قصد داریم شهر اصفهان را ارزان اداره کنیم

نــشسـت «سـه‌شـنـبه‌ها بــا رسـانـه پاسخگویی در مسیر امید» رسید به ایستگاه هفتادوسوم در صبح روز 12 اسفند و نشستی متفاوت با حضور قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان و علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همراه با تعداد زیادی از اصحاب رسانه در باشگاه شماره یک شهرداری واقع در خیابان آتشگاه برگزار شد. در این نشست ابتدا قدرت‌اله نوروزی و علیرضا نصر اصفهانی در جایگاه قرار گرفتند و رویدادهای مهم شهر را بیان کردند، سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

تاریخ انتشار: 07:57 - چهارشنبه 1399/12/13
مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه
no image

شهردار اصفـهـان در این نـشـســت ضمن تبریک اعیاد پیش رو و گذشته گفت: افرادی که پا به عرصه رسانه می‌گذارند، با عدالت، اخلاق، ادب و انصاف بیش از همه آشنا هستند پس در این چهارچوب باهم به گفت‌وگو می‌نشینیم تا منفعت آن متوجه شهر، استان و حتی کشور باشد. قدرت‌اله نوروزی افزود: خوشحالم که 73 نشست را با عنوان «سه‌شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» برگزار کردیم، شرایط خاص کرونا همه معادلات را بر هم زد؛ اما اکنون در کنار رسانه‌ها هستیم تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهیم. او ادامه داد: اتفاقات بزرگی در شهر رخ داده و در حال وقوع است، در این مدت ۷۲ افتتاحیه، پروژه و خدمت تقدیم شهروندان اصفهان شده است که می‌توان به آخرین پروژه که در جمعه گذشته افتتاح شد اشاره کرد. در این آیین خیابان‌های آسمان و تابان و پل آفتاب به صورت رسمی بهره‌برداری شد. برای افتتاح دو خیابان آسمان، تابان و پل آفتاب ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین عملیات حفاری خط دوم مترو از جبهه غرب آغاز شد که برای حفاری آن و حرکت شفت تی‌بی‌ام ۱۰ هزار تن معادل چهار هزار متر مکعب بتن‌ریزی شده است. در این پروژه 40 تریلی آهن از دیوارها محافظت می‌کند تا در یک زمین 3200 متری دستگاهی با طول 150 متر سطح اشغال کند و بتواند 22 متر کاترهد را با وزنی بیش از 200 تن جا به جا کند.شهردار اصفهان تصریح کرد: حفاری جبهه غربی از خیابان کهندژ آغاز و با عبور از زیر خط یک در میدان امام حسین(ع) به میدان امام علی(ع) می‌رسد و خط دوم که با دو تی‌بی‌ام از دو سال پیش حرکت خود را از شمال غربی آغاز کرده است، توانسته اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزند. نوروزی بیان کرد: زمانی که از انقلاب عمرانی صحبت می‌شود، باید به ساخت خط دوم مترو در چهار سال اشاره کرد که این موضوع نشانگر آن است که لحظه‌ای درنگ در اجرای این عملیات وجود نداشته است و از مجموع ۱۶ ایستگاه این خط، در حال حاضر ۱۲ ایستگاه در حال بهره‌برداری است که هرکدام حدود ۹۵درصد پیشرفت داشته است. اگر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نبود، می‌توانستیم بگوییم که خط دوم مترو تا دو سال آینده افتتاح می‌شود. او با بیان اینکه ۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دوم مترو پیش‌بینی شده و فاینانسور نیز تعیین شده است، تصریح کرد: برای خرید تجهیزات با دو شرکت در ایران مذاکراتی شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد تصویب شود، شاهد یک حرکت چریکی و اقدام انقلابی زیر زمین شهر هستیم، عملیات حفاری و ساخت ایستگاه‌ها به صورت هم‌زمان در حال انجام است و سیویل، فونداسیون و حفاری زمان‌بر است، خرید تجهیزات زمان بر نیست؛ اما نیازمند هزینه بیشتری است. از رسانه‌ها دعوت می‌کنم اگر به شهر خود علاقه دارند و دلشان برای شهر می‌سوزد، سفری یک‌روزه به زیر زمین داشته باشند تا با بخشی از حقیقت این اتفاق آشنا شوند.

 تحقق اجرای حلقه حفاظتی شهر، آرزوی دیرینه مردم اصفهان

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه انقلاب عمرانی تنها شامل حال مترو و حلقه حفاظتی نیست، خاطرنشان کرد: حلقه حفاظتی شهر آرزوی دیرینه مردم توانمند این شهر را تحقق بخشید؛ چراکه آن‌ها به فکر ۸۰ کیلومتر حلقه حفاظتی و تکمیل نیم‌رخ شرق اصفهان بوده‌اند؛ در ادامه جریان‌های انقلاب عمرانی، ۱۸ بوستان، ۲۰ خیابان و دو سینما در سه سال و نیم اخیر به بهره‌برداری رسید و خط یک مترو تقدیم مردم اصفهان شد. این خط مترو در مدت ۱۷ سالی که در حال احداث بود سالانه 5درصد پیشرفت داشته است؛ اما در این دوره مدیریت شهری ۱۵درصد باقی‌مانده از خط یک همراه با مشکلاتی که در ۱۷ سال گذشته وجود داشت در مدت چهار ماه با همکاری مجموعه قطار شهری بهره‌برداری شد، چهار ماه به اندازه چهار سال منطق و استدلال دارد؛ زیرا همه کارکنان در سه شیفت در تمام سطوح بدون لحظه‌ای درنگ فعالیت کردند. نوروزی خاطرنشان کرد: از اسفند سال گذشته تعداد مسافران خط یک متروی اصفهان از ۱۶ هزار نفر در روز به ۱۲۰ هزار مسافر رسید که این اتفاق یک حرکت انقلابی در شهر بوده است. ۱۱۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شد و هنگامی که هیچ اتوبوسی در کشور وجود نداشت با رایزنی‌هایی که انجام شد ۸۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر اصفهان شد و همه این اقدامات بیانگر حجم زیاد فعالیت‌های شهرداری است. همچنین در سال‌های ۹۰ تا ۹۶ سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح تهیه، تصویب و در جریان اجرا قرار گرفت، این آمار از سال ۹۶ تا بهمن امسال به ۴۰۱ طرح مصوب رسید که این عدد رو به افزایش است و این موضوع‌ها نشانگر اتفاق‌های بزرگ است که رسانه‌ها باید در جریان آن‌ها قرار بگیرند و به شکلی عمل کنند تا شهر بیش از پیش آباد و رفاهیات برای مردم تأمین شود.
او گفت: ایجاد عدالت فضایی، مهم‌ترین موضوعی است که مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های عمرانی به آن توجه دارد. باید بتوانیم زمینه را برای دسترسی همه مردم به امکانات شهری فراهم کنیم تا شهروندان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب بهره‌مند شوند؛ زیرا تمام این اقدامات متعلق به شهروندان است. شاید موقعیت مکانی خیابان آسمان و تابان برای مردم ملموس نباشد؛ افتتاح این پروژه‌ها اقدامی در مکانی از شهر محسوب می‌شود که در تیررس نگاه همگان نیست؛ اما اثربخش است. این چند پروژه از لحاظ اثربخشی و عدالت اجتماعی، افزایش ایمنی و کاهش ترافیک جزء بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی اصفهان محسوب می‌شود. شهردار اصفهان اذعان کرد: عدالت فضایی یعنی به دنبال این هستیم که امکانات به درستی در تمام شهر توزیع شود که نمونه‌های موجود آن در پروژه‌های بزرگ و کوچک مشهود است. حلقه حفاظتی شهر به‌عنوان پروژه محرک، توسعه آبادانی و رفاه را برای مناطق کمتر برخوردار به همراه می‌آورد تا راه‌های دور را نزدیک کند، همه این پروژه‌ها به طور مستقیم در زندگی مردم مناطق کم‌برخوردار تأثیرگذار است. در حال حاضر در محله‌های حصه و زینبیه این اقدام به خوبی ملموس است. همچنین در تمام مناطق شهر پروژه‌های زیادی افتتاح شده یا آماده افتتاح است. در محله زینبیه علاوه بر احداث ورزشگاه رستم، ورزشگاه سهراب نیز در آستانه افتتاح است و در این محله علاوه بر احداث کتابخانه، تمام معابر و کوچه‌های محله حصه آسفالت شده است. نوروزی ادامه داد: طرح‌ها و پروژه‌های خوبی در محله همت‌آباد و در خیابان‌های بهشت، بهستان و پارک‌های منطقه۹ اجرا شده است. در منطقه رهنان هم حمام، سینما مهتاب و پارک شهدای مدافع حرم احداث شده است. شهرداری در بودجه سال آینده برای آزادسازی ایستگاه مترو در منطقه11 اعتبارات لازم را در نظر گرفته که همه این اقدامات در بهبود وضعیت مناطق کم‌برخوردار مؤثر است.

 بودجه شهرداری به‌سوی درآمدهای پایدار می‌رود

او با بیان اینکه بودجه شهرداری به سوی درآمدهای پایدار می‌رود تا برای همیشه ماندگار باقی بماند، گفت: تراکم فروشی از ۷۰درصد در سال ۹۶ به ۳۰درصد رسیده است. سال ۹۶ بودجه شهرداری دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود؛ اما پیش‌بینی می‌شود بودجه سال آینده به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد. شهردار اصفهان اضافه کرد: حرکت صدها خودروی سنگین در شمال شرق اصفهان تصادف‌هایی را  ایجاد می‌کرد که با توجه به آمار موجود سالانه حدود 15 نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دادند؛ اما با افتتاح دو خیابان تابان، آسمان و پل آفتاب دیگر نیاز نیست خودروها از میدان جوان و سه راه نقشینه عبور کنند و با افتتاح این پروژه‌ها راه دور نزدیک شد. مسیر میدان «شهدای ورزشگاه»، ابتدای دولت‌آباد به سوی بزرگراه شهید اردستانی و فرودگاه منتهی می‌شود که این طرح می‌تواند محرک توسعه برای این منطقه باشد. نوروزی با اشاره به اینکه باید مناطق کم‌برخوردار و به‌ویژه مناطقی که در بین مردم شناخته شده نیست بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: اجرای اقدامات عمرانی در این مناطق می‌تواند کمک‌کننده باشد و مطمئنم این اتفاقات تداوم خواهد داشت.
او گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را برای کودکان تمام مناطق از جمله محله زینبیه دائمی کردیم و برای ایجاد نشاط و شادابی این رویداد را به مناطق محروم سیستان و بلوچستان بردیم. شهردار اصفهان، گردشگری را یکی از محورهای اصلی شهرداری در این دوره مدیریت شهری دانست و گفت: برای این موضوع بودجه خاصی پیش‌بینی شده و نگرش مدیریت شهری به این موضوع معطوف بوده است؛ زیرا معتقدیم اصفهان می‌تواند محرک توسعه گردشگری ایران باشد و زمانی که چهارباغ عباسی به میدان امام (ره) وصل می‌شود در واقع زمینه جذب گردشگر را فراهم می‌کنیم. در این راستا با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی در اردیبهشت ۱۴۰۰ توافق‌های لازم انجام شد؛ هفته گذشته نیز مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی ایران به اصفهان سفر کرد تا برای نمایشگاهی در دبی مذاکره کنیم و بی‌شک در آن نمایشگاه نقش مؤثری خواهیم داشت که البته باید منتظر ماند تا شرایط کرونایی به شکل کامل بررسی شود. همه این اقدامات باید در راستای حضور سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی فراهم شود. در واقع با برگزاری نمایشگاه‌ها مدیریت شهری که نقشی تسهیلگر دارد می‌تواند به طور خصوصی به امور شهری وارد شود. نوروزی درباره پروژه تراموا گفت: در گذشته اقداماتی برای احداث این پروژه انجام و مطالعاتی بر اساس طرح جامع ترافیک صورت گرفته است، افرادی که آن زمان ایجاد این طرح را مطرح کردند اکنون عقیده متفاوتی دارند و این اتفاق زمانی رخ داد که اقدامات ایجاد این پروژه را در شهرداری آغاز کرده‌ایم. در این دوره مدیریت شهری بر اساس مطالعات اولیه ورود پیدا کردیم و درصدد آن هستیم که اقدامی مشارکتی انجام دهیم. در این راستا قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد شد تا پروژه به صورت مشارکتی اجرا شود و قرارگاه خاتم‌الانبیا بخشی از هزینه‌ها را تأمین کند. او اضافه کرد: در گذشته سه مسیر برای تراموا مورد مطالعه قرار گرفت. مسیر اول از سمت میدان جمهوری اسلامی به سوی خیابان امام خمینی(ره)، مسیر دوم از میدان جمهوری تا میدان شهدا و در نهایت مسیر سوم از میدان جمهوری تا میدان آزادی است. برای هیچ‌کدام از آن‌ها اقدامی انجام نشده بود و ما سعی کردیم عملیات اجرایی را از یک مسیر آغاز کنیم تا شهر و شهروندان بیشترین نفع را ببرند. در همین راستا فاز نخست پروژه از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی در دستور کار قرار گرفت؛ فاز دوم این پروژه نیز از میدان جمهوری به سمت خیابان امام خمینی خواهد بود. برای نهایی‌شدن اجرای پروژه تراموا باید مراحل دیگری در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود که این موضوع نیز در حال پیگیری است و اگر انجام شود برای نخستین بار در ایران تراموا در شهر اصفهان اجرایی می‌شود. در صورتی که مصوبه‌ای در خصوص احداث تراموا تأیید نشود اقداماتی را در خیابان حکیم نظامی مبنی بر نوسازی زیرساخت‌های تأسیساتی انجام خواهیم داد؛ زیرا در این محل لوله‌های فاضلاب دچار فرسودگی است و امکان فرونشست در این زمین وجود دارد؛ اگر تراموا بخواهد از این مسیر عبور کند باید زیرساخت‌های این مسیر احیا شود.

 قصد داریم شهر اصفهان را ارزان اداره کنیم

شهردار اصفهان گفت: قصد داریم شهر اصفهان را ارزان اداره کنیم، گرانی با گران اداره‌شدن شهر تفاوت دارد و شهرداری نمی‌تواند با گرانی‌ها مقابله کند؛ اما می‌تواند به سهم خود در مقابله با افزایش گرانی‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. سهم تراکم از ۷۰درصد به ۳۰درصد رسیده؛ یعنی کاهش هزینه‌ها برای شهروندی که می‌خواهد در اصفهان صاحب‌خانه شود و زندگی کند. افزایش بهره‌وری، یکی از اولویت‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است، در این دوره مدیریت شهری به دنبال انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها بوده‌ایم و در سال۹۷ توانستیم در بخش جاری ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه‌ها را کاهش دهیم. نوروزی افزود: ۲۹درصد بودجه شهر در سال آینده جاری  است و 71درصد آن نیز در بخش عمرانی و خدماتی هزینه می‌شود. با توجه به تدوین بودجه به دنبال کاهش بار سنگین از دوش مردم بوده‌ایم. او ادامه داد: تکمیل خیابان شهید باقری در دستور کار قرار گرفته و بودجه‌ای برای آن در سال آینده پیش‌بینی شده است. همچنین تعریض خیابان‌ها و بازگشایی گلوگاه‌های منطقه۱۵ نیز درحال انجام است که این اتفاق‌ها نشانگر اقدامات مدیریت شهری در خوراسگان است.  رینگ حفاظتی، سالن اجلاس و سایر پروژه‌ها، پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که تنها به اصفهان اختصاص ندارد و در سطح ملی شناخته می‌شوند. نوروزی ادامه داد: ساخت مسجد با شهرداری نیست؛ اما برای احداث مساجد مورد نظر حمایت‌های لازم انجام می‌شود، تاکنون نیز درخواست هیئت‌امنای مساجد را اجابت کرده‌ایم؛ توسعه خط بی‌آرتی همیشه ممکن است باعث بروز نارضایتی شود؛ اما برای اداره شهر باید نفع بیشتر شهروندان و شهر را در نظر بگیریم. او درباره خط بی‌آرتی خیابان هشت‌بهشت، تصریح کرد: رفیوژ عریض وسط این خیابان کوچک شده است تا برای مردم مزاحمتی در خیابان ایجاد نکند؛ اما با این حال هر اقدام عمرانی ممکن است آسیب‌هایی به همراه داشته باشد؛ به‌طور مثال افرادی که سال‌ها در خانه‌پدری هستند و نمی‌توانند برای اجرای پروژه بازگشایی گره‌های ترافیکی از خانه‌های خود دست بکشند، ممکن است برای اجرای یک پروژه ناراضی باشند که این موضوع بدیهی است و شهروندان پس از مدتی از نتایج به‌دست آمده این طرح‌ها راضی می‌شوند، برای مثال هنگامی که پروژه پیاده‌راه چهارباغ آغاز شد، کسبه این منطقه ناراضی بودند؛ اما در حال حاضر از این اتفاق رضایت کاملی دارند و از اقداماتی که انجام شده، خرسند هستند.شهردار اصفهان گفت: فعالیت مترو در هیچ‌کجای شهر متوقف نشده و همیشه بر اساس ظرفیت احصای اوراق مشارکت انجام شده است؛ برای ایمنی خط یک مترو ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که برای سال ۱۴۰۰ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این کار پیش‌بینی شده است. اکنون جلسات کارشناسی و تصمیم‌گیری برای اینکه ایمنی خط یک، توسعه خط دوم یا اتصال این خطوط به شهرهای دیگر، کدام‌یک اولویت دارد، برگزار می‌شود. نوروزی خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، بودجه و بدهی شهرداری برابری می‌کرد؛ بدهی‌های احداث پروژه‌های پل دفاع مقدس و شهدای اشکاوند پرداخت شده و دریافت اوراق مشارکت به بهترین شکل دنبال شده است. مزیت این موضوع بازپرداخت چهار ساله آن بود که نصف این مبلغ باید توسط دولت پرداخت شود. در این چند سال پول‌هایی را که امکان تحقق در آن‌ها وجود نداشت، به شهر آوردیم که دستاوردهای بزرگی به‌واسطه آن به‌دست آمده است. برای اخذ اوراق مشارکت به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان با سازمان برنامه و بودجه کشور رایزنی شد. این مبلغ به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و با خبر شدیم که تخصیص این ۷۰۰ میلیارد تومان به امضا رسیده است. همچنین توانستیم به سختی ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه اتوبوس‌رانی کسب کنیم. مسئولان مربوط برای این اوراق مشارکت راضی نبودند؛ اما با تفسیر قانونی جدید و پیگیری‌های مقرر موفق شدیم این مهم را دریافت کنیم که در همین راستا ۱۰۰ اتوبوس برای اصفهان خریداری و به حمل‌ونقل عمومی شهر اضافه شد.
نوروزی افزود: در حوزه فرهنگی مشارکت‌های مردمی را افزایش دادیم تا هزینه‌های اقتصادی به طور چشمگیری کاهش داده شود، تا کنون ۳۰ مجموعه فرهنگی و تفریحی با مشارکت بخش خصوصی احیا شده که این اقدام در کاهش هزینه‌ها و اداره ارزان شهر تأثیر ویژه‌ای گذاشته است، پروژه نظارت‌ها را به شدت افزایش داده‌ایم و مهندسی ارزش را ملاک عمل قرار دادیم و با انضباط مالی، ۱۷۰ میلیارد تومان کاهش هزینه را داشتیم، شفافیت و شفاف‌سازی را به خوبی به حقیقت نزدیک کردیم. الکترونیکی‌کردن نظام اداری، سازمانی و مالی در حوزه برنامه‌ریزی و اداری شهرداری دیگر دستاوردهای شهرداری در این دوره مدیریتی بوده است؛ در مصرف انرژی به دلیل صرفه‌جویی در انرژی به‌عنوان دستگاه برتر کشور شناخته شده و جایزه دریافت کردیم. شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور به عنوان تنها دستگاهی بود که خود را در راستای ارزیابی قرار داد و در این راستا سال گذشته سه ستاره و امسال چهار ستاره شد. شهرداری اصفهان در حوزه خدمات شهری صرفه‌جویی‌های قابل تقدیری در بخش‌های برق و آب برای تأمین منابع آبی مورد نیاز فضای سبز داشته است. او ادامه داد: در نظرگرفتن زمین مناسب برای ساخت مسکن برای خبرنگاران را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا گفت‌وگوهایی در حاشیه صورت گرفته است. همیشه تأکید داریم باید در همه کار قانون را در نظر داشته باشیم. اگر زمین انتخاب‌شده کاربری فضای سبز داشته باشد بدون‌شک متعلق به همه مردم است؛ اما گاهی فضای سبز اولویت‌بندی می‌شود که این موضوع باید مراحل قانونی را بگذراند. اگر زمین مناسب در نظر گرفته شود شهرداری آماده همکاری است؛ اما اگر بازهم محل انتخاب‌شده مناسب نباشد، هر اقدامی انجام شود در واقع سنگی است که در چاه می‌افتد و موضوع حل‌نشده باقی خواهد ماند؛ هنوز مراحل در نظر گرفتن زمین برای ساخت مسکن خبرنگاران به صورت دقیق اجرایی نشده است؛ اما هر کمکی که از دست شهرداری بر می‌آید انجام می‌دهیم و تسهیلات لازم را ارائه خواهیم کرد؛ چرا که ما با خانه‌دار شدن اصحاب رسانه مشکلی نداریم؛ اما مخالف فعالیتی هستیم که روند قانونی را طی نکرده باشد. شهردار اصفهان در رابطه با مسیر دوچرخه‌ها گفت: هدف شهرداری از ایجاد مسیرهای دوچرخه این است که شهروندان حتی‌ا‌لامکان به جای خودرو از دوچرخه استفاده کنند؛ ما باید برای رهایی از آلودگی و ترافیک از دوچرخه بیشتر استفاده کنیم که برای این کار در این مسیر باید زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم تا کسانی که برایشان مقدور است از دوچرخه استفاده کنند، اجرای مسیرهای دوچرخه باید در شرایطی انجام بگیرد که کمترین آسیب را برای معابر و خودروها داشته باشد. ما حاضر هستیم بومرنگ شویم؛ یعنی چنانچه از نظر جمعی از شهروندان اجرای مسیری اشتباه بوده یا تشخیص کارشناسان صحیح نبوده، مسیر را پس خواهیم گرفت؛ اما این اتفاق درصورتی رخ خواهد داد که نفع اکثریت وجود داشته باشد. از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خواستارم مسیرهای دوچرخه‌سواریِ اجراشده و در حال اجرای شهر را بررسی کند؛ زیرا ما می‌خواهیم اصفهان شهری زیست‌پذیر باشد تا شهروندان در صورت امکان سفرهای درون‌شهری خود را به صورت پیاده یا با استفاده از دوچرخه، مترو و اتوبوس انجام دهند. او اظهار کرد: تمام پروژه‌های شهر را دوست دارم و معتقدم تمام پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. هیچ پروژه‌ای را بدون این دیدگاه اجرایی نکرده‌ایم، حلقه حفاظتی شهر پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد؛ زیرا به رفع محرومیت و کاهش حاشیه‌نشینی کمک کرده و محرک توسعه است. به پروژه مترو علاقه دارم؛ زیرا نیاز شهر جهانی اصفهان است و شک نکنید شهرداری پروژه‌ای را که مراحل قانونی خود را طی نکند، اجرایی نخواهد کرد. تعداد نیروهای شهرداری بر اساس ساختار سازمانی و پست‌ها زیاد است؛ اما باید تعداد آن‌ها اصلاح شود. اکنون یک هزار و ۴۰۰ نفر در بین کارکنان شهرداری بازنشسته شده‌اند که نوعی تعدیل نیرو به شمار می‌آید؛ اما به جای آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر نیروی جوان اضافه شده که به شکلی یک هزار و ۲۰۰ نیرو کاهش یافته است. نوروزی افزود: تمام اقداماتی که در شهر صورت می‌گیرد با نگاهی فرهنگی و اجتماعی روی آن است که دیدگاه محیط‌زیستی نیز یکی از موارد آن به شمار می‌آید و در سه سال اخیر پروژه‌های مترو، خطوط اتوبوس‌های تندرو، زیرساخت‌های دوچرخه و توجه به پروژه تراموا اقداماتی بوده که در راستای کاهش آلایندگی‌ها انجام شده است. در حوزه خدمات شهری و فضای شهر ۲۰۰ هکتار فضای سبز در شهر توسعه پیدا کرده که با استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی، اجرای کلکتورها و مخازن و استفاده از پساب تصفیه‌شده استفاده می‌شود که از پایان هفته جاری نیز عملیات اجرایی ایجاد ۵۳ هکتار برای توسعه فضای سبز آغاز خواهد شد.۷۴۰ لیتر پساب تصفیه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و به تازگی ۷۰ کیلومتر خط انتقال پساب و ۲۸ هزار مترمکعب مخزن نیز در شهر احداث شده است. نوروزی با اشاره به حواشی پیش‌آمده در رابطه با نام‌گذاری سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان به نام شهدا اظهار کرد: در اولین فرصت پاسخ نامه استاندار اصفهان در این خصوص را ارائه کردم و از طریق معاونت خدمات شهری نیز این موضوع را پیگیری کردم تا با مقصران این اتفاق طبق قانون برخورد شود؛ اتفاقی که افتاد دل همه ما را آزرده است، من با پدران شما در یک جبهه شاهد شهادت مردان این سرزمین بودم و بسیاری از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری نیز از خانواده شهدا هستند؛ هرکس اگر ذره‌ای نسبت به ایثار و شهادت دغدغه‌مند باشد، بابت این موضوع خوشحال نمی‌شود و وظیفه دارد آن را محکوم کند؛ بنابراین اگر عمل ناشایست و ناپسند در قبال شهدا رخ دهد، توسط همه کسانی که به شهدا دل بسته‌اند، قابل‌سرزنش است و به شدت با این موضوع برخورد می‌شود. در این راستا معاونت خدمات شهری نیز به خوبی با آن برخورد کرد؛ بدین سبب به نمایندگی از تمام مدیران شهری که مستقیم و غیرمستقیم به خانواده شهیدان وابسته هستند و به نمایندگی از شهرداری و کسانی که ذره‌ای به شهیدان علاقه دارند، از خانواده معظم شهدا  عذرخواهی می‌کنم و دیگر اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقاتی در حوزه مسئولیتم رخ دهد. باید در مقابل کسانی که خارج از این عرصه می‌خواهند از این فرصت‌ها استفاده کرده و جریان‌سازی کنند، متحد بوده و اجازه سوءاستفاده به آن‌ها داده نشود و انسجام، وحدت و یکدلی با هر نگاه سیاسی یک نیاز فوری و ضروری است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری/ سیدمحمد مهدوی

برچسب‌های خبر