آنچه در این چهار سال گذشت ( 12)

در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریت‌شهری، علی باقری، مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهـــــان، فعالیت‌ها و اقدامــات انـجــام‌شــده در این مجموعه را شرح داد. به گفته مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان، منطقه 12 در شمالی‌ترین نقطه شهر و همچنین ورودی شهر واقع شده است، این منطقه جزو مناطق حاشیه‌نشین به شمار می‌آید و از نظر وسعت بزرگ‌ترین منطقه شهر در بین 15 منطقه است که بیشترین وسعت حقیقی شهر را نیز داراست و 82درصد سطح منطقه را حریم شهر تشکیل می‌دهد.

تاریخ انتشار: 09:49 - چهارشنبه 1400/03/12
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

علی باقری افزود: حفظ و نگهداری این منطقه مشکلاتی را به همراه دارد، زیرا مساحت منطقه 12 بسیار زیاد است و هزینه‌های زیادی را دربر می‌گیرد. به بیان او، نزدیک به 10درصد معابر شهر اصفهان در منطقه 12 قرار گرفته است که این موضوع نیز هزینه‌های زیادی به دنبال دارد و حجم اقدامات خدمات شهری و عمران به همین سبب زیادتر می‌شود. مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان اظهار کرد: جمعیت منطقه 12 بالغ بر 143 هزار نفر است و در بین مناطق رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. همچنین بالغ بر 3میلیون متر مربع فضای سبز را در منطقه داریم که به ازای هر شهروند نزدیک به 21 متر مربع سرانه فضای سبز وجود دارد. این منطقه، 10 محله دارد که عمده محله‌ها کم‌برخوردار و حاشیه‌ای هستند؛ نرخ مهاجرت به منطقه 12 در سال‌های گذشته زیاد بوده است و اخیرا به دلیل مشکلات اقتصادی برخی شهروندان از مرکز شهر به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. محله‌هایی مانند امیرالمؤمنین (ع)، ناصرخسرو، عاشق‌آباد، محمود آباد و مهدیه جزو محله‌های کم‌برخوردار هستند.

 افزایش 45درصدی بودجه

باقری با بیان اینکه شهرک کارگاهی و صنعتی امیرکبیر و اراضی کشاورزی زیادی در این منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: نزدیک به 10 هزار نفر در روز وارد این شهرک می‌شوند که این موضوعات مشکلاتی را به همراه دارد. او گفت: در سال‌های گذشته و امسال در بحث بودجه نمره سوم یا چهارم را در بین مناطق داشته‌ایم که امسال نیز 260 میلیارد تومان برای منطقه پیش‌بینی کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته 45درصد افزایش بودجه داشتیم. به ازای هر نفر یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه می‌کنیم و ما فقط عوارض نوسازی را دریافت می‌کنیم که در مقابل این مبلغ بسیار ناچیز است. مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان با بیان اینکه دریافت عوارض محلی در بسیاری از کشورها مرسوم است، تصریح کرد: این موضوع در شهر و کشور ما وجود ندارد و اکنون تراکم‌فروشی بیشترین منبع درآمد شهرداری‌هاست، موضوع دریافت عوارض محلی باید از هیئت دولت پیگیری شود تا این عوارض‌ها به عنوان درآمد پایدار برای شهرداری‌ها باقی بماند. اگر این کار انجام شود دیگر ما مجبور نیستیم که برای کسب درآمد رو به تراکم‌فروشی برویم. با توجه به بودجه‌ای که پیش‌بینی شده است روزانه باید بالغ بر 870 میلیون تومان درآمد حاصل کنیم که این موضوع کار را برای ما سخت می‌کند. اگر این درآمدها محقق نشود نمی‌توانیم طرح‌های پیش روی خود را به نتیجه برسانیم. سال گذشته بودجه این منطقه 180میلیارد تومان بود که توانستیم رکورد 106درصد را بزنیم.

99 درصد پروژه‌های عمرانی سال 99 عملیاتی شد

باقری با بیان اینکه نزدیک 99درصد پروژه‌های عمرانی که در بودجه سال 99 پیش‌بینی شده بود، عملیاتی شد، ادامه داد: در سه سال گذشته پنج مرحله افتتاحیه را برگزار کنیم و بالغ بر 275 میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم و در اختیار شهروندان قرار دادیم که این کار یک رکورد محسوب می‌شود. او گفت: در موضوع زیست پذیری، حمل ونقل و توسعه متوازن برنامه‌ریزی خوبی انجام شد و همچنین در موضوعات فرهنگی توانستیم اقدامات مفیدی را انجام دهیم. اجرای پروژه‌ها در تمام محله‌ها انجام و بسیاری از آن‌ها افتتاح شده است. تلاش کردیم به محله‌هایی که در حاشیه هستند بیشتر توجه کنیم تا وضعیت را برای آن‌ها بهتر کنیم. همچنین سعی کردیم از نظرات ذی‌نفعان و اقشار مختلف استفاده کنیم که همین موضوع سبب شد پروژه‌های اجراشده در شهر مورد رضایت شهروندان این منطقه باشد.

 افتتاح پارک سوار عاشق‌آباد

مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته پارک سوار عاشق‌آباد افتتاح شد که این مجموعه در مجاورت ایستگاه مترو قدس قرار گرفته و این مجاورت از امتیازات این پارک است. این پارک در خیابان امام خمینی و ورودی شهر قرار گرفته است. همچنین 14 خط اتوبوس واحد درون شهری به این پارک سوار متصل می‌شود که این پارک سوار باعث شده است افرادی که در آن منطقه تردد دارند، از این پارک استفاده کنند. باقری اضافه کرد: پارک سوار عاشق‌آباد با مساحتی بالغ بر 15 هزار و 500 متر مربع، دارای پارکینگ خودروست و 200 خودرو را در خود جای می‌دهد. او گفت: احداث خانه ورزش امین‌آباد از دیگر اقدامات این دوره بود که این اقدام یکی از نیازهای این محله بود. همچنین در محمودآباد دو مرکز آسمان و جهش را احداث کردیم که این اقدام در رابطه با موضوع شهر دوستدار کودک برای استفاده کودکان و نوجوانان به بهره‌برداری رسید. مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: دفع آب‌های سطحی، آسفالت معابر و پیاده‌روسازی محله محمودآباد نیز جزو اقداماتی بود که طی این چندسال انجام شده است.
باقری بیان کرد: در محله مهدیه یک مرکز فرهنگی و ورزشی افتتاح شده و ورودی این خیابان را تعریض کردیم، همچنین سامان‌دهی خیابانی که اتصال مهدیه به خیابان مینو را دارد، انجام شد. توانستیم با همکاری اهالی عاشق‌آباد خیابان‌هایی که عاشق‌آباد را به شهرک امیرکبیر متصل می‌کرد، زیرسازی کنیم. طول این دو خیابان 1000 و 1500 متر است؛ همچنین در سال جدید درصددیم در محله عاشق‌آباد یک ورزشگاه را کلنگ بزنیم و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

احداث مرکز توانمندسازی

او با اشاره به اقداماتی که در محله امیرالمؤمنین (ع) و ناصرخسرو انجام شده است، گفت: توانستیم سال گذشته در این دو محله یک مرکز توانمندسازی با 4 طبقه و زیربنای 1100مترمربع با حضور معاون رئیس‌جمهور افتتاح کنیم. هدف اصلی احداث این مرکز، توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار است تا حرفه و مهارت صنایع‌دستی را بیاموزند و استقلال مالی و اشتغال به دست آورند. مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان گفت: احداث خیابان‌سازی آرمان در محله‌های ناصرخسرو و امیرالمؤمنین (ع) با طول 600 متر و عرض 30 متر از دیگر اقدامات این منطقه است. این اقدام جزء خواسته‌های بیست‌ساله مردم این منطقه بود. در میان این خیابان یک پاتوق شهری نیز واقع شده است. احداث این خیابان بافت فرسوده را سامان‌دهی کرده و دسترسی دستگاه‌ها و ارگان‌ها را به این منطقه تسهیل کرده است. باقری گفت: خیابان حکیم و فرعی نهم دو خیابان اصلی ملک‌شهر هستند که به بهره‌برداری رسیده است.

انتقال پساب، یکی از مهم‌ترین اقدامات منطقه

مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه انتقال پساب یکی از موضوعاتی بود که در این دوره مدیریت‌شهری به آن پرداخته شد، خاطرنشان کرد: این موضوع به زیست‌پذیری شهر اصفهان کمک بسیار زیادی کرد، ابتدا در این منطقه برای آبیاری فضای سبز از چاه‌های عمیق استفاده می‌شد، اما سه سال گذشته قراردادی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب منعقد شد که طبق این قرار داد مقرر شد در ثانیه 100 لیتر پساب در اختیار شهرداری قرار بگیرد که این پساب در مرحله اول توسط شرکت آب و فاضلاب تصفیه می‌شود و سپس شهرداری به تصفیه ثانویه و گندزدایی می‌پردازد؛ در این راستا برای خط انتقال آب به طول 18.5 کیلومتر لوله‌گذاری انجام و در سه نقطه مخازن احداث شد و به میدان استقلال رسید. خوشبختانه لوله‌گذاری‌های منطقه در دستور کار قرار گرفت و اکنون توانستیم پساب را به شهرک نگین برسانیم.
باقری افزود: اکنون نیز در حال احداث یک خط انتقال به طول چهارونیم کیلومتر هستیم که تقریبا نزدیک به 70درصد آن انجام شده و عملیات آن اجرایی شده است و همچنین مخزن شهرک قدس را داشتیم که اجرا شد تا پساب به آنجا منتقل شود و با لوله‌گذاری انجام‌شده به شهرک نگین متصل شود. این اقدام در آبیاری فضای سبز بسیار مفید بود، زیرا در حال حاضر در خشکسالی به سر می‌بریم و در 50سال گذشته این کمبود آب بی‌سابقه بوده است. با توجه به اقداماتی که در رابطه با پساب انجام دادیم، در حال حاضر کمترین دغدغه را برای آبیاری در منطقه 2 و 12 داریم.

 اجرای پیرایش شهری

او با اشاره به اقدامات انجام‌شده پیرامون زیباسازی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: پیرایش شهری یکی از موضوعاتی است که شهرداری اجرای آن را برای شهرداری‌های مناطق ملزم کرد و قرار شد هر منطقه یک خیابان را به عنوان پایلوت درنظر بگیرد، در رابطه‌با همین موضوع خیابان علم‌الهدی واقع در رباط سوم در این منطقه در دستور کار قرار گرفت و نازیبایی‌های آن برطرف و نماسازی‌ها اصلاح شد، همچنین تابلوهایی که با فرمت پیش‌بینی شده یکسان بود، تعویض شد.
 مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان با بیان اینکه اجرای دیوارنگاره‌ها اقداماتی است که در سال 1400 کلید خورد و اکنون در حال انجام است، خاطر نشان کرد: برای این منظور 20نقطه از منطقه 12 در دستور کار قرار گرفت که اکنون حدود 10 مورد آن با موضوعات شهر دوستدار کودک، دوستدار سالمند، دفاع مقدس، خانواده و نگهداری فضای سبز انجام شده است. باقری اضافه کرد: همه اقداماتی که پیش‌بینی شده با نظر ساکنان منطقه بوده و اکنون بوستان همت یکی از پروژه‌هایی است که در حال بهره برداری رسید، همچنین سامان‌دهـــــی خیابـــــان امیرکبیر در دست اقدام است که این کار جزو خواسته‌های شهروندان بود. همچنین پل عابر پیاده خیابان کاوه، خیابان فیروزه و معرفت در محله نگین افتتاح شد.
 او افزود: تلاش کردیم عدالت فضایی را در محله‌ها برای اجرای پروژه‌های مختلف در نظر داشته باشیم. چنانکه مقرر شده که 777کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر اصفهان احداث شود که 33کیلومتر از این مسیر جزو برنامه‌های منطقه 12 است و اکنون 60 درصد آن عملیاتی شده و قابل استفاده است. این مسیر به صوت کامل تا پایان تابستان احداث می‌شود.

720 میلیون تومان هزینه برای موضوعات ترافیکی

مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان با بیان اینکه اقدامات لازم در مکان‌های مختلف برای افراد دارای معلولیت در این منطقه انجام شده است، گفت: 720میلیون تومان در موضوعات ترافیکی هزینه و خط‌کشی و رنگ‌آمیزی‌ها تکمیل شد. باقری اظهار کرد: نصب ایستگاه‌های دوچرخه نیـــــز جزء برنامــــــه‌های شهرداری منطقه بود و بسیاری از دانش آموزان از این ایستگاه‌ها استفاده می‌کردند.
او اضافه کرد: روزانه 65 تن زباله تر در سطح منطقه جمع‌آوری می‌شود که این مقدار، زیاد است و هزینه ‌گزافی را در بر می‌گیرد؛ از شهروندان منطقه تقاضا می‌کنم طبق جدول‌هایی که به آن‌ها داده شده است نسبت به گذاشتن زباله اقدام کنند.
مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان گفت: اقداماتی در مناسبات مختلف برای نورپردازی، نصب المان‌ها و تابلوها انجام می‌شود تا منطقه در ایام خاص، شکل متفاوتی داشته باشد.
باقری افزود: در موضوعات فرهنگی ما جزء مناطق پیشرو بوده‌ایم و توانسته‌ایم در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های خاصی اجرا کنیم، اما در یک سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از این برنامه‌ها متوقف شد، سالانه بیش از هزار برنامه اجرا می‌شد و بالغ بر 20هزار مخاطب مستقیم از این برنامه‌ها استفاده می‌کردند. ضد عفونی معابر، پارک‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی، توزیع ماسک و بستن پارک‌ها ازجمله اقداماتی بوده که در دوره کرونا انجام شد. او گفت: احداث رادیومحله با مباحث و موضوعات کرونایی و آموزش خانه به خانه به شهروندان نیز از دیگر اقدامات شهرداری منطقه 12 در مقابل ویروس کرونا بود.

 ایجاد مشکلات با وجود زمین‌های بایر

مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های این دوره منطقه12 شهرداری اصفهان، تصریح کرد: گستردگی اراضی بایر و وجود مناطق زیاد حاشیه‌ای، در این منطقه چالش‌هایی را وجود آورده است.در این راستا تلاش کردیم در این مکان‌ها اقداماتی را برای خدمت‌رسانی به شهروندان ارائه دهیم، باید روی زمین‌های بایر تمرکز داشته باشیم و نگذاریم تا ساخت‌وساز غیرمجاز روی آن انجام شود، همچنین تغییر کاربری‌ها از دیگر معضلاتی است که در اتوبان آزادگان شاهد آن هستیم و این موضوع یک تهدید برای ماست که باید پیگیری‌های لازم در رابطه با این موضوع انجام شود. باقری خاطرنشان کرد: در سال 1400 حدود 83 ردیف پروژه در بودجه با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود 70 درصد بودجه منطقه را پروژه‌های عمرانی و خدماتی تشکیل داده‌اند؛ تملک و آزادسازی یکی از مباحثی است که در بودجه سال جدید به آن توجه شده است و 63 درصد از این بودجه خدمات برای تملک و آزادسازی است. پارک ایثار و مجموعه‌ای برای کودکان در آینده احداث خواهد شد و زمین آن بالغ بر 20 هزار متر مربع است که در دو فاز انجام خواهد شد. او گفت: در محلات کم‌برخوردار شاهد کم‌بودن سرانه فضای سبز هستیم که باید تملکات لازم در این زمینه انجام شود تا سرانه فضای سبز افزایش یابد.
مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کنار گذر اتوبان معلم دیگر موضوعی است که باید به آن توجه شود، زیرا این اتوبان در ورودی شهر قرار گرفته و باید گلوگاه آن بهبود یابد تا تصادفات کاهش پیدا کند. هزینه زیادی برای تملک این منطقه انجام شده است. باقری تصریح کرد: امسال سامان‌دهی مسیرهای دوچرخه در این منطقه تکمیل شده و افزایش پیدا کرده است. همچنین نزدیک به 30 ایستگاه اتوبوس در این منطقه بازسازی و تعویض شده است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سید محمدمهدوی