آنچه در این چهار سال گذشت (19)

«تمرکز فعالیت‌های اقتصادی، رشد جمعیت، حجم زیاد حمل‌ونقل در داخل شهر و محورهای ورودی و خروجی، تراکم آلاینده‌های زیست‌محیطی در فضای محدود شهر و دیگر مسائل و مشکلات موجود در این زمینه موجب ناهنجاری‌های متعددی مانند آلودگی صوتی، مشکل ترافیک شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم سامان‌دهی مشاغل شده است.

تاریخ انتشار: 10:05 - دوشنبه 1400/03/24
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

 انجام خدمات مکانیکی و فعالیت درب و پنجره‌سازها در پیاده‌رو و سواره‌رو ها، خروج یک دستگاه کامیون از گاراژی در مرکز شهر، ایجاد ترافیک اتوبوس‌های بین‌شهری، استقرار صنایع کارگاهی و صنوف مزاحم شهری نظیر تراشکاری، کانال‌سازی، صافکاری، چوب‌بری و همچنین ادامه فعالیت‌های نمایشگاهی و بنگاه‌های معاملات اتومبیل و همچنین بنگاه‌های توزیع میوه و تره‌بار و نظایر آن در سطح جاده‌ها و معابر عمومی در کنار نقاط مسکونی شهر اصفهان در روند غیراصولی و رو به تزاید و مشکلات حاصل از قبیل این‌گونه کارگاه‌ها، شهرداری اصفهان را بر آن داشت تا با توجه به وظایف قانونی که شهرداری را به حفظ سلامت شهر ملزم می‌کند، از طریق سازمانی جهت سامان‌بخشیدن به این‌گونه واحدها در محیطی مناسب و حتی‌الامکان به دور از مناطق مسکونی شهر اقدام کند. شهرداری اصفهان در سال ۱۳۶۷ در اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با هدف انتقال مشاغل مزاحم شهری به نقاط مناسب خارج از شهر، مؤسسه سامان‌دهی صنایع و مشاغل شهرداری را ایجاد کرد و متعاقب آن در سال ۱۳۷۷ به استناد مصوبه وزارت کشور مؤسسه مورد نظر با سازمان میادین میوه و تره‌بار ادغام و با عنوان سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری زیر نظر مدیریت واحد، فعالیت خود را با هدف ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و فراورده‌های کشاورزی با اولویت حمایت از تولیدکنندگان و همچنین سامان‌دادن به مشاغل شهری با رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی دنبال می‌کند. با توجه به اهمیت جایگاه سامان‌دهی در شهر، این سازمان از سال ۱۳۹۷ با عنوان سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان انجام وظیفه می‌کند و بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مکلف بوده است از تأسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسبه‌ای که ایجاد مزاحمت، سروصدا یا تولید دود می‌کند، جلوگیری کند و با نظارت و مراقبت از آلوده‌شدن فضای شهری جلوگیری کند و هرگاه تأسیسات مذکور قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد، آن‌ها را تعطیل کند و اگر لازم باشد|، به خارج از شهر منتقل و تلاش لازم را جهت بهبود و بهسازی محیط زیست به عمل آورد. از طرفی نگاهی به خصوصیات معماری بازارها، کاروان‌سراها و تیمچه‌های موجود در نظام بازرگانی سنتی کشور نشان می‌دهد که احداث چنین مراکزی به صورت مجتمع‌های بزرگ تا چه اندازه موجبات رفاه شهروندان، صاحبان مشاغل و اداره‌کنندگان خدمات شهری و همچنین مسئولان ذی‌ربط را فراهم می‌کرده است. عدم رعایت اصول شهرسازی متناسب با نیازمندی‌های روز در طول چند دهه اخیر و همچنین کم بهادادن به کاربری زمین و انتخاب مکان و احداث مجموعه‌های بزرگ تجاری و تولیدی در نقاط پرجمعیت موجب ضایعات بزرگ اقتصادی بوده و از طرف دیگر تخریب سیمای شهر و مشکلات زیست محیطی را به دنبال داشته و بی‌شک احداث مجتمع بزرگ تولیدی و خدماتی نظیر شهرک صنعتی امیرکبیر و میدان مرکزی میوه و تره‌بار، موضوع احداث مجتمع‌های بزرگ قدیمی را با شیوه‌ای جدید و متناسب با تکنولوژی و نیازمندی‌های روز احیا کرده است.»
در ادامه گزارش از خدمات مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری، در این شماره صفحه مدیریت شهــــری، محمد مجیری مدیرعامل سازمان میادین میوه و تر‌ه‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در این مجموعه را شرح داد.

 ایجاد فضایی برای باغداران و کشاورزان برای عرضه مستقیم محصولات

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: این سازمان دو وظیفه اصلی بر عهده دارد و ایجاد فضایی برای باغداران و کشاورزان برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی یکی از این وظایف است که ما بتوانیم فضایی ایجاد کنیم تا کشاورزان محصول خود را ارائه کنند. سامان‌دهی مشاغل شهری دیگر وظایف این سازمان است که سعی دارد مشاغلی که برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کند را در مراکز، کارگاه‌ها و مجموعه‌های صنفی سامان‌دهی کند. در میدان مرکزی میوه و تره‌بار سه تالار که شامل 28 غرفه عرضه میوه است را اضافه کردیم که در مجموع 84 غرفه اضافه شده است. این ظرفیت مورد تقاضای افراد بوده است که ارزش‌افزوده خوبی را نیز برای شهرداری اصفهان به همراه داشت.

 ایجاد نیروگاه 260 کیلو واتی

محمد مجیری اظهار کرد: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار ایجاد نیروگاه 260 کیلوواتی از پروژه‌هایی است که در راستای تأمین انرژی پاک بوده و بر روی سقف تالار 25 میدان مرکزی این اقدام را انجام دادیم. این موضوع در دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها بسیار مهم است؛ زیرا بر اساس مصوبه هیئت وزیران هر دستگاهی باید 20درصد از انرژی‌های خود را از انرژی پاک تولید کند و این نیروگاه برای اولین بار در سطح کلان‌شهرهای کشور در اصفهان انجام شد که امیدوارم این اقدام در سال‌های آینده ادامه‌دار باشد تا ظرفیت افزایش پیدا کند.

حل مشکلات با احداث کلینیک‌های خودرو

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه 4 هزار و 800 واحد صنفی خدمات خودرویی در شهر اصفهان وجود دارد، افزود: این واحدهای صنفی به صورت خطی در شهر اصفهان قرار گرفته‌اند و بسیاری از این اصناف استاندارد لازم را ندارند و سبب شده بسیاری از صاحبان این واحدهای صنفی در پیاده‌روها و سواره‌روها به تعمیر خودرو اقدام کنند و مزاحمت‌هایی را ایجاد کنند، پس لازم دانستیم این مشاغل را سامان‌دهی کنیم و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه خدمات فنی سبک اصفهان امضا کردیم که مقرر شد در تمام مناطق شهر اصفهان کلینیک‌های خودرویی احداث شود که اولین آن در میدان میوه و تره‌بار با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است. مجیری تصریح کرد: مطالعات جامع طرح سامان‌دهی مشاغل مزاحم از سال 96 در شش گام شروع و سال گذشته به پایان رسید و برای وضع مطلوب در حوزه سامان‌دهی اصناف پیشنهاداتی داده شده که امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد، از این مطالعات سه لایحه را تقدیم شورا کردیم که دو مورد آن به تصویب رسید و لایحه سوم نیز در کمیسیون‌های مربوطه درحال بررسی است؛ این اتفاق نیز برای اولین بار در کشور رخ داده است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

 مجتمع صنفی خواربار و خشکبار یکی از بهترین پروژه‌های سامان‌دهی مشاغل در کشور

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مجتمع صنفی خواربار و خشکبار یکی از بهترین پروژه‌های سامان‌دهی مشاغل در سطح کشور است، تصریح کرد: فاز اول این مجموعه یعنی خواربار و خشکبار در این دوره به بهره‌برداری رسید و این مجموعه با 45 واحدصنفی و اعتباری بالغ بر 160 میلیارد تومان افتتاح و فاز دوم آن نیز با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد. به عقیده من یکی از قطب‌های توزیع خواربار و خشکبار را در مرکز کشور ایجاد کردیم که امیدوارم این مجموعه 111 واحدی بتواند نیازهای استان و کشور را تأمین کند.

