تقویت پاتوق‌های شهری در منطقه9

احساس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس سرزندگی، یکی از نیازهای روحی انسان و مهم‌ترین شاخص کیفیت فضاست. انبوهی از فضاهای دل‌مرده، سرد و بی‌روح در شهرها تحت تأثیر ناهمگونی و آلودگی‌های بصری است که به‌دوراز هرگونه زیبایی و مطلوبیت، هیچ‌گونه معنا، مفهوم و عملکردی را القا نمی‌کنند. امروزه سیما و منظر شهرها تحت تأثیر این اغتشاش‌های بصری، چهره‌های ناخوشایند و نامطلوبی پیداکرده‌اند که هیچ‌گونه جذابیت و زیبایی در آن‌ها وجود ندارد.

تاریخ انتشار: 09:56 - دوشنبه 1400/01/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

منظر شهری به‌عنوان یک شاخص و نماد درجه و کیفیت تمدن و روحیات جمعی هر ملت و قومی، حاصل تصمیم‌ها و تصورات مردم آن شهر است. منظر شهری حاصل عمل ارادی و نه محصول اتفاقی یا خارج از حیطه قوانین و قواعد انسان‌فهم است. برای داشتن شهری زیبا و فضایی مناسب که همه مردم بتوانند استفاده مؤثر از آن داشته باشند، شهروندان و مسئولان نقشی اساسی دارند. شواهد نشان می‌دهد که زیبایی‌های طبیعی در منطقه9 شهرداری اصفهان بیش از سایر مناطق بوده و دلیل آن هم قرار گرفتن در محله ماربین و هم‌نشینی با ناژوان است.
به گفته مدیر منطقه9 شهرداری اصفهان، در راستای اهداف مدیریت منطقه9 شهرداری اصفهان با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری مبنی بر ایجاد نشاط، شادابی و ایجاد فضاهای شهری پویا به‌منظور پرسه‌زنی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری برای شهروندان و گردشگران در ایام نوروز 1400 المان‌های ویژه‌ای همراه با نورپردازی در دستور کار واحد زیباسازی و معاونت خدمات شهری منطقه قرار گرفت. علیرضا رفیعی به اهم پروژه‌های نوروزی در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: خط آسمان ماربین شهر اصفهان، ایجاد المان‌های مدرن فلزی به همراه نورپردازی با ایده گل‌های شیپوری و مردابی، ایجاد المان‌های نوری برگ‌های چنار درخشان، ساخت نماد گذر گل و گیاه ماربین، ایجاد المان‌های زیباسازی تلفیقی با گل‌های بهاری، هفت‌سین نوروزی و فلاور باکس، نورپردازی فضای سبز میادین و ایجاد المان برای فضاهای بی‌دفاع شهری و… از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این منطقه است.

 خط آسمان ماربین؛ از اصلی‌ترین پروژه‌های زیباسازی منطقه9

او درباره پروژه خط آسمان ماربین شهر اصفهان بیان می‌کند: خط آسمان ماربین شهر اصفهان از اصلی‌ترین پروژه‌های زیباسازی منطقه9 است که برای نصب در تقاطع جهاد_ آتشگاه با ایده معرفی انتزاعی عناصر شاخص و هویتی ماربین شهر اصفهان همچون کوه آتشگاه، منارجنبان، برج‌های کبوتر و عناصر طبیعی همچون درختان چنار و بهستان‌ها و در روزهای پایانی سال همراه با نورپردازی ویژه رونمایی شد. جنس المان از فلز است و تناسبات طراحی به نحوی در نظر گرفته‌شده که لوگوی ماربین شهر اصفهان در قاب عکسی با شهروندان و گردشگران خط آسمان ماربین را به یادگار بگذارد. «نماد گذر گل و گیاه ماربین» هم نمادی است متفاوت و شاخص در منطقه که رفیعی درباره آن چنین می‌گوید: از دیگر پروژه‌های شاخص منطقه می‌توان به نماد گذر گل و گیاه ماربین در ابتدای خیابان قدس از سمت آتشگاه اشاره کرد که گام اول در راستای معرفی این خیابان به‌عنوان گذر پویای شهری و گردشگری گل و گیاه خیابان قدس است. در این گذر، گلخانه‌ها و مراکز گل و گیاه با تنوع و طراوت ویژه‌ای محصولات خود را عرضه و گذر شاخص گل و گیاه در دل ماربین شهر را به یک فضای شهری با طراوت و رونق‌بخشی تبدیل می‌کنند تا نگاه ویژه به کسب‌وکار شهروندان و تولیدکنندگان گل و گیاه در این گذر ایجاد شود. مدیر منطقه9 شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: محل نصب المان‌های ماربین در ورودی ماربین شهر اصفهان از سمت رینگ سوم (اتوبان شهید خرازی) خواهد بود که با ایده المان برگ‌های چنار با ریسه‌های درخشان مشخص شد. در تابستان نیز سایه‌سارهای خنک درختان چنار و در پاییز مناظر خزان زیبای آن‌ها در امتداد فضاهای سبز ماربین با بیشترین تعداد اصله درخت چنار در سطح مناطق 15گانه این درخت را به یکی از شاخصه‌های طبیعی ماربین تبدیل خواهد کرد.
او با اشاره به نورپردازی‌های مختلف در این منطقه اظهار می‌کند: نورپردازی فضای سبز میدان شهید نصر، المان نوری پل هوایی عابر پیاده در امتداد خیابان آتشگاه و نورپردازی پل زیرگذر دسترسی محلی ناژوان از سمت ماربین شهر اصفهان به‌منظور زیباسازی، شاخص‌سازی و ایجاد امنیت در فضاهای بی‌دفاع شهری از پروژه‌های دیگر در راستای اهداف مدیریت شهری این منطقه است.
رفیعی در پاسخ به این پرسش که رویکرد و برنامه‌های شما در سال جدید چه خواهد بود، می‌افزاید: به لطف خداوند در ابتدای سال جدید خدمات شهری منطقه9 با رویکرد ایجاد فضاهای شهری چندمنظوره (پاتوق‌های شهری) در ورودی ماربین و مرکز محله‌ها فعال شده است و درصددیم با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تندیس شیخ بهایی را در ورودی غربی شهر نصب کنیم، همچنین ایجاد فضای شهری (پاتوق) را در سه‌نقطه دیگر خیابان میرزاطاهر در دستور کار قرار داده‌ایم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ضحا قدوسی