انتظار پاییزی برای افت قیمت خودرو

آیا قیمت‌ها در بازار خودروی اصفهان با آزادسازی واردات رابطه دارد؟ فعالان بازار معتقدند آزادسازی واردات خودرو بر افزایش عرضه و افت نسبی قیمت خودروهای داخلی و خارجی تأثیرگذار است. در طول سه سال گذشته قیمت خودرو همراه با نوسان‌های ارزی بالا و پایین رفت؛ ولی از زمان انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، قیمت انواع خودروهای ایرانی و خارجی به‌رغم افزایش نرخ دلار، ثابت مانده است. حالا فعالان بازار و فروشندگان چشم امید به آزادسازی واردات اتومبیل‌های خارجی دوخته‌اند تا شاید با پایان سال، قیمت‌ها در بازار خود نزولی شود.

تاریخ انتشار: 09:45 - پنجشنبه 1400/07/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

وزیر صمت پیش‌ازاین مخالفت خود را با آزادسازی واردات خودرو اعلام کرد؛ ولی نظر وزیر در هفته پایانی مهر تغییر کرد و آزادسازی واردات خودرو به شش ماه آینده موکول شد. خریداران نیز بازار را آرام و آماده ریزش قیمت‌ها می‌دانند، در مقابل فروشنده‌ها هنوز به رشد قیمت‌ها امید دارند.

امید خریداران به آزادسازی واردات

خـریداران در بازار خودرو به آزادسازی واردات اتومبیل خارجی امیدوارند، یکی از مشتریان خودرو دراین‌باره می‌گوید: «ممنوعیت که برداشته شود اوضاع این‌طور نمی‌ماند، من به شخصه پول خرید خودروی خارجی ندارم؛ ولی اگر واردات آزاد شود، از قیمت خودروهای تولید داخل نیز کاسته می‌شود.» ممنوعیت واردات خودرو از تیر سال97 رنگ واقعیت گرفت و درست از آن زمان قیمت انواع خودروی داخلی و خارجی چند برابر شد. شاسی‌بلند خارجی 500 میلیون تومانی مرز یک میلیارد تومان را رد کرد و حتی سودای دو میلیاردی داشت! بازار خودرو از سال97 تا یک ماه گذشته رنگ آرامش به خود نگرفته و قیمت‌ها مدام در نوسان است. ولی حالا خریداران به آزادسازی واردات خودروهای خارجی امیدوارند تا قیمت‌ها از مدار صعودی خارج یا دست‌کم عرضه تقویت شود. خریداری در یکی از نمایشگاه‌های خودروی اصفهان دراین‌باره اظهار کرد: «من هر روز قیمت خودرو را چک می‌کنم. چند روزی است قیمت‌ها ثابت مانده و هیچی دلیلی به‌جز مشخص‌شدن تصمیم نهایی آزادسازی خودرو ندارد. مطمئن هستم افزایش روزانه قیمت خودرو با بازگشت خارجی‌ها متوقف خواهد شد.» پاییز 99 قیمت خودرو هفته‌به‌هفته افزایش پیدا می‌کرد؛ ولی این روزها بازار خودروی اصفهان راکد است و خریداران منتظر آزادسازی واردات خودرو و کاهش قیمت‌ها هستند.

امید فعالان بازار به رونق معاملات خودرو

بسیاری از فعالان بازار با خریداران هم‌عقیده هستند و آزادسازی واردات خودرو را عاملی نه غیرمستقیم بلکه مستقیم بر ثبات و رونق بازار خودرو می‌دانند. صالحی، فعال بازار خودروی اصفهان، دراین‌باره می‌گوید: «به‌رغم افزایش قیمت دلار، خودرو گران نشد و نرخ انواع خودروهای ایرانی و خارجی در بازار ثابت مانده است. علت ثبات قیمت‌ها این است که بازاریان، خریدار و مـشــتـری، منـتظـر تـصمیـم دولــت هستند.»
صالحی مدعی است رابطه میان قیمت خودرو و آزادسازی واردات مستقیم نیست؛ ولی ممنوعیت واردات سبب کاهش عرضه خودرو شده است و بازگشت خارجی‌ها عرضه و بازار مسکن را تکان می‌دهد. قادری، یکی دیگر از فعالان بازار خودروی اصفهان، نیز دراین‌باره توضیح می‌دهد: «بازار خودرو در سردرگمی به سر می‌برد، انگار که بازار به کما رفته است! به دلیل قابل پیش‌بینی نبودن آینده قیمت‌ها و وضعیت واردات، تعداد معاملات کاهش یافته، البته فروشنده زیاد است ولی خریدار جلو نمی‌آید.»
گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بازار خودرو راکد و بدون مشتری است، در این میان بعضی از فروشندگان خودروهای خود را با قیمت بالایی آگهی می‌کنند؛ اما مشتری پیدا نمی‌کنند. دسته‌ای دیگر از فروشندگان نیز از ترس آزادسازی واردات و افت قیمت‌ها، خودروهای خود را کمتر از ارزش واقعی آگهی کرده و می‌فروشند.

آزادسازی شاید از سال آینده

دولتمردان و نمایندگان مجلس این روزها بیش از قبل بر سر آزادسازی واردات خودرو گفت‌وگو می‌کنند. به گزارش خبر آنلاین، علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس، از موافقت وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو خبر داد و گفت که نیاز به فرصتی است تا زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. دولتمردان معتقدند واردات خودرو باید به نحوی صورت گیرد که بر بازار ارز تأثیر نگذارد و با اجرای این مصوبه، ارز از کف بازار جمع نشود.
طبق گفته رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اعضای کمیسیون مصر هستند این طرح برای تنظیم بازار و رفع کمبود است، امکان دارد ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه وارد شود تا بازار تنظیم شود. به گزارش تجارت نیوز، روح‌الله عباس‌پور، سخن‌گوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مهلت شش ماهه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های واردات اتومبیل‌های خارجی گفت: «مهلت شش‌ماهه‌ای که وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو خواسته، برای سامان‌دهی بازار خودروی داخل است. او می‌خواهد در این شش ماه تولید داخل را افزایش و قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد.»
باوجــود مـوافــقـت وزیــر، مـصـوبــه آزادسازی واردات خودرو هنوز نهایی نشده و دولت به دنبال منبعی برای تأمین ارز موردنیاز واردات اتومبیل است. تصمیم دولتمردان در خصوص واردات خودرو باعث شده تا خریداران  برای آینده بازار خودرو در سال پیش‌رو امیدوار باشند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط