برنامه‌ها و ایده‌های علی قاسم‌زاده برای اداره اصفهان

در جهت تحقق وعده شفافیت، شورای ششم اصفهان در اقدامی ابتکاری و برای نخستین‌بار، دو گزینه نهایی شهرداری اصفهان را در لایو اینستاگرام در معرض افکار عمومی قرار داد تا مردم در جریــــان برنامه‌ها و ایده‌های این دو گزینه برای اداره اصفهان قرار بگیرند. آنچه در این صفحه می خوانید متن سخنان آقای علی قاسم‌زاده در این جلسه است.

تاریخ انتشار: 09:36 - پنجشنبه 1400/06/4
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

بسم الله الرحمن الرحیم.
جهان هستی یک جهان در حال تحول و دائم و خصلت ذات هستی تغییر و تحول است. در جهان هستی، انسان در حال تغییرِ لحظه‌به‌لحظه است که جامعه نیز به‌تبع انسان در حال تغییر و تحول است.
ما چهار دوره را در تاریخ تحول شهرداری‌ها رصد می‌کنیم؛ در دوره اول شاهد شهرهای بدوی یا ابتدایی هستیم که در حاشیه رودخانه‌ها شکل می‌گرفتند. در دوره دوم، شاهد شهرهای صنعتی هستیم که این شهرها به‌شدت تکنولوژی‌محور بودند و ملاک و شاخص آن‌ها تعداد کارخانه‌ها و دودکش‌ها بود و شهرداران از جنس صنعتی بودند.
دوره سوم شهرهای سبز به وجود آمدند و نهضت سبز یا شهرهای سبز آغاز و مقصد گردشگری شد؛ اما اکنون در دوره چهارم شهرهای فرهنگی و اجتماعی را می‌بینیم که این شهرها می‌توانند گردشگران را به سمت‌وسوی خود بکشانند. شهر فرهنگی،  شهری دارای اماکن فرهنگی متنوع و متعدد است که از جاذبه‌های تاریخی و تمــــــدنی برخوردار و رخدادهای فرهنگی آن برای گردشگـــــــران جــــــذاب است.

 نزدیک‌شدن به دوره تحول شهری

نگاه تحولی شورای شهر به موضوعات فرهنگی و رویکرد اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نشان می‌دهد که تلاش می‌کنند شهردار فرهنگی انتخاب کنند که این موضوع نشان‌دهنده این است که به دوره تحول شهری نزدیک می‌شویم و به سمت شهرهای فرهنگی و اجتماعی پیش می‌رویم. شهرهایی فرهنگی و اجتماعــــی شهرهایی هستند که مردم احساس امنیت و احساس آرامش می‌کنند و افزایش کیفیت زندگی و افزایش ارتباطات اجتماعی در آن مشهود است؛ امیدوارم به این اراده شورای شهر فارغ از اینکه چه کسی به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود توجه شود، زیرا فکر می‌کنم این نگاه تحولی به شهر در تاریخ، ماندگار خواهد بود.
در شهر فرهنگی و اجتماعی آن‌گونه نیست که بگوییم مسائل عمرانی، شهرسازی و خدمات مهم نیستند، بلکه ویژگی شهرهای فرهنگی و اجتماعی این است که مردم به‌شدت احساس مشارکت و تعلق به شهر دارند و آن را از خود می‌دانند و اگر قرار است شهر آباد شود تک‌تک مردم در این راستا احساس مسئولیت می‌کنند که این ویژگی در شهرهای فرهنگی وجود دارد.

 اقدامات باید در چهارچوب برنامه باشد

شهرداری برنامه مصوب پنج‌ساله دارد که اقدامات باید در چهارچوب برنامه باشد و اگر بخواهیم در آن تغییری ایجاد کنیم باید اصلاحیه‌ای برای آن در نظر بگیریم. اقداماتی که اکنون بیان می‌کنم معرف رویکرد مــــــن در حوزه‌های مختلف است که البته باید طبق برنامه پیش رویم.
در حوزه مالی و اقتصادی درآمدهای شهرداری تنوع زیادی دارد که ترجیح می‌دهم که اگر به‌عنوان شهردار انتخاب شدم، در دو حوزه تمرکز بیشتری داشته باشم.

 افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری

افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری یکی از اهداف من است که اکنون این عدد حدود 7.5 درصد است که امیدوارم بتوانیم این عدد را با سیاست باز اقتصادی به 30 درصد برسانیم. افزایش ارزش‌افزوده نیز دیگر اهداف ماست که اکنون حدود 11 درصد از درآمدهای شهرداری را تأمین می‌کند؛ اگر ما بتوانیم به‌عنوان شهردار باعث رونق کسب‌وکار در شهر شویم، این کار موجب می‌شود ارزش‌افزوده در این نهاد افزایش پیدا کند و من تمرکز بیشتر خود را بر روی این دو حوزه می‌گذارم.
 البته ما به سمت درآمدهای ملی خواهیم رفت و عوارض آلایندگی را پیگیری می‌کنیم. سعی داریم چنین محورهایی را تقویت کنیم و از محورهایی مانند تراکم‌فروشی کمتر استفاده کنیم و ماده 100 را به حداقل برسانیم، اکنون از ماده 100 در حدود یک درصد درآمد داریم، ولی عوارض اجتماعی و پیامدهای آن برای شهرداری زیاد است و ما باید اقداماتی انجام دهیم تا ارجاعات مربوط به ماده 100 کاهش پیدا کند. در حوزه درآمد این استعداد را داریم که رونق کسب‌وکار شکل بگیرد.
در شهر اصفهان استعدادهایی داریم که قابلیت تبدیل‌شدن به ظرفیت ملی و منطقه‌ای دارند؛ مبل رهنان، سنگ محمودآباد و اصفهان، صنایع‌دستی و خاتم خوراسگان می‌تواند تبدیل به یک قطب جذب مشتری شود و ما باید بتوانیم محیطی فراهم کنیم که محصولات در حوزه سنگ، صنایع‌دستی و مبلمان در نمایشگاه‌های دائم در شهر اصفهان به نمایش گذاشته شوند تا متقاضیان کل کشور از آن بازدید کنند.

 رونق شهر با جذب گردشگر

با جذب گردشگر می‌توانیم رونق شهر را افزایش دهیم، زیرا هرچه تعداد گردشگران ملی و بین‌المللی در شهر زیاد شود وضعیت اقتصادی شهر نیز بهبود پیدا می‌کند که این رونق اقتصادی به نفع شهرداری است.
 در حوزه اقتصادی به‌جز افزایش درآمد باید روی کاهش هزینه‌ها نیز تمرکز کنیم؛ کوچک‌سازی تدریجی سازمان اداری شهرداری و کاهش زمان اجرای پروژه‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، پس نباید بگذاریم پروژه‌ها چندین سال طول بکشد تا هزینه اجرایی آن افزایش پیدا کند. همچنین استفاده از تکنولوژی برای نگهداشت شهر و هوشمند سازی اداره شهر می‌تواند به‌شــــــدت هزینه‌هــــــا را کاهش بدهد.

 کاهش فرایندها در حوزه معماری و شهرسازی

در حوزه معماری و شهرسازی باید فرآیندها را کاهش دهیم، زیرا بسیاری از مفاسدی که در شهرداری یا هر نهاد دیگری وجود دارد به دلیل طولانی‌شدن این فرایندهااست.
هنگامی‌که زمان صدور پروانه و پایان ساخت افزایش پیدا می‌کند افرادی به‌عنوان دلال وارد کار می‌شوند و مردم را به‌عنوان اینکه زمان صدور پروانه را کاهش می‌دهند، سرکیسه می‌کنند که این کار سیستم شهرداری را متهم به مفاسد اقتصادی می‌کند.

تأکید بر اجرای طرح هوشمند سازی و هویت‌سازی شهری

برای اجرای طرح هوشمندسازی تأکید و سعی دارم بر روی به‌روزرسانی سیستم اصفهان تمرکز کنم، زیرا این هوشمندسازی خودبه‌خود بسیاری از مشکلات را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود ارزش امضا کم، تأثیر و خطای منابع انسانی و سوءاستفاده‌ها نیز کاهش پیدا کند.  در حوزه معماری به معماری ایرانی اسلامی به‌خصوص در سازه‌هایی که شهرداری طراحی می‌کند اعتقاددارم. ما باید به سمت هویت‌سازی شهری برویم، زیرا این مسئله از موضوعاتی بوده که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشته‌اند.

رفتن به سمت سیاست‌های تشویقی و خلاقانه

 اصفهان هویتی دارد که ما باید در این راستا گام برداریم، برای بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده به سمت سیاست‌های تشویقی و خلاقانه خواهیم رفت. در اصفهان در حدود دو هزار و 400 هکتار بافت فرسوده در 190 پهنه داریم که باید آن را به‌روزرسانی کنیم البته برای انجام این کار می‌توانیم از پتانسیل مردم و مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.
 تکمیل مسیر گردشگری در شهر و بازآفرینی پهنه‌های شهری از دیگر اهداف ماست.
 پرداختن به بخش حریم یکی دیگر از موضوعات است که باید به آن توجه کنیم تا بتوانیم از حریم به نفع شهر استفاده کنیم.
سعی داریم یک بازآفرینی در مناطق شهرداری انجام دهیم، زیرا برخی از مناطق اصفهان وسعت زیادی دارند و در هم تلاقی پیداکرده‌اند، این تقسیمات گاهی باعث ایجاد محرومیت در برخی مناطق شده است که امیدوارم مشکلات آن حل شود.

 افزایش سرعت صدور پروانه ساختمان

افزایــــــش سرعت صدور پروانه ساختمان،  یکی دیگر از موضوع‌هایی است که در راستای بهینه‌سازی شهر و تسهیل در روند اجرای برنامه‌های ساختمانی برای شهروندان حائزاهمیت است و از دیگر اهداف ماست. اکنون حدود پنج هزار پروانه در سال صادر می‌شود و اگر ما بتوانیم اعتماد عمومی را افزایش دهیم در این زمینه موفق‌تر عمل خواهیم کرد.
 در حوزه عمران شهری ما دیگر نیازی به پروژه‌های بزرگ شهری نداریم و اکنون معابر ما تکمیل‌شده است و در گذشته ادعای شهرداران اصفهان این بوده که شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل‌شده است، اما اکنون باید به کیفیت شهر بپردازیم، زیرا اگر شهر دائم در حال تغییر و تحول عمرانی باشد تحمل آن برای مردم سخت خواهد شد. باید سرعت پروژه‌های موجود در شهر مانند محور طالقانی و توحید را افزایش دهیم.

توجه به طرح تفضیلی

 بسیاری از موضوعات طرح تفصیلی به همت شهرداران گذشته به نتیجه رسیده است، پس ما باید به کیفیت‌بخشی عمران شهر توجه کنیم. آسفالت‌ریزی در شهر باید بروز شود. باید پروژه‌های نیمه‌تمام مناطق را بررسی کنیم و برخی از آن‌ها را تکمیل و برخی دیگر را به مزایده بگذاریم تا پروژه‌های موجود تعیین تکلیف شود. راه‌اندازی موزه شهری و تأسیس مجموعه تئاتر در حوزه ابنیــــــه شاهد خلأهایی هستیم و اگر بخواهیـم به سمـت شهر فرهنگی-اجتماعی برویم نیازمند یک موزه شهری هستیم.
هیچ‌گاه یک موزه استاندارد در اصفهان نداشته‌ایم و بسیاری از آثار ارزشمند شهر در انبارهای شهرداری، میراث، ارشاد و انبارهای شخصی افراد نگهداری می‌شود، پس اگر بتوانیم یک موزه شهری ایجاد کنیم تأثیر خوب آن را شاهد خواهیم بود.
 تأسیس مجموعه تئاتر شهر یکی دیگر از نیازهای ضروری شهر است و با توجه به اینکه شهر تئاتر اصفهان پس از صنایع‌دستی، پیشینه تاریخی دارد، ایجاد تئاتر شهر یک جاذبه ملی فراهم خواهد کرد، البته تمامی این پروژه‌ها مشارکتی خواهد بود و با اولویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به سمت اجرای این پروژه‌ها خواهیم رفت. تفرجگاه‌های عمومی، مقدس و مشروع را باید در سطح شهر افزایش دهیم و برای زنان، کودکان، نوجوانان و جوانان نگاه محله‌ای و منطقه‌ای تفرجگاه‌ها را تقویت کنیم.
 ابر پروژه‌ای در سطح شهر نخواهیم داشت باید تمام تمرکزمان را به سمت تقویت محله‌ها ببریم، زیرا پس از خانه من، محله من است که برای شهروندان مهم است و اکنون ایمنی بدنه، معابر و اماکن محله‌های شهر استاندارد نیست، پس باید به این موضوعات بپردازیم، زیرا در شهر پروژه‌های عمرانی بزرگ نداریم. البته چندین پروژه عمرانی مانند خط دو مترو و رینگ چهارم وجود دارد که باید بودجه لازم برای آن‌ها پیش‌بینی کنیم.

تکمیل رینگ چهارم اصفهان

سعی داریم رینگ چهارم را تکمیل کنیم و با تعامل با شهرهای مجاور نیز این رینگ را هرچه زودتر به پایان برسانیم تا بار ترافیک شهر از رینگ سوم شهر به رینگ چهارم انتقال پیدا کند. ازلحاظ عمرانی باید روی محله‌های محروم متمرکز باشیم، زیرا اکنون حدود 65 لکه محروم داریم که 24 لکه آن بسیار محروم و 41 لکه محروم هستند که قطعا این محلات مد نظرماست.

 بازتعریف و بهینه‌سازی نظام‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها

در حوزه برنامه‌ریزی و منابع انسانی باید به سمت بازتعریف و بهینه‌سازی نظام‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برویم، زیرا بسیاری از فسادها ریشه در نوع آیین‌نامه‌ها و فرایندهایی دارد که تدوین‌شده است. اکنون با فنــــــاوری‌های جدیــــــد می‌توانیم فرایندها را کاهش دهیم تا شاهد نارضایتی و سوءاستفاده نباشیم. برنامه‌ریزی باید راهبردی، مسئله‌محـــــور، بافت‌گرا، مشارکتی، پیامدگرا و سنجش‌پذیر باشد.
باید به سمت کاهش تصدیگری برویم و به‌تدریج منابع انسانی سازمان شهرداری را با مشوق‌هایی کاهش دهیم، البته تعدیل نیرو نخواهیم داشت، ولی اقدامات و مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریــــم تا افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند، به‌آرامی از شهرداری خارج شوند تا این سازمان سبک و چابک شود که استفاده از منابع انسانی و نیروهای داخل شهرداری نیاز اصلی این موضوع است.
در حوزه خدمات شهری دغدغه اصلی نگه‌داشتن شهر، نظافت، به‌روزرسانی، کاهش نگهداشت شهر و ارتقای مبلمان شهری است، همچنین بازنگری و بهینه‌سازی فرایند مدیریت پسماند ساختمانی، صنعتی و پزشکی از دیگر دغدغه‌های من است.

 مدیریت مصرف آب

مدیریت مصرف آب نیز از موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم و در کشور و شهر به این کار بپردازیم و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از اتلاف آب جلوگیری کنیم، همچنین باید بر روی آب‌های خاکستری و پساب نیز تمرکز کنیم و سرانه فضای سبز را حفظ کرده و ارتقا دهیم و زمینه مشارکت مردم را در رابطه با این موضوع فراهم کنیم تا مردم به توسعه فضای سبز متعهد شوند.
در حوزه حمل‌ونقـــــل و ترافیک، ارتقای فرهنگ شهروندی، بهبود کیفیت معابر، توسعه و کیفیت‌بخشی حمل‌ونقل عمومی ماننــــــد مترو، بی‌آرتــــــی و تاکســــــی، بازتعریــــــف مسیــــــرهـــــای دوچرخـــــــه‌ســـــواری، هوشمندسازی ناوگان اتوبـــــوس‌رانی، کاهـــــش زمان مکث در ایستگاه، ترمیم و کیفیت‌بخشی معابر پیاده‌رو از دغدغه‌هایی من است.
مردم باید هنگام استفــــــاده از حمل‌ونقل عمومی ازلحاظ کیفیت و زمان به اعتماد لازم دست پیدا کنند.

 بهینه‌سازی و توسعه مکان‌های فرهنگی شهرداری و کاهش تصدیگری

در حوزه فرهنگـــــی و اجتماعــــــــــی، بهینه‌سازی و توسعه مکان‌های فرهنگـــــی شهــــــرداری و کاهـــــش تصدیگری از اولویــــــت‌هــــــای من است. شهرداری باید کمک کند تا اهل فرهنگ در حوزه‌های مربوطه وارد کار شوند و شهرداری صرفا باید تسهیلگر باشد. باید بر روی عناصر هویتی شهـــــر سرمایه‌گذاری و منابع فرهنگـــــی و اجتماعی در تمامی نقاط عادلانه توزیع شود.
بهره‌مندی از ظرفیت  جدید رسانه و ارتباطات باید رسانه و ارتباطات را به‌عنوان یک ظرفیت جدید جدی بگیریم و بدانیم که مهم‌ترین ظرفیت برای جذب سرمایه اجتماعی، ارائه خدمت و کاهش هزینه سرمایه‌گــــذاری بر روی فضای رسانه‌های اجتماعی است.
زمـــــــانی شهــــــرداری‌ها یک‌نهاد اقتصادی محسوب و کم‌کــــم به یک ‌نهاد خدماتی تبدیل شدند، اما امروز شهرداری‌های به‌روز دنیا یک ‌نهاد فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شوند که امیدوارم در دوره جدید بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم و به بهترین شکل خدمـــــت‌رسانی کنیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمدمهدی هادیان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط