خاص‌ها منتظر واکسن‌اند

نزدیک به یک هفته از اعلام فراخوان واکسیناسیون بیماران خاص می‌گذرد و این طرح اگرچه در تهران و خوزستان به‌صورت نیم‌بند و دست‌وپاشکسته در حال اجراست، اما هنوز نوبت واکسن این بیماران به استان اصفهان نرسیده و در روزهای سیاهی که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا سر به فلک کشیده و بیمارستان‌های استان مملو از بیمار کرونایی است، دلهره و نگرانی این بیماران صدچندان شده و درد مضاعفی به دردهای آن‌ها اضافه کرده است.

تاریخ انتشار: 05:54 - دوشنبه 1400/01/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

کدام بیماران خاص می‌توانند واکسن دریافت کنند؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون علیه کرونا در بیماران نادر شامل بیماران دیالیز خونی و صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و نسوج، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی اولیه (PID)  است که این بیماران در کشور بالغ‌بر ۵۴۰ هزار بیمار را شامل می‌شود. همچنین بیماران مبتلابه سرطان نیز در لیست بیماران نادری که شامل واکسیناسیون کرونا می‌شوند، قرار می‌گیرند. به گفته رضا فدایی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان نیز حدود 200هزار نفر مبتلا به بیماری خاص و نیازمند به واکسن وجود دارد که اسامی آن‌ها از معاونت درمان دانشگاه اخذ شده، اما هنوز واکسیناسیون آن‌ها شروع نشده است؛ چراکه واکسن موردنیاز تأمین نشده: «واکسینه‌کردن 200‌هزار بیمار خاص در اصفهان جزو برنامه است؛ اما آغاز واکسیناسیون بیماران خاص نیازمند دز قابل‌توجهی از واکسن است که به دلیل کمبود، تاکنون شروع نشده است.»
این‌گونه که مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «فراخوان تزریق واکسن به‌صورت تدریجی اعلام می‌شود. وزارت بهداشت، بیماران خاص نیازمند دریافت واکسن را مشخص کرده و خود بیماران نیز باید بر اساس مشورت با متخصصان، پس از توزیع واکسن برای تزریق اقدام کنند.» البته این گفته‌ها در حالی است که هنوز فراخوانی در رابطه با واکسیناسیون بیماران خاص علیه کرونا در استان اصفهان، اعلام نشده است و با توجه به کمبود واکسن و عدم برنامه مشخص و مدون، برای واکسیناسیون معلوم نیست که نوبت واکسن چه زمانی به بیماران خاص برسد؛ چراکه واکسیناسیون کادر درمان که در اولویت اول تزریق قرار داشتند نیز هنوز به اتمام نرسیده و اندر خم یک کوچه مانده است!

درد بیماری یک‌طرف استرس ابتلا به کرونا یک‌طرف

 به گفته فدایی، توزیع واکسن به‌صورت لحظه‌ای انجام و تنها از یک روز قبل به مرکز بهداشت اعلام می‌شود؛ این در حالی است که «بیماران دارای بیماری خاص به دلیل شرایط جسمی خود، نسبت به افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارد در اولویت تزریق واکسن قرار دارند، البته به‌طورکلی دقیق نمی‌توان گفت شاید آن‌ها هیچ‌گاه مبتلا نشوند و شاید پس از ابتلا بهبود پیدا کنند؛ هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست.» شاید همین «خاص»‌بودن بیماری هم باعث شده تا حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های خاص از تلاش برای واکسینه‌کردن این افراد سخن به میان آورد؛ آنجا که در گفت‌وگو با «ایرنا» می‌گوید: «مکاتبات زیادی با معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص اولویت‌بندی بیماران نادر در برنامه ملی واکسیناسیون صورت گرفته است، اما همچنان تنها بیماری‌های صعب‌العلاج و بیشتر شناخته‌شده برای دریافت واکسن در نظر گرفته‌شده است. هیچ پروتکل مشخصی برای شیوه اولویت‌بندی این بیماران برای دریافت واکسن کرونا وجود ندارد و با توجه به اینکه برخی از انجمن‌های بیماری‌های نادر هنوز ثبت‌نشده‌اند یا تعداد بیماران آن‌ها بسیار کم است، صدایشان به جایی نمی‌رسد.» همین نرسیدن صدا و بی‌توجهی به این گروه خاص نیز باعث نگرانی بیماران شده است؛ دلهره‌هایی که علی 35 ساله که به سرطان روده مبتلاست در رابطه با آن می‌گوید: «بیشتر از یک سال است که به‌غیراز جلسه‌های شیمی‌درمانی پایم را از خانه بیرون نگذاشته‌ام؛ حتی همان جلسه‌های شیمی‌درمانی را هم با ترس‌ولرز می‌روم. نه‌تنها من بلکه تمامی آدم‌های مشابه من یک سال گذشته را با استرس و اضطراب بسیار زیادی پشت سر گذاشته‌اند؛ زیرا بیماران مبتلا به سرطان به دلیل شرایط جسمی نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند.» علی می‌گوید همه امید او و امثال او به این است که هرچه زودتر بتوانند واکسن تزریق کنند تا شاید کمی از نگرانی‌هایشان کاسته شود: «درد بیماری یک‌طرف، دغدغه‌ها و فشارهای روانی بابت ابتلا به کرونا هم از سوی دیگر، امانم را بریده. از وقتی اعلام‌شده که بیماران خاص در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گیرند، مدام به مراکز بهداشت سر می‌زنم و سراغ می‌گیرم، اما می‌گویند هنوز دستوری دراین‌باره دریافت نکرده‌اند.»
آیدا نیز شرایطی مشابه با علی دارد. او که یک سال است با سرطان پستان دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌گوید: «دقیقا شیوع کرونا مصادف شد با روزی که متوجه شدم به سرطان پستان مبتلا هستم. در این یک سال خودم و خانواده‌ام روزهای بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشتیم؛ به‌طوری‌که به خاطر ترس از ابتلا به کرونا تمامی اعضای خانواده‌ام ارتباطشان را با دوستان و آشنایان قطع کردند. جلسات شیمی‌درمانی هم برایم پر از استرس بود؛ ازیک‌طرف فشار روحی و روانی ناشی از بیماری را باید تحمل می‌کردم و از سوی دیگر نگران این بودم که مبادا در طول جراحی یا دوره‌های شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به کرونا مبتلا شوم و شرایطم وخیم‌تر شود. الان هم که وضعیت کرونا به‌مراتب بدتر شده، جرئت از خانه بیرون رفتن ندارم و فقط لحظه‌شماری می‌کنم تا بتوانم واکسن بزنم شاید به آرامش برسم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر