چشم‌اندازی به غذاهای چشمی

چشم به‌عنوان یکی از اعضای مهم بدن نیاز به محافظت دارد. به گفته کارشناسان تغذیه، یکی از راه‌های محفاظت از چشم، تقویت از راه منابع غذایی است؛ از این رو بر آن شدیم تا تجربه‌های یک متخصص تغذیه را بدانیم. ویتامین A ,E ,C ‌ و ویتامین‌های گروه ب، اسیدهای چرب ضروری، روی و سلنیوم از منابع غذایی مفیدی است که دکتر سورنیا شریف روحانی، متخصص تغذیه، آن‌ها را مؤثر در تقویت چشم دانست و سپس به توضیح هر یک پرداخت.

تاریخ انتشار: 09:47 - یکشنبه 1400/06/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

ویتامین A

ویتامین A برای دید در شب، در معرض حرارت قــرارگــرفـتـن یا روبه‌روشدن با نـور چشمک‌زن مهتابی، صفحه تلویزیون و کامپیوتر مفید است. کمبود آن موجب شـب‌کـوری می‌شود و در صـورت عدم درمان شب‌کوری ممکن است فرد به زخم‌های قرنیه، تورم پلک‌ها یا خشکی چشم و درنهایت کوری مبتلا شود.
بهتر است بدانید کمبود ویتامین A یکی از علل اصلی کوری در کشورهای در حال توسعه است. منابع غذایی سرشار از این ویتامین شامل هویج، بروکلی، گیاهان برگ‌سبز، اسـفـنـاج، فلـفل سبز، کلم، کدو، فلفل دلمه‌ای قرمز، جگر، سیب‌زمینی شیرین، روغـن کـبد ماهی، کره، پرتقال، انبه و طالبی است. افرادی که سیگاری و الکلی هستند، باید ویتامین A بیشتری دریافت کنند؛  زیرا توتون مانع جذب این ویتامین شده و الکل ذخیره ویتامین A را در بدن از بین می‌برد. درعین‌حال باید مراقب قرص‌های ویتامین حاوی بتاکاروتن که احتمال شیوع سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا می‌برد، بود. در این موارد بهتر است ویتامین A مصرفی از مواد خوراکی تأمین شود. گرما نیز سبب تخریب ویتامین A در مواد غذایی می‌شود؛ همچنین در صورتی که از مواد غذایی تازه استفاده نمی‌کنید، مواد یخ‌زده بهتر از مواد کنسروی است.
مصرف این ویتامین در مقادیر بالا می‌تواند مسمومیت ایجاد کند که علائم آن عبارت‌اند از: سردرد، سرگیجه، تاری دید، درد مفاصل، خشکی لب‌ها و پوست و ریزش مو.

ویتامین C

وجود ویتامین C برای گردش خون در چشم لازم است؛ همچنین نقش این ویتامین در ساختمان عدسی و عملکرد لنز مؤثر است. علاوه بر این مقدار کافی این ویتامین خطر ابتلا به کاتاراکت را کم می‌کند. برای مؤثر واقع‌شدن ویتامین C وجود اسید اسکوربیک و بیوفلاونوییدها لازم
 است. میزان نیاز به این ویتامین 60 میلی‌گرم در روز و منابع غذایی آن فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، گوجه، کلم و کلم بروکلی، توت‌فرنگی، هندوانه، پرتقال، طالبی، گریپ‌فروت، انبه و تمشک است.
استعمال دخانیات و الکل ویتامین C را از بین می‌برد و افراد سیگاری و الکلی و مبتلایان به دیابت باید مقادیر بیشتری از این ویتامین را مصرف کنند. گرما و نور نیز سبب کاهش ویتامین C موجود در مواد غذایی می‌شود.

ویتامین‌های گروه B

از دیگر منابع مفید برای چشم، ویتامین‌های گروه B است. ویتامین B1 علاوه بر افزایش عملکرد مغز می‌تواند نـقــش مـحــافــظــت‌کـنـنــده برای مـاهیچه‌های چشم داشته باشد. مواد غذایی دارای این ویتامین؛ آب‌جو و غلات غنی‌شده و سبوس‌دار است. ویتامین2 B حسـاسیـت چشـم نسبت به نور را تنظیم کرده و در رساندن مواد غذایی به عدسی مؤثر است. کمبود این ویتامین باعث حساسیت بیش از حد به نور، خستگی و سوزش چشم می‌شود.مـواد غـذایـی دارای ایـن ویتـامیـن بروکلی، اسفناج، قارچ، گیاهان برگ‌سبز، جوانه گندم و غلات است.

ویتامین E

ویتامین E به پیشگیری از کاتاراکت کمک می‌کند. بـهـترین منبع آن آجیل و انبه و تخمه آفتابگردان است.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری، به‌خصوص امگا 3 و 6 از دیگر منابعی است که در تکامل بینایی نوزادان مفید است. کمبود طـولانی‌مدت آن موجب کاهش دید، تخریب شبکیه و ماکولا می‌شود. بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری ماهی و مصرف این ماده غذایی دو بار در هفته است.

روی

روی به جذب ویتامین A کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد کـه روی، چشـم را در بـرابـر شـب‌کوری محـافـظـت مـی‌کند. منابع سرشار از آن گــوشــت، جـگــر، غلات سبـوس‌دار، مـحـصـولات سـویـا، لـوبـیـای خشک، تخم‌مرغ، پنیر، حبوبات و سبزی‌های سبز و تیره و زرد تیره است.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها

گـوشـت‌هـای چرب و محصولات لبنی پرچرب به مقدار کم و خوردن غذاهای آماده مثل اسنک، نوشابه، شیرینی و دیگر غذاهایی که مقدار زیادی قند تصفیه‌شده دارند، باید حذف شوند تا چشم سالم‌تری داشته باشید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر