پیامدهای خریدوفروش امتیاز مسکن ملی

خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی غیرقانونی اعلام شده است. بررسی‌های اصفهان زیبا اما نشان می‌دهد که برخی افراد همچنان واسطه خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی هستند. خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی هم موافق دارد و هم مخالف. به گفته رئیس اتحادیه املاک کشور امتیاز مسکن ملی برای افراد ایجاد حق می‌کند و متولیان نمی‌توانند از واگذاری حق ممانعت کنند. در مقابل اما وزارت راه و شهرسازی تأکید دارد با متخلفانی که اقدام به واگذاری امتیاز مسکن ملی می‌کنند، برخورد خواهد کرد. نحوه برخورد هم این است که امتیاز شخص اول لغو خواهد شد و خریدار با مشکلات قضایی مواجه می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:53 - دوشنبه 1400/08/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

شهریور ۹۸ طرح اقدام ملی مسکن کلنگ‌زنی شد و ۱۸ آبان ۹۸ ثبت‌نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استان‌ها تسری پیدا کرد. وزارت راه و شهرسازی تازه‌ترین آمار ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که بر اساس آن ۷۵۱ هزار و ۳۸۵ نفر تا کنون در سامانه ثمن نام‌نویسی کرده‌اند. قدرت خرید مردم کاهش یافته و خرید مسکن رؤیای دور از دسترسی برای مردم به ویژه دهک‌های متوسط و پایین شده است. در این شرایط نابسامان اقتصادی مسکن ملی پروژه‌ای است که مردم برای خانه‌دار‌شدن به آن روی آورده‌اند. چندی پیش عده‌ای از فضای مجازی برای خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی استفاده می‌کردند. این افراد در فضای مجازی آگهی‌هایی با عنوان «مرکز تخصصی خرید و فروش امتیاز مسکن ملی» درج می‌کردند. در این میان زمزمه‌هایی نیز از خرید‌وفروش امتیاز مسکن ملی توسط مشاوران املاک اتحادیه شنیده می‌شود. طی تماسی که با برخی مشاوران املاک اصفهان داشتیم متوجه شدیم عده زیادی از مشاوران املاک درخواست خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی را قبول نمی‌کنند و خواستار این کار نیستند درمقابل اما عده‌ای از مشاوران املاک اصفهان نیز چندان بی‌رغبت به خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی نبودند.

واسطه‌ها برای واگذاری امتیاز رغبت دارند

یکی از مشاوران املاک اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در صورتی واگذاری امتیاز مسکن ملی انجام می‌شود که یکی از فامیل‌ها و آشنایانتان که در نزد شما شناخته شده باشند، تمایل به خرید امتیاز داشته باشد. در این صورت باید وکالت فروش به طور حتم داشته باشید تا مشخص شود در قبال پولی که پرداخت کرده‌اید امتیاز مسکن ملی را فروختید. یکی دیگر از مشاوران املاک اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: مشخصات و مدارک خود را در شماره‌ای در واتس‌اپ ارسال کنید تا با بررسی مدارکتان تصمیم گرفته و نظر بدهم.

از واگذاری حق نمی‌توانند ممانعت کنند

با وجود درخواست پذیرش امتیاز خریدو‌فروش مسکن ملی توسط برخی مشاوران املاک اصفهان برای اطلاع از قانونی و غیرقانونی بودن اقدام مشاوران املاک با رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور تماس داشتیم. مصطفی قلی‌خسروی به اصفهان زیبا می‌گوید: امتیاز مسکن ملی برای افراد ایجاد حق می‌کند و حق را می‌توان واگذار کرد. بنابراین دیگران نمی‌توانند از واگذاری حق ممانعت کنند؛ وزارت راه و شهرسازی اگر نگران خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی است، باید محدودیت‌ها را بردارد. خسروی تصریح می‌کند: محدودیت زمان ثبت‌نام باید حذف شود؛ به عنوان مثال به جای اینکه بگویند تا یک ماه دیگر مهلت نام‌نویسی هست، زمان ثبت‌نام را به چهار سال تغییر دهند تا طی این مدت چهار ساله هر فردی ثبت‌نام کرد، بتواند مسکن دریافت کند. در صورتی که محدودیت زمان ثبت نام حذف شود، رانت هم برداشته خواهد شد.

امتیاز شخص اول را لغو می‌کنیم

متولیان اداره کل راه و شهرسازی استان اما هشدار می‌دهند در صورتی که امتیاز مسکن ملی خرید‌و‌فروش شود، امتیاز شخص اول لغو خواهد شد و خریدار نیز دچار مشکل خواهد شد. معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: خرید‌و‌فروش امتیاز مسکن ملی توسط مشاوران املاک اصفهان غیر‌قانونی و تخلف محسوب می‌شود و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر خرید‌و‌فروش امتیاز به این اداره‌کل گزارش نشده است.
امــــیــر زاغــیــان عــنــوان مــی‌کــند: خرید‌و‌فروش و معامله امتیاز مسکن ملی غیر‌قانونی است و خریداران به صــرف داشـــتن امــتیــاز امکان خــرید‌و‌فــروش ندارند؛ آن‌ها هیچ  قراردادی ندارند و هنوز  واحدی تعیین نشده  تا برای خرید‌و‌فروش آن اقدام کنند و در صورت ارائه مستندات لازم پس از بررسی، امتیاز شخص اول لغو می‌شود. زاغیان اذعان می‌کند: فروش امتیاز مسکن ملی غیرقانونی است و اشخاصی که امتیاز طرح اقدام ملی خودشان را می‌فروشند، اقدامی غیرقانونی انجام داده‌اند، فرم «ج» آن‌ها قرمز شده و این امتیاز را از دست خواهند داد و خریدار به دلیل اینکه هیچ‌گونه تخصیص واحدی صورت نگرفته و قراردادی رسمی در دست ندارد، دچار مشکل می‌شود.
قیمت مسکن رشد کرده و با توجه به سود‌آوری سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن تقاضا برای خرید‌وفروش امتیاز مسکن ملی وجود دارد. با این حال خریدارانی که به دنبال خرید امتیاز مسکن ملی هستند، مراقب باشند که با توجه به هشدارهای مسئولان ممکن است در ازای مبالغی که پرداخت می‌کنند و امتیاز می‌خرند، با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر