آنچه در این چهار سال گذشت (10)

در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریت‌شهری، سیـــدرضا جعفریان‌فر، مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان و سید رسول‌هاشمیان مدیر طرح ساماندهی ناژوان، گـــزارشی از فعالیت‌ها و اقدامــات انـجــام‌شــده در این مجموعه‌هارا ارائــه دادنــد.

تاریخ انتشار: 09:32 - دوشنبه 1400/03/10
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
no image

 مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری

مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابله با تهدیدها و اقدامات دشمن می‌شود، گفته می‌شود. سید رضا جعفریان‌فر افزود: در این دوره مدیریت شهری بیش از 200 ساختمان درسال 99 توسط کارگروه شناسایی ساختمان‌های بلند مرتبه و آسیب‌پذیر در سطح شهر و مراکز تاریخی بازدید شد. همچنین 1500  نفرساعت بازدید پدافند کالبدی (حفاظت فیزیکی) از مراکز ثقل شهرداری (زیر ساخت‌ها و دارایی‌های مدیریت شهری) نیز انجام و پیگیری و جمع‌بندی نهایی مطالعات پدافند غیر عامل شهر اصفهان انجام شد. او اظهار کرد: پیاده‌سازی و الزام به تهیه پیوست الزامات پدافند غیرعامل و پیوست کاهش خطر برای تمامی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و الزام به رعایت مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در کمیته فنی طرح‌های عمرانی شهرداری اصفهان در خصوص همه پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی شهر انجام و تولید محتوا در راستای فرهنگ‌سازی پدافند غیر عامل مانند فیلم، مستند و موشن‌گرافی انجام شد. مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان تصریح کرد: پیگیری اجرای الزامات پدافند غیر عامل در خط 2 متروی اصفهان، هماهنگی بازدید مقامات استانی و شهرستانی از عملیات اجرایی خط دو مترو و ارسال جداول ماتریس (بازدیدهای پدافند کالبدی) به دفتر مشاور طرح مطالعات پدافند شهر جهت سطح‌بندی مراکز ثقل شهرداری نیز از دیگر اقدامات این مجموعه در این دوره مدیریت شهری بوده است.

 اجرای برنامه‌های نکوداشت هفته پدافند غیر عامل

جعفریان‌فر با اشاره به اجرای برنامه‌های نکوداشت هفته پدافند غیرعامل افزود: جدول Swot جدول نقاط ضعف، قوت و فرصت‌های پدافندی شهرداری تدوین شده است. همچنین جلسات بررسی وضعیت پایداری و تاب‌آوری مراکز ثقل شهری با کسب تجربه از وقایع آبان ماه سال  98 با همه مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌های وابسته و مرکز کنترل ترافیک برگزار شد. اجرای نظام عملیاتی پدافند مردم‌نهاد به منظور صیانت و حفاظت از مردم در شرایط اضطراری ناشی از تهدید‌های دشمن پایه در مناطق پانزده‌گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری نیز پیگیری شده است. او تصریح کرد: شناخت موقعیت و وضعیت زیرساخت‌های حساس و مهم شهری و ارائه راهکارهای مصونیت‌بخشی با پیگیری تدوین طرح جامع پدافند غــیرعامــل شــــهر اصــفهان از دیــگر اهداف ماست و توانستیم  جلسات کارگروه‌های تخصصی پدافند پرتوی که مسئولیت آن بر عهده شهرداری اصفهان است را در جهت هماهنگی و پیشبرد اهداف و برنامه‌ها و مصوبات ابلاغی از سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار کنیم. مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان اضافه کرد: پیگیری، مکاتبه و برگزاری جلسه با سازمان قطار شهری، شرکت متروی منطقه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی برای اتصال ایستگاه مترو با مراکز بیمارستانی (بیمارستان دکتر شریعتی در خط یک مترو و بیمارستان آیت اله کاشانی در خط دو مترو) و پیگیری برای استقرار اورژانس در ایستگاه مترو میدان امام حسین(ع) نیز انجام و مقدمات اجرای آن فراهم شد.
جعفریان‌فر ادامه داد: کار برگ و چک‌لیست پدافند کالبدی براساس مبحث 21 مقررات ملی ساختمان (پــدافند غــیرعـــامل) و بـــازدید از زیرساخت‌ها و دارایی‌های شهرداری اصفهان (بازدید از ۳۰۵ساختمان) و کنترل الزامات پدافند غیرعامل و ارسال الزامات پدافندی که باید در آن زیرساخت برای تاب‌آوری و کاهش آسیب‌پــذیری اجــرا شود، تدوین و برای هــمه معــاونت‌هــا، مـــناطق، سازمان‌ها، شرکت‌های وابسته ابلاغ و پیگیری‌های لازم برای سطح‌بندی مراکز ثقل شهر اصفهان براساس دستورالعمل عمومی سطح‌بندی مراکز ثقل سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام شده است. او با بیان اینکه مطالعات مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی با محوریت سازمان آتش‌نشانی انجام شده است، تصریح کرد: مکاتبه و پیگیری‌های لازم برای انجام استحکام‌بخشی ورودی جایگاه‌های سوخت در سطح شهر به‌ویژه جایگاه‌های تک‌نازل در معابر شهری نیز به بهترین شکل صورت گرفته  و بازدید میدانی و تکمیل جدول ماتریس سطح‌بندی اولیه دارایی‌ها و مراکز ثقل حوزه مدیریت شهری با همکاری معاونت‌ها به نتایج خوبی رسیده است. مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: با مناطق پانزده‌گانه و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در خصوص ایجاد ردیف و تخصیص اعتبار مختص الزامات پدافند غیرعامل در بودجه سنواتی سال 1400 مکاتبه شده است. همچنین با معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در خصوص ارائه لیست مکان‌های نگهداری و انبارش مواد ناریه و محترقه جهت برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری آن مکان‌ها اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.

 دستورالعمل رعایت الزامات پدافند کالبدی

جعفریان‌فر گفت: دستورالعمل رعایت الزامات پدافند کالبدی (حفاظت فیزیکی و رفع نقاط ضعف فیزیکی) در مناطق، سازمان‌ها وشرکت‌های وابسته براساس کاربرگ احصای نقاط آسیب‌پذیر و خطرزا ارسالی به همه مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، ســــازمان‌هــا و شرکت‌هــای وابســته انجام و دوره آموزشی اطفا و مقابله با حوادث شیمیایی، پرتوی و هسته‌ای برای کادر یگان‌های عملیاتی برگزار شد. او اضافه کرد: دوره‌های آموزشی هدایت و راهبری یگان‌های خدماتی و امدادی در تهدیدات دشمن پایه هم در سطح مدیریت برای مدیران مناطق و دوایر برگزار شد. مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: باتوجه به حادث‌شدن بیماری کرونا و محدودیت برگزاری دوره‌های آموزشی، امکان ادامه برنامه‌های آموزشی به صورت حضوری وجود نداشت و این مدیریت بر آن شد تا دوره‌های آموزشی خود را به صورت غیر حضوری با فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی اجرا کند. جعفریان‌فر در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی خاطرنشان کرد: دوره هدایت و راهبری یگان‌های امدادی و خدماتی در تهدیدات دشمن پایه ویژه معاونان خدمات شهری مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، دوره هدایت و راهبری یگان‌های امدادی و خدماتی در تهدیدات دشمن پایه ویژه مدیران ستادی و مسئولان ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به همین صورت برگزار شد. او با اشاره به اینکه در این دوره رزمایش‌هایی به منظور ارزیابی و حفظ آمادگی مجموعه‌های مدیریت شهری برگزار شد، اظهار کرد: رزمایش مشترک تئوریک و عملیاتی با منطقه هسته‌ای اصفهان با موضوع پدافند پرتوی و هسته‌ای و تخلیه اضطراری منطقه هسته‌ای، رزمایش مشترک تئوریک با منطقه نفتی اصفهان، رزمایش مشترک تئوریک و عملیاتی با فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، رزمایش مشترک عملیاتی مهار و اطفای حریق و مقابله با حوادث پرتوی در منطقه هسته‌‌ای، رزمایش تخلیه اضطراری در مجموعه اداری امیرکبیر، رزمایش تئوریک مقابله با تهدیدات دشمن پایه در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در اتوبوس‌رانی و مترو، رزمایش تئوریک پدافند سایبری و رزمایش مشترک با دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان فارابی که بیمارستان مرجع رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث شیمیایی و برتری است، برگزار شد.  

تقویت زیرساخت‌های حوزه مدیریت شهری

مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل  شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد ردیف اعتباری جدید با عنوان تقویت زیرساخت‌های حوزه مدیریت شهری با الگوی پدافند غیرعامل انجام شده است، تصریح کرد: با مکاتبات و پیگیری‌های لازم در بودجه مصوب سال 1400 شهرداری اصفهان و مناطق پانزده‌گانه اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال مصوب و یک ردیف با عنوان پدافند غیرعامل در بودجه شهرداری مرکزی و مناطق از سال1400 ایجاد شد و در این راستا نسبت به پیش‌بینی اجرای پروژه بر اساس بازدیدهای پدافند کالبدی و در قالب کنترل پروژه در همه مناطق پانزده‌گانه پپیش‌بینی، ابلاغ و رصد شد. جعفریان‌فر با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری مطالعات و پژوهش‌هایی با همکاری معاونت‌ها، مدیریت‌ها و سازمان‌های تخصصی مربوطه انجام شده است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح جامع مطالعات پدافند غیرعامل شهر اصفهان رو به اتمام است و اطفای حریق در بافت تاریخی و ایمنی بازار در حوزه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در حال اجراست.

 برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با پدافند غیر عامل

او بیان کرد: در این دوره مدیریت شهری، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با پدافند غیر‌عامل، برنامه‌ریزی بازدیدهای تکمیلی و دوره‌ای ساختمان‌های بلند‌مرتبه و آسیب‌پذیر، برنامه‌ریزی بازدید تکمیلی و دوره ای از مراکز ثقل شهرداری اصفهان در حوزه پدافند کالبدی، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برگزاری رزمایش تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل انجام و حداقل دو همایش و سمینار تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل پیش‌بینی شد. مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های این حوزه در سال 1400، گفت: تهیه طرح کاهش خطر‌پذیری در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان در دستور کار اتاق فکر مدیریت بحران قرار دارد. همچنین پیگیری و ابلاغ دستورالعمل‌های نهایی طرح مطالعات پدافند غیرعامل شهر اصفهان به همه معاونت‌ها و بررسی نقش برنامه‌ریزی و طراحی شهری در کاهش آسیب‌پذیری شهر در برابر پدیده فرونشست زمین و ارائه راهکارهای قابل‌اطمینان و مؤثر در مقابله با این پدیده در کلان‌شهر اصفهان انجام و نقش رعایت الزامات پدافند غیر‌عامل در کاهش آسیب‌ها در توسعه شهری بررسی شد. جعفریان‌فر گفت: اتاق فکر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل با حضور اساتید دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی و دانشگاه مالک‌اشتر به صورت مستمر برگزار شد. او گفت: پیاده‌سازی پدافند غیر‌عامل با تکیه بر مفاهیم توسعه پایدار در زیر ساخت‌های شهری برای افزایش امنیت و ایمنی فضاهای شهری انجام و اثرات بمب‌های الکترو‌مغناطیسی بر سامانه‌های الکترونیکی شهری و ارائه راهکارهای مقابله با آن در دست بررسی است. همچنین کارگروه پدافند زیستی برای مقابله با آثار زیان‌بار ناشی از تغییرات جوی و تهدیدات اقلیمی برای کاهش مخاطرات زیست محیطی برگزار‌می‌شود.  مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: با برگزاری جلسات مجازی، تجارب کلان‌شهرها در وقایع شهری نظیر حادثه پلاسکو و وقایع آبان 98 به اشتراک گذاشته شد. در ادامه سید‌رسول‌هاشمیان، مدیر طرح ساماندهی ناژوان، گـــزارشی از فعالیت‌ها و اقدامــات انـجــام‌شــده در این مجموعه‌ ارائــه داد.

مدیریت طرح ساماندهی ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: محدوده طبیعی ناژوان با وسعت تقریبی 1200 هکتار از سمت غرب به خمینی‌شهر و کوه آتشگاه از سمت جنوب غرب به درچه از سمت جنوب به روستای دنبه و دستگرد از جنوب شرقی به خیابان‌های سیمین،باغ فردوس (لوله)، میرزا‌ کوچک‌خان از سمت شرق به پل وحید و شمال به روستاهای ناژوان قدیم زهران، نصـــرآبــــاد، کــکــنان، آشـــنســتان و منارجنبان منتهی می‌شــود. کل مساحت ناژوان حدود 1200 هکتار است که حدود 300 هکتار از آن در قالب فضای سبز  و حدود 900 هکتار در قالب زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شخصی است. سید رسول‌هاشمیان، افزود: پارک جنگلی ناژوان یک منطقه گردشگری است که علاوه بر حفظ جاذبه‌های طبیعی با احداث مراکز گردشگری‌تفریحی در آن از قبیل باغ پرندگان، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ‌موزه پروانه‌ها، موزه صدف‌ها، تله‌سیژ، شــهربازی و… فضای بسیار مناسبی برای گردش و تفـــریح  همشهریـــان و گردشگران فراهم آورده است. او با بیان اینکه این دوره مدیریت شهری را می‌توان سال محوریت حفظ و افزایش سرانه فضای سبز ناژوان دانست، به اهم اقدامات حوزه فضای سبز ناژوان اشاره کرد و گفت: کاشت بیش از 36 هزار نهال و اصله درخت در فضای سبز مجموعه ناژوان با هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیارد ریال، توسعه و اصلاح سیستم آبیاری تحت فشار و شبکه توزیع آب به طول بیش از 52 کیلومتر، احیا و آبگیری مادی‌های منطقه با انجام بیش از 5هزار متر مکعب و خاکبرداری پس از 20 سال، اجرای طرح بزرگ سمپاشی باغات خصوصی محدوده ناژوان برای اولین‌بار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی شهرستان از مهم‌ترین اقداماتی است که در این دوره مدیریت شهری انجام شده است. مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اینکه راه‌اندازی باغ‌های موضوعی به عنوان شاخص‌ترین فعالیت حوزه فضای سبز ناژوان است، خاطر نشان کرد: احداث باغ  موضوعی توتستان به‌نام حضرت مرتضی علی (ع)، به وسعت 22 هزار متر مربع، احداث اولین باغ موضوعی گیاهان دارویی، شامل 200 گونه گیاه دارویی به وسعت 10هزار متر مربع، احداث باغ شکوفه‌ها یادبود سرداران شهید سرافراز اصفهان، به وسعت 8هزار متر مربع، احداث بوستان  هزار گل (باغ گل رز) یادبود هزاران شهید والامقام اصفهان به وسعت 10 هزار متر مربع و احداث باغ موضوعی خرمالو به وسعت 4 هزار متر مربع از مهم‌ترین بخش‌های احداث‌شده به عنوان باغ‌های موضوعی است.

طراحی و اجرای نورپردازی پل نصر

هاشمیان گفت: مــهم‌ترین فعالیت واحد زیباسازی ناژوان طراحی و اجرای نورپردازی پل نصر با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال و طراحی و رنگ‌آمیزی محوطه مرکز گردشگری آکواریوم است. او خاطر‌نشان کرد: اجرای طرح روشنایی پارک میرزا کوچک‌خان با هزینه‌ای بالغ بر پنج‌میلیارد ریال، اجرای طرح روشنایی حاشیه شمال رودخانه زاینده‌رود با هزینه‌ای بالغ بر دوو‌نیم میلیارد ریال و طراحی و ساخت مه‌پاش ورودی باغ پرندگان از مهم‌ترین اقدام واحد تعمیرات و نگهداری این مجموعه است. مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: در حوزه ارتباطات ورود به حوزه مخاطبان تخصصی در لایه‌های مشخص با فعالیتی هدفمند راهبرد اصلی ارتباطات ناژوان بوده که با تقسیم‌بندی تخصصی در مرحله اول با لایه کودکان، مرحله دوم با لایه مؤثران و مرحله سوم با لایه نخبگان ارتباط برقرار کردیم.‌هاشمیان گفت: با توجه به لزوم استفاده از تعطیلی مراکز گردشگری ناژوان در ایام همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و پیش‌بینی ایجاد موج تبلیغی در پساکرونا با محوریت ارتباطات، مجموعه تولیداتی در حوزه‌های مکتوب و رسانه‌ای در قالب‌های مختلف و با محوریت همان مخاطبان تخصصی تهیه شد و طراحی و تدوین کتاب فاخر «اطلس جامع پرندگان» اولین اطلس معرفی گونه‌های مختلف پرندگان موجود در باغ پرندگان اصفهان، تدوین کتاب «جنت نصف‌جهان» با محوریت معرفی تـــاریخ و هویت مــحله‌های نـــاژوان، مــجـــموعه کــتــاب‌هـــای سه‌جلدی داستان و نقاشی کودکان با موضوعات: پرندگان، آکواریوم، خزندگان، انتشار اولین مجموعه حاوی داستان‌های مفهومی، دانستنی‌ها و رنگ‌آمیزی ویژه کودکان به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی، تولید مستند تاریخ شفاهی مدیران، مستند تصویری انتقال تجربه مدیران ناژوان از سال 1370 تاکنون با بیان گزارش عملکرد هر دوره، مستند بهشت گمشده با محوریت معرفی ظرفیت‌های تاریخی و عمارت‌ها و قلعه‌های ناژوان، تهیه تور مجازی باغ پرندگان، تولید اولین تور مجازی اماکن تفریحی شهر با قابلیت پخش فیلم 360 درجه در باغ پرندگان، تولید مستندهای فضای سبز نظیر «چنار مرتضی علی» به عنوان نماد هویت طبیعی و تاریخی محله دستگرد  و پوشش گیاهی ناژوان در دستور کار قرار گرفت.

 بستن تفاهم‌نامه همکاری مشترک با ارگان‌ها

او گفت: در حوزه ارتباطات بین‌سازمانی، مجموعه ارتباطات ناژوان با مجوز کمیته عالی ناژوان تفاهم‌نامه همکاری مشترک با ارگان‌های دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری امضا کرده که تاکنون بیش از 30 ارگان از خدمات این طرح استفاده کرده‌اند. همچنین طرح «سه‌شنبه‌های مهربانی» برای بازدید رایگان کودکان کار یا کودکان ساکن در محله‌های حاشیه شهر و مناطق محروم به همراه خانواده از مراکز گردشگری ناژوان با همکاری شهرداری‌های مناطق مختلفی از شهرداری طی شش‌ماه اجرا شده است. مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: اجرای جشنواره پاییزی برگ‌ها و رنگ‌ها در طول سه سال با حضور پر شور شهروندان اصفهانی و برگزاری آن در سال 99 به صورت مجازی، همچنین برگزاری جشنواره عکاسی تابستانی و پاییزی ناژوان، برگزاری اولین دوره‌های جشنواره عکاسی ناژوان در سال 99 در فصل‌های تابستان و پاییز با حضور بیش از 180 شرکت‌کننده اهم فعالیت‌های حوزه ارتباطات در زمینه جشنواره‌ها بوده است.‌ هاشمیان با اشاره به راه‌اندازی اولین پایگاه اینترنتی باغ پرندگان گفت: این مجموعه با هدف معرفی باغ و پرندگان موجود در باغ پرندگان در قالب 17 خانواده و 130 گونه به زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی اقدام شاخص دیگری است که به علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست اهدا شده است. اقدامات مؤثر حوزه ارتباطات این مجموعه باعث شد تا واحد ارتباطات ناژوان در شانزدهمین جشنواره استانی روابط عمومی «عنوان برتر» را کسب کند و دیپلم افتخار از دست استاندار اصفهان دریافت کند.  او تصریح کرد: در حوزه گردشگری راه‌اندازی اولین سامانه فروش بلیت الکترونیک مراکز گردشگری شهر اصفهان در باغ پرندگان با هزینه‌ای بالغ بر دومیلیارد ریال و بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری واحد تکثیر باغ پرندگان از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده است. امسال نیز تجهیز سایر مراکز گردشگری ناژوان به سامانه فروش بلیت الکترونیک مهم‌ترین اقدام این حوزه است.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اینکه حوزه عمران شاهد فـــعالیـــت چــشــمـــگیـری در نـــاژوان بوده است، گـفت: اجرای عملیات ســاماندهی و مـــناسب‌سـازی پــــارک مــیرزاکوچــک‌خــان با هـــزینه 15میلیارد ریال، اجرای عملیات تقویت سازه پل میزاکوچک‌خان با هزینه پنج‌میلیارد ریال، احداث خط کلکتور به طول 4400 متر با هزینه‌ای بالغ بر 41 میلیارد ریال، مناسب‌سازی پارک زاینده‌رود با هزینه  دومیلیارد و 270 میلیون ریال، انجام تعمیرات محوطه آکواریوم با هزینه یک میلیارد و 800 میلیون ریال،  اجرای لکه‌گیری آسفالت در سطح معابر ناژوان با هزینه دومیلیارد ریال، مرمت و احیای دیوار کاهگلی و برج‌های مجموعه تاریخی باغ پایدار ایرانی، اجرای طرح احیای دیوارهای کاهگلی کوچه‌باغ‌های محله‌های ناژوان از دیگر اقدامات این مجموعه است.هاشمیان افزود: امسال معاونت عمران برای مجموعه ناژوان، فعالیت‌هایی در دست اجرا دارد که شامل احداث جاده سلامت شماره 3 (طبیعت‌محور) به مبلغ 10 میلیارد ریال و ادامه اجرای خط کلکتور شمال ناژوان به طول سه‌و‌نیم کیلومتر به مبلغ 50 میلیارد ریال است. او خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته نیز با توجه به محدودیت‌های همه‌گیری ویـــروس کـــرونا ســـلســـله وبـینارهای تفریحی و آموزشی از سوی حوزه فرهنگی اجتماعی ناژوان برنامه‌ریزی و در حال اجراست.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری/ سید محمد مهدوی