فروش ملک پدری برای فتح اورست

صعود به اورست برای ورزش اصفهان دست یافتنی شده و امین دهقانی از فردا پای در مسیر دو ماهه‌ای می‌گذارد که نتیجه آن فتح بلندترین قله جهان و ثبت نامش در باشگاه اورست‌نوردهاست. هنری‌ها دهقان را عکاسی حرفه‌ای می‌شناسند و ورزشی‌ها هم به‌عنوان یک کوهنورد حرفه‌ای که از قضا باشگاهی با نام اورست را اداره می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:47 - پنجشنبه 1400/01/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دهقان که تجربه صعودهای برون‌مرزی متعددی را دارد، سال گذشته به قله ماناسلو صعود کرد که با ۸۱۶۳ متر یکی از قلل بالای 8 هزار متر هیمالیا در نپال محسوب می‌شود و در این زمینه رکورددار شد؛ اما از همان زمان صعود به اورست چشم‌اندازی بود که دنبال می‌کرد: «در ورزش کوهنوردی نقطه نهایت ما قله اورست است و هر هیمالیانوردی این آرزو را دارد. استان اصفهان تاکنون کوهنوردی نداشته که به اورست صعود کند و دوست دارم صدای من به مسئولان استان برسد، برای اصفهان با این جایگاه اصلا خوب نیست که اورست‌نورد ندارد. من با تجربه‌ترین و آماده‌ترین هیمالیانورد استان هستم و آمادگی لازم را دارم اگر شرایط مالی مهیا شود، در فصل صعود به اورست که فروردین است، راهی این قله شوم. برای صعود به اورست، هزینه‌ای حدود 450 میلیون نیاز است و امیدوارم از من حمایت کنند.»
حالا در فاصله‌ای کمتر از دو سال دهقان مهیای صعود به اورست شده و اگر برنامه‌ریزی او درست پیش رود و اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد، تا دو ماه دیگر پرچم اصفهانی‌ها روی بلندترین قله جهان به اهتزاز در می‌آید.
قله اورست که بلندترین قله جهان شناخته می‌شود و لقب بام دنیا را به خود اختصاص داده، از جایگاهی ویژه در بین افراد برخوردار است. قله اورست دارای ارتفاعی در حدود 8848 متر در رشته کوه‌های هیمالیاست و صعود به آن، نیازمند برخورداری از آمادگی جسمانی و آمادگی روحی ویژه‌ای است. صعود به اورست، برای کوهنوردان حرفه‌ای هدف مهمی است که در طول زندگی خود دنبال می‌کنند؛ اما در این میان تنها تعدادی از کوهنوردان موفق به صعود می‌شوند و بسیاری دیگر در حسرت آن باقی می‌مانند.
پس از سال‌ها که ورزشکاران دیگر کشورها این قله را فتح کرده بودند، سال 77 سه کوهنورد ایرانی برای نخستین بار به قله اورست، بلندترین قله جهان، صعود کرده و مدال طلای کوهنوردی جهان را کسب کردند؛ اما از آن زمان تاکنون کوهنوردان اصفهانی نتوانسته‌اند به این موقعیت دست پیدا کنند. در زمان ریاست مجتبی غلافگر در هیئت کوهنوردی استان اصفهان، تعدادی از کوهنوردان استان به دنبال فراهم‌کردن مقدمات صعود به اورست بودند و پیگیری‌هایی نیز داشتند که به نتیجه‌ای نرسید، آن هدف در مقاطع مختلف بارها دنبال شده؛ اما هزینه‌های بالای صعود به اورست و دشواری صعود که تنها تعدادی از کوهنوردان حرفه‌ای از پس آن بر می‌آیند، باعث شد تا این پروسه به سرانجام نرسد، با این حال امین دهقان مصمم‌تر از دیگران بوده و می‌خواهد این مأموریت را به اتمام برساند.
دهقان با اشاره به پرهزینه بودن صعودهای برون‌مرزی می‌گوید: در سطح داخلی صعود به قله هزینه چندانی ندارد و با تهیه کفش و لباس مخصوص کوهپیمایی، می‌توان به قله‌های دو و سه هزار متری صعود کرد که سه چهار روز زمان می‌برد و هزینه چندانی ندارد.
این کوهنورد اصفهانی که سابقه برگزیده شدن در جشنواره‌های متعدد عکاسی را دارد و معمولا در جریان صعودها تا جایی که امکانش باشد، عکس‌برداری می‌کند، هزینه‌های صعودهای قبلی را شخصی پرداخته است؛ اما برای قله ماناسلو هزینه آن در سال 2019 معادل 140 میلیون تومان بود که بخشی از آن را اسپانسرها پرداخت کرده بودند و عمده هزینه‌ها شخصی تأمین شد.
صعود نرخ دلار باعث شده تا هزینه اورست‌نوردی نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کند، تا جایی که در حال حاضر صعود به اورست برای هر کوهنورد ایرانی بیش از یک میلیارد تومان هزینه در بردارد.
دهقان برای تأمین هزینه‌های صعود با چند اسپانسر به توافق رسیده و علاوه بر شهرداری اصفهان، شرکت فولاد مبارکه، شرکت اکشن و فروشگاه‌های کوهنوردی قایا و سیاه‌کمان نیز از او حمایت مالی می‌کنند که مجموع آن به 420 میلیون تومان می‌رسد؛ اما باقی هزینه به واسطه فروش ملک پدری دهقان تأمین شده است.
صرف این هزینه سنگین و پای گذاشتن در مسیری که سالانه قربانیان زیادی دارد، ریسک بزرگی است که امین دهقان با رؤیای ایستادن بر بام جهان آن را پذیرفته است؛ اما از بی‌توجهی‌ها گلایه دارد: «در کشور ما رشته‌های ورزشی زیادی فعال هستند؛ اما تمام هزینه‌ها برای فوتبال می‌شود و به دیگر رشته‌ها توجهی ندارند.»
دهقان فردا با پروازی اصفهان را ترک کرده و برنامه صعودش حدود دو ماه به طول می‌انجامد تا کمتر از شصت روز دیگر پرچم ایران بر فراز اورست به اهتزاز دربیاید و ورزش نصف‌جهان صاحب اولین مدال جهانی کوهنوردی شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر