مشترک مورد نظر روی دوچرخه است

سال‌ها پیش با آمدن تاکسی‌های آنلاین، شهر دچار تحول شد و مردم فهمیدند استفاده از فضای مجازی و اینترنت چیزی فراتر از آن است که تا به آن روز از آن استفاده کرده بودند. کم‌کم پیر و جوان، زن و مرد، مادربزرگ و پدربزرگ، گوشی‌های خود را تبدیل به گوشی هوشمند کردند تا از این قافله عقب نمانند و بتوانند با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود کیفیت زندگی خود را ارتقاء بخشند و حتی گاهی در یک سری از هزینه‌های زمانی و مالی صرفه‌جویی کنند. از سفرهای درون شهری با تاکسی‌های آنلاین گرفته تا خرید مایحتاج زندگی به وسیله سوپرمارکت‌های اینترنتی. 

تاریخ انتشار: 15:20 - شنبه 1399/09/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر، یکی از دستاوردهای جدیدی است که این روزها در اصفهان به چشم می‌خورد. دوچرخه‌هایی که تنها با یک کلیک روی گوشی موبایلتان، می‌توانید برای ساعاتی آن را اجاره کنید و به مقصد خود بروید. کافی است که در اپلیکیشن الیپکو(www.elipapp.ir) ثبت‌نام کنید.  برای اطلاعات بیشتر در زمینه دوچرخه ‌های هوشمند سراغ مجری طرح این پروژه، مهندس حسین فتحی رفتیم.
ماجرا از کجا شروع شد
حسین فتحی در مورد طرح اولیه دوچرخه‌های اشتراکی می‌گوید: «از سال 1397 فعالیت شرکت الیپ در اصفهان شروع شد و تا خرداد سال 1398 دستاوردهای بزرگی داشت. مثل اینکه ما به 4000 سفر در روز رسیدیم. اما متاسفانه بعدها یک سری محدودیت‌هایی برای پروژه ما ایجاد شد. مثلا یک سری ایستگاه‌های دوچرخه پلمب و از ادامه فعالیتشان جلوگیری شد. یک سری از دوچرخه‌ها هم توقیف شدند که علت آن ارائه خدمات به بانوان بود. در نهایت ما با جلسات و صحبت‌های مکرری که با دادستان محترم و معاون ایشان داشتیم، به یک جمع‌بندی رسیدیم و قرار بر این شد که در صورتی سرویس اپلیکیشن و دوچرخه اشتراکی منتشر شود که خانم‌ها امکان احراز هویت در این اپلیکیشن را نداشته باشند. مهر ماه امسال این مجوز را دادستانی صادر کرد و یک ماهی است اجرا شده است و به‌مناسبت روز اصفهان اطلاع رسانی عمومی کرده‌ایم. ما در تلاش هستیم که با کمک شهرداران مناطق اصفهان، از اول آذر ماه، هر هفته یک منطقه را به پوشش خدمات خود اضافه کنیم.»

بی‌دود و آسان

فتحی نحوه استفاده از این دوچرخه‌ها را این‌طور توضیح می‌دهد: «برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در قدم اول باید اپلیکیشن الیپکو را بر روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنید. پس از آن با ارائه مشخصات کارت ملی و یک شماره تلفن، به‌صورت هوشمند افراد احراز هویت می‌شوند و بعد از آن می‌توانند به راحتی به دوچرخه‌ها در سطح شهر دسترسی پیدا کنند.» این‌طور که فتحی می‌گوید تا الان افراد فقط به دوچرخه دسترسی دارند و به‌زودی موتورهای برقی و اسکوتر هم به آن اضافه می‌شود.
بر روی این اپلیکیشن دوچرخه‌هایی که شامل این طرح هستند و در سطح شهر وجود دارند، دیده می‌شود. فرد می‌تواند مشاهده کند که نزدیک‌ترین دوچرخه به او کجاست. «هر دوچرخه‌ای یک کد دارد. با اسکن کردن این کد در اپلیکیشن مربوطه، مشخصات دوچرخه نمایان می‌شود و بعد از پرداخت هزینه اجاره آن، قفل آن به صورت اتومانیک باز می‌شود. حداکثر زمان استفاده از این دوچرخه‌ها 2 ساعت است و بیشتر از این ساعت امکان استفاده وجود ندارد. بعد از اینکه فرد از دوچرخه استفاده کرد، می‌تواند هرجا که هست آن را پارک کند. اگر پارک دوچرخه در ایستگاه‌های خودش باشد بهتر است. چون برای آن فرد امتیاز و جایزه‌ای در نظر گرفته می‌شود. اما اگر کسی نتواند دوچرخه را در ایستگاه‌های مربوطه پارک کند، مشکلی نیست. در هر جایی از شهر می‌تواند آن را بگذارد.»

از اصفهان تا همدان و کیش

دوچرخه‌های اشتراکی در حال حاضر در منطقه مرکزی شهر اصفهان فعالیت خود را شروع کرده است، به عبارت دیگر  محور جنوب به شمال (میدان آزادی تا میدان نقش جهان) مسیری است که میزبان دوچرخه سواران نسل چهارم شده است. تحولی که حالا مدیر گروه الیپکو، فرشته تهرانی‌پور، وعده می‌دهد با حمایت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان به نقاط مختلف شهر توسعه خواهد یافت و در صورت صدور مجوزهای لازم و حمایت مدیریت شهری، به زودی نسل جدید دوچرخه‌های اشتراکی نیز وارد ناوگان اصفهان خواهند شد. این طرح تاکنون در شهر همدان و جزیره کیش هم اجرایی شده است.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عطیه میرزاامیری

برچسب‌های خبر