اجاق اغذیه‌فروش‌ها خاموش است

گرانی برنج، گوشت قرمز، مرغ، روغن و… علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، بر کسادی کسب‌وکار اغذیه‌فروشی‌ها تأثیر بسزایی دارد. ساندویچی‌ها، رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها به‌دلیل گرانی مواد اولیه ناچار به درج قیمت‌های بالایی در منوی خود هستند؛ برای نمونه، قیمت سه تا پنج‌هزارتومانی یک ساندویچ فلافل ساده به بیش از 1۰هزار تومان رسیده است.

تاریخ انتشار: 22:35 - شنبه 1399/07/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دراین‌بین بعضی رستوران‌ها قیمت را از منوی خود حذف کرده‌اند و با متغیر بودن نرخ مواد غذایی، مدام قیمت غذاهای خود را به‌روزرسانی می‌کنند. ازآنجا ‌کــه صرف یک وعده‌غــــذا در اغذیه‌فروشی‌ها هزینه زیادی به دنبال دارد، مردم کمتر به این مراکز مراجعه می‌کنند و شاهد کسادی کسب‌وکار رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها در اصفهان هستیم. وضـعـیـت کـسـب‌وکــار رستوران‌ها و فست‌فودی‌های نصف‌جهان بغرنج‌تر از هرزمانی است و عمده‌ترین چالش پیش‌روی اغذیه‌فروشی‌ها به افزایش قیمت مواد اولیه معطوف می‌شود؛ افزایش نرخی که بالا رفتن قیمت در منوها را به دنبال دارد.

ساندویچی‌ها

انواع ساندویچ تا سال گذشته با نرخی کمتر از 10هزار تومان در فست‌فودی‌های اصفهان عرضه مـی‌شـد؛حـتی بعضی از این ســــانـــدویـــچ‌هـــا بــه‌صـــورت سلف‌سرویس به فروش می‌رسیدند. ازاین‌رو یک خانواده چهارنفره با حدود 50هزار تومان می‌توانستند ساندویچ تهیه کنند. قیمت یک ساندویچ لوکس نیز سال قبل بیش از 15هزار تومان نبود و ساندویچ‌هایی مانند فیله، چیزبرگر و حتی دوبل برگر بین 12 تا 15هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شدند. ولی اکنون امکان خرید ساندویچ با نرخ 10هزار تومان در اصفهان وجود ندارد و ساندویچ فلافل به‌عنوان ارزان‌ترین نمونه، به دلیل گرانی نخود، قیمتی بالاتر از 10هزار تومان دارد. در حال حاضر برای خرید یک ساندویچ معمولی باید دست‌کم 15هزار تومان هزینه کرد و این مبلغ برای ساندویچ‌های باکیفیت‌تر نزدیک به 20هزار تـومـان می‌رسـد. بنابراین تهیه ساندویچ معمولی با نوشیدنی برای یک خانواده چهارنفره دو برابر قبل یعنی حدود 100هزار تومان خرج دارد. همچنین تعدادی از فست‌فودی‌های اصفهان ساندویچ‌های لوکسی با نرخ هر عدد 100 تا 150هزار تومان عرضه می‌کنند تا یک وعده ساندویچ برای یک خانواده 400 تا 600هزارتومانی آب بخورد و این قیمت‌های جدید موجب کسادی صنف ساندویچ‌فروشان اصفهانی شده است.

رستوران‌ها

استانبولی هفت‌هزار تومان، عدس‌پلو هشت‌هزار تومان، قیمه 10هزار تومان، سه سیخ جوجه 15هزار تومان، دو سیخ کوبیده 20هزار تومان و… شاید شما هم در خیابان‌های اصفهان، چشمتان به چنین تبلیغ‌هایی پشت شیشه یا استندهایی مقابل رستوران و کبابی‌ها افتاده باشد. تا سال گذشته مشاهده چنین قیمت‌هایی برای غذا چندان عجیب نبود؛ زیرا با کمتر از 20هزار تومان امکان تهیه یک پرس غذا وجود داشت و این قیمت برای غذای باکیفیت‌تر نهایتا به 40 و 50هزار تومان می‌رسید. ولی عرضه غذا با چنین قیمت‌هایی با در نظر گرفتن نرخ فعلی مواد اولیه مانند برنج، مرغ، گوشت، حبوبات و… غیرممکن به نظر می‌رسد. جالب این است بعضی از رستوران‌ها به دلیل تغییر مداوم قیمت مواد غذایی نرخ ثابت در منوهای خود درج نمی‌کنند. در حال حاضر هزینه یکی دو سیخ کباب در اصفهان حدود 50هزار تومان می‌شود و برای تهیه یک پرس غذا باکیفیت باید نزدیک به 100هزار تومان هزینه کرد تا صرف یک وعده‌غذا در رستوران برای یک خانواده چهارنفره 400 و 500هزار تومان تمام شود.

فست‌فودی‌ها

پیاز و سیب‌زمینی سرخ‌کرده ارزان‌ترین خوراکی‌ها در منوی فست‌فودی‌های اصفهان بودند و پیاز سرخ‌کرده دو تا پنج‌هزار تومان و سیب‌زمینی سه تا هشت‌هزار تومان قیمت داشتند. در مقابل نرخ فعلی این اقلام به 12هزار تومان رسیده است، در فست‌فودی‌های بالا شهر نیز سیب‌زمینی سرخ‌کرده تا 25 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین سال قبل تبلیغ‌هایی با مضمون «پیتزا با سس و نوشابـه رایگان فقط 10هزار تومان» مـقـابـل فـسـت‌فـودی‌هـای زیــادی مـشـاهـده می‌شد؛ ولی این روزها پیتزای معمولی کمتر از 25 هزار تومان قیمت ندارد و دیگر خبری از سس و نوشابه رایگان نیست! قیمت پیتزاهای باکیفیت‌تر نیز به 60 تا 90هزار تومان می‌رسد. علاوه بر پیتزا، اسنک با رشد قیمت زیادی در منوی فست‌فودی‌ها مواجه شده و اسنکی که تا سال گذشته کمتر از پنج‌هزار تومان قیمت داشــت، در حال حـاضـر به مـرز 20هزار تومان رسیده است یا هات‌چیپس دونفره که با نرخ 12 تا 30هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون 35 تا 70هزار تومان قیمت دارد. غذاهایی مانند پاستا، رست بیف، فیله تنوری و… مرز 100هزار تومان را در تعدادی از فست‌فودی‌ها رد کرده‌اند. ازاین‌رو هزینه صرف یک وعده فست‌فود با سالاد، سیب‌زمینی و… برای یک خانواده  چهارنفره به 500هزار تومان می‌رسد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر