واسطه‌ها ریزش قیمت ملک را باور نمی‌کنند

آیا قیمت مسکن کاهش یافته‌است؟ طی هفته‌های گذشته مسئولان، سازندگان، واسطه‌ها و فعالان بازار مسکن پاسخ یکسانی به این سؤال نداده‌اند و در روزهای پایانی هفته گذشته شدت اختلافات بالا گرفت. مسئله اینجاست واسطه‌ها و گروهی از سازندگان مرتب با رسانه‌های مختلف مصاحبه می‌کنند و از ثبات نرخ مسکن می‌گویند و در مقابل مسئولان عقیده دارند مسکن نسبت به ماه گذشته ارزان شده‌است!

تاریخ انتشار: 08:35 - شنبه 1399/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

گزارش‌های میدانی از بازار مسکن اصفهان نیز نشان می‌دهد فروشنده‌ها افزایش یافته‌اند و روی قیمت پیشنهادی تخفیف خوبی می‌دهند تا قیمت معاملات نسبت به چند ماه گذشته کاهشی باشد، ولی نه آن‌طور که مسئولان مدعی هستند.اطلاعات مرکز آمار کشور نشان می‌دهد مسکن در طول سه سال گذشته صعودی بود و برای اولین‌بار در طول این سال‌ها تورم ماهانه مسکن منفی شد؛ گزارش‌های میدانی نیز از افت تقاضا در بازار از نیمه آبان ماه حکایت دارد، ولی واسطه‌ها این موضوع را نمی‌پذیرند.

مسکن کاهشی یا افزایشی؟ مسئله این است

واسطه‌ها افت قیمت مسکن را نمی‌پذیرند و با روش‌های مختلفی در تلاش برای تحریک تقاضا هستند. یکی از واسطه‌های فعال در منطقه جی در این باره می‌گوید: «ملک حتی یک میلیون تومان هم ارزان نشده‌است، مردم فریب نخورند، مگر چیزی ارزان شده که ملک ارزان شود؟» گروهی از واسطه‌ها قیمت ملک در شهر اصفهان را با قیمت کالاهایی مانند روغن مایع، لبنیات و امثال آن مقایسه می‌کنند و عقیده دارند قیمت ملک امروز با دلار 20 هزار تومانی تناسب دارد؛ ولی نرخ هر دلار در بازار آزاد بالاتر از 25 هزار تومان است. آن‌ها با ادبیات خاصی مردم را دعوت به خرید ملک می‌کنند: «نیمه دوم سال 97 هم می‌گفتند مسکن نخرید و ارزان می‌شود؛ از آن زمان چقدر قیمت‌ها بالا رفته است؟» دلال‌ها روی املاک خود نه تنها هیچ تخفیفی ارائه نمی‌دهند، بلکه در مقابل فروشندگان می‌ایستند تا آن‌ها نیز ملک خود را ارزان نفروشند.یکی از سازندگان خیابان میرزاطاهر درباره ثبات قیمت ملک گفت: «چرا فکر می‌کنیم مسکن ارزان شده‌است؟ مگر مصالح ساختمانی ارزان شد؟ ما هر روز مصالح ساختمانی را گران‌تر می‌خریم» افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی هفته‌های گذشته صدای سازندگان را درآورد. آن‌ها عقیده دارند اگر مصالح ساختمانی روی قیمت‌های جدید ثابت بماند، باید منتظر موج سنگین افزایش قیمت ملک باشیم. افزایش قیمت مصالح ساختمانی دو هفته قبل شروع شد. شرکت گاز تهران اعلام کرد همزمان با افت دما با هدف گازرسانی به مصرف‌کنندگان شهری گاز بسیاری از کارخانه‌ها به صورت موقت قطع شده‌است. البته آلودگی هوا نیز در کاهش فعالیت این کارخانه‌ها مؤثر بود. یکی دو روز پس از انتشار این خبر قیمت سیمان در بازار آزاد از پاکتی 27 هزار تومان به 50 تا 60 هزار تومان رسید. در بازار میلگرد نیز نوسانات قیمتی سنگینی رخ داد؛ اگرچه انتظار می‌رود با پایان فصل سرما تولید مصالح ساختمانی به روال قبلی بازگردد، ولی تولیدکنندگان سیمان درخواست افزایش قیمت‌ها را داده‌اند.قیمت سیمان تنها 5 درصد بر بهای تمام شده یک بنا تأثیر می‌گذارد، ولی همیشه خبر افزایش قیمت سیمان در بازار مسکن اصفهان آغازگر موج صعودی قیمت‌ها بود؛ اگرچه این بار نمایندگان مجلس از مخالفت با افزایش قیمت سیمان گفته‌اند. مسئولان برخلاف واسطه‌ها و سازندگان عقیده دارند مسکن در ماه‌های گذشته ارزان شده‌است.
رئیس اتحادیه املاک در پاسخ به اظهارات واسطه‌ها و دلال‌ها می‌گوید هم‌اکنون فروشندگان مسکن چند برابر خریداران هستند: «می‌بینیم عده‌ای بسازبفروش عنوان می‌کنند نرخ‌ها پایین نیامده؛ معلوم است که این‌ها نفع دارند.» رئیس اتحادیه املاک اعلام کرد نرخ‌های پیشنهادی در بعضی از مناطق بیش از 10 میلیون تومان کاهش پیدا کرده‌است و هنوز خریداری در بازار نیست. معاون وزارت راه‌و شهرسازی نیز چند هفته قبل، از کاهش شدید قیمت مسکن گفت و میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در کشور را 15میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد.طی هفته‌های گذشته رؤسای اتحادیه‌های مختلف به خصوص مشاوران املاک نیز از کاهش چشمگیر تقاضا گفته‌اند وقیمت‌ها را نزولی اعلام کردند. مانند رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان که کاهش قیمت ملک را حدود 5 تا 20 درصد اعلام کرد. ولی همچنان واسطه‌ها به متقاضیان می‌گویند منتظر کاهش قیمت‌ها نباشید؛ زیرا قیمت خانه نسبت به تابستان فرقی نکرده‌است. بررسی‌های میدانی اصفهان‌زیبا از بازار مسکن شهر اصفهان نشان می‌دهد ادعای دلال‌ها تا حد بالایی صحت دارد؛ زیرا آن‌ها املاک خود را زیر قیمت تابستان نمی‌فروشند، ولی فروشنده‌های دیگر حاضر به ارائه تخفیف بالایی روی قیمت پیشنهادی می‌شوند و ادعای رئیس اتحادیه املاک مبنی بر تخفیف 10 میلیون تومانی روی هر مترمربع آپارتمان در چند محله لوکس اصفهان نیز صحت دارد. نوروزانی یکی از مشاوران املاک باسابقه منطقه ولیعصر درباره وضعیت بازار مسکن گفت: دلال‌ها دروغ می‌گویند تا قیمت‌ها را در همین حد نگه‌دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط