مشکل کجاست؟

دو سوم نیم‌فصل اول لیگ بیستم تاکنون سپری شده و دو تیم ذوب‌آهن و سپاهان در شرایطی متفاوت به استقبال راند سوم می‌روند. ذوب‌آهن از 10 دیدار گذشته خود تنها 6 امتیاز کسب کرده و یکی از دو قعرنشین لیگ محسوب می‌شود؛ اما تیم سپاهان با 16 امتیاز از همین تعداد بازی با قرار گرفتن در رده سوم در تعقیب مدعیان است.

تاریخ انتشار: 09:54 - پنجشنبه 1399/10/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

زردهای اصفهانی که چند هفته‌ای است به برد نرسیده‌اند، روز جمعه در ورزشگاه نقش‌جهان میزبان تیم پیکان هستند؛ مصافی که جدال دو تیم هم‌امتیاز محسوب می شود، با این تفاوت که تفاضل گل بهتر، تیم اصفهانی را در رده سوم نگه داشته و خودروسازان در رده ششم قرار گرفته اند. تیم ذوب‌آهن نیز که شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کند، این هفته باید به مهمانی تیم سایپا برود. ذوبی‌ها که در بازی قبلی و در دقایق پایانی، پیروزی را با تساوی تعویض کردند، برای دومین هفته متوالی خارج از خانه به میدان می‌روند؛ اما چاره‌ای به جز برتری مقابل حریف ندارند؛ زیرا امتیاز از دست دادن در مقابل دیگر خودروساز لیگ، شرایط این تیم را بحرانی خواهد کرد و بعید نیست سایه حمایت مدیران نیز از سر کادر فنی برداشته شود. در آستانه هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال و مصاف دو تیم اصفهانی با حریفان، به سراغ عباس سیمکانی از بازیکنان سال‌های نه‌چندان‌دور فوتبال نصف‌جهان و از مربیان فعلی رفتیم تا درباره وضعیت دو نماینده استان با او گفت‌وگو کنیم.

قبول دارید تحت‌فشار بودن تیم ذوب‌آهن برای کسب اولین برد، در رفتار مربیان و ساق پای بازیکنان دیده می‌شود؟

به‌هرحال وقتی یک تیم نتیجه نگیرد، همه عوامل تحت‌فشار هستند؛ حتی در تیم ذوب‌آهن به هیئت‌مدیره، مدیرعامل و مدیران شرکت نیز از این بابت فشار وارد می‌شود. وقتی یک تیم 10 هفته نتواند به پیروزی برسد و تنها باخت و مساوی داشته باشد، استرس طبیعی است. تمام امکاناتی که برای نتیجه‌گیری تیم ذوب‌آهن نیاز بوده، فراهم شده و مدیرعامل کارخانه، هیئت‌مدیره و مدیرعامل باشگاه نیز تمام تلاششان را برای رفع نیازهای تیم کرده‌اند. آن‌طور که در رسانه‌ها منتشر شد، استقلال تاکنون 7درصد پرداختی داشته؛ اما تیم ذوب‌آهن نسبت به دیگر تیم‌ها بیشترین پرداختی را داشته و تمام تعهدات درخصوص کادر فنی و بازیکنان انجام شده است؛ ضمن اینکه تمام بازیکنانی که مدنظر کادر بوده‌اند، جذب شده‌اند و جای هیچ بهانه‌ای برای نتیجه نگرفتن تیم نگذاشته‌اند.

رحمان رضایی به‌تازگی از باشگاه زیاد انتقاد کرده است. به او حق می‌دهید؟

واقعا بی‌انصافی است. تمام خواسته‌های کادر فنی توسط مدیرعامل پیگیری و انجام شده است و چیزی نبوده که آن‌ها بخواهند و برایشان انجام ندهند، اگر چنین بود، حتما رحمان رضایی به آن اشاره می‌کرد و می‌گفت که فلان چیز را خواسته‌ایم و فراهم نکرده‌اند یا بهمان کار برای ما انجام نشده است. تیم ذوب‌آهن واقعا امکانات خوبی در اختیار دارد. این تیم برخلاف سایر تیم‌ها دو شب در هتل، اردوی پیش از بازی برپا می‌کند که این تصمیم هزینه‌های تیم را افزایش می‌دهد یا دو روز زودتر به شهرهای دیگر می‌روند که هزینه زمین تمرینی برای هر نوبت پنج میلیون است. با این شرایطی که اشاره شد، مگر می‌شود مربی مقصر نباشد و همه تقصیرات را متوجه دیگران بداند.

به نظر می‌رسد بحث اشتباهات داوری، تمرکز کادر فنی و بازیکنان تیم ذوب‌آهن را گرفته و بر عملکردشان تأثیرگذاشته است، همانند بازی با آلومینیم که دقایق آخر بازی مساوی شد.

در بازی با آلومینیم، ذوب‌آهن در ثانیه‌های آخر بازی گل خورد و به جای اینکه تنها به بحث اعلام ضربه پنالتی توجه کنیم، باید موضوع فنی هم مورد توجه قرار بگیرد. فرشاد محمدی‌مهر که پنالتی را به تیم اراکی داد، جلوکشیده بود، در صورتی که مدافع همیشه باید جلوی توپ باشد و مربی در دقایق حساس بازی نباید اجازه نفوذ به بازیکن را می‌داد که بخواهد با خطا جای خالی‌اش را پر کند که این موضوع به اشکالات تاکتیکی تیم بر می‌گردد و سرمربی باید تصمیم فنی درستی اتخاذ می‌کرد؛ ضمن اینکه از لحاظ ضعف فنی و وجود مشکل در نظم و انضباط تیمی نیز مسائل بسیاری وجود دارد که کارشناسان باید به آن اشاره کنند. به فرض که مشکلات مدیریتی و اشتباهات داوری، 50 یا دست بالا 70درصد در نتیجه نگرفتن یک تیم مؤثر بوده، به‌هرحال کادر فنی نیز باید درصدی را به عهده بگیرد. به نظرم تجربه لیگ برتری نداشتن رحمان رضایی در تیم بارز است.

با احتساب 6 امتیاز از 10 بازی و بر فرض میانگین امتیازیِ مشابه تا پایان فصل، تیم ذوب‌آهن از لیگ برتر سقوط می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد هنوز این واقعیت جدی گرفته نشده است. فکر می‌کنید چرا؟

میانگین امتیازی یک تیم متوسط هر بازی دو امتیاز است، یعنی دو بازی چهار امتیاز و تیمی که بخواهد مدعی قهرمانی باشد، باید میانگین امتیازی بهتری کسب کند. متأسفانه ذوب‌آهن در 10 بازی گذشته میانگین امتیازی 70 صدم را به خود اختصاص داده که اصلا قابل‌قبول نیست و با این رویه تیم به بیراهه می‌رود و سقوط دور از ذهن نیست؛ اما باشگاه اجازه این کار را نخواهد داد و اگر شرایط تیم را خطرناک تشخیص بدهند، حتما وارد عمل می‌شوند. باشگاه تا زمانی از کادر فنی حمایت می‌کند که اعتبار باشگاه به خطر نیفتند.

ولی قبل از بازی ذوب‌آهن و آلومینیم، رسول کربکندی گفته بود که باشگاه هیچ اخطاری به کادر فنی نداده است.

کربکندی گرگ باران‌دیده است و بیشتر از 40سال است که در فوتبال حضور دارد. اظهارنظر او به این دلیل بوده که نمی‌خواسته به تیم استرس وارد کند، به ویژه اینکه در مقطعی تیم ذوب‌آهن درگیر تعداد زیاد بازیکنان کرونایی بود و چند بازی نیز با اشتباهات داوری مواجه شد؛ البته اشتباهات داوری برای همه تیم‌ها وجود دارد و تنها برای ذوب‌آهن نیست و اگر تحلیل‌های کارشناسی را ببینید، همه تیم‌ها از اشتباهات داوران متضرر شده‌اند. به نظرم ذوبی‌ها نباید تمام بحث نتیجه نگرفتن را به داوری مرتبط کنند و اشکالات ساختاری این تیم که به سرمربی بر می‌گردد، باید دیده شود.

شرایط تیم سپاهان را چطور می‌بینید؟ این تیم می‌تواند یکی از مدعیان لقب بگیرد؟

نویدکیا اولین سال است که سرمربیگری در سپاهان را تجربه می‌کند و نباید انتظارات از این تیم بالا باشد، تا همین جا هم این تیم بد نتیجه نگرفته است. تیم سپاهان از نظر مهره‌ای، تیم بسیار خوبی است و تعداد نفرات زیاد و مطمئن به کمک کادر فنی آمده است، مثلا شرایط مهره‌ای تیم سپاهان به گونه‌ای است که کی‌روش استنلی و خلعتبری روی نیمکت می‌نشینند، در صورتی که این دو بازیکن در هر تیمی بازیکن اصلی محسوب می‌شوند. دست سپاهان از این نظر پر است و این موضوع به تیم کمک خواهد کرد.

بازی با پیکان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم‌های مهدی تارتار ساختار دفاعی خوبی دارند؛ البته منظور از ساختار دفاعی، دفاع چهار نفره نیست، بلکه شکل دفاعی، پرس از جلو و دفاع از نیمه را خوب کار می‌کنند. هم‌وغم تیم پیکان روی گل نخوردن است و در درجه دوم به گل‌زدن فکر می‌کنند. به همین خاطر مساوی‌های زیادی می‌گیرند و در بازی با سپاهان نیز یک امتیاز برای آن‌ها غنیمت است و یاران محرم نویدکیا کار سختی برای شکست این تیم پیش رو دارند.

پیش از شروع فصل اعلام شد عباس سیمکانی و کمال حسینی به عنوان مربی در کادر تیم حضور دارند؛ اما چرا همراه تیم نیستید؟

درست اشاره می‌کنید. من تقریبا دو هفته با تیم همکاری داشتم. در گذشته و زمانی که من دستیار آقایان عاطف و کربکندی بودم، رضایی شاگرد ما بود؛ اما شرایط نسبت به قبل تفاوت کرده و در همان مدت همکاری با تیم اختلاف پیدا کردیم و بحثمان شد و ترجیح دادم جدا شوم، البته کمال حسینی همچنان با تیم همکاری دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر