اصفهان در آستانه پیک ششم؟

نشست خبری نورالدین سلطانیان، مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز گذشته برگزار شد. سلطانیان در جمع خبرنگاران با هشدار دادن در رابطه با پیک ششم کرونا گفت: خوشبختانه در ماه‌های گذشته واردات واکسن، شدت گرفته است و تقریبا مشکل قابل ملاحظه‌ای در رابطه با تزریق واکسن در استان اصفهان وجود ندارد؛ اما با این حال، برخی از افراد به دلیل اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرعلمی درباره واکسن که در فضای مجازی منتشر می‌شود، هنوز برای دریافت واکسن، اقدام نکرده‌اند.

تاریخ انتشار: 08:57 - چهارشنبه 1400/08/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

نیمی از افراد 12 تا 18 ساله واکسینه شده‌اند

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 750 هزار دز واکسن در استان اصفهان موجود و آماده تزریق است، بیان کرد: متأسفانه استقبال مردم کم است. تاکنون بیش از 36/69 درصد از افراد دو دز و 43 درصد نیز یک دز واکسن دریافت کرده‌اند. سلطانیان در ادامه با اشاره به واکسیناسیون افراد 12 تا 18 ساله بیان کرد: تقریبا حدود 48/58 درصد از این گروه هدف تا به الان واکسینه شده‌اند. بنابراین و با اتکا به آمار موجود، بالغ بر یک‌میلیون‌وپانصدهزار نفر از اصفهانی‌ها برای دریافت واکسن هنوز مراجعه نکرده‌اند. مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه واکسیناسیون عمومی قطعا آمار مرگ‌و‌میر و عوارض شدید ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد، بیان کرد: البته باید در نظر داشت که واکسیناسیون مانع از ابتلای افراد به بیماری کووید 19 نمی‌شود.
به گفته او، روزانه حدود 60 تا 70هزار نفر برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند؛ این درحالی است که ظرفیت مراکز تجمیعی واکسن روزانه 150 هزار نفر است. سلطانیان با بیان اینکه بسیاری از افراد، سؤال می‌کنند کدام یک از واکسن‌هایی که در کشور تزریق می‌شود بهتر است، افزود: در پاسخ به این سؤال باید گفت بهترین واکسن، در دسترس‌ترین آن است و انواع واکسن‌هایی که اکنون از سوی وزارت بهداشت توزیع می‌شود، اثربخشی مطلوبی دارند و می‌توانند از ورود به پیک‌های بعدی جلوگیری کنند.

تنها دو شهر در وضعیت آبی هستند

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بعد از دو سال از شیوع کرونا در کشور، مردم از رعایت پروتکل‌های بـــهداشـــتی دیـــگر خـــســـته شـــده‌انـــد، گفت: درست است که پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی سخت است، اما نباید به آن بی‌توجه بود؛ چرا که در حال حاضر، چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن برای کنترل ویروس کرونا وجود ندارد. سلطانیان در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر یازده شهرستان اصفهان در وضعیت نارنجی قرار دارند، بیان کرد: دو شهر در وضعیت آبی و 9 شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارند و هنوز اصفهان، وارد پیک ششم نشده است.
مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه بیان کرد: آنچه امروزه در تمامی مقالات مربوط به سیستم سلامت منتشر می‌شود و محققان سلامت به آن اذعان دارند، این است که هر گونه استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را با اختلال روبه‌رو می‌کند؛ بنابراین اخبار مربوط به کرونا باید طوری به مردم منتقل شود که استرس و اضطراب آن‌ها را افزایش ندهد.
او در پاسخ به سؤال «اصفهان‌زیبا» مبنی بر اینکه چرا با وجود واکسیناسیون در اصفهان، آمار مرگ‌ومیر روزانه در این استان کاهش نیافته است، بیان کرد: گزارش‌هایی که در کشور اعلام می‌شود، حاکی از شیوع پیک ششم کروناست. مهم‌ترین علت این موضوع نیز عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن است. منحنی‌ها نشان می‌دهد، استان اصفهان هنوز در پیک پنجم کروناست و آمار مرگ‌ومیر روزانه اکنون، با آمار مرگ در اوج پیک چهارم برابر است. بنابراین آمار مرگ‌و‌میر در حال کاهش است. آن‌طور که مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مبحثی تحت عنوان اینکه واکسن باعث مرگ‌و‌میر شود، هیچ وقت مطرح نبوده است و به طور قطع نمی‌توان گفت که تزریق واکسن در برخی از افراد باعث مرگ آن‌ها شده است. ممکن است برخی از افراد نسبت به واکسن آلرژی داشته باشند، اما باید مزایای واکسن را در کنار معایب آن در نظر گرفت.
او با اشاره به آمار بالای ابتلایان به کرونا علی‌رغم واکسیناسیون عمومی در استان اصفهان گفت: این مسئله علت‌های متفاوتی دارد؛ از جمله اینکه مردم، دیگر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شده‌اند و برخی آن را رعایت نمی‌کند. همچنین فصل سرما نیز آغاز شده است و افراد در و پنجره‌ها را می‌بندند و امکان تهویه هوا وجود ندارد. علاوه بر این، با بلند شدن شب‌ها عملا دورهمی‌ها نیز بیشتر می‌شود. همه اینها مزید علت می‌شود که آمار ابتلایان به کرونا نیز بالاتر برود. این درحالی است که اگر مردم به رعایت پروتکل‌ها پایبند باشند و واکسن تزریق کنند، آمار ابتلایان به کرونا نیز کاهش می‌یابد.
مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تزریق دز سوم کرونا در سیستم بهداشت و درمان آغاز شده است، بیان کرد: درحال حاضر تعداد قابل توجهی از کادر درمان دز بوستر را دریافت کرده‌اند. زمانی بیماری کنترل می‌شود که حدود 85 درصد از مردم واکسن دریافت کرده باشند و این مسئله بستگی به اقدام مردم برای دریافت تزریق دارد.

85 درصد از مرگ‌و‌میرها متعلق به واکسن‌نزده‌هاست

در ادامه این نشست، بیژن عقدک، سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به وضعیت شهرستان‌های استان بیان کرد: اصفهان، خمینی‌شهر، اردستان، سمیرم، شاهین شهر، شهرضا، فلاورجان، لنجان، نجف‌آباد، مبارکه و نطنز در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های تیران، چادگان، فریدونشهر، نائین و گلپایگان در وضعیت زرد و برخوار و خور در وضعیت آبی قرار دارند.
این‌گونه که سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: براساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است، بیش از 85 درصد مرگ‌و‌میرهایی که در آی‌سی‌یوها اتفاق می افتد، از میان افرادی است که واکسن نزده‌اند. خوشبختانه در حال حاضر، با کمبود واکسن مواجه نیستیم و تقریبا از دوماه گذشته زیرساخت‌های لازم در این باره مهیا شده و واردات واکسن نیز افزایش یافته و مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند.
 به گفته عقدک، حداقل باید دو تا چهار هفته زمان از تزریق دز دوم واکسن بگذرد تا ایمنی لازم و مدنظر در بدن فرد ایجاد شود. پس مردم باید منتظر بمانند تا چند هفته از دریافت دز دوم واکسنشان بگذرد تا نتایج مطلوب آن را مشاهده کنند؛ همان‌طور که این اتفاق در برخی از نقاط کشور رخ داده‌است و تقریبا ایمنی جمعی در آن‌ها به وجود آمده است.
سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصــفــهان با بــیــان ایــنــکه قـــطــعا واکسیناسیون مقاومت سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد، بیان کرد: همچنین تزریق واکسن می‌تواند در عدم بستری افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان و مرگ‌ومیر آن‌ها جلوگیری کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر