ریسکش را پذیرفتم و قهرمان شدم

سال‌هاست که ثمین داوری نماینده اسکی روی چمن اصفهان است. این ورزشکار اصفهانی که بیش از یک دهه قهرمان بانوان رشته اسکی روی چمن ایران بوده، مدتی است که با درخواست فدراسیون اسکی، هدایت تیم ملی بانوان را برعهده‌گرفته تا تجربیات بین‌المللی‌اش را در اختیار ورزشکاران جوان‌تر بگذارد. قرار بود مسابقات جام‌جهانی اسکی روی چمن در شهریور به میزبانی تهران برگزار شود که به دلیل بروز برخی ناهماهنگی‌ها لغو شد. به این بهانه گفت‌وگویی با داوری داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 09:45 - پنجشنبه 1400/06/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مسابــقـــات جـــام‌جــهـانــی تهران به‌طورقطع برگزار نمی‌شود؟

تا جایی که در جریان هستم، بله و قاعدتا اردوهای تیم ملی هم برپا نمی‌شود؛ البته اردوهای تیم ملی تنها مختص مسابقات جام‌جهانی تهران نبود و بحث آمادگی برای شرکت در جام‌جهانی ایتالیا و چک را نیز در برمی‌گرفت که البته به‌جز مسابقات تهران، در مسابقات چک هم شرکت نداریم؛ زیرا در جریان رقابت‌های جام‌جهانی ایتالیا، دچار آسیب‌دیدگی شدم که البته چندان جدی نیست؛ اما ترجیح دادم استراحت کنم تا دوره درمان طی شود؛ البته تیم آقایان به چک اعزام می‌شود اما در بخش بانوان اعزامی نخواهیم داشت.

از مسابقات جام‌جهانی ایتالیا بگویید؟

در این رقابت‌ها یک ورزشکار خانم و یک ورزشکار آقا از ایران حضور داشتند، نزدیک دو سال شرایط تمرین درستی به خاطر وضعیت کرونایی نداشتیم؛ اما تجربه خوبی بود. من در حین مسابقات پایم آسیب دید و آن‌طور که دلم می‌خواست نتوانستم مسابقه بدهم.
پیست ایتالیا، بلندترین پیست اسکی روی چمن دنیاست و زمان مسابقه در آن دو سه برابر دیگر پیست‌هاست و اولین باری بود که در چنین پیستی مسابقه می‌دادیم و تجربه بسیار خوبی برای ما بود.

به نظر می‌رسد با توجه به سرسبز بودن قاره اروپا، در رشته اسکی روی چمن هم مانند اسکی روی برف قدرتمند هستند. این‌طور نیست؟

واقعا اسکی در کشورهای اروپایی متفاوت از کشور ماست و امکانات و شرایط بسیار خوبی دارند.
اسکی‌بازان این کشورها در فصل سرما، اسکی روی چمن بازی می‌کنند و تقریبا از فروردین هم تمرینات اسکی روی چمنشان شروع می‌شود؛ اما اگر ادعا کنیم ما از ابتدای فصل اسکی تاکنون، دو بار بیشتر اسکی نکرده‌ایم، اغراق نیست، درصورتی‌که حریفان اروپایی ما در این مدت هفت‌هشت مسابقه را پشت سر گذاشته‌اند؛ ولی ما با دو هفته تمرین نسبتا منسجم در مسابقات جام‌جهانی شرکت کردیم؛ البته فدراسیون تلاش زیادی کرد که شرایط سفر زودتر ما به ایتالیا و تمرین در این پیست استاندارد را فراهم کند اما ویزای تیم دیر صادر شد و روز قبل از مسابقه به ایتالیا رسیدیم. ایران در رشته اسکی روی چمن، کشور مطرحی است و اگر شرایط تمرینی و امکاناتی بهتر داشتیم، بهتر از این هم نتیجه می‌گرفتیم.

در کشورهای اروپایی، ورزشکاران اسکی روی چمن و برف تفکیک شده‌اند؟

اسکی روی برف و اسکی روی چمن، مکمل هم هستند. فعالیت در هر کدام به موفقیت در دیگری کمک می‌کند، در کشورهای اروپایی در فصل زمستان قهرمانان اسکی روی برف تمرین می‌کنند و در تابستان هم روی چمن.

در ایران پیست استاندارد اسکی روی چمن داریم؟

دیزین پیست استانداردی است و قرار بود مسابقات جام‌جهانی نیز در این پیست برگزار شود، اردبیل نیز پیست خوبی دارد و درصدد کسب مجوزهای لازم هستند تا رویدادهای بین‌المللی اجرا شود.

چطور شد پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را قبول کردید؟

فدراسیون اسکی چهار سال پیش، پیشنهاد مربیگری تیم ملی را به من داد؛ اما چون نمی‌خواستم از دنیای قهرمانی فاصله بگیرم، تمایلی به قبول آن نداشتم. من از سال 87 تاکنون نفر اول کشور هستم و کــسـی نـتوانسته به رکوردهای من نزدیک شود. طی صحبت‌هایی که با فدراسیون داشــتـیــم، اعــلام کــردنــد مـی‌خـواهـنـد از تجربیات من استفاده کنند و قرار شد هم‌زمان با ورزش قهرمانی، مربیگری تیم ملی را هم بر عهده داشته باشم که البته کار دشوار و پرمسئولیتی است؛ زیرا باید از تمرینات خودم بزنم و به شاگردانم بپردازم.

بین قهرمانی و مربیگری کدام‌یک اولویت شماست؟

قهرمانی اولویت من است و تا جایی که شرایط سنی و بدنی من اجازه دهد، این رشته را دنبال می‌کنم. اسکی روی چمن، یکی از ده رشته خطرناک دنیاست و به‌عنوان یک ورزشکار تمام ریسک‌های آن را پذیرفته‌ام؛ اما از جایی به بعد مجبورم ورزش قهرمانی را کنار بگذارم و به جایش قهرمان تربیت کنم.

شرایط اسکی روی چمن در اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من بیشتر فعالیت‌هایم معطوف به تیم ملی است و از اصفهان دور شده‌ام؛ هیئت اسکی اصفهان در بحث استعدادیابی خوب عمل کرده اما نیاز است این استعدادها به مرحله قهرمانی برسند و رها نشوند. اسکی روی چمن مثل اسکی روی برف تفریحی نیست و هرکسی با هدف قهرمانی در این رشته فعالیت می‌کند. در اصفهان پیست صفه را داریم که استاندارد نیست؛ اما برای تمرین مبتدیان خوب است و داخل شهر بودن آن هم امتیاز بزرگی است که باید استفاده شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر