آنچه در این چهار سال گذشت (14)

در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریــــت‌شهـــــری عباس محبوبی مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان و هادی منوچهری مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان فعالیت‌ها و اقدامــات انـجــام‌شــده در این مجموعه‌ها را تشریح کردند.

تاریخ انتشار: 09:56 - دوشنبه 1400/03/17
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان گفت: تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت در این دوره مدیریت‌شهری با توجه به اینکه شهر اصفهان از اهمیت تاریخی و گردشگری زیادی برخوردار است و مسافران زیادی به این شهر تردد می‌کنند، در دستور کار این مجموعه قرار گرفت. عباس محبوبی با بیان اینکه افزایش تاب آوری سازمان در مقابله با بحران اقتصادی ناشی از کرونا یکی از راهبردهای این مجموعه بوده است، افزود: این راهبردها در قالب ارائه بسته‌های بهداشتی، مالی و توسعه‌ای تعریف شد. او با بیان اینکه گذر از بحران کرونا مأموریت اصلی این سازمان در یک سال و نیم گذشته بوده است، ادامه داد: شیوع این بیماری مشکلاتی را در زمینه‌های مختلف برای این مجموعه ایجاد کرده است. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با اشاره به اهداف این سازمان در دوره کرونا تصریح کرد: مدیریت هزینه‌های ثابت و جاری، حفظ شرایط، افزایش درآمدی سازمان و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در پایانه‌ها و دفتر سازمان از اقدامات و اهداف ما برای مقابله با این ویروس بوده است که به خوبی انجام شد. محبوبی اضافه کرد: در این ایام در فضای پایانه‌ها اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفت و در اولین روزهای شروع این بیماری جلسات متعددی برگزار و ضدعفونی‌های لازم انجام شد. در این زمان به شرکت‌ها و غرفه‌ها تخفیفات 200درصدی ارائه و شرایطی برای آن‌ها فراهم شد تا در این ایام بتوانند به سهولت و بدون دغدغه در پایانه‌ها حضور داشته باشند.

کاهش آمار مسافران در این دوره مدیریت شهری به دلیل کرونا

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان، حفظ و توسعـــــــه سرمایه‌های اقتصادی و انسانی، نیروهای جوان تحصیل‌کرده، نوسازی و بهسازی تأسیسات پایانه‌های پنجگانه اصفهان را از دیگر اقدامات انجام‌شده برشمرد و خاطر نشان کرد: در همین راستا اجرای پروژه صمدیه در دستور کار قرار گرفت که مطالعات و طراحی آن رو به اتمام است. محبوبی با بیان اینکه بیماری کرونا یکی از دلایل استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی است، گفت: تعداد سفرهای برون شهری در سال 96 بالغ بر 14 میلیون و 163 هزار و 956 نفر، در سال 97 بالغ بر 13میلیون و 166 هزار و 80 نفر، سال 98 بالغ بر 12 میلیون و 475 هزارو 544 نفر و در سال 99 تنها 6 میلیون نفر بوده که این سفرها به دلایل مختلف، کاهش داشته است. او ادامه داد: در سال 96 بالغ بر 44 هزار و 870، سال 97 بالغ بر 40 هزار و 329، سال 98 بالغ بر 32 هزار و 723 و سال 99 نیز 39 هزار و 330 سرویس دهی در مرکز معاینه فنی خودرو پایانه جی انجام شده است. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این سازمان، تصریح کرد: بهسازی همه تأسیسات و پایانه‌های پنجگانه، آزادسازی پارک سوار صمدیه با هزینه 7 میلیارد تومان، اتصال و بهسازی دسترسی به ایستگاه‌های مترو در پایانه صفه از دیگر اقدامات انجام‌شده در این دوره است. محبوبی افزود: خط اتصال مترو در پایانه کاوه و صفه انجام شده است. همچنین بیش از 230 دوربین نظارت تصویری نوسازی و بهسازی شده برای رصد 24 ساعته در پایانه‌های مسافربری نصب شده است تا شاهد تخلفات باشیم.

 خرید و نصب دیزل ژنراتور و احداث اتاق کودک در پایانه صفه

او از خرید و نصب دیزل ژنراتور در سال 97 با هزینه‌ای بالغ بر 800 میلیون تومان و تعمیرات اساسی پله‌های برقی در پایانه کاوه با هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیون تومان خبر داد و تصریح کرد: در این دوره مدیریت‌شهری تمام این اقدامات برای رفاه حال همشهریان و مسافران در دستور کار قرار گرفت. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان گفت: اتاق مراقبت از کودک در پایانه صفه با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون تومان برای ارائه خدمات به بانوان و خانواده‌ها ساخته شد. همچنین احداث و بهره‌برداری از اتوماسیون بار در پایانه کاوه در دستور کار قرار گرفت که این اقدام پس از 20 سال در این دوره مدیرت‌شهری با حدود 500 میلیون تومان و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی انجام شد. این اقدام کاری بسیار ضروری و در مقابله با قاچاق تأثیرگذار است.محبوبی تصریح کرد: «خانه بازیافت» به دلیل وجود فضای زیاد در پایانه کاوه در سال 98 با هزینه‌ای بالغ بر 150 میلیون تومان احداث شد و اکنون در پایانه کاوه به موضوع زباله نگاه ویژه‌ای شده است. او با اشاره به اینکه برای ورود و خروج مکانیزه بار و افزایش امنیت از سامانه نرم‌افزاری در برخی پایانه‌ها استفاده می‌شود، گفت: در این راستا اتوماسیون بار در پایانه صفه با هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیون تومان راه‌اندازی شد. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: چند سالی بود که پایانه صفه به دلیل نابسامانی در ورود و خروج اتوبوس‌ها با مشکل مواجه بود که اصلاح هندسی آن با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت. محبوبی گفت: درپایانه صفه، زمین هزارمتری تغییر کاربری داده و برای اولین بار یک جایگاه سوخت اتوبوس‌های بین‌شهری با هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیارد تومان احداث شد. احداث این جایگاه، سفرهای درون‌شهری و آلودگی هوا را کاهش داد و در حال حاضر، اصفهان اولین کلان‌شهری است که در دو  پایانه، جایگاه سوخت دارد.

بازسازی اورژانس اجتماعی

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با اشاره به نیاز پایانه‌ها به انبار، خاطرنشان کرد: سوله‌ای در پایانه صفه ایجاد و این مکان به انبار مرکزی سازمان تبدیل شد که وسایل مورد نیاز در این مکان نگهداری می‌شود. محبوبی خاطرنشان کرد: نوسازی شرکت‌های مسافربری با مشارکت بخش خصوصی در این دوره مدیریت‌شهری انجام و در پایانه جی نیز دیزل ژنراتور نصب شد تا در این بخش کمبود برق نداشته باشیم. او با اشاره به اینکه برای حل برخی از مشکلات با نهادهای مختلف همکاری داشتیم، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی که برای حل معضلات دختران و پسران فراری و مسافران در راه مانده فعالیت می‌کرد، با پیگیری‌های لازم بازسازی شد و در این راستا پلیس همکاری خوبی با ما داشت. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پایانه کاوه تنها پایانه کشور است که مسجد دارد، گفت: برای بهسازی و بازسازی و نصب تابلوهای لازم در این مسجد تلاش‌های زیادی شد.محبوبی بیان کرد: در ایام عید چیدن سفره‌های هفت سین در پایانه‌های پنجگانه اصفهان پیش‌بینی شده است که این اقدام نیز از لحاظ بصری و نمادی برای مسافران بسیار قابل توجه است. مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: این مجموعه با 30 سال عمر حدود 41 نفر بازنشسته دارد که برای پرداخت سنوات آن‌ها 6 میلیارد تومان هزینه شده است. محبوبی گفت: در راستای چابک‌سازی سازمان، نیروهای جوانان در این مجموعه مشغول به فعالیت شدند. او تصریح کرد: مسئولان سامانه‌های مدیریت سرمایه انسانی سازمان با شهرداری اصفهان همکاری خوبی داشتند، چنانکه در این سال‌ها توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم. برای پرسنل نیز تسهیلات خوبی ازجمله چکاب‌های دوره‌ای، دندان‌پزشکی، وام و اجاره ویلا پیش‌بینی شد.

کرونا چالش اصلی سازمان پایانه‌ها

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین چالشی که در پایانه‌ها با آن مواجه هستیم شیوع ویروس کروناست که معضلاتی را در پی داشته است و شاهد کاهش 53درصدی استفاده مسافران از اتوبوس‌های بین شهری بوده‌ایم که این موضوع صدمه و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را برای ما رقم زد، کاهش استفاده از حمل‌ونقل بین شهری نیز دیگر چالشی است که با آن مواجه هستیم و گردشگران نیز کمتر به شهر وارد می‌شوند. او با بیان اینکه اولویت ما تعمیرات و نگهداری از پایانه‌هاست، ادامه داد: به‌روزرسانی پایانه‌ها متناسب با نیاز افراد یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و همچنین پیگیری اجرای پارک سوار صمدیه در دستور کار است و اکنون این پارک سوار بالای 90 درصد آزادسازی شده و طراحی‌ها انجام شده است که امیدواریم کلنگ‌زنی این مکان تا پایان سال انجام شود تا بار پایانه کاوه و زاینده‌رود سبک شود. جابه‌جایی ساختمان اداری سازمان دیگر اقدامی بوده که اکنون در حال پیگیری است و زمینی در پایانه جی پیش‌بینی کرده‌ایم تا سازمان به این مکان منتقل شود، شهرداری اصفهان در این دوره کمک‌های بسیاری کرد و امیدوارم سازمان پایانه‌ها روند خوب خود را ادامه دهد.

تغییر رفتار و نگرش رانندگان با آموزش‌های لازم

در ادامه این گزارش هادی منوچهری، مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان از اقدامات و فعالیت‌های مجموعه‌اش سخن گفت. مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه حدود سه سال است که مدیریت این سازمان را در اختیار دارم، تصریح کرد: حمایت‌های مادی، اعتباری و افزایش اعتماد در رانندگان یکی از مهم‌ترین‌ اقدامات این مجموعه در این دوره مدیریت شهری بوده است.هادی منوچهری افزود: ارائه هزاران لاستیک و روکش صندلی رایگان، هزاران بسته معیشتی در زمان شیوع کرونا و وام‌های 2 تا 5 میلیون تومانی و تخفیف کارت شهری به رانندگان تاکسی ازجمله اقدامات حمایتی سازمان بوده است. او با اشاره به موضوع اعتمادسازی در بین رانندگان اظهار کرد: در گذشته فاصله‌ای بین رانندگان تاکسی و عوامل سازمان تاکسی‌رانی به وجود آمده بود و گاهی شاهد بدبینی‌هایی بودیم که خوشبختانه در حال حاضر با اقدامات انجام‌شده این موضوع به کمترین میزان رسیده است.
مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پنج هزار راننده در این دوره آموزش دیدند، گفت: تغییر نگرش بازرسان به رانندگان و تغییر رفتار و نگرش رانندگان و تکریم آن‌ها در سازمان و در سطح شهر، رهاورد برگزاری کلاس‌های آموزشی بوده است. در حال حاضر آرامشی که پس از تغییر نگرش شاهد آن هستیم ثمره تلاش دوساله است و اکنون این تعامل مهم‌ترین دستاورد سازمان است.

خارج شدن 600 خودروی فرسوده از ناوگان تاکسی‌رانی

منوچهری با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت‌شهری بیش از 600 خودروی فرسوده از ناوگان تاکسی‌رانی خارج و خودروهای جدید جایگزین آن شده است تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود، اظهار کرد: سامان‌دهی تمام ایستگاه‌های تاکسی یکی دیگر از اقدامات این دوره سازمان بوده که رضایت خوبی را به دنبال داشته است. او تصریح کرد: در این سه سال 25 پروژه آی تی به بهره‌برداری رسید تا نظارت‌ها بهتر و دقیق‌تر انجام شود. درحال‌حاضر جریمه‌ها به صورت دستی و سنتی انجام نمی‌شود و تمام اقدامات، گرفتن مرخصی‌ها و نظارت‌های انجام‌شده الکترونیکی است. مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان با اشاره به راه‌اندازی سامانه اصکیف (پرداخت الکترونیکی پول) تصریح کرد: این اقدام سبب شد پول خرد جمع‌آوری شود که در حال حاضر حدود 3 هزار خودرو به این سیستم مجهز شده است. منوچهری گفت: اقدامات انجام‌شده در این مجموعه ادامه‌دار خواهد بود و امیدوارم شاهد بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل باشیم. او اضافه کرد: برای انجام اقدامات کارشناسی در طول نزدیک به دو سال بیش 30 دستورالعمل تدوین و ابلاغ شد که اکنون در حال پیاده‌سازی است. اجرای این دستورها باعث می‌شود برخوردهای سلیقه‌ای حذف شود و همه رانندگان طبق یک دستور به کارخود ادامه می‌دهند و جلوی فساد گرفته می‌شود.

شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند

منوچهری با اشاره به اینکه بی‌توجهی شهروندان به حمل‌ونقل عمومی یکی از چالش‌هایی است که همیشه با آن روبه‌رو بوده‌ایم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر توسعه حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف ادامه دارد، اما حضور شهروندان برای استفاده از این ناوگان، کم‌رنگ است و شهروندان از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین بیشتر استفاده می‌کنند.
 او درباره دیگر معضلاتی که این سازمان با آن روبه‌روست، گفت: سازمان تأمین اجتماعی در پوشش‌دهی بیمه رانندگان اهمال کرده است و این موضوع یکی دیگر از چالش‌های پیش روی سازمان تاکسی‌رانی است که از عهده سازمان و رانندگان خارج است و یک موضوع فراسازمانی است. همچنین کسری بودجه دولتی و بی‌توجهی بخش دولتی به حمل‌ونقل عمومی و تاکسی چالش دیگری است که باید به آن توجه شود. مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان، نوسازی ناوگان‌ها را مهم‌ترین اقدام برشمرد و اظهار کرد: خودروهای فرسوده که بیش از 10 سال عمر دارند باید از سیستم خارج شوند. توجه به پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها یکی دیگر از موضوعات است تا شاهد رد و بدل کمتر پول خرد در سطح شهر باشیم.

راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام و ارائه سرویس به دانش‌آموزان در سال آینده

منوچهری درباره اقداماتی که قرار است در آینده در این سازمان انجام شود، گفت: ایجاد پروژه کلینیک خودرو برای ناوگان‌های تاکسی پیش‌بینی شده است. این کلینیک شامل آژانس‌ها، تاکسی‌های زرد و سرویس‌های مدارس می‌شود که امیدوار هستیم این پروژه به نتایج خوبی برسد.
او با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام و ارائه سرویس به دانش‌آموزان در شهر اصفهان خاطر نشان کرد: این اقدام برای اولین بار در اصفهان انجام شده و امکان رصد دانش آموزان از این نرم‌افزار امکان‌پذیر است. این نرم‌افزار، نظارت والدین را در رفت‌وآمدها امکان‌پذیر می‌کند و سازمان نیز نظارت‌های کاملی روی حرکات ترافیکی رانندگان دارد. همچنین امکان نظارت پولی شهروندان و پرداخت‌ها به شکل دقیق‌تر انجام می‌شود. اجرای این پروژه‌های الکترونیکی باعث بهره‌وری و سرعت بهتر و عدم مراجعه والدین به شرکت‌هاست. همچنین با راه‌اندازی این نرم‌افزار در سال آینده شاهد آرامش والدین و امنیت بیشتر دانش‌آموزان خواهیم بود. مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر خوشحالم که با حمایت‌های رانندگان، شهردار و شورای شهر توانستیم در موضوعات مختلف اقدامات لازم را انجام دهیم و روی بیش از 15 هزار خودرو و تاکسی‌های اینترنتی نظارت‌های لازم را داشته باشیم.
منوچهری بیان کرد: این سازمان در گذشته با معضلاتی روبه‌رو بود که حل شد و اکنون شاهد آرامش در این مجموعه هستیم. در حال حاضر با شهروندان تعاملات خوبی داریم، به گونه‌ای که با کاهش شکایت‌های شهروندان و تنش‌های رانندگــــــان بین سازمـــــان و بازرس‌ها روبه‌رو شده‌ایم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سید محمد مهدوی/ ضحا قدوسی

برچسب‌های خبر