آنچه در این چهار سال گذشت-6

در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریت شهری، محمدرضا بـرکـت، مـدیـر منطقه6 شهرداری و کاووس حقانی، مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان، گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامــات انـجــام‌شــده ارائــه دادنــد کــه در ادامـه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 09:26 - چهارشنبه 1400/03/5
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

منطقه 6

مدیر منطقه6 شهرداری اصفهان یکی از موفقیت‌های حاصل‌شده در منطقه‌اش را رسیدن بودجه 230 میلیاردی منطقه6 در سال 97 به هزار میلیارد تومان در سال 1400 دانست. محمد رضا برکت این بودجه را در واقع پاشنه آشیل اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح منطقه برشمرد و گفت: وقتی که بودجه‌ای به این مقدار می‌رسد، احتمالا تعداد زیادی پروژه بزرگ در منطقه در حال انجام است.
او ادامه داد: در چند سال گذشته بین 40 تا 50 درصد کل پروژه‌های عمرانی از نظر ریالی که در شهر اصفهان انجام شده است، متعلق به منطقه6 است. این در واقع نشان‌دهنده حجم چندین عملیات در این منطقه است. نگاه ما عدالت‌محور بوده و پروژه‌های شاخصی را در منطقه تعریف کردیم. مدیر منطقه6 شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، توسعه شهری، حمل‌ونقل، محیط‌زیستی و توسعه فضای سبز مورد بهره برداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در حوزه فضای سبز دو پارک 70 هزار متری به نام بوستان سایه و روح‌الامین، در مجموعه شهید کشوری افتتاح کردیم. همان‌طور که می‌دانید در مجموعه شهید کشوری جمعیت زیاد است و خدمات عمومی آن‌طور که متناسب با منطقه باشد، ارائه نشده است. ولی با کارهایی که انجام شد توانستیم رضایتمندی نسبی بین شهروندان منطقه به دست بیاوریم.

پردیس هنر پروژه‌ای شاخص در منطقه6

برکت، پـردیــس هــنـر را یکی از پروژه‌های شاخص شهر اصفهان معرفی کرد و افزود: این پروژه یکی از پروژه‌های فرامنطقه‌ای است که تمام مردم شهر از آن بهره‌مند خواهند شد. این پروژه تا سال‌های سال می‌تواند به مردم خدمت‌رسانی کند. در پردیس هنر بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر روباز بزرگ کشور با بیش از سه هزار صندلی که ویژگی خاص خودش را دارد، قرار گرفته است. در ادامه آن و زیر سالن آمفی‌تئاتر، سالن پلاتو برای تئاتر در نظر گرفته شده که در سال 99 پیمانکار آن مشخص و در سال جاری در حال انجام است. او تصریح کرد: احداث سالن گلستان شهدا، پروژه‌ای که خواسته چند ساله مردم و خانواده شهدا بود، انجام شد و در کنار آن پروژه پارکینگ را برای دسترسی بهتر مردم احداث کردیم و نزدیک به 130 میلیارد هزینه آزادسازی زمین‌های اطراف بوده است. این پروژه هدیه بزرگ مدیریت شهری به خانواده شهدا و ایثارگران بود. شهر اصفهان برای برگزاری مراسم مذهبی در گلستان شهدا با مشکل مواجه بود که این نیاز برطرف شد.
مدیر منطقه6 شهرداری اصفهان در ادامه به ساخت پروژه سالن موزه شمع در کنار گلستان شهدا اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها پروژه‌های زیادی در تخت فولاد اصفهان انجام شد و نزدیک به 40 میلیارد تومان در تخت فولاد هزینه کردیم. آزادسازی و تعریض گذر لسان‌الارض و بابا رکن‌الدین که یکی از قطب‌های گردشگری است در این محدوده انجام شد، احداث مجموعه ورزشی روباز را در تخت فولاد آغاز کردیم و در بحث‌های نورپردازی بقعه‌های تخت فولاد هم کارهای خوبی انجام شد.

نزدیک‌شدن سالن اجلاس به افتتاحیه

بنا به گفته برکت، یکی دیگر از پروژه‌های فرامنطقه‌ای منطقه6، پروژه مجموعه سالن همایش‌های بین‌المللی است که در این چهار سال تمام اعتبارات بودجه سالن اجلاس، توسط منطقه انجام و با مساعدت‌های لازم اجرا شده است. این مجموعه تا قبل از مرداد به بهره‌برداری خواهد رسید.
او در خصوص پروژه‌های در حال انجام سال 1400، از پروژه بزرگ تقاطع غیر همسطح شهید کشوری نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز منطقه و اینکه در آینده در مجموعه شهید کشوری با مشکلات ترافیکی روبه‌رو نباشیم، این طرح را با هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیارد شروع کردیم که امیدواریم تا آخر خرداد به بهره‌برداری برسد. آزادسازی و احیای محله احمدیه، یکی دیگر از پروژه‌های در حال انجام منطقه6 است که در زمره بافت فرسوده منطقه بود و تاکنون 60درصد پیشرفت داشته است.
مدیر منطقه6 شهرداری اصفهان گفت: اجرای طرح بازآفرینی شهری با حضور وزیر راه در محله همت‌آباد و انجام کارهای بزرگ برای این محدوده از دیگر اقدامات منطقه است.
برکت با بیان اینکه در پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی، 10 پروژه در سال جدید داریم، اضافه کرد: سال‌های سال منطقه6 از لحاظ پیاده‌راه‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو بوده و این موضوع به نوعی مغفول مانده بود که این اقدام در سال جدید اجرا می‌شود. آسفالت معابر تقریبا به اتمام رسیده و روکش آسفالت در تمام معابر اصلی و فرعی مانند خیابان آبشار سوم و خیابان فیض انجام شد.

کمبود پارکینگ چالش پیش روی منطقه 6

برکت با اشاره به اینکه کمبود پارکینگ، احیای بافت های فرسوده و کمبود سرانه فرهنگی و ورزشی از چالش‌های منطقه6 است، گفت: برای تأمین پارکینگ که یکی از چالش‌های منطقه6 است، پارکینگ لسان‌الارض پشت مسجد احداث شد و 85درصد آزادسازی آن انجام شده و تا چند ماه آینده بقیه آزادسازی‌های آن به اتمام می‌رسد و عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود. همچنین احداث پروژه پارکینگ زیر سطحی خیابان شیخ صدوق با بودجه 60 میلیاردی در سال جدید و طی چند ماه آینده اجرا می‌شود.
او کمبود سرانه فرهنگی و ورزشی را نیز یکی دیگر از چالش‌های منطقه برشمرد و افزود: با توجه به کمبود سرانه فرهنگی در مجموعه شهید کشوری که چالشی برای منطقه بود، سال گذشته مجموعه چندمنظوره ورزشی و فرهنگی را در شهرک شهید کشوری احداث کردیم که سفت‌کاری آن تمام شده و نازک‌کاری آن شروع خواهد شد و امسال تکمیل می‌شود.

گزارش‌ها و اقدامات انجام‌شده در منطقه2

مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان هم، اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه را تشریح کرد. کاووس حقانی، با اشاره به اینکه در سال 96 بودجه منطقه 530 میلیارد ریال بوده و در سال 99 این رقم به 646 میلیارد رسیده است، گفت: توانستیم در سال گذشته 114درصد جذب منابع داشته باشیم که جذب منابع در سال 96 تنها 77درصد بود. سرانه بودجه عمرانی در سال 99 برای هر نفر 4 میلیون ریال بوده و این سرانه در سال جاری به 7 میلیون ریال رسیده است.
حقانی، با اشاره به پروژه‌های شاخــص بــیــان کرد: امــســال پروژه‌های مهم منطقه‌ای، تملک کندروی خیابان امام خمینی به مبلغ 225 میلیارد ریال، تملک و احداث خیابان 30 متری شهرک رسالت به مبلغ 97 میلیارد ریال و مجموعه فرهنگی شهرک رسالت به مبلغ 23 میلیارد ریال اجرا شده است. او افزود: پروژه‌های شاخص منطقه در سال 1400 نیز پایانه و پارک‌سوار صمدیه به مبلغ 500 میلیارد ریال، گستره ویژه بین‌النهرین- شمس‌آباد به مبلغ 50 میلیارد ریال، احداث خانه کودک به مبلغ 150 میلیارد ریال و پروژه‌های منتخب منطقه به مبلغ 55 میلیارد ریال خواهد
بود.

احداث پارک جنگلی 53هکتاری در منطقه 2

حقانی در ادامه توسعه فضای سبز شهرک پرتو و احداث پارک جنگلی 53 هکتاری، احداث پاتوق شهری خیابان مدرس، اجرای فاز سوم سامان‌دهی فضای سبز حاشیه اتوبان خرازی، ادامه پیرایش شهری محور خیابان شهیدان غربی، آزادسازی گلوگاه‌های خیابان ملت، مدرس نجفی، اشرفی اصفهانی، احداث منبع آب ورودی دهنو به حجم 500 متر مکعب و با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان، تعویض 20 سایه‌بان قدیمی با سایه‌بان‌های جدید ایستگاه اتوبوس، ایجاد کلکتور آب فضای سبز خیابان‌های بابک و مدرس نجفی به طول 2700 متر و اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال، احداث ایستگاه پمپاژ آب فضای سبز بختیاردشت با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال، سامان‌دهی فضای سبز در سطح منطقه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال، اجرای فیلتراسیون پساب فضای سبز با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال و نورپردازی زیر گذر خیابان خرازی و پل دوربرگردان کندروی خرازی با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام سال جاری منطقه2 عنوان کرد.
او در خصوص گزارش عملکرد حرکت چهار ساله منطقه در مسیر امید گفت: اتفاق‌های خوبی در این سال‌ها رخ داده و پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های زیادی در منطقه تعریف شده است. پروژه‌های خوبی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی، پایانه‌ها و پارک‌سوار و سامان‌دهی پل‌های عابر پیاده انجام شده است.
مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اجرای 9 پروژه مهم در خصوص زیباسازی گفت: اجرای مبلمان شهری و زیباسازی شهر، خرید و نصب اسباب‌بازی، احداث مجموعه بازی برای کودکان، نصب تابلوهای معابر و دیوار‌نگاره از این دسته پروژه‌هاست.
حقانی تصریح کرد: 24 پروژه در حوزه شبکه معابر اجرا شده که شامل پروژه اصلاح هندسی معابرو پیاده‌راه‌ها، رفیوژ فضای سبز، مناسب‌سازی ویژه معلولان، اجرای کف‌فرش و نصب سایه‌بان‌های جدید بوده است. او ادامه داد: در منطقه2شهرداری اصفهان، 31 پروژه در حوزه آبیاری، 6 پروژه در حوزه سامان‌دهی مادی‌ها، 25 پروژه در حوزه فضای سبز و 7 پروژه فرهنگی، اجتماعی و 14 پروژه در سایر موضوع‌ها در منطقه به اجرا در آمده یا در حال اجراست.

 پراکندگی نامناسب کاربری‌ها،مهم‌ترین چالش منطقه

حقانی در ادامه شکل فیزیکی نامناسب منطقه و پراکندگی نامناسب کاربری‌ها را یکی از مشکلات منطقه2 عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین مشکل این منطقه، شکل فیزیکی آن است که به صورت منفصل است. حضور کاربری‌های مختلف و بدون انسجام در این منطقه مشکلی جدی است.
او ادامه داد: در حقیقت کاربری‌های مسکونی طرح ویژه کشاورزی و صنعتی در این منطقه با هم درگیر هستند و پـهـنـه‌بــنـدی مشخصی ندارند که این موضوع چالشی جدی است. به نظر می‌رسد بهترین راهکار در این خصوص، تغییر در شکل منطقه و اصلاح هندسی آن است. تـداخـل کـاربری‌های ناسازگاربا محیط مسکونی از جمله موزائیک‌سازهای موجود در منطقه که در قلب منطقه و مجاور مناطق مسکونی است، مشکلات مرزبندی با مناطق و شهرهای مجاور (خمینی‌شهر، شاهین‌شهر)، رونق پایین ساخت‌وساز و فعالیت‌های اقتصادی در منطقه، مشکلات ترافیکی محدوده اتوبان شهید خرازی، امام خمینی و خیابان‌ها و کندروهای متصل به آن، احداث نشدن خیابان‌های پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی منطقه، عرض کم خیابان‌های موجود و در نظر گرفتن حداقل عرض برای خیابان‌ها و انجام نشدن انبوه‌سازی در صنعت ساختمان و در سطح منطقه در مقیاس قابل‌توجه، از مشکلات دیگری بود که حقانی به آن اشاره کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهرا احمدی

برچسب‌های خبر