 هوشمندسازی کنتورهای برق

 مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: هوشمندسازی کنتورهای برق یکی دیگر از اقداماتی بود که در میدان میوه و تره‌بار انجام شد که از کارهای خوب و نو در میدان است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرفت. مجیری با بیان اینکه مساحت فروشگاه کوثر 2 در حال افزایش است و تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با توجه به استقبال مردم خوب سپاهان‌شهر از این فروشگاه و اعلام کمبود فضای فروشگاهی فروشگاه جدیدی در جوار این فروشگاه با مساحت مفید 2000 متر مربع در حال ساخت است که قطعا رضایتمندی مردم را به‌دنبال خواهد داشت. او اضافه کرد: مسقف‌کردن محوطه سبزی در این دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت. ضلع شرقی این مکان مسقف شد تا کشاورزانی که در این محل محصولات خود را عرضه می‌کنند در تابستان و زمستان از تابش آفتاب و بارش باران اذیت نشوند و از این اقدام خوشنود شدند.

 اصلاح ساختار جمعه‌بازار بعثت

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصلاح ساختار جمعه بازار بعثت، یکی از اقدامات خوب سازمان بوده است، گفت: این بازار با توجه به حضور دست‌فروشان، وضعیت نامطلوبی داشت که اصلاح آن را در دستور کار قرار گرفت و توانستیم اقدامات خوبی را در آن انجام دهیم که این اقدامات مورد استقبال دست‌فروشان و مردم شهر اصفهان قرار گرفت. او با اشاره به افتتاح مجموعه کارگاهی نــیک‌انــدیش، گــفــت: پنج بـــلوک مختلف در این دوره مدیریت شهری در نیک‌اندیش به بهره‌برداری رسید. مشاغلی که در سطح شهر برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند با احداث این بلوک‌ها سامان‌دهی شد. مشوق‌های خوبی برای این افراد وجود دارد تا بتوانند در این بلوک‌ها فعالیت کنند.

 بازسازی بازار گل و گیاه همدانیان

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به بازسازی بازار گل و گیاه همدانیان، خاطرنشان کرد: مردم برای خرید گل و گیاه خود به این بازار مراجعه می‌کنند و این بازار بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در سال 97 این بازار را بازسازی کردیم و مردم برای تأمین نیازهای خود به گل و گیاه به این بازار مراجعه می‌کنند. مجیری بیان کرد: در این دوره مجموعه‌های ورزشی غدیر بازسازی شد. این مجموعه ورزشی به تصدیق مدیران ورزش استان به یکی از بهترین و بی‌نظیر ترین مراکز ورزشی تبدیل شد. او با بیان اینکه در سال 98 در تعالی سازمانی توانستیم تقدیرنامه دوستاره را کسب کنیم، خاطر‌نشان کرد: همچنین در سال 99 توانستیم تقدیر نامه سه ستاره را در این حوزه کسب کنیم که نشان‌دهنده تلاش همکاران در رشد و تعالی سازمان است.

 ساخت بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از احداث بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان در ارغوانیه با مساحتی حدود 14 هکتار خبر داد و گفت: فاز اول این پروژه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، سالن گل سرشاخه با مساحتی بالغ بر 6 هزار و 400 متر مربع و نیز سالن نهاده‌های کشاورزی با مساحت 2500 متر مربع وجود دارد و نیز کلنگ سالن گل آپارتمانی و باغ و باغچه به مساحت 10 هزار متر مربع زده خواهد شد؛ همچنین سالن ماهیان زینتی نیز در همان زمان کلنگ‌زنی خواهد شد.

