آنچه در چهار سال گذشت- 5

منطقه 5 شهرداری اصفهان با مساحت ۶۰۰۲ هکتاری ۵/۱۲درصد مساحت اصفهان را تشکیل می‌دهد و ۹درصد جمعیت اصفهان در این منطقه سکونت دارند. سرانه زمین در این منطقه ۱۰۳ متر است و تراکم جمعیت ۹۷ نفر در هکتار است.مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان درباره اقدامات انجام‌شده در این منطقه گفت: کلنگ‌زنی بازار روز کوثر در سپاهان‌شهر، کلنگ‌زنی احداث تصفیه‌خانه تکمیلی سپاهان‌شهر، کلنگ‌زنی تعریض خیابان نظام، رونمایی از مجسمه کارگر در منطقه 5، نصب سردیس‌های مشاهیر اصفهان، نصب نماد معلم در بلوار ارتش، اجرای 14 دیوارنگاره در سطح شهر و احداث 8 کیلومتر شبکه دوچرخه‌سواری سپاهان‌شهر از مهم‌ترین اقداماتی است که در این دوره مدیریت‌شهری در منطقه 5 انجام شده است.  

تاریخ انتشار: 08:44 - سه شنبه 1400/03/4
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

احمد رضایی با اشاره به اینکه ایجاد پاتوق‌های محلی و دیوارنگاره‌ها در شهر با استقبال شهروندان روبه‌رو شد، اظهار کرد: در این منطقه توجه به نوستالژی‌ها در دستور کار قرار گرفت و توانستیم در اقدامی اساسی، خاطرات را حفظ کنیم. او با اشاره به اینکه روزانه حدود 80تن زباله در این منطقه جمع‌آوری می‌شود، گفت: ما باید برای پاکیزگی شهر اقدامات لازم را انجام دهیم، هرچند که جابه‌جایی زباله و فعالیت‌های پسماندی، هزینه‌های زیادی دربردارد و در این راستا شهروندان باید با ما همکاری کنند. شهروندان باید زباله‌ها در ساعت مشخصی که اعلام شده است در محل مورد نظر قرار بدهند تا بتوانیم فضای شهر را تمیز نگهداریم. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان، افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه دوچرخه‌سواری استان اصفهان با عنوان «پیست دوچرخه‌سواری کوهستان» در آذر 97 را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که در این دوره مدیریت‌شهری در شهرداری منطقه 5 رخ داده است. رضایی افزود: در این دوره توانستیم پروژه بازگشایی ساختمان اداری و سالن آمفی تئاتر روباز باغ نور را با یک میلیارد تومان اعتبار تکمیل کنیم. این پروژه ظرف مدت دو ماه در خدمت شهروندان قرار گرفت تا گامی در جهت افزایش نشاط اجتماعی برداشته شود.

 آزادسازی خیابان علامه  جعفری و احداث خیابان آیت‌الله طاهری

او با اشاره به آزادسازی خیابان علامه محمدتقی جعفری، بیان کرد: سامان‌دهی این خیابان که حدفاصل خیابان رودکی و ارتش است، انجام و با 60 میلیارد ریال آزادسازی شد تا از بن‌بست خارج شود. همچنین احداث خیابان آیت‌الله طاهری نیز در سال 97 از دیگر اقدامات این مجموعه در این دوره است. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان اضافه کرد: تکمیل و سامان‌دهی معابر بافت تاریخی گذر چهارسوق با ابعادی بالغ بر 3 هزار و 950 متر یکی دیگر از اقدامات مهم این دوره بود که از 26 آذر 97 با مبلغ 8 میلیارد ریال در 5 فاز اجرا شد. برای سامان‌دهی این گذر اقداماتی مانند خاک‌برداری، خاک‌ریزی، بتن‌ریزی، سنگ‌فرش، پیـاده‌روسازی، جدول‌گذاری، لوله‌گذاری و احیای کانال‌های دفع آب‌های سطحی انجام شد و در مرداد 98 به بهره‌برداری رسید. رضایی ادامه داد: ترمیم و آسفالت‌تراشی خیابان‌های ارتش تا سه‌راه سیمین، بلوار دانشگاه، بلوار شاهد سپاهان‌شهر و خیابان منتهی به پارک کوهستانی صفه انجام شد و روکش آسفالت چهارراه قائم تا چهارراه شاهد در دو لاین 1200 متری و عرض متوسط 11 تا 14 متر با هزینه بالغ بر 3 میلیارد تومان انجام شد. راه‌اندازی خط جدید اتوبوس به پارک کوهستانی صفه و عملیات تعریض پل شهید ستاری با هدف حل معضل ترافیکی در رینگ سوم با هزینه‌ای بالغ بر 35 میلیارد ریال از دیگر اقدامات این منطقه است.

به گفته مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان، عملیات پیاده‌روسازی ضلع جنوبی مجاور رودخانه حدفاصل سی‌و‌سه‌پل تا پل مارنان به طول 2 هزار و 100 متر و عرض 5 متر با اعتبار 24 میلیارد ریال در سال گذشته انجام شد. همچنین سامان‌دهی، سنگ‌فرش، پیاده‌روسازی و روشنایی گذر هوانس به طول 300 متر و عرض متغیر 7 تا 10 متر با اعتبار یک میلیارد تومان به بار نشست. در ادامه فعالیت‌های این دوره شهرداری منطقه 5، پیاده‌روی جنوبی خیابان نظر میانی به طول 400 متر و عرض 2.5 متر سامان‌دهی شد که حدود 7 متر تغییر یافته است که شامل جداول سنگی، اجرای فیبر نوری، تهیه و نصب موانع سنگی و حوضچه‌های هدایت آب‌های سطحی به داخل چاه‌ها و سنگ‌فرش است. رضایی گفت: در این دوره بهسازی و بازسازی مسیر ویژه اتوبوس بی‌آرتی واقع در بلوار کشاورز با مبلغ 5 میلیارد ریال در سال 99 انجام شد. او با بیان اینکه بلوار دانشگاه حدفاصل سه‌راه توحید تا میدان آزادی به طول 500 متر را می‌توان به عنوان خیابان نمونه ترافیکی معرفی کرد، افزود: این بلوار شامل مسیر ویژه اتوبوس بی‌آرتی با عرض 3.5 متر با نرده‌های جداشونده، اجرای پیاده‌روها با عرض بیش از 3 متر شامل مسیر ویژه نابینایان و هم‌سطح‌سازی برای عبور افراد دارای معلولیت تجهیز می‌شود.

ورزشگاه آیلین ملکیان اولین مجموعه ورزشی مادروکودک

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان، بیان کرد: این منطقه نگاه ویژه‌ای به سلامت بانوان دارد، در همین راستا احداث دو ورزشگاه برای بانوان پیش‌بینی شده است. ورزشگاه اول، ورزشگاه مادر و کودک است که به طور کامل احداث شده و قرار است تا اواخر خرداد به بهره‌برداری برسد. ورزشگاه دیگر مختص بانوان قرار است در سپاهان‌شهر به جای بازار کوثر فعلی احداث شود. پس از احداث ساختمان جدید کوثر، این ورزشگاه کلنگ‌زنی می‌شود. رضایی افزود: مجموعه ورزشی مادر وکودک آیلین ملکیان نیز در زمینی به مساحت یک هزار و 400 متر مربع و زیر بنای 2 هزار و 100 متر مربع با هزینه‌ای بالغ بر 25 میلیارد ریال اجرا و هزینه آزادسازی آن 60 میلیارد ریال شده است؛ این مجموعه شامل دو سالن بدنسازی و یک سالن اصلی با مساحت 500 متر مربع و پارکینگی با ظرفیت 30 خودرو است و این مجموعه، اولین مجموعه تخصصی برای ورزش مادر و کودک در شهر اصفهان است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث زمین تنیس استاندارد در سپاهان‌شهر

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بهره‌برداری از زمین تنیس پارک بزرگ سپاهان‌شهر در دستور کار قرار گرفت. این زمین 2 هزار 500 متر مربع مساحت دارد که شامل یک زمین دومنظوره تنیس هاردکورت و بسکتبال با دو پایه بسکتبال تاشو، دو زمین تنیس خاکی ویژه آقایان و بانوان، بوفه و دفتر مدیریت است. همچنین تجهیزات جنبی زمین‌های تنیس پارک بزرگ سپاهان شهر مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد ریال و با مشارکت بخش خصوصی احداث شد. با پیشنهاد این منطقه با سازمان مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری مقرر شد که بازسازی و بهره برداری زمین طی فرایند اداری و حقوقی با قرار داد BOLT به بخش خصوصی سپرده شود. رضایی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه 5 برای توسعه دوچرخه‌سواری اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: 10 مسیر درجه‌یک با عرض حدود 1.5 متر با جدول‌گذاری و ایمن‌سازی در قالب مسیرهای یک‌طرفه و دوطرفه برای دوچرخه‌سواری احداث می‌شود. همچنین 6 کیلومتر از مسیرهای جدید درجه 2 با خط مشی و علائم ترافیکی در سمت راست خیابان و توقف ممنوع احداث می‌شود. او با بیان اینکه 27 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری هدف‌گذاری اصلی منطقه 5 در این دوره است، اضافه کرد: هموارسازی مسیر دوچرخه‌سواری در جنوب رینگ حفاظتی حد فاصل سپاهان‌شهر تا شهر ابریشم نیز انجام شده است. رضایی گفت: خیابان دانشگاه به عنوان خیابان نمونه دوچرخه‌سواری شناخته شده است. این اتفاق در سپاهان‌شهر نیز اجرا و 8 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری احداث شد.

مدیر منطقه 5 شهـرداری اصفهان تصریح کرد: در این دوره مدیریت‌شهری، عملیات اجرایی پارکینگ زیرزمینی توحید انجام شد. این پارکینگ در مجموع شامل 12 هزار و 700 مترمربع زیربنا و 540 متر طول و دو باند با عرض 11 متر و عمق 4 متر دارد. این مجموعه دارای چهار رمپ ورود و خروج و 8 دستگاه پله و آسانسور است. همچنین در این پارکینگ 16 چشمه سرویس بهداشتی، اتاق برق و تاسیسات طراحی شده که اکنون در مرحله ساخت است. این پارکینگ ظرفیت 370 خودرو و 20 موتورسیکلت و دوچرخه را دارد و هزینه اجرای این طرح حدود 45 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

تعامل با نهادهای دیگر چالش اصلی این دوره مدیریت‌شهری

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان گفت: تعامل با دستگاه‌های اجرایی مانند دانشگاه و ارتش یکی از چالش‌های این دوره بوده است و ما تلاش کردیم نگاه مدیریت‌شهری را به سمت شهروندمداری سوق دهیم و به جایگاه انسان‌ها در شهر توجه کنیم. رضایی اضافه کرد: تلاش ما خارج‌کردن شهر از آلایندگی‌ها برای داشتن شهری زیست‌پذیر است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی داریم و اهداف و مأموریت‌هایی را دنبال می‌کنیم تا اتفاقات خوبی در این زمینه شاهد باشیم. او با اشاره به اینکه در منطقه 5 موضوع اقلیت‌های مذهبی پررنگ‌تر از دیگر مناطق است، گفت: این افراد با آداب و رسوم مخصوص و سابقه‌ای تاریخی دارند زبانزد بسیاری از کشورها هستند، به گونه‌ای که توریست‌های خارجی در محدوده جلفا حاضر می‌شوند. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان گفت: وظیفه داریم فضای محدوده جلفا را برای گردشگران بهبود ببخشیم، چراکه این موضوع می‌تواند یک نقطه‌قوت یا یک نقطه‌ضعف برای منطقه5 باشد؛ اگر ما اقدامات لازم را در این خصوص انجام ندهیم نقطه‌ضعف به وجود می‌آید. رضایی تصریح کرد: در این دوره، برای آبیاری فضای سبز با چالش‌هایی مواجه بودیم و تلاش کردیم آب‌های زیرسطحی را جایگزین کنیم و به سمت استفاده از آب‌های خاکستری پیش رویم؛ در این راستا سعی داریم با تجهیز تصفیه‌خانه‌ای آب مناسب را برای فضای سبز تهیه کنیم. با احداث شبکه‌های انتقال و تصفیه‌خانه تکمیلی می‌توانیم با پساب تصفیه‌شده، فضای سبز را آبیاری کنیم.

توجه ویژه به جذابیت‌های تجاری منطقه

مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان درباره تعامل با نهاد ارتش گفت: موضوعاتی را با نهاد ارتش پیگیری می‌کنیم که در آینده می‌تواند برای اصفهان یک برند باشد.  رضایی افزود: با توجه به سابقه روشن تاریخی در این منطقه می‌توانیم به رویکرد بازآفرینی در این بخش توجه کنیم و نشان دهیم که نگاه ما به موضوع هویت شهر نیز ویژه بوده است. او با اشاره به اینکه این منطقه جذابیت‌های خاصی در بخش‌های تجاری دارد، گفت: خیابان نظر و توحید در این منطقه از خیابان‌هایی هستند که اولویت‌هایی را برای احداث پارکینگ ایجاد کرده‌اند که احداث پارکینگ زیرزمینی توحید یکی از این اولویت‌هاست. سال آینده نیز عملیات احداث پارکینگ زیر خیابان شریعتی آغاز می‌شود. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان با بیان اینکه نگاه شهرداری منطقه 5 به پروژه‌های محله‌محور ویژه است، گفت: در این راستا بسیاری از پروژه‌های تاثیرگذار در مناطق در حال اجراست و اغلب آزادسازی‌های سه راه نظر انجام شده و درحال طراحی است.

 احداث پردیس موسیقی شهر اصفهان در آینده

رضایی خاطرنشان کرد: پردیـــــس موسیقی شهر اصفهان نیز یکی دیگر از پروژه‌های این دوره است که در زمینی بیش از هزار متر احداث می‌شود. او گفت: احداث پارک 22 هکتاری در این منطقه، بزرگ‌ترین پارکی خواهد بود که در 20 سال اخیر ساخته شده است. اکنون زمین آن در اختیار ماست و به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان، پروژه میدان چهارباغ بالا را یکی دیگر از پروژه‌هایی دانست که در شهروندمداری تأثیرگذار است و گفت: این پروژه توسعه‌ محورِ پیاده را به دنبال دارد و ما می‌توانیم فضای بهتری را برای شهروندان ایجاد کنیم. فاز به فاز این پروژه تا سی‌وسه‌پل انجام خواهد شد. رضایی اضافه کرد: پروژه‌هایی که در راستای پیاده‌محوری انجام می‌شود با کاهش آلودگی‌ها در شهر همراه است.

 توجه به زیباسازی شهری

او گفت: سامان‌دهی ایستگاه‌ها و دوربین‌ها در بخش حمل و نقل عمومی نیازمند بهینه‌سازی است که در این راستا پیرایش شهری در منطقه انجام خواهد شد. با توجه به هزینه‌های زیاد شهر تلاش می‌کنیم پروژه‌های مشارکتی را در منطقه 5 افزایش دهیم و ارزش افزوده‌ای را اضافه کنیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم. اجرای این پروژه‌ها باید مداوم باشد و سرمایه‌های بخش‌های خصوصی و مراکز فرهنگی را توسعه دهیم. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان، اضافه کرد: اقداماتی در حوزه‌های زیباسازی انجام شده است که می‌توان به پاتوق‌های محلی، دیوارنگاره‌ها و سردیس‌ها اشاره کرد که این اقدامات در سال‌های گذشته در همه مناطق انجام شده است.

 رضایی گفت: در مجموعه مدیریت‌شهری باید به شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با تندیس نماد شخصیت آن‌ها را به شهروندان نشان دهیم، در این راستا سردیس معلم را در مقابل ناحیه 3 آموزش و پرورش نصب کردیم که با استقبال خوب شهروندان مواجه شد. مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان، گفت: همسوکردن نگاه مدیریت‌شهری با مردم یکی از کارهایی است که باید انجام دهیم که اگر این اتفاقات رخ دهد شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود. او در پایان گفت: شهرداری منطقه 5، عنوان نخست ارزیابی تعالی سازمانی را کسب کرد.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری/ سیدمحمد مهدوی