آنچه در این چهار سال گذشت-8

در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریت‌شهری، سیـــد احـــمد حـــسیـــنی‌نیا، مـــعاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و علی اصغر شاطوری مدیر منطقه 7 شهــرداری اصـــفــهــان، گـــزارشی از فعالیت‌ها و اقدامــات انـجــام‌شــده در این مجموعه‌هارا ارائــه دادنــد که در ادامه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 09:09 - شنبه 1400/03/8
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه معاونت شهرسازی و معماری در کنار دیگر معاونت‌های شهرداری اصفهان با هدف زمینه‌های ساخت شهر اصفهان ایجاد شده است، گفت: مشــارکت و تلاش در زمینه‌های مربوط به برنامه‌ریزی، مطالعات و تحقیقات علمی، فنی، مهندسی و تخصصی، شهرسازی و معماری به این مــعاونــت واگــذار شـــده است. بنا به گفته سید احمد حسینی‌نیا، تهیه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی، رهبری، هـــدایت و نـــظـــارت بر ساخت‌و‌سازهای درون‌شهری شهر اصفهان، برنامه‌ریزی و هماهنگی همه امور مهندسی، معماری و اجرای ساخــت‌و‌سازهـــای شهری، تدوین ضوابط و مقررات اجرایی مربوط در حد قــوانین، وظایف، ضوابط مشخص و مصوب موجود از وظایف معاونت معماری و شهرسازی است.

گزارشی از عملکرد معاونت شهرسازی و معماری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی معاونت شهرسازی نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی است، تصریح کرد: با توجه به منابع درآمدی شهرداری، عملکرد این حوزه بر درآمد شهرداری تأثیرگذار و مورد توجه قرار گرفته است. حــــسیــنی‌نـــیا در خـــصوص آمـــار پروانــه‌های صــادرشــده در شـهر اصفهان گفت: تعداد پروانه‌های صادر شده در این اداره در سال 96 به تفکیک نوع کاربری، حقوقی و حقیقی، 4882 پرونده بوده که در سال 99 به تعداد 5682 پرونده رسیده اســـت. بیـــشتریـــن تعداد پروانه‌های صادرشده در سال 99 در منطقه 8 به تعداد 700 پرونده رسیده است. در همین سال 5 هزار و 900 مترمربع پروانه صادر شده است که در سال 96 در حدود 4هزار مترمربع بوده است. بیشترین متراژ پروانه‌های صادر شده نیز در منطقه 6 شهرداری و بیش از 1000متر مربع بوده
است. او با بیان اینکه دفتر طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای، یکی از قـــدیمی‌تـــرین و اصـــلـــی‌تـــرین مدیریت‌های شهرداری و حوزه معاونت شهرســـازی و مـــعماری شهرداری اصفهان است، خاطر نشان کرد: این مجموعه با ماهیت اجرایی و کاربردی، مسئولیت‌های بسیار حساسی دارد و تأمین‌کننده بخش عمده‌ای از نیازهای شهرداری‌های مناطق 15 گانه و سایر سازمان‌ها و مدیریت‌های شهرداری اصفهان است.
حسینی‌نیا با اشاره به اینکه اجرای کمیسیون ماده 5، یکی از اقدامات این مجموعه است، افزود: در سال 96، 549 پرونده توسط این مجموعه به کمیسیون ماده 5 ارسال شده که این تعداد در سال 99 به 271 پرونده رسید. همچنین خروجی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان این دفتر درسال 96، 48 مصوبه و در سال 99، 54 مصوبه بوده است. او با بیان اینکه مدیریت معماری و طراحی شهری، یکی دیگر از وظایف معاونت شهرسازی و معماری است، اظهار کرد: مدیریت معماری و طراحی شهری از طیف عملکردی وسیعی برخوردار بوده و عمدتا عهده‌دار ایجاد شرایطی مساعد برای ارتقای کیـــفی مــحیط شـــهری اصـــفهان است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: پروژه‌های طراحی شهری در این مدیریت در سال 96، 10 پرونده و در سال 99، 22 پرونده بوده است.
حـــسیـــنی‌نــیا گـــفــت: بـــودجـــه مـــناســـب‌ســـازی مــــعابر بـــه‌ویــــژه پیاده‌روها در سال 99 رشد قابل توجهی پیدا کرده و پاسخ‌گویی به اعلام نیاز معلولان و مناسب‌سازی فضاهای شهری از طریق سامانه پیامکی معابر در سال 96 صفر بوده که در سال 99 به 5 عدد رسیده است. همچنین بازدید و کنترل و نظارت ستاد مناسب‌سازی در سال 96، 55 مورد بوده که این تعداد در سال 99 به 92 مورد رسیده است.

افزایش دفاتر تسهیلگری در محله‌ها

بنا به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان، اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری از طریق انجام اقداماتی برای نظام توســـعه، نـــظام ارتــفاعی، نظـــام کاربری‌ها و معابر شهری، کنترل و پایش هوشمند ساخت‌وساز و انسجام فضای کالبدی شهر اصفهان، برای رسیدن به توسعه پایدار و اصلاح بافت‌های ناکارآمد شهری و به منظور هویت‌بـــخـــشی و ارتقـــای منزلت شهر و شهروندان برنامه‌ریزی می‌کند. حسینی‌نیا افزود: طرح‌های محرک توسعه تهیه‌شده در بافت ناکارآمد در سال 96 صفر بوده که در سال 99 به 16 عدد رسیده است. همچنین تعداد دفاتر تسهیلگری و نهاد توسعه محله نیز در سال 96 صفر بوده که در سال 99 به 7 مورد رسیده است. او در ادامه در خصوص عملکرد اداره شهر دوستدار کودک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه نیــازهـــای کـــودکان مطــابق با برنامه‌های کـــالبدی و اجـــتماعی شهر بوده است، اصفهان در دی ماه 1397 به عنوان پایلوت شهرهای دوستدار کودک کشور و در بهمن ماه 1399، در دومین گام، نشان شهر دوستدار کودک را برای اولین‌بار در کشور دریافت کرد. معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان، خاطر نشان کرد: این اداره در راستای مناسب‌سازی و بستر‌سازی شهر برای کودکان به منظور مشارکت اجتماعی و شکوفایی اســــتعدادهــای کودکان فــــعالیت می‌کند. افزایش بازتاب مسائل کودکان در رسانه‌ها، تشکیل کارگروه مشورتی از کودکان و تشکیل کمیته مشورتی با ذی‌نفعان حوزه کودک از جمله اقدامات این مجموعه
است.

7 درصد پرونده‌های کمیسیون، منجر به تخریب ساختمان می‌شود

حسینی‌نیا مدیریت کمیسیون‌های ماده 100 را یکی از مهم‌ترین مدیریت‌های معاونت معماری و شهرســـازی دانســـت و گــــفت: این کمـــیسیون مــرجـعی بــرای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. او اضافه کرد: تعداد 10794 رأی توسط کمیسیون در سال 96 صادر شده که این تعداد در سال 99 به 8951 رسید و بیشترین آرا برای مناطق 8 و 10 در سال گذشته صادر شد. معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: 5771 پرونده در سال 97 به کمیسیون ماده 100 ارسال شد که در سال 99 به 4670 پرونده رسید. بیشترین پرونده مربوط به مناطق 8، 4 و 15 مربوط بوده است. در سال 96 رأی تخریب 10 درصد ساختمان‌ها اعلام شد که این میزان در سال 99 به 7درصد رسید. بیشترین رأی تخریب ساختمانی مربوط به مناطق 5، 3 و 15 شهرداری است.

گزارشی از عملکرد منطقه 7 شهرداری

در ادامه علی‌اصغر شاطوری، مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان اقدامات این مجموعه را شرح داد. مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان گفت: منطقه 7 مساحتی بالغ بر 2هزار و 857 هکتار دارد که یک هزار و 357 هکتار آن در محدوده قانونی منطقه و یک‌هزار و 500 هکتار آن در حریم منطقه است. علی اصغر شاطوری افزود: حدود 40 درصد از مساحت این منطقه در محدوده قانونی منطقه و حدود 60 درصد آن در محدوده حریم شهر اصفهان واقع شده است و منطقه 7 وظیفه دارد این حریم را حفظ کند. او با بیان اینکه می‌توان منطقه 7 را به چهار پهنه، شامل بافت فرسوه توسعه‌یافته، محدوده در حال توسعه و محدوده حاشیه‌نشین تقسیم کرد، اظهار داشت: محدوده بافت فرسوده این منطقه در پنج محله شاهد، پوریای ولی، مولوی، فروردین و بابلدشت در جنوب بزرگراه شهید چمران در حدود 164 هکتار واقع شده است.
مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان اضافه کرد: محدوده توسعه‌یافته منطقه شامل محله‌های اشراق و برازنده و محدوده‌های در حال توسعه به چهار محله فدک، رحیم‌آباد، شهرک میلاد شهرک کاوه تقسیم می‌شوند؛ همچنین می‌توان برای محدوده‌های حاشیه‌نشین به محله شهرک ولیعصر و اراضی خارج از محدوده که در شمال شهر اصفهان است، اشاره کرد.

کمبود سرانه فضاهای ورزشی‌تفریحی در منطقه 7

شاطوری با بیان اینکه بودجه مصــوب ســال 1399 مــنطقه 7 حدود 100 میلیارد تومان بوده است، گفت: با تلاش همکاران در شهرداری منطقه 7، بودجه حدود 160 میلیارد تومان در سال 1399 محقق شد که تأثیر بسیاری در توسعه و سرعت پروژه‌های عمرانی، خدماتی و ترافیکی منطقه داشته است.
او با اشاره به چالش‌های موجود در سطح منطقه 7، اظهار کرد: سرانه فضاهای ورزشی‌تفریحی در منطقه 7 پایین‌تر از سایر مناطق است که با توجه به جمعیت جوان ساکن در این منطقه به فضاهای ورزشی و تفریحی نیاز بیشتری است که باید به این موضوع توجه
شود. او با بیان اینکه منطقه 7، یکی از مناطق در حال توسعه شهر است، افزود: موضوع حاشیه‌نشینی در شهرک ولیعصر، یکی از چالش‌های این منطقه است که با انجام اقدامات و توسعه پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فــرهنگی، اجـــتمــاعی و ورزشی در شهرک ولیعصر در حال کمک به رفع معضلات و مشکلات هستیم.

 راه‌اندازی دفتر تسهیلگری و احیای بافت فرسوده

مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان با اشاره به معضلات و موانع بافت‌های فرسوده در شهر، بیان کرد: در این راستا منطقه 7 با مشارکت بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی دفتر تسهیلگری و احیای بافت فرسوده در خیابان لاله اقدام کرده است که در صورت مشارکت شهروندان و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان شاهد روان‌سازی عبور و مرور و آزادسازی گلوگاه‌ها، خدمات‌رسانی بهتر و ایجاد مراکز امدادی و ایمنی خواهیم بود.
شاطوری با بیان اینکه تعریض کندروهای جنوبی و شمالی بزرگراه شهید چمران با هدف بهبود ترافیکی کندروها و مسیر اصلی بزرگراه چمران انجام می‌شود، گفت: عملیات اجرایی این پروژه شامل افزایش عرض کندروها از 7 متر به ۹ متر و شامل حدود 8 هزار مترمربع عملیات زیرسازی و آسفالت‌ریزی است. او اضافه کرد: این پروژه که از ابتدای اردیبهشت امسال آغاز شده تا پایان فصل تابستان تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و تسهیل در عبور و مرور در رینگ سوم شهر را در پی خواهد داشت. هزینه اجرایی تعریض کندروهای جنوبی و شمالی بزرگراه شهید چمران، حدود ۲۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده که از محل اعتبارات شهرداری منطقه7 در سال جاری تأمین شده است.

 کیفیت و کمبود آب فضای سبز

مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان، کیفیت و کمبود آب فضای سبز را یکی دیگر از چالش‌های این منطقه دانست و اظهار کرد: این موضوع باعث شده در آبیاری و توسعه فضای سبز در سطح منطقه با مشکل مواجه شویم که با اقدامات زیربنایی در این حوزه، مانند احداث سه مخزن آب فضای سبز در جنوب بلوار فرزانگان با ظرفیت 7 هزار و 500 متر مکعب، احداث ایستگاه پمپاژ و احداث تصفیه‌خانه و خط کلکتوری از شمالی‌ترین نقطه منطقه تا جنوب منطقه در راستای حفظ و گسترش فضای سبز، این مشکل رفع خواهد شد.
شاطوری با اشاره به پروژه‌های درحال احداث منطقه اظهار کرد: احداث خیابان شهید عبدالرسول زرین (حدفاصل خیابان گلستان تا سعدی)، احداث خیابان موازی شهید احمدی (حدفاصل بلوار زیتون تا بزرگراه بعثت)، احداث فرهنگ‌سرای تخصصی کودک و نوجوان در خیابان شهدای فاطمیه و همچنین مجموعه فرهنگی، ورزشی و فضای سبز شاهنامه با مساحتی بالغ بر 17 هزار متر مربع شامل 2 هزار و 400 متر مربع فضای فرهنگی، 2هزار متر مربع فضای ورزشی و 12 هزار متر مربع فضای سبز در جنوب خیابان گلستان در دست احداث است. او با اشاره به احداث بوستان آرزو نیز به مساحت 9 هزار متر مربع در جنوب بزرگراه چمران گفت: با توجه به سرانه پایین فضای سبز در جنوب این منطقه تملک و اختصاص دو قطعه زمین به مساحت یک هزار و 700 متر و 4 هزار و 500 متر مربع در خیابان مولوی با کاربری فضای سبز در حال تملک و آزادسازی است.

 ظرفیت‌های گردشگری باغ فدک

مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری باغ فدک به عنوان تنها کمپ گردشگری شهر اصفهان تصریح کرد: ساماندهی و افزایش خدمات رفاهی و تفریحی در باغ فدک برای حضور گردشگران و شهروندان در دستور کار این منطقه است، همچنین ساماندهی گذرهای مجموعه بهاران (بالغ بر 30 گذر اصلی و فرعی)، ساماندهی گذر نسیم شمالی و شرقی در شمالی‌ترین نقطه منطقه با هزینه اعتبار حدود 7 میلیارد تومان در دست اجراست.
شاطوری با اشاره به پروژه‌های سال 1400، افزود: اصلاح و ساماندهی پل غیر همسطح دکتر شریعتی در ورودی شمال شهر اصفهان، احداث ایستگاه آتش‌نشانی در زمینی به مساحت دو هزار و 500 در میدان حج، تملک ایستگاه مترو شاهد و آزادسازی ادامه خیابان شهید احمدی در راستای کاهش بار ترافیکی خیابان گلستان و همچنین احداث فاز دوم خیابان شهید احمدی پیش‌بینی شده است. او تصریح کرد: امسال احداث و احیای فاز چهارم مادی چشمه خونین، احداث و احیای مسیر گردشگری مادی صفی‌میرزا، احداث و تکمیل شبکه مسیر دوچرخه، ساماندهی میدان بـــرازنده، بــازگـــشـــایی و روان‌سازی گـــلـــوگاه‌هــای مــحله‌هـــا، احداث پاتوق‌های محلی در سطح منطقه از دیگر اقدامات این منطقه است.

 احداث پارکینگ میدان قدس یکی از پروژه‌های محرک توسعه منطقه 7

مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث پارکینگ میدان قدس یکی از پروژه‌های توسعه‌محور این منطقه است، خاطر نشان کرد: با توجه به وجود بیمارستان فیض و همچنین تردد زیاد شهروندان و نزدیک‌بودن به مرکز شهر و مراکز خرید، احداث این پارکنیگ علاوه بر نیاز منطقه، پروژه محرک توسعه در این نقطه از شهر است. شاطوری در خصوص تملک و آزادسازی پارکینگ 25 آبان در ورودی خیابان ادیب، گفت: تملک این پروژه با پیشرفت حدود 50 درصد انجام و مابقی آن در دست اقدام و توافق است. او با اشاره به برخی از پروژه‌های بهره برداری شده در سطح منطقه، اظهار کرد: احداث بوستان بهاران در خیابان گلستان به مساحت 28هزار متر مربع، احداث و سامــاندهی خیابان پوریای ولی، ساماندهی خیابان پرستار، ساماندهی مادی پرستار، ساماندهی مادی چشمه خونین فــاز 1-2، ساماندهی خیابـــان گـــلـــستان، سامـــانـــدهی ورودی و خیابان شهرک ولیعصر، نورپردازی پل غیرهمسطح شهید شاهمرادی و هـــمچـــنین مـــنـــاسب‌ســـازی و پیاده‌روسازی خیابان‌های سطح منطقه و… از دیگر پروژه‌های بهره‌برداری‌شده در این منطقه است.
مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان گفت: سردیس سردار شهید قربانعلی عرب همزمان با سالگرد این شهید در محل پل شهید عرب توسط این منطقه نصب شده و همچنین در 31 خرداد امسال همزمان با سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران، سردیس این شهید بزرگوار در پل شهید چمران نصب خواهد شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمد مهدوی/ زهرا احمدی

برچسب‌های خبر