بازساز ی فروشگاه‌های کوثر در این دوره مدیریت شهری

مجیری اضافه کرد: همچنین در این دوره مدیریت شهری فروشگاه‌های کوثر 14 و 15 را به بهره‌برداری رساندیم تا مردم برای تأمین نیازهای خود مسافت زیادی را طی نکنند، سال‌های گذشته فروشگاه‌های کوثر یک تا 9 و همچنین 12 و 13 را بازسازی کردیم که اقدامی خوب برای خدمت‌رسانی به مردم بود. او با بیان اینکه موضوعات نظارت تصویری و فیبر نوری در میدان مرکزی میوه و تره‌بار مد نظر قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: حدود 16 کیلومتر فیبر نوری از خوراسگان به پل‌های شهید سلیمانی و سپس به میدان میوه و تره‌بار ایجاد کردیم که این کار زیر‌ساخت خوبی برای تبادل اطلاعات ایجاد کرده است؛  پرداخت الکترونیکی عوارض میوه و تره‌بار نیز در این دوره مدیریت شهری انجام شد.

سامان‌دهی 20 واحد پرندگان ذبحی تا پایان تیر

مجیری تصریح کرد: استقرار واحدهای صنفی پرندگان ذبحی در کنار واحدهای مسکونی سالیان زیادی مردم خیابان‌های عطار، ولیعصر و مسجد سید را دچار مشکل و اذیت و آزار قرار داده بود که اکنون این 20 واحد شناسایی شدند و این واحدهای صنفی را تا پایان تیر ماه به مکان‌های جدید منتقل خواهیم کرد و مکان‌های قبلی برای همیشه تعطیل و این آرزوی دیرینه و بحق مردم برآورده خواهد شد. او گفت: بازار ابزار و یراق‌آلات با مساحت 11 هزار و 300 متر در خیابان کهندژ با هدف سامان‌دهی این مشاغل در دستور کار قرار گرفته است، این مجموعه 200واحد صنفی را در خود جای می‌دهد، همچنین احداث مجتمع صنفی موتور سیکلت و دوچرخه را در دستور کار داریم تا مشکلات مردم حل شود. بازار موتورسیکلت و یراق‌آلات با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود که عملیات عمرانی آن در چند ماه آینده انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: کارگاه‌های طلا و جواهر سازی در میدان امام (ره) و بافت تاریخی شهر وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد کرده است. به همین سبب در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد که زمینی در اختیار سازمان قرار گیرد تا با اجرای عملیات عمرانی بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

نهاد‌های مختلف برای سامان‌دهی مشاغل همکاری کنند

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های سازمان در این دوره، اظهار کرد: موضوع سامان‌دهی مشاغل امری بین بخشی است و نهادهای مختلف باید در این راستا گام بردارند تا شهر از این ناهنجاری‌ها خارج شود. 120‌هزار واحد صنفی در شهر وجود دارد و استقرار نامناسب این واحدها مشکلات متعددی را برای مجاوران  خود به‌وجود آورده است. ما باید با کمک یکدیگر این موضوع را حل کنیم. بر اساس مصوبه هیئت وزیران کارگروهی برای سامان‌دهی مشاغل تشکیل دادیم و اکنون 9 جلسه برگزار کرده‌ایم؛ با اعتباراتی که در شهرداری وجود دارد می‌توانیم برای سامان‌دهی بسیاری از صنوف گام برداریم. باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا بخش خصوصی نیز در این راستا اقدام کند. مجیری بیان کرد: شکاف قیمتی کالا بین باغدار، کشاورز و مصرف‌کننده از دیگر چالش‌های ماست که از نظر من باید واسطه‌ها از این میان حذف شوند و بازارهای تخصصی میوه و تره بار در سطح شهر تأسیس شود تا شاهد چنین اتفاقی نباشیم، امیدوارم با تصویب شورای اسلامی شهر در مناطق مختلف شهری بتوانیم تعدادی واحد صنفی ایجاد کنیم تا باغداران و کشاورزان به شکل مستقیم محصول خود را ارائه کنند و شکاف قیمتی کاهش پیدا کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری/ سید محمد مهدوی