رینگ چهارم؛ دریچه تنفسی اصفهان

در کلان‌شهر اصفهان سه رینگ ترافیکی تاکنون اجرا شده است، اما با گسترش شهر و افزایش تردد خودرو، ترافیک و آلودگی هوا، عملا کارکرد این سه رینگ مختل شده است. در همین راستا برای رهایی شهر از معضلات مطرح‌شده باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد، چاره‌ای که رینگ چهارم نام‌گذاری شد. به گفته قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان احداث رینگ چهارم «حلقه حفاظتی شهر اصفهان» پس از چند دهه کش‌و‌قوس‌های متعدد در دوره جدید مدیریت شهری به عنوان یکی از اقدامات بزرگ عمرانی که بر زمین مانده بود، به منصه ظهور نشست و ابرپروژه ای ایجاد شد تا کلان‌شهر گردشگری اصفهان را از معضلات ترافیکی نجات دهد.»

تاریخ انتشار: 09:01 - شنبه 1399/10/20
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

 رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی شهر اصفهان، مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح است که از تقاطع غیر هم‌سطح شهید سپهبد سردار سلیمانی شروع و با گذر از شمال اصفهان به سمت شهرستان خمینی‌شهر کشیده می‌شود و با عبور از اتوبان ذوب‌آهن، مجددا به سمت کمربندی شرق اصفهان حرکت می‌کند و به تقاطع سردار شهید سپهبد سلیمانی وصل می‌شود تا شهر اصفهان و ترافیک آن را در خودش محصور کند.

رینگ چهارم؛ دشمن درجه‌یک ترافیک شهر

تسهیل عبورومرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت از مهم‌ترین عوامل احداث رینگ‌های ترافیکی در اصفهان است. احداث رینگ چهارم نیز اهداف متعددی دارد که می‌توان به کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر، توزیع ترافیک در ورودی شهر قبل از رسیدن به هسته شهر، حذف ترافیک شهری، سهولت عبور از اصفهان، کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت و تصادفات، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت‌و‌ساز، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر در آن اشاره کرد. ایده و طرح احداث رینگ چهارم از سال ۸۵ در شهرداری اصفهان با همکاری استانداری اصفهان و با توجه به اینکه ۵۰درصد مسیر رینگ در شهر اصفهان و ۵۰درصد دیگر در شهرهای اطراف اصفهان است، آغاز شد. در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه برداری و دقیق سازی محل احداث رینگ محقق و از سال ۸۹ به بعد نقشه‌برداری‌های دقیق‌تری انجام شد و نقشه‌های فاز اول و دوم رینگ چهارم تهیه شد. حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای اطراف از جمله خورزوق، شهر ابریشم، درچه، خمینی‌شهر، دولت‌آباد و برخی نقاط دیگر قرار دارد. هزینه اجرایی پروژه رینگ چهارم یا همان رینگ حفاظتی شهر اصفهان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که هزار میلیارد تومان آن مربوط به شهرداری اصفهان و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دیگر را هم سایر شهرهای در مسیر رینگ از جمله دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و شهر ابریشم باید تقبل کنند.

رینگ چهارم؛ از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در تاریخ اصفهان

رینگ چهارم از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی تاریخ اصفهان خواهد بود. مسیر پیش‌بینی‌شده برای این رینگ، 78.2 کیلومتر است که شامل 23 تقاطع غیر همسطح اصلی در محل عبور از جاده‌های مهم و 7 ایستگاه پل بزرگ است. این حلقه در انتهای کمربندی شرق در مجاورت کارخانه قند با احداث مجموع پل‌ها وتقاطع غیر هم‌سطح شهپد سپهبد سلیمانی آغاز و منطبق بر خیابان شهید خاتون‌آبادی به سمت شمال امتداد یافته و با گذر از بزرگراه شهید اردستانی (تقاطع غیر‌همسطح آفتاب) خیابان آیت‌ا.. غفاری و خیابان بعثت به شمال ورزشگاه نقش جهان در کیلومتر 2 به بزرگراه معلم می‌رسد. پس از عبور از میدان استقلال منطبق بر خیابان لوله در غرب اصفهان در کیلومتر 4 با خیابان آتشگاه ادامه یافته به سمت جنوب اصفهان حرکت می‌کند. با گذر از اراضی درچه و اتوبان ذوب‌آهن پس از عبور از شهرابریشم، در کیلومتر 55 گذر جنوب و جنوب غربی از جنوب با سپاهان‌شهر منطبق می‌شود. با عبور از اراضی سیتی‌سنتردر کیلومتر63 کمربندی جنوب شرق و شرق اصفهان از جوار مرکز همایش‌های بین‌المللی، سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی، شهر رؤیاها و میدان مرکزی میوه وتره‌بار گذشته و در محل پروژه سپهبد سلیمانی یک حلقه کامل ترافیکی را تشکیل می‌دهد.
حلقه رینگ چهارم از 45.8 کیلومتر از حریم ومحدوده 11 منطقه شهرداری اصفهان و 28.6کیلومتر از محدوده پنج شهر دولت آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و شهر ابریشم و 3.8 کیلومتر در محدوده فرمانداری عبور می‌کند. عرض آسفالت در هر طرف محوراین رینگ 19.60 متر برای هر باند تندرو و 9 متر برای هر باند کندوراست و امتداد خطوط عبورو‌مرور از چهار خط رفت و چهار خط برگشت تشکیل شده است. رینگ چهارم ترافیکی با اتوبان فرودگاه، آزادراه معلم، میدان استقلال، بلوار آتشگاه، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، خیابان بعثت (جاده دولت آباد) بلوار امام رضا، اتوبان ذوب آهن و چهار دستگاه پل بررودخانه زاینده‌رود، تقاطع دارد.

رینگ چهارم؛ مادر چند ابر‌پروژه در اصفهان

ابر‌بروژه‌های شهید سپهبد قاسم سلیمانی، تقاطع غیرهم‌سطح آفتاب، تکمیل تقاطع غیرهم‌سطح شهید اردســتانی، احداث مــسیر ورودی و خــروجــی نــمـایــشــگاه بین‌المللی اصفهان، تکمیل تقاطع غیرهم‌سطح آفتاب و تکمیل بلوار فرزانگان و احداث کیلومتر «چهار تا هفت» رینگ حفاظتی، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های فعال رینگ حفاظتی اصفهان به شمار می‌رود. برای اجرای پروژه حلقه حفاظتی شهر، هفت کیلومتر آزادسازی باید انجام شود که تاکنون چهار کیلومتر از آزادسازی‌ها انجام شده است. یک‌هزار و ۸۰۰ متر آن به صورت مسکونی و تجاری در دو روستا واقع شده که برای انجام این آزادسازی شهرداری با استانداری و کمیسیون ماده پنج وارد مذاکره شده است. با تأمین اعتبار تا پایان سال جاری ۵,۵کیلومتر از مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر به اتمام می‌رسد. از مجموع مسیر ۸۰ کیلومتری حلقه حفاظتی شهر ۶۰ کیلومتر بیابان، ۱۰ کیلومتر اراضی ارتش، ۱۲ کیلومتر از کارخانه قند تا جاده شیراز و ۳۰۰ متر فاصله چوم تا پل اشکاوند در محدوده روشن‌دشت قرار دارد. تلاش شده است در اراضی اطراف رینگ چهارم ساخت‌و‌ساز نشود؛ به همین دلیل در اطراف این رینگ، ساخت‌و‌سازهای تجاری که عامل افزایش ترافیک می‌شود، ممنوع است.

ابر پروژه شهید سپهبد سلیمانی بزرگ‌ترین پل اصفهان

پروژه‌های قطعه نخست رینگ چهارم شامل طرح‌های تقاطع غیرهم‌سطح شهید سلیمانی، تقاطع غیرهم‌سطح آفتاب، کیلومتر «چهار تا هفت» رینگ و کیلومتر «صفر تا چهار» است. در حال حاضر رینگ چهارم شهر اصفهان، به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص و کلیدی شهر با مجموعه‌ای از طرح‌های عمرانی در حال تکمیل است که در این زمینه تقاطع غیرهم‌سطح شهید سلیمانی با 80 درصد پیشرفت، بیشترین میزان پیشروی را داشته است. در این پروژه که بزرگ‌ترین پل اصفهان محسوب می‌شود، تاکنون هشت‌هزار تن میلگرد و ۱۶۲ هزار مترمکعب بتن به کار رفته است. این پروژه که از فروردین ماه 98 آغاز شده است، دارای 18 هزار مترمربع پل‌سازی، 50هزار مترمربع فضای سبز و یک‌هزار و 100 متر طول پل‌سازی در پنج پل غیرهم‌سطح اســت. پروژه شــهید ســـلیمـــانی 450میلیارد ریال هزینه آزادسازی دارد. هزینه اجرای این پروژه 1370 میلیارد ریال و درمجموع هزینه‌های این پروژه 1820 میلیارد ریال است. برای اجرای این پروژه به یک هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که پیش‌بینی می‌شود با تأمین بودجه، این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

تقاطع غیر هم‌سطح آفتاب نقطه‌ای درخشان در رینگ

مرداد امسال، تقاطع غیرهم‌سطح آفتاب به عنوان یکی از بخش‌های رینگ حفاظتی تکمیل شد. مساحت کل این طرح 210 هزار مترمربع است که چهار هزار و 900 مترمربع آن به پل‌سازی اختصاص یافته است. سطح راه‌سازی پروژه، 152 هزار مترمربع و 78 هزار مترمربع نیز فضای سبز پیش‌بینی شده است. هزینه آزادسازی و اجرای تقاطع غیرهم‌سطح آفتاب 1329 میلیارد ریال است که 550 میلیارد بابت آزادسازی و 779 میلیارد ریال هزینه اجراست.

قطعه سوم، قسمتی حساس در پازل رینگ چهارم

حلقه حفاظتی در کیلومتر «چهار تا هفت» رینگ چهارم حدفاصل تقاطع‌های آفتاب وسپهبد سلیمانی، دارای سه‌هزار متر طول با عرض 76متر و نیز دو پل غیرهم‌سطح است که تاکنون 38 درصد آن ساخته شده است. برای آزادسازی این مسیر یک‌هزار و 430 میلیارد ریال و برای اجرای آن یک هزار و 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تأمین اعتبار، این طرح در نیمه اول سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.
دشواری و حجم عظیم آزادسازی‌ها یکی از موضوعات مهمی است که در اجرای این ابرپروژه بسیار مشهود است؛ اما مدیریت شهری اصفهان در زمان مقرر این اقدامات را انجام داده تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.
در حــال حــاضـــر ۸۶ درصــد آزادسازی‌های مسیر کیلومتر «چهار تا هفت» رینگ چهارم انجام شده و تنها ۱۴ درصد باقی مانده است. از مجموع ۱۶۰ هزار مترمربع مسیر برای آزادسازی در این بخش از رینگ چهارم، تاکنون ۱۳۶ هزار مترمربع انجام شده و ۲۴ هزار مترمربع باقی مانده است. این ابر پروژه حلقه حفاظتی شهر اصفهان،حدفاصل پل آفتاب تا خیابان بهاران است که در حال اجراست. عملیات احداث پل کانال انتقال آب در مسیر کیلومتر«چهار تا هفت» ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سطح این پل دو هزار و ۲۰۰ متر مربع بوده و باید چند سوله در مسیر آن آزادسازی شود تا مسیر تکمیل شود. احداث پل روی کانال آب کشاورزی اندوان تا پایان آذرماه انجام و در نتیجه جاده خاتون‌آباد به رینگ حفاظتی اتصال می‌یابد. با این اتصال خودروها از مسیر جاده خاتون آباد بدون نیاز و تردد در مسیر قدیم، مستقیم به تقاطع غیر هم‌سطح آفتاب رفته و مسیر به سمت بلوار آسمان و تابان ادامه می‌یابد که تأثیر به‌سزایی در کاهش ترافیک میدان و اتوبان فرودگاه خواهد داشت. با انجام آزادسازی کیلومتر «چهار تا هفت» مسیر حلقه حفاظتی شهر، این پروژه اجرا و با تأمین اعتبار تا خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تحقق 50 درصد اهداف رینگ در گرو پروژه «صفر تا 4»

یکی دیگر از قطعات مجموعه پروژه‌های رینگ چهارم مسیر «صفر تا چهار» کیلومتر رینگ است. این مسیر دارای چهار‌هزار‌متر طول با عرض 76 متر و دارای سه‌پل غیرهم‌سطح است که هزینه آزادسازی و اجرای آن به ترتیب دوهزار و صد میلیارد ریال و یک‌هزار و 700 میلیارد ریال است.
با اتصال مسیر رینگ چهارم، حدفاصل تقاطع غیرهم‌سطح سردار شهیدسلیمانی تا پل آفتاب و تکمیل این مسیر ۷,۵ کیلومتری، ۵۰ درصد اهداف رینگ حفاظتی محقق خواهد شد. پروژه حلقه حفاظتی شهر از کیلومتر ۶۰۰ تا کیلومتر چهار، در مسیر پلاک‌های تجاری و مسکونی روستاهاست و آزادسازی آن با مشکلاتی همراه خواهد بود و همچنین عملیات اجرایی سختی دارد. در صورتی که تا بهمن ماه امسال این قسمت آزادسازی شود و بودجه مورد نیاز تأمین شود، با به‌کارگیری سه پیمانکار ظرف شش‌ماه اتصال قسمت‌هایی از پروژه انجام خواهد شد و شهریور 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید.

کمربندی جنوب غرب، پازل بزرگ در رینگ چهارم

رینگ چهارم قطعات مختلفی دارد که احداث کمربندی جنوب‌غرب اصفهان به‌عنوان بخشی از رینگ چهارم استان، در ایجاد ارتباط بین استان‌ها و شهرهای جنوبی و غربی کشور بسیار با اهمیت است. محور اصفهان‌شهرضا، ارتباط شهر اصفهان با مناطق جنوبی کشور از قبیل شیراز و یاسوج و محور آزادراه ذوب‌آهن، ارتباط اصفهان با مناطق جنوب‌غرب کشور مثل زرین‌شهر و شهرکرد را برقرار می‌کند که کمربندی جنوب غرب اصفهان در تسهیل ارتباط بین این دو منطقه نقش بسیار مهمی دارد. از این پروژه به‌عنوان پازل بزرگ یاد می‌شود. طول این مسیر که محور اصفهان‌شهرضا و کمربندی شرقی اصفهان را به آزادراه ذوب آهن متصل می‌کند، جمعا ۱۷ کیلومتر است. قطعه آخر این پروژه محل تلاقی کمربندی جنوبی اصفهان با آزادراه ذوب آهن، یعنی تقاطع غیر هم‌سطح کلیشاد است که پروژه پل کلیشاد با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. با تعریض مسیر حلقه حفاظتی تا روشن دشت و با توجه به بهره‌برداری از پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، باید برای آزادسازی و اجرای پنج‌کیلومتر از مسیر حلقه حفاظتی در جنوب سپاهان شهر نیزبرنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.

رینگ چهارم حلقه مفقوده ترافیک شهر اصفهان

کارشناسان شهری احداث رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان را حلال بسیاری از مشکلات ترافیکی می‌دانند و معتقدند در کنار پروژه قطار شهری، این طرح در اولویت طرح‌های عمرانی قرار دارد. این پروژه می‌تواند برای کاهش میزان ترافیک، ایجاد ترافیکی روان درسطح شهر وکاهش سوانح وحوادث در رینگ سوم تا ۲۰سال آینده مؤثر واقع شود. کاهش ۷ درصدی زمان سفر در کل شبکه راه‌های کلان‌شهر اصفهان، کاهش ۴,۲ درصدی مصرف سوخت وسایل نقلیه و کاهش ۶,۵درصدی آلایندگی هوا از جمله مزایای راه‌اندازی رینگ چهارم ترافیکی اصفهان اعلام شده است. به هر حال با توجه به حجم بالای تردد خودرو و تعداد خودروهایی که در هر روز شماره‌گذاری می‌شود، مشکلات ترافیکی در رینگ سوم، افزایش آلودگی هوا و مشکلات حمل‌و‌نقل در شهر اصفهان، به نظر می‌رسد تنها راه افتتاح رینگ چهارم شهر یا همان رینگ حفاظتی شهر اصفهان است که باید برای تحقق هر‌چه سریع‌تر آن، تلاش کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهرا احمدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط