اصفهان، مروارید خاورمیانه است

به گواه تاریخ، ساعت‌سازان سوئیسی آغازگر روابط ایران و سوئیس بوده‌اند. در قرن 17 میلادی و زمانی که امپراتوری ایران محل مراودات تجاری با سایر کشورها از غرب و شرق کره خاکی بوده، پای تاجران سوئیسی به سرزمین پارس‌ها بازشده است. قرن هفدهم میلادی در ایران که در آن زمان با نام پرشیا در جهان شناخته می‌شد، مصادف با پایان کار صفویان و به قدرت رسیدن افشاریان بود. شاهان صفوی و افشار قلمرو ایران را در این زمان به ترتیب از سمت غرب و شرق گسترش دادند. در سال 1873 میلادی برابر با  (1252 شمسی)، قرارداد دوستی و تجاری میان سوئیس و پرشیا (ایران) به امضا رسید. 47 سال بعد یعنی در سال 1920(1299 شمسی) سوئیس کنسولگری خود در تهران را بازگشایی کرد تا روابط دیپلماتیکش با ایران را گسترش دهد.

تاریخ انتشار: 08:07 - یکشنبه 1399/06/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

البته یک سال قبل از بازگشایی سفارت سوئیس در تهران، ایران در سال 1298 سفارت خود در پایتخت سوئیس را افتتاح کرده بود. سال 1315 سوئیس تصمیم گرفت کنسولگری خود را به سطح سفارتخانه ارتقا دهد. روابط این دو کشور در سال‌های مابین 1319 تا 1329 شمسی یعنی بعد از بازگشایی سفارتخانه‌ها عمیق‌تر شد تاجایی‌که سوئیس درزمینه گسترش راه‌آهن، صنایع و حتی اکتشافات باستان‌شناسی و تحقیقات زمین‌شناسی پروژه‌های کلان و موفقی را در ایران اجرا کرد. پس از انقلاب اسلامی برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا در مقابل آنچه در ایران به وقوع پیوسته بود، واکنشی خصمانه اتخاذ کردند، اما سوئیس به دلیل بی‌طرفی سیاسی، چندان روابطش با نظام نوپای ایران دستخوش تغییر نشد، تاجایی‌که در 31 خرداد 1359 بعد از قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا، نقش تازه‌ای بر عهده گرفت و حافظ منافع ایالات‌متحده در ایران شد.
روابط ایران و کنفدراسیون سوئیس با همه فراز و نشیب‌هایش ادامه داشت تا اسفندماه 1394 که دو کشور در بیانیه‌ای مشترک، جزئیات نقشه راه همکاری‌های مشترک تهران -برن را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مالی، حمل‌ونقل، کشاورزی، گردشگری، علوم، پژوهش و فناوری، محیط‌زیست، آرشیوها، ایمنی هسته‌ای غیرنظامی، حقوق بشر، کنسولی و مهاجرت و حقوقی مشخص کردند. در سال‌های اخیر به دلیل برخی رویدادهای سیاسی، سفارتخانه سوئیس، علاوه بر آمریکا، مسئولیت حفاظت از منافع عربستان در ایران و ایران در عربستان و همچنین منافع ایران در کانادا را بر عهده دارد. در همین راستا، روز گذشته ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه این کشور، به مناسبت یکصدمین سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس با پروازی مستقیم از برن به اصفهان سفر کرد. پیش از سفر وزیر خارجه سوئیس و هیئت همراهش به ایران، گمانه‌زنی‌های متعددی مبنی بر میانجی‌گری این کشور میان ایران و آمریکا شکل گرفته بود. بنابر آنچه در رسانه‌ها منتشرشده، سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه ایران با  رد این ادعا گفت: تماس‌های شتاب‌زده وزیر خارجه آمریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران دارند مسئله تازه‌ای نیست. خطیب‌زاده محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر خارجه سوئیس را رایزنی و تبادل‌نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس عنوان کرد. وزیر خارجه سوئیس در جریان  سفر یک‌روزه خود به اصفهان،  علاوه بر دیدار با استاندار این شهر از بناهای تاریخی اصفهان بازدید کرد.
به گزارش ایرنا، کاسیس به میدان نقش‌جهان رفت و ساعتی را به دیدار از بناهای مختلف و صنایع‌دستی اختصاص داد. وزیر امور خارجه سوئیس و هیئت همراه او سپس دیداری با استادان دانشگاه صنعتی اصفهان در محل هتل عباسی اصفهان داشتند و به گفت‌وگو و تبادل‌نظر برای گسترش تعاملات علمی، فرهنگی و فناوری پرداختند. دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز هماهنگ‌کننده ارتباط علمی با کشور سوئیس است و پس از سفر وزیر علوم سوئیس به ایران در سال ۹۷، قرار بود محققان ایرانی و سوئیسی طرح‌های مشترک ارائه کنند. همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه‌های سوئیس در زمینه‌های مختلف در حال انجام است. وزیر امور خارجه سوئیس همچنین روز گذشته از کلیسای وانک اصفهان بازدید و با اسقف سپیان کاشچیان، پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار داشت. او در صفحه توییترش با انتشار تصاویری از این سفر نوشت: «به اصفهان، مرواریدی در خاورمیانه سفر کردم. آشنایی با فرهنگ و ملت یک کشور شرط لازم برای روابط دیپلماتیک خوب است.»

در دیدار وزیر خارجه سوئیس و استاندار اصفهان چه گذشت؟

ایگنازیو کاسیس در دیدار با دکتر عباس رضایی، استاندار اصفهان، در رابطه با قدمت روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و سوئیس گفت: این روابط و همکاری‌ها به زمان راه‌اندازی معادله صلح و تجارت برمی‌گردد که عامل مهم توسعه بین کشورهاست. وزیر خارجه سوئیس، این کشور را به دنبال صلح و آرامش معرفی کرد و افزود: در این سفر تلاش می‌شود روابط بین دو کشور توسعه یابد و حفظ شود. کاسیس آثار تاریخی شهر اصفهان را ارزشمند و استثنایی توصیف کرد و گفت که در بازدید از گوشه‌ای از جاذبه‌های تاریخی اصفهان شگفت‌زده شده است. ایگنازیو کاسیس افزود: در رشد و پیشرفت شهر اصفهان تمدنی عظیم به چشم می‌خورد و سوئیس درصدد توسعه روابط علمی، فرهنگی گردشگری و اقتصادی با این شهر باتمدن است و تلاش می‌شود در دنیای پس از کرونا این روابط گسترش داده ‌شود.  در ادامه، استاندار اصفهان هم در این دیدار، گفت: مردم با فرهنگ و متمدن ایران به دنبال صلح و آرامش از طریق گفتمان بوده و هستند. عباس رضایی همچنین از تلاش‌های دولت سوئیس برای میانجی‌گری و توسعه روابط دو طرف قدردانی کرد و افزود: در اصفهان فِرَق و مذاهب مختلف با صلح در کنار هم زندگی می‌کنند.
وزیر امور خارجه سوئیس سپس به تهران بازگشت و برنامه‌های رسمی او از امروز در تهران آغاز می‌شود که مهم‌ترین آن نشست یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور است.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کمند چوبینه

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط