آنچه در این چهار سال گذشت (9)

منطقه 13 شهرداری اصفهان با جمعیتی بالغ بر 135هزار نفر و محدوده قانونی 2010 هکتار و حریم 3524 هکتار در جنوب غرب اصفهان واقع شده است. این منطقه از جنوب به بزرگراه شهید اقارب پرست-پل اندیشه، از شمال به محدوده ناژوان، از شرق به باند غربی بلوار جانبازان حد فاصل میدان سهـــــروردی و تقاطع شهیـــــد اقارب‌پرست و از غرب به پل مقابل زندان مرکزی اصفهان هم جوار با شهر ابریشم و درچه منتهی می‌شود. این منطقه دارای 9 محلۀ دستگرد، قائمیه، امیریه، ولی عصر، باغ فردوس، باغ زیار، گلزار، شفق و کشاورزی است.

تاریخ انتشار: 09:38 - یکشنبه 1400/03/9
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان گفت: در این منطقه تلاش شده است با همت و تلاش جمعی همه همکاران و همراهی شهروندان در راستای توسعه و ایجاد رفاه اجتماعی و شهروندی گام‌های مؤثری برداشته شود. محمد شرفا افزود: پتانسیل منطقه13 به جهت همجواری با ناژوان و قرارگرفتن در ورودی شهر اصفهان و نیز بافت شهرنشینی خاص خود، این اجازه را به ما می‌دهد تا برنامه‌ریزی‌های دقیق و ثمربخشی در این راه انجام دهیم. او افزود: شهرداری منطقه 13 در سال 99 با تمام توان کوشیده تا در بخش‌های مختلف با تمام جدیت به مردم خدمت‌رسانی کند. در این دوران با توجه به شیوع بیماری کرونا و تغییر شرایط حضور مردم در برنامه‌های شهری به صورت خاص انجام شد. همچنین برای انجام کارهای شهرداری برای پذیرش شهروندان سعی شد با ایجاد میز خدمت برای انجام امور شهروندان به صورت غیر حضوری و الکترونیک تا حد ممکن از حضور ارباب‌رجوع در منطقه جلوگیری شود. مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان ادامه داد: با رعایت نکات و دستورالعمل‌های کامل بهداشتی (همراه داشتن ماسک و دستکش) وضدعفونی‌کردن تمام اتاق‌های شهرداری، تلاش خود را در این زمینه دوچندان کردیم.

 افزایش بودجه

شرفا تصریح کرد: سال 99 نسبت به سال 98، 26درصد افزایش بودجه داشتیم. همچنین بودجه این منطقه در سال 99، 126 میلیارد تومان بود که در اصلاح بودجه به 172 میلیارد رسید. تقریبا 65 میلیارد و 800 میلیون تومان از این بودجه عمرانی و بقیه جاری است که نسبت به سال 98، 33 درصد رشد داشته است. او اضافه کرد: شهرداری منطقه 13 در سال 99، 230 میلیارد تومان تحقق بودجه داشته است که توانستیم 181درصد بودجه را محقق کنیم که در بین مناطق 15گانه اصفهان شهرداری منطقه 13 رتبه اول را در این خصوص به‌دست آورد.
مدیر منطقه13 شهرداری اصفهان تصریح کرد: بودجه سال 1400 این منطقه افزایش 3 برابری داشته است یعنی از 126 میلیارد تومان در سال99 به 330 میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است که از این مقدار 230میلیارد تومان بودجه عمرانی و 100میلیارد مربوط به موضوعات تملکی است. شرفا اضافه کرد: بیش از 50 درصد بودجه مربوط به تملک رینگ چهارم ترافیکی شهر است. مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان درخصوص درآمدزایی در منطقه گفت: چند پروژه و مطالبه دولتی داریم که همکاران ما تلاش می‌کنند آن‌ها را اجرا و تکمیل کنند تا از این طریق درآمدزایی مطلوبی برای منطقه داشته باشیم.

 احداث کندروی پل زندان به بزرگراه اقارب‌پرست

شرفا با اشاره به پروژه‌های شاخص سال 99 گفت: کندروی پل زندان به بزرگراه اقارب‌پرست با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 200 میلیون تومان احداث شد. همچنین تعریض پل زندان با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد و 200میلیون تومان تکمیل شد که باعث کاهش ترافیک روی پل زندان می‌شود و تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. او احداث هندسی کندروی شهید حبیب‌الهی را یکی دیگر از پروژه‌های سال 99 دانست و گفت: این محدوده با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که در تردد شهروندان و ایمنی آن‌ها بسیار مؤثر است.

ایجاد توسعه متوازن و عدالت‌محور در منطقه

مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان گفت: هدف شهرداری منطقه 13 ایجاد توسعه متوازن و عدالت‌محور در تمامی نقاط منطقه و به صورت مساوی در بین شهروندان است، چراکه برای رعایت حقوق شهروندی باید همه شهروندان از امکانات، رفاهیات، برنامه‌ها و …. به صورت عادلانه در تمام ابعاد بهره مند شوند. ما نیز درصددیم با برنامه‌ریزی‌های موجود و اجرای پروژه‌های سال 1400 به این مهم دست می‌یابیم. شرفا تصریح کرد: تملک زمینی برای احداث مجموعه فرهنگی در بافت فرسوده قائمیه با اعتباری بالغ بر 2میلیارد تومان انجام خواهد شد. این مجموعه فرهنگی در کنار پارک 7 هزار متری قائمیه ساخته می‌شود که با تکمیل ظرفیت تفریحی و فرهنگی محله، نیازهای شهروندان برای این امور رفع می‌شود.

 احداث پارک دستگرد

او اضافه کرد: امسال احداث پارک دستگرد را با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در دستور کار قرار دادیم که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، زیرا در محله دستگرد هیچ پارک محلی وجود ندارد که با آزادسازی زمین‌ها و ساخت پارک محلی دستگرد، خدمتی دیگر به شهروندان منطقه 13 و به‌ویژه اهالی محله دستگرد خواهد شد. همچنین احداث پارک شفق در حال اجراست.
 مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان گفت: خوشبختانه در سال 99 چیزی بیش از 50 پروژه کوچک و بزرگ عمرانی در منطقه اجرا شد. احداث خیابان دسترسی بلوار گل‌ها به کشاورز، پیاده‌روسازی خیابان‌های باغ فردوس، قائمیه و جانبازان، اصلاح هندسی کندروی شهید حبیب‌الهی کنار باغ بانوان و… از دیگر این پروژه‌ها هستند. شرفا با تأکید بر اینکه موضوع پل‌های مکانیزه در این منطقه بسیار مهم است، گفت: در این منطقه 5 پل مکانیزه وجود دارد که در حوادث سال 98، چهار پل به صورت صددرصد تخریب شد. با توجه به نیاز شدید شهروندان و حادثه‌خیزبودن محل‌های تردد، در اسرع وقت و با تمام توان تلاش کردیم تا این پل‌ها را تعمیر یا تعویض کنیم که خوشبختانه این اقدام به منصه ظهور نشست. او احداث فاز دوم خیابان دستگرد را یکی از پروژه‌های مؤثر در این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 90درصد آزادسازی در این بخش انجام شده و مابقی در دستور کار است که به بهره‌برداری می‌رسد.

 بازگشایی چند گلوگاه و معبر

مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان اظهار کرد: بازگشایی چند گلوگاه و معبر در حوزه خدمــــات‌شهــــــری از مطالبات مردم بود که انجام شد. همچنین سامان‌دهی قطعه زمین در محله گلزار که متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود و پس از سال‌ها رهایی تعیین تکلیف نشده بود، از مطالبات مردمی بود که با پیگیری‌های لازم دیوارکشی آن انجام شد.
 شرفا استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز را یکی دیگر از اقدامات شهرداری منطقه 13 برشمرد و افزود: خوشبختانه با توافق‌های انجام‌شده مقرر شد در دو نقطه، حدود 40 لیتر بر ثانیه پساب دریافت و با ایجاد تصفیه‌خانه در محل از این آب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

اجرای پیرایش شهری و دیوارنگاری

او گفت: درسال 98 و 99 موضوع پیرایش شهری و دیوارنگاری در تعداد زیادی از نقاط منطقه انجام و در ورودی شهر اصفهان و برخی نقاط دیگر المان‌هایی نصب شد. مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان گفت: تلاش کردیم در حوزه فضای سبز گونه‌های دیمی و کم‌آب در کوه قائمیه و کوه اقارب‌پرست کشت کنیم که برای اولین بار به عنوان نمونه در منطقه 13 در کاهش مصرف آب برای فضای سبز، اقدامات مناسبی انجام شد.
شرفا زیرساخت‌های خطوط بی‌آرتی و رنگ‌آمیزی و نورپردازی پل اندیشه را از دیگر اقدامات بسیار خوب انجام‌شده در منطقه 13 برشمرد.  او اظهار کرد: در حوزه ترافیک در سال 99، 2000 متر خط‌کشی عابر پیاده انجام شد. همچنین مسقف‌کردن و نورپردازی ایستـــــــگاه‌هــــــای بی‌آرتی، ایجاد 20کیلومتر مسیـــــــر دوچرخه‌سواری، تعمیر و نگهداری المان‌های ترافیکی، تعمیر و بازسازی پل‌های مکانیزه و تابلوهای راهنمای مسیر و بسیاری اقدامات دیگر برای ایجاد رفاه و آسایش بیشتر شهروندان در این منطقه انجام شد.

 اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی

مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حوزه فرهنگی ظرفیت و پتانسیل موجود در منطقه 13 بسیار زیاد است، گفت: این منطقه با دارابودن 10 فرهنگ‌سرا و کتابخانه، 3 سالن ورزشی و 2 باغ بانوان همواره برنامه‌های خاص و اقدامات بسیار مطلوبی در حوزه فرهنگ و تفریح انجام داده است. چنانکه در سال گذشته مجموعه برنامه‌های همدلانه با 180 اجرا برگزار شد. شرفا افزود: از ابتدای امسال برنامه‌های تفریحی و فرهنگی تا پایان تابستان با 155 اجرا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با محوریت بهبود گفتمان شهروندی و به صورت محله به محله همراه با کتابخانه سیار در دستور کار قرار گرفت.  او ادامه داد: کتابخانه تخصصی مادر و کودک با ظرفیت بسیار مطلوب همراه با برنامه‌های متنوع در خدمت عموم شهروندان، مادران و کودکان است.

خاص بودن محله قائمیه

مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان بیان کرد: در محله قائمیه با توجه به بافت خاص، تراکم شهرنشینی،‌ مهاجرپذیربودن و ویژگی‌های خاص اجتماعی و آسیب‌های موجود دفتر تسهیلگری آسیب‌شناسی اجتماعی و دفتر تسهیلگری بافت فرسوده مستقر شد که آماده بهره‌برداری است تا بتوانیم با رخنه در این محله برای بهبود و بهسازی شرایط زندگی شهروندان گام‌های مؤثری برداریم. همچنین در حال حاضر پروژه رنگین نما در یکی از کوچه‌های خیابان قائمیه در حال اجراست که رنگ و بویی متفاوت به این منطقه داده است.

احداث پارک کوهستانی قائمیه با چشم‌اندازی از ناژوان

شرفا خاطر نشان کرد: احداث پارک کوهستانی قائمیه با چشم‌اندازی از ناژوان به عنوان یکی از پروژه‌های محرک توسعه در این منطقه و اقدامات آن در حال انجام است. همچنین چند طرح دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است که امیدوارم با حمایت‌های مدیریت‌شهری بتوانیم شاهد اجرای این طرح‌ها و هرچه‌بهترشدن امکانات و برنامه‌های توسعه شهری در این منطقه باشیم. او با بیان اینکه اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و خدماتی باعث رونق منطقه می‌شود، تصریح کرد: این پروژه‌ها می‌تواند به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی منطقه را متحول کند.

ارائه زمین به کشاورزان

مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان گفت: بر اساس مذاکرات، مقرر شد زمینی در اختیار کشاورزان منطقه ۱۳ قرار گیرد و شهرداری محلی را احداث کند تا کشاورزانی که از زمین‌های کوچک ارتزاق می‌کنند تولیدات خود را در این بازارچه عرضه کنند. شرفا با بیــــان اینکـــــه احـــــداث تصفیه‌خانه پساب منطقه ۱۳ در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این تصفیه‌خانه ۴۰ لیتر آب بر ثانیه که ۲۰ لیتر آن از پساب زندان و ۲۰ لیتر از محله قائمیه است، تصفیه می‌شود تا فضـــــای سبز منطقه از شرایط فعلی خارج شود.
مدیر منطقه 13 شهرداری اصفهان در خصوص سایر پروژه‌های شاخص امسال در این منطقه گفت: احداث رینگ چهارم ترافیکی با هزینه آزادسازی 60 میلیارد تومان، احداث ساختمان مرکز کنترل و ترافیک، تعریض پل زندان، احداث میدان انتهای خیابان قائمیه به نام میدان پیوند، ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی و زیرگذر پل اندیشه از دیگر پروژه‌هایی است که امسال در منطقه اجرا می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر