آنچه در این چهار سال گذشت (15)

در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریت شهــــری، حسن مــؤذنـــی، مدیرعامل ســـازمـــان زیــبـــاســـــازی شــهـرداری اصـــفـهـــان، فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در این مجموعه را تشریح کرد. توسعه شتابان و ارتقای روزافزون و تخصصی زیباسازی شهر ره‌آوردی از دوره اخیر مدیریت شهری اصفهان است که می‌توان آن را مرهون نگاه کارشناسانه و تخصیص اعتبارات موردنیاز دانست. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات شاخص انجام‌شده طی دوره اخیر مدیریت شهری گفت: مبلمان شهری مهم‌ترین طرح‌های انجام‌شده در این دوره بود که با توجه به فضای مکانی و ظرفیت شهری اصفهان اجرا شد.

تاریخ انتشار: 09:38 - سه شنبه 1400/03/18
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

مبلمان‌های جدید، چهره چهارباغ عباسی را دل‌نشین‌تر کرد

حسن مؤذنی با اشاره به طراحی، اجرا و نصب مبلمان ویژه چهارباغ عباسی خاطرنشان کرد: این مبلمان به‌گونه‌ای طراحی‌شده که چیدمان آن به‌صورت پاتوق و تکی و نیز با داشتن انواع پشتی (تکیه‌گاه) و بدون پشتی ظرفیت خوبی را برای استفاده عابران پیاده و گردشگران از فضای جدید چهارباغ ایجاد کرده است.  او یادآور شد: طراحی و اجرای مبلمان‌های ویژه و تخصصی مانند مبلمان سالمندان، خانواده و نوجوان یکی از برنامه‌های سازمان زیباسازی است که با اصول و قواعد فنی طراحی می‌شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ساخت نماد چوگان به‌عنوان یکی از میراث‌های ناملموس اصفهان با تکنیک جذاب چکش‌کاری از طرح‌های اخیر اجراشده در شهر اصفهان است که با استقبال بی‌نظیر شهروندان و گردشگران روبه‌رو شد. مؤذنی ادامه داد: ارائه آثار هنری شهری با سبک و سیاق صنایع‌دستی و هنرهای ارزشمند این دیار از سیاست‌های سازمان زیباسازی در راستای توسعه فرهنگ و الگوی ایرانی‌اسلامی است.
او توجه به اماکن مذهبی و مقدس شهر اصفهان را لازمه اقدامات مؤثر مدیریت شهری دانست و تأکید کرد: نورپردازی مجموعه بقاع و تکایای تخت فولاد اصفهان از برنامه‌های جدی این سازمان در سال‌های اخیر بوده که از آن جمله می‌توان به نورپردازی تکایای تویسرکانی، بروجردی، فاضل اصفهانی، بانو امین، خادم‌الشریعه، خواجویی، سیدالعراقین، فاضل سراب، خوانساری، شهشهانی، مادر شاهزاده و مقبره آیت‌الله شمس‌آبادی، آیت‌الله اشرفی اصفهانی، حاج آقارحیم ارباب، مدرسه صدرخواجو و کلیسای وانک اشاره کرد.

افزایش شش برابری بودجه و رونق کارگاه فنی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان همچنین با اشاره به افزایش شش برابری بودجه زیباسازی شهری طی چهار سال اخیر بیان کرد: با گشایش تخصیص بودجه طرح‌های 1400، طرح‌های زیباسازی سال جدید نیز آغاز شده و به‌زودی در سطح شهر شاهد آن خواهیم بود.
مؤذنی به وجود و فعالیت کارگاه فنی سازمان زیباسازی با دارا بودن بخش‌های اختصاصی اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر کارگاه فنی از حالت سکون و بلااستفاده خارج شده و در قالب بخش‌های فنی و تخصصی به شکلی فعال، محیطی را برای ساخت و اجرای بسیاری از المان‌ها و طرح‌های این سازمان فراهم کرده است. او ساخت 40 چشمه سرویس بهداشتی پرتابل در این کارگاه را از جمله فعالیت‌های مؤثر صورت‌گرفته در بهره‌مندی از محیط کارگاه فنی برشمرد.
مــدیـــرعــامـــل ســـازمــان زیباســازی شهرداری اصــفـهـــان درخــصـوص طرح‌های در دست اقدام زیباسازی شــهـری در زمــان کــنـونــی گــفـت: نورپردازی پل دفاع مقدس با قابلیت تغییر رنگ و با 2650 چراغ نصب‌شده با اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان با مشارکت منطقه6 شهرداری اصفهان اجرا شده است. مؤذنی با اشاره به نــورپـــردازی ساخــتـمـان مـــــتــروی ایستگاه 25آبان و ساختمان کتابخانه مرکزی با بهره‌گیری از طرح‌های گرافیکی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها از بودجه سال گذشته تأمین و اجرا شده است.

ایستگاه‌های متروی اصفهان به سردیس مشاهیر و بزرگان مزین شد

مدیرعـامــل ســازمــان زیــبـاســــازی شهرداری اصفهان اظهار کرد: 20 سردیس، نماد و المان از شهدا، مشاهیر و بزرگان ساخته شده که به‌زودی در مکان‌های مختلف شهر جانمایی و نصب خواهد شد.
مؤذنی دراین‌باره از نصب سردیس در تمام ایستگاه‌های متروی اصفهان که با نام اشخاص و بزرگان نام‌گذاری شده است خبر داد و تصریح کرد: سردیس‌های شخصیت‌هایی مانند شهید چمران، شهید باهنر، شهید مفتح، شهید خلبان علیخانی، جابر انصاری و… در ایستگاه‌های مترو با نام این افراد نصب می‌شود. او درباره فضاسازی شهری نیز یادآور شد: با توجه به فعال‌شدن ستاد آذین‌بندی در سازمان زیباسازی، تمام فضاســازی‌هـــای شــهــری در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی توسط این حوزه اجرا می‌شود.
مـدیــرعــامـــل ســـازمــان زیـبـاســازی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اجرای دیوارنگاری بیش از 10 هزار مترمربع از دیواره‌های شهر اظهار کرد: این دیوارنگاری‌ها با همکاری نقاشان هنرمند به مرحله اجرا در آمده است.

برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی پای ثابت اقدامات زیباسازی

مـؤذنـــی ادامــه داد: رونــد بـرگـزاری سمپوزیوم‌های مجسمـه‌ســـازی از سال 91 زیر نظر سازمان زیباسازی شهر اصفهان با برگزاری سمپوزیوم دفاع مــقـدس و با مـتـریــال فـلـز آغاز شـــد و این روند با برگزاری سمپوزیوم‌های مختلف با مــتـریــال چوب و فلز در سال‌های متمادی ادامه داشت. او افزود: شرکــت در ســمـپــوزیـــوم مجسمه‌سازی عـموما به‌صورت دعوت از هنرمندان برجسته مجسمه‌سازی کشور برگزار می‌شود و افرادی که برای حضور در سمپوزیوم اعلام آمادگی کرده‌اند بــه‌صــــورت غــیـررقــابـتــی به ساخت آثار هنری خود اقدام می‌کنند.
مـــــدیـــــرعــامـــل سازمـان زیباسازی شــهـــرداری اصــفـهــان خـاطــرنشان کرد: اسفند سال 99 نیز سمپوزیوم مجسمه‌سازی برگزار شده و کرونا مانع برگزاری آن نشد، بلکه این رویداد هنری به‌صورتی متفاوت از گذشته و در قالب مجازی و از راه دور در کارگاه هنرمندان مجسمه‌ساز در اصفهان و تهران برگزار شد.  مـؤذنــی اضــافـه کــرد: در هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی اصفهان، 13هنرمند کــشــوری در دو بــخـــش سردیس و ترکیب مواد در مدت یک ماه به خلق آثار خود پرداختند و سپس این مجسمه‌ها و سردیس‌ها در محدوده ورودی خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترویی که در شهر اصفهان به نام این مشاهیر نام‌گذاری شده است جانمایی و نصب شد.  او افزود: در این سمپوزیوم هشت سردیس از شهید مصطفی چمران، شهید محمدجواد باهنر، شهید محمد مفتح، دکترعلی شریعتی، شهید غلامرضا علیخانی، جابر انصاری، میرزا طاهر و استاد محمدعلی صاعداصفهانی به همراه پنج نماد با ترکیب متریال چوب و فلز ساخته شد.

 مرمت نمادهای آسیب‌دیده شهری در برنامه کار زیباسازی

مـــدیـــرعـــامــــل ســـازمـــان زیباسازی شهرداری اصفهان تعمیر و مرمت نمادها و المان‌های شهری آسیب‌دیده را مستلزم هزینه دانست و تأکید کرد: پیش‌ازاین ردیف بودجه‌ای برای این امر در نظر گرفته نشده بود؛ اما در سه سال اخیر ردیف بودجه‌ای برای مرمت و تعمیر نمادها و المان‌های شهری اصفهان اختصاص داده شده و تاکنون در حوزه تعمیرات و پتینه آثار هنری شهری اقدامات خوبی انجام‌شده است.
مؤذنی اظهار کرد: با توجه به حساسیت برخی نمادهایی که توسط اساتید برجسته ساخته شده است، عملیات مرمت آثار با نظارت هنرمندان سازنده انجام می‌گیرد. او با اشاره به اینکه این شهر و تمام آثار هنری واقع در کالبد شهری به همه مردم تعلق دارد خاطرنشان کرد: شهروندان در زمینه حفظ و حراست از نمادها و المان‌های شــهــری با شــهــرداری هــمـکــاری و همراهی کنند تا شاهد شهری همیشه زیبا و بانشاط باشیم.  مــدیــرعــامــــل ســـازمـــان زیباسازی شهرداری اصفهان افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه اقدام در زمینه آسیب یا سرقت آثار هنری سطح شهر موضوع را به سامانه 137 اعلام کنند.

 تلاش کارکنان زیباسازی با دو پله صعود در دومین دوره تعالی سازمانی

مـدیرعامل سازمـان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: سازمان زیباسازی همگام با مجموعه شهرداری اصفهان در جهت ارتقا و تعالی سازمانی خود و براساس الگوی تعالی سازمانی ملی اقدام کرد و در ابتدا، مسیر حرکت به سوی تعالی طرح‌ریزی و براساس آن اقدامات لازم تعریف و با مشارکت مــدیـران، کارشــنــاســــان ســازمـــان و همکاری مناطق 15گانه و معاونت‌های شهرداری اجرا شد.
مؤذنی ادامه داد: این اقدامات شامل بازنگری برنامه‌های سازمان هم‌راستا با برنامه راهبردی شهرداری اصفهان (1405) و با محوریت تاب‌آوری و کسب نتایج پایدار است.  او تصریح کرد: با توجه به تأکید الگوی تعالی، مبنی بر توجه به تمام گروه‌ها و بخش‌های مرتبط با فعالیت سازمان زیباسازی، به استقرار نظام کسب بازخورد از ذی‌نفعان، آگاهی از نیازها و انتظارات آن‌ها اقدام و علاوه بر آگاهی از میزان رضایت گروه‌های مختلف، خلأها، کمبودها و زمینه‌های تــعــامـــل بیشتر شناسایی شد.
مــدیــــرعـــامـــل ســازمــان زیباسازی شهرداری اصفهان بیان کرد: تمرکز بر چابکی و اصلاح فرایندهای سازمان زیباسازی از دیگر محورهای بهبود در سال 99 بود که براساس آن ضمن بازنگری مدل فرایندهای مجموعه، به دنبال شناسایی و اصلاح فرایندها و تعیین شاخص‌های پایش فرایندی هستیم. مؤذنی خاطرنشان کرد: در مجموع، الگوی تعالی سازمانی منجر به مشارکت بیشتر همکاران، ایجاد پویایی و تحول در سازمان و حوزه‌های مرتبط شده است و این تلاش‌ها با دو پله ارتقا در نتایج دومین دوره ارزیابی فرایند تعالی شهرداری اصفهان و کسب عنوان دو ستاره در این دوره تعالی سازمانی به خوبی منعکس شد.

 زیباسازی شهری نیازمند اصول کارشناسی

مـــدیـــرعـــامـــــل ســــــــازمــان زیــبــاســازی شـــهـــــرداری اصـــفــهـــــان در زمـــــیـنـــه چالش‌های پــیــش‌ روی زیــبــاســازی و فضاسازی شهری اصفهان گفت: با توجه به اینکه اصفهان شهری تاریخی‌فرهنگی، با سبقه کهن و به طور کلی یک موزه شهر است، اجرای هر نوع طرح و رنگی برازنده و مناسب آن نیست و در این زمینه باید با اصول کارشناسی بسیار پیش رفت. مؤذنی، اجــــرای غـــیـــرکــارشــنـاســـی و تأییدنــشـــده بـــرخـــی طــــرح‌هـــــا در مــنـاطــق 15گانه شهرداری را یکی دیگر از چالش‌های این سازمان دانست.  او با بیان اهمیت مقوله پیرایش شــــهــری در بــرخـــی چــهـارراه‌ها و خیابان‌های اصفهان اظهار کرد: چهره و فضای شهر اصفهان باید پیرایش شود و این امر مستلزم همکاری تمام مناطق شهرداری است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر