هت‌تریک 1400

سه میزبانی بین‌المللی در انتظار ورزش اصفهان است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در نیمه دوم امسال، ورزش نصف‌جهان رونق دوباره‌ای پیدا می‌کند. دو سال قبل قرار بود اصفهان شاهد برگزاری چند مسابقه در سطح آسیایی باشد که هر کدام به دلایلی منتفی شد؛ اما حالا در سالی که هنوز سایه کرونا سنگینی می‌کند، اجرای دو رویداد بین‌المللی تقریبا قطعی است و برای یک رویداد نیز پیشنهاد میزبانی ارائه شده که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت.

تاریخ انتشار: 09:45 - یکشنبه 1400/01/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

رویداد بین‌المللی هندبال در مهد هندبال

چندی پیش فدراسیون هندبال ایران با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون هندبال آسیا آمادگی خود را برای میزبانی بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا رسما اعلام کرد. ایران سال قبل امتیاز میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده نوجوانان را به دلیل شیوع کرونا از دست داده بود و این بار با توجه به اهمیت این مسابقات و صعود چهار تیم برتر این رقابت‌ها به مسابقات جهانی ۲۰۲۳ سوئد و لهستان، مسئولان فدراسیون هندبال ایران رایزنی‌های فشرده خود را برای اخذ میزبانی مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات هندبال آسیا ادامه دادند.
پس از تماس‌ها و پیگیری‌های مسئولان فدراسیون هندبال ایران با مقامات آسیایی، در نهایت کنفدراسیون هندبال آسیا با ارسال نامه‌ای به طور رسمی ایران را به‌عنوان میزبان بیستمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی مسابقات جهانی ۲۰۲۳ سوئد و لهستان معرفی کرد که براساس برنامه اعلام‌شده این رقابت‌ها در دی۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. پس از قطعی‌شدن میزبانی ایران در مسابقات آسیایی هندبال، مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز پیش‌دستی کرد و در گفت‌وگویی با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان از آمادگی اصفهان و مدیریت استان برای برعهده گرفتن این میزبانی خبر داد.
سید محمد طباطبایی در این گفت‌وگو تأکید کرده، هندبال ایران ظرفیت زیادی دارد و برخورداری از بازیکنانی که اکنون در معتبرترین لیگ‌های اروپایی توپ می‌زنند، نمادی از بزرگی این رشته محسوب می‌شود. او با ابراز امیدواری درخصوص اینکه میزبانی این رویداد زمینه رسیدن تیم ملی هندبال ایران به رقابت‌های جهانی را فراهم کند، گفته: آخرین میزبانی ایران در رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا به چهارده سال پیش بازمی‌گردد که اصفهان میزبان بود و علاوه بر آن اصفهان سابقه برگزاری میزبانی مسابقات هندبال جام باشگاه‌های آسیا و رویدادهای بین‌المللی هندبال را هم دارد.
از دیدگاه متولی ورزش اصفهان، با وجود سالن شش هزار نفری 25 آبان که از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است و همچنین سالن‌های پیروزی، هفده شهریور و شهید سجادی، امکان میزبانی برای رویدادهای آسیایی را دارد. طباطبایی در این گفت‌وگو، اصفهان را یکی از استان‌های پیشرو و پیشگام در هندبال ایران دانسته و تأکید دارد: هیئت هندبال از مجموعه نیروی انسانی کارآمد و متخصص برخوردار است و همراهی همیشگی استانداری، شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط برای میزبانی مطلوب و در شأن کشورمان، انگیزه میزبانی را در دیار مصفای نصف‌جهان افزایش داده است.

تورنمنت بین‌المللی دوگانه

سال گذشته و هم‌زمان با کاهش آمار مبتلایان به کرونا، در بهمن اصفهان میزبان مسابقات دوگانه قهرمانی کشور در دو بخش بانوان و آقایان بود. مــهــدی گـودرزی، رئـیـس فـدراســیـون ورزش‌های سه‌گانه که برای نظارت بر روند برگزاری این رقابت‌ها به اصفهان سفر کرده بود، همراه با مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان و مسئولان هیئت سه‌گانه، دیداری با عباس رضایی، استاندار اصفهان داشت و درباره موضوع میزبانی اصفهان برای مسابقات بین‌المللی دوگانه در سال 1400 بحث و تبادل‌نظر کردند. رئیس فدراسیون ورزش سه‌گانه در این دیدار گزارش کاملی از فعالیت‌های این فدراسیون ارائه و به ظرفیت‌های رشته‌های سه‌گانه و دوگانه اشاره کرد.
سید محمد طباطبایی، مدیرکل ورزش و جوانان نیز در خصوص اهمیت برگزاری رویدادهای بین‌المللی سه‌گانه و دوگانه به میزبانی استان اصفهان و ظرفیت‌های موجود این رشته توضیحاتی را ارائه کرد. متولی ورزش استان از استاندار درخواست کرد تمام مبادی ذی‌ربط هماهنگی و همکاری لازم را با اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش سه‌گانه برای میزبانی این رویداد بین‌المللی داشته باشند.
استاندار اصفهان هم بر اهمیت ورزش همگانی برای تمام اقشار جامعه تأکید و از برگزاری و میزبانی استان اصفهان برای این رویداد بین‌المللی استقبال کرد. دبیر هیئت ورزش‌های سه‌گانه، استان اصفهان را یکی از قطب‌های ورزشی کشور معرفی کرد که از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و توریستی نیز یکی از شهرهای مطرح دنیاست و رئیس اتحادیه جهانی سه‌گانه که عضو کمیته المپیک است، در جریان سفرش به اصفهان، پیشنهاد برگزاری یک رویداد بین‌المللی در این شهر را مطرح کرد. محمد باقری تأکید می‌کند: پس از مطرح شدن این پیشنهاد، پیگیر این موضوع شدیم و در تلاش هستیم در تقویم فدراسیون بین‌المللی در سال 2022 جای بگیرد. به گفته دبیر هیئت ورزش‌های سه‌گانه استان، نظر مـدیـران اســتـانـی و شهری درخصوص این پیشنهاد مثبت شده و رئیس فدراسیون سه‌گانه در روزهای آینده طی سفر مجدد به اصفهان، از امکانات سخت‌افزاری و شرایط میزبانی بازدید خواهد کرد.
اومعتقد است با ایران‌هراسی صورت‌گرفته، برگزاری رویدادهای بین‌المللی، تأثیرات بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت و ورزشکاران خارجی حضوریافته در کشورمان و شهر اصفهان پس از مشاهده شرایط امن و آرامش، پس از بازگشت به کشورهای خود می‌توانند وضعیت واقعی کشور را منعکس کنند.
 باقری با اشاره به استقبال استاندار اصفهان از پیشنهاد میزبانی می‌گوید: استاندار در این نشست با اشاره به پیامدهای کم‌تحرکی و کم‌شدن فعالیت دانش‌آموزان و دانشجویان، بر ضرورت تشویق بیشتر افراد جامعه به سمت ورزش تأکید داشت. به گـفته او، اصفهان تمام امکانات و شرایـط سخت‌افزاری برای میزبانی مسابـقـات بـیـن‌المللـی دوگــانـــه را دارد؛ ضمن اینکه گردشگری بودن نصف‌جهان باعث شده تا امکانات لازم نظیر هتل و سیستم حمل‌ونقل برای میزبانی از ورزشکاران خارجی را داشته باشد.
باقری تأکید می‌کند: هیئت ورزش‌های سه‌گانه استان با همکاری اسپانسر قصد اجرای این میزبانی را دارد؛ اما برگزاری چنین رویدادهایی نیاز به همکاری نهادهای شهری و استانی دارد.
آن‌طور که دبیر هیئت ورزش‌های سه‌گانه استان می‌گوید، برگزاری مسابقات دوگانه نیاز به پیست دوومیدانی و پیست دوچرخه ندارد و معمولا رویدادهای بین‌المللی این رشته در مرکز شهر مسابقات برگزار می‌شود تا تماشاگر بیشتری داشته باشد. بر این اساس، قرار است مسابقات بین‌المللی دوگانه نیز در پل خواجو و اطراف آن برگزار شود تا جاذبه طبیعی و محیطی به جذابیت بیشتر این رویداد بیفزاید. فعلا خبری از قطعی شدن برگزاری این رویداد مطرح نشده؛ اما با توجه به رابطه خوب اصفهان و فدراسیون، پیش‌بینی می‌شود اصفهان تجربه برگزاری تورنمنت بین‌المللی دوگانه را پشت سر بگذارد.

مسابقات نیروی زمینی ارتش‌های جهان در اصفهان

میزبانی ایران در مسابقات ارتش‌های جهان که در جامعه ورزش به نام سیزم شناخته می‌شود، قطعی شده و با پیگیری مسئولان قرار است بخشی از رویداد نیز به اصفهان منتقل شود. امیر سرتیپ دوم محسن آذرافروز، ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در نشست خبری اخیر خود به این خبر اشاره کرده و گفت: این مسابقات هر سال در کشور روسیه، چین و آسیای میانه برگزار شده که امسال بخشی از این مسابقات در ایران برگزار می‌شود. به گفته او، مسابقات ارتش‌های جهان افتخاری است که بعد از انقلاب برای نخستین بار در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و در این راستا بخش نیروی زمینی آن در اصفهان به انجام خواهد رسید. هنوز جزئیات کاملی از رشته‌هایی که در اصفهان برگزار می‌شود، منتشر نشده؛ اما میزبانی این رویداد به نسبت دو رویداد دیگر از قطعیت بیشتری برخوردار است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر