چهره‌های دربی اصفهان

برای این بازی تفاوتی ندارد ذوب‌آهن کجای جدول رده‌بندی است و سپاهان چه رتبه‌ای دارد. در دربی نتیجه در مستطیل سبز رقم می‌خورد؛ اصلا جذابیت دربی هم به این است که نتوان نتیجه را پیش‌بینی کرد. در لیگ فصل گذشته، دربی اصفهان به هفته ماقبل پایانی نیم‌فصل اول و دوم موکول شده بود تا حساسیت نتیجه‌گیری در این بازی بر کیفیت آن سایه بیندازد؛ اما برای بازی فردا ارائه بازی زیبا و تماشاگرپسند اولویت اول دو تیم است، هر چند که همچنان تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها محروم هستند و باید دربی را از طریق گیرنده‌های تلویزیونی تماشا کنند.

تاریخ انتشار: 10:24 - پنجشنبه 1400/08/13
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

دربی فردای نصف‌جهان در حالی برگزاری می‌شود که تیم ذوب‌آهن با یک برد، یک باخت و یک بازی معوقه مهیای دربی می‌شود و در مقابل سپاهان با سه برد متوالی و صدرنشینی به استقبال این دیدار می‌رود. تجربه بازی‌های گذشته دربی اصفهان نشان می‌دهد هواداران باید منتظر یک بازی زیبا باشند؛ زیرا نه هنوز حساسیت به جایی رسیده که دو تیم با احتیاط وارد بازی شوند و به یک امتیاز تساوی قناعت کنند و نه نتیجه بازی برای دو تیم تشریفاتی است. ازاین‌رو مهدی تارتار و محرم نویدکیا، هر دو تیم‌هایشان را برای کسب سه امتیاز بازی به میدان می‌فرستند؛ اما این شرایط مسابقه است که تیم فاتح را مشخص می‌کند. برخلاف دربی تهران که تمام جزئیات آن از گذشته‌های دور تا به امروز مدون و مکتوب شده، دربی اصفهان سرشار از ناگفته‌هاست و کمتر اطلاعی از هماوردی‌های قدیمی‌تر دو تیم دیار زاینده‌رود موجود است؛ اما از تقابل‌های دو تیم در بیست دوره گذشته لیگ برتر و جام حذفی اطلاعات کامل‌تری در دسترس است.
طی آماری که اهالی رسانه اصفهان در توافقی نانوشته بر مبنای آن آمار بازی را حساب می‌کنند، در 68 بازی برگزار شده دو تیم در مسابقات باشگاهی استان، لیگ تخت‌جمشید، لیگ قدس، جام آزادگان، لیگ برتر و جام حذفی، تیم سپاهان در 26 دیدار و تیم ذوب‌آهن نیز 18بار به پیروزی رسیده‌اند و 24 بازی دو تیم نیز با تساوی خاتمه یافته است. ازآنجاکه در دربی 50ساله فوتبال اصفهان، چهره‌های زیادی نقش‌آفرین بوده‌اند، به بهانه دربی شصت و نهم مروری بر نفرات خبرساز این ‌رویداد با تأکید بر نفرات خبرساز بازی فردا خواهیم داشت.

محرم نویدکیا

جواد خیابانی او را دربی‌بازترین دربی‌باز ایران نامیده است. محرم در دوره‌ای که پیراهن سپاهان را به تن می‌کرد، در دربی‌های زیادی به میدان رفته که بیشتر آن‌ها با برد همراه بوده است. نویدکیا در فصل گذشته اولین تجربه سرمربیگری در دربی اصفهان را به دست آورد که هر دو بازی با پیروزی سپاهان خاتمه یافت. سپاهان برای مدعی‌ماندن در لیگ امسال باید در همه دیدارهایش به دنبال پیروزی باشد که دربی فردا هم یکی از آن‌هاست.

دانیال اسماعیلی‌فر

جناح راست سپاهان از فصل گذشته نقطه قوت بزرگ تیم محرم نویدکیاست؛ جایی که اسماعیلی‌فر و محمدرضا حسینی به دو مهره قابل‌اتکای سپاهان تبدیل شده‌اند. دانیال که از ذوب‌آهن راهی سپاهان شد، در سه هفته‌ای که از لیگ بیست‌ویکم گذشته، یکی از بهترین‌های تیمش بوده و در بازی با هوادار نیز گل سه امتیازی تیمش را به ثمر رساند.

سجاد شهباززاده

آقای گل لیگ بیستم حتما یکی از چهره‌های ویژه بازی فرداست. شهباززاده که چند فصلی است در تیم سپاهان بازی می‌کند، فصل گذشته یکی از امیدهای اصلی کادر فنی برای نتیجه‌گیری بود و در این فصل هم انتظارات از او بالاست؛ هر چند که هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در این فصل با شهباززاده گلزن لیگ بیستم مواجه هستیم یا شهباززاده توپ‌خراب‌کن لیگ نوزدهم.

محمدرضا خلعتبری

این بازیکن ریزنقش سابقه بازی در هر دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن را دارد و با چهار گل زده یکی از بهترین گلزن‌های دربی محسوب می‌شود. خلعتبری که در این فصل بازوبند کاپیتانی سپاهان را به بازو دارد، در ترکیب اصلی تیم اