آدم‌های مختلف به یادگار گذاشت، گاه با سن کمتر از من وگاه مسن‌تر از مادرم در این ایام نزد ما آمدند و گفتند که انگار مادر خودشان را از دست دادند. من مطمئنم که همیشه روی این صحنه‌ها و پشت این میکروفن‌ها برای فرهنگ این سرزمین جاودان خواهند بود، مثل خیلی از بزرگان دیگر که سال‌ها برای شادی و آینده این سرزمین زحمت کشیدند. امیدوارم برای آینده کودکان سرزمینم، کودکان همه دنیا که تک تک ما به نقش و اندازه و سهم خودمان بتوانیم به نیکی و درستی قدم برداریم و در یاد دیگران جاودان باشیم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    شیرین مستغاثی

برچسب‌های خبر