انتظار قهرمانی‌اش را نداشتم

در المپیک توکیو یک شگفتی بزرگ به وقوع پیوست و جواد فروغی در رشته تیراندازی به مدال طلا رسید. این مدال در حالی به دست آمد که مدال‌آوری ورزش ایران به چند رشته محدود بود؛ اما با کار بزرگ فروغی، روی رشته تیراندازی حساب دیگری باز می‌شود. موفقیت فروغی در حالی به دست آمد که محسن نصر‌اصفهانی، سرمربیگری تیم ملی تپانچه در این رقابت‌ها را برعهده داشت و اولین مربی اصفهانی تاریخ ورزش نصف‌جهان لقب گرفت که شاگردش بر سکوی قهرمانی المپیک می‌ایستد.  پس از بازگشت کاروان تیراندازی به کشور، با نصر دقایقی به گفت‌وگو نشستیم.

تاریخ انتشار: 10:26 - سه شنبه 1400/05/12
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

قطعی شدن پیش از موعد سهمیه المپیکی تیراندازی چه تأثیری بر روند تمرینات ملی‌پوشان داشت؟

سال 98 و در جریان مسابقات قهرمانی آسیا، یک سهمیه مردان و یک سهمیه زنان در رشته تپانچه کسب کردیم و ده ماه تا زمان شروع المپیک فرصت بود که خوشبختانه یا متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسابقات به تأخیر افتاد و با توجه به تأخیر ایجاد‌شده، موفق شدیم تیم را با آمادگی بیشتری در المپیک حضور بدهیم.

مشکلات کرونایی تأثیری بر روند آماده‌سازی تیم داشت؟

پس از مدتی که بحران کرونا فروکش کرد، با اینکه باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی تعطیل بود، با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، تمرینات ورزشکاران المپیکی آغاز شد و خدا را شکر که تا شروع المپیک به آمادگی مطلوبی دست پیدا کردند.

با توجه به قهرمانی فروغی در مسابقات جهانی، به مدال‌آوری او در المپیک امیدوار بودید؟

بعد از مدت‌ها که تمام رویدادهای ورزشی لغو شد، در مسابقات جهانی هند شرکت کردیم که در این رقابت‌ها، گلنوش سبقت‌الهی از شانس بالایی برای کسب سهمیه از طریق رنکینگ برخوردار بود که این اتفاق رخ نداد. جواد فروغی در این مسابقات به عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد که اولین مدال تیراندازی در این سطح محسوب می‌شد. در ادامه با لغو جام جهانی آذربایجان، مسابقات به کرواسی منتقل شد و در این رقابت‌ها نیز فروغی موفق به کسب قهرمانی شد، از آنجایی که ورزشکاران پس از یک قهرمانی، دچار افت می‌شوند، از این بابت نگران بودم که فروغی در المپیک نتواند خوب نتیجه بگیرد؛ اما خوشبختانه با تلاش این ورزشکار و برنامه‌ریزی انجام‌شده، از لحاظ روحی آماده شد و توانست خوش‌رنگ‌ترین مدال المپیک را بگیرد.

پس تصور قهرمانی برای فروغی را نداشتید؟

انتظار صعودش به فینال را داشتم اما تصور می‌کردم چهارم یا پنجم می‌شود که همان نتیجه هم ارزشمند بود. صندلی هر مربی چند متری با ورزشکار فاصله دارد و از فاصله پنج شش متری نظاره‌گر عملکرد فروغی بودم. او با اعتماد‌به‌نفس خوب کارش را شروع کرد و چند تیر اولی که انداخت و فاصله‌اش را زیاد کرد، روحیه‌اش تقویت شد و توانست با حفظ همین روند قهرمانی را به دست بیاورد، البته فروغی همان رکورد تمریناتش را تکرار کرد.

زمانی که قهرمانی‌اش قطعی شد، به عنوان مربی او چه احساسی داشتید؟

اصلا نتوانستم خودم را کنترل کنم و بلافاصله وارد میدان شدم و او را در آغوش گرفتم و گفتم درود به غیرتت.

از عملکرد دیگر شاگردانتان در المپیک رضایت دارید؟

هانیه رستمیان هم انصافا عملکرد خوبی داشت و با اختلاف تنها یک نمره از صعود به فینال بازماند. در میکس دونفره هم شانس خوبی برای صعود به فینال داشتیم، اما نتوانستیم. در مجموع از ابتدای شروع فعالیت فدراسیون تیراندازی تاکنون، بهترین عملکرد این رشته را به ثبت رساندیم.

برای مربی قهرمانان نیز پاداشی درنظر می‌گیرند؟

معمولا اصل پاداش برای ورزشکار است اما قرار شده به کادر فنی و سرپرستی نیز پاداش بدهند؛ اما همین که توانستیم مردم ایران را شاد کنیم، برای ما بالاترین پاداش محسوب می‌شود.

می‌دانستید اولین مربی اصفهانی هستید که شاگردتان در المپیک قهرمان شده؛ البته رسول جزینی هم به عنوان دستیار محمد بنا سابقه قهرمانی شاگردش را دارد، اما به عنوان سرمربی اولین نفر هستید؟

نه، اطلاعی نداشتم؛ اما خوشحالم که این اتفاق رخ داده است.

چطور شد از لیست تجلیل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان قبل از المپیک جا ماندید؟

اتفاقا می‌خواستم به عنوان شکواییه به این موضوع اشاره کنم که خودتان پرسیدید. نمی‌دانم چرا از من برای حضور در این مراسم دعوت نشده بود؟!

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر