اجرای پیرایش شهری در منطقه 9

در اغلب مناطق پانزده‌گانه اصفهان بافت سنتی و قدیمی وجود دارد که در سال‌های اخیر مدیران شهری درصدد برآمدند این‌گونه مجموعه‌ها را احیا کنند. به گفته علیرضا رفیعی، مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان در حال حاضر فضاهایی در شهر اصفهان وجود دارد که دچار اغتشاشات بصری و فرسودگی شده است که باید با نگاه پیرایشی و رویکرد طراحی شهری به فضای حیات شهر بازگردانده شود. در این راستا منطقه 9 توانسته است با اجرای طرح‌هایی در زمینه پیرایش شهری موفق عمل کند.

تاریخ انتشار: 09:41 - چهارشنبه 1400/01/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

 به گفته او، از منطقه 9 به دلیل سطح گسترده اشجار و باغ‌ها در اراضی و سبزینگی موجود در مجاورت رودخانه زاینده‌رود به‌عنوان ریه تنفسی شهر اصفهان یاد می‌شود؛ بنابراین از این پتانسیل و عرصه‌های اکولوژیک می‌توان برای تبدیل بخش‌هایی از این منطقه به باغ شهر اصفهان استفاده کرد.

 بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری از مهم‌ترین معضلات شهرها

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان با بیان اینکه بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری یکی از مهم‌ترین معضلات شهرهاست، تصریح کرد: فرسودگی بافـت شهری در ابعاد مختلف برای مدیریت شهری و مسئولان مشکلات عدیده‌ای پیش آورده است. فرسودگی کالبدی و ورود جمعیت مهاجر و ناهمگن در این محل‌ها باعث گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی، مشکلات فرهنگی و گاهی مشکلات سیاسی شده است. با توجه به امکان‌های بالقوه و بسیار وسیع محله‌های منطقه ۹ شهرداری اصفهان و ویژگی پوشش گیاهی آن باید این محله‌ها احیا و شهرسازی آن اصلاح شود. رفیعی اضافه کرد: دامنه فرسودگی برخی از این محله‌ها به‌گونه‌ای است که با وقوع یک زلزله متوسط، وقوع فاجعه دور از انتظار نیست. بافت‌های فرسوده نوعی بیماری در ساختار مناطق شهری محسوب می‌شوند که عوامل بسیاری در آن‌ها دخیل هستند که از آن میان می‌توان به عدم پیروی از یک برنامه منسجم، عوامل کالبدی، عـــمــلکــردی، زیــــست‌محـــیـــطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره اشاره کرد. تأثیر مخرب هریک از عوامل فوق سبب کاهش ارزش‌های کمی و کیفی محیط‌زیست در محدوده‌هایی از شهر شده و با نزول ارزش‌های سکونتی‌عملکردی در این قبیل محدوده‌ها، امر بهسازی و نوسازی متوقف و فرسودگی و ناکارآمدی بر آن‌ها مستولی می‌شود. بدین ترتیب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بازتابی از تأثیر عوامل مخرب هستند که برای برخی از ساکنان غیرقابل‌سکونت و باعث گریز آن‌ها از این مناطق می‌شود. او افزود: بافت‌های فرسوده اگرچه به‌خودی‌خود به‌عنوان یک معضل شهری مطرح می‌شوند، اما در حقیقت پتانسیل بالقوه‌ای دارند که می‌توان با شناسایی، برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن‌ها را به یک فرصت خوب تبدیل کرد.

 اجرای پیرایش شهری منطقه 9 در سه فاز

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان در ادامه گفت: در سال‌های اخیر رشد بی‌رویه و شتابان شهرها مشکلات شهری بسیاری ایجاد کرده و اجرای طرح پیاده‌راه میرزا طاهر در جهت پیرایش شهری انجام شده است. رفیعی با اشاره به اینکه پیرایش شهری منطقه 9 در سه فاز درحال انجام است، تصریح کرد: اجرای فاز اول خیابان میرزا‌طاهر از میدان سقاخانه تا درمانگاه زهران است که شامل ساماندهی تابلوها و تأسیسات و نمای بدنه خیابان خواهد بود و هدف افزایش زیبایی بصری به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی است. بخش دیگر خیابان میرزا‌طاهر روبه‌روی شهرداری منطقه 9 است که در دو فاز در حال اجراست. فاز دوم و سوم به ترتیب از دنباله فاز اول اجرا می‌شود. فاز اول به طول 70 متر، فاز دوم به طول 200 و فاز سوم 150 متر است. فاز چهارم هم به‌زودی آغاز می‌شود. او، درباره هدف از ایجاد طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان میرزا‌طاهر گفت: هدف از اجرای فازهای دوم تا چهارم، بهبود فضای بصری دیوارهای مشرف به خیابان میرزاطاهر است که به دلیل قرار‌گرفتن در بافت ناژوان در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت و باعث ایجاد فضای نامطلوبی برای پیاده‌روی شهروندان پیرامون مادی و فضا سبز موجود شده بود. به‌صورت کلی هدف بهبود فضای بصری به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی اهالی محل است، چون فازهای بعدی هم دنباله فاز اول و در حقیقت ادامه و تکمیل‌کننده فاز اول هستند.
مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیارد تومان برای اجرای فازهای اول تا سوم هزینه شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود برای اتمام پروژه در محور مشخص‌شده بیش از یک میلیارد تومان هزینه لازم است. رفیعی با اشاره به اینکه اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان میرزا طاهر از تیر سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تا تیر سال 1400 به اتمام خواهد رسید، گفت: اجرای این طرح یک مشاور دارد که با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان انجام شده است و پیمانکاران پروژه از بخش خصوصی هستند. او اظهار کرد: سعی شده است تا بافت سنتی و قدیمی این محدوده با اجرا و ترمیم دیوارهای چینه‌ای و گلی سرتاسر آن و همچنین ساماندهی و مرمت سردرهای باغ‌های موجود در محل حفظ شود تا بافت سنتی و نوستالژیک در این محدوده پدید آید.

جلوگیری از هدر رفتن سرمایه مالی و میراثی شهری

در ادامه مدیر ارتباطات منطقه ۹ شهرداری اصــفهان در‌خـصوص احیای فضای محیطی منطقه گفت: پدیده آشنای توسعه شهرنشینی در شرایط رشد سریع جمعیت و گسترش مهارناپذیر شهرها در مقاطع تاریخی مختلف بروز کرده است. در سال‌های اخیر جمعیت بافت‌های مرکزی بسیاری از شهرها همانند شهر اصفهان جابه‌جا شده و روند فرسودگی بافت‌های تخلیه‌شده شدت گرفته است و این بافت‌ها به مأمن ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. حمید باربازان افزود: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جامع و پایدار برای بهسازی، نوسازی و بازسازی بافت‌های قدیم شهری ضمن حفاظت از میراث تاریخی‌فرهنگی و توجه به سازگاری و انطباق آن‌ها با ساختارهای محیط‌زیست و ساختارهای فرهنگی موجب توسعه پایدار شهری می‌شود. به گفته او، نوسازی و بهسازی یک‌بار برای همیشه رخ نمی‌دهد؛ بلکه امری است مداوم که درنهایت باید به سیستمی خودجوش تبدیل شود. این امر آنی و سریع نیست بلکه فرایندی حساس و پیچیده است که نیاز به طراحی برنامه‌های هدفمند کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. مدیر ارتباطات منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برای دستیابی به ساماندهی و احیای موفقیت‌آمیز، به شناخت دقیق بافت قدیمی و همه سیستم شهری و نظام منطقه‌ای نیاز است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی منطقه ۹ شهرداری اصفهان برای پیرایش شهری در سال ۱۴۰۰ منطبق با این اهداف بوده و در این منطقه با توجه به پوشش گیاهی و اکسیژن شهر اصفهان درصددیم با اجرای طرح پیرایش شهری برای حفظ فضای سبز و درختان و توسعه آن‌ها وارد عمل شویم. باربازان افزود: جلوگیری از هدررفتن سرمایه مالی و میراثی شهری و پوشش گیاهی که میراث درون بافت‌های شهری است از اقداماتی است که در منطقه 9 اجرا می‌شود. او گفت: هم‌زمان با رشد و گسترش شهرها، تغییرات کالبدی جدیدی در بخش قدیمی شهرها رخ داد.  احداث خیابان‌های جدید همچون خیابان بهستان، خیابان کوهانستان و خیابان بهشت در این منطقه، نخستین نمودهای شهرسازی جدید است. به‌دنبال آن، حاشیه خیابان‌ها تغییر شکل داده و بناهای تازه‌ای ساخته شد، اما بخش درونی کمتر دچار تغییر و تحول شد. مرحله تخریب بافت قدیمی با ایجاد میدان‌هایی در مرکز شهرها وخیابان های عمود بر هم است و این منطقه با پیرایش شهری درصدد احیا و توسعه ویژگی‌های نوین محیط شهر برآمده است.  مدیر ارتباطات منطقه ۹ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: متعادل‌کردن زیست محیطی بین شهر و روستاهای اطراف کشتزارها و باغ‌ها از خصوصیات بارز بافت میانی شهرها در منطقه ۹ شهرداری اصفهان است. باربازان اظهار کرد: جلوگیری از ســـاخــت‌و‌ســازهـــای غـــیــربومی، عریض‌کردن کوچه‌ها، درخت‌کاری، پیاده‌روسازی و نماسازی مدرن در حاشیه خیابان‌های این منطقه از اهداف شهرداری منطقه ۹ در سال ۱۴۰۰ است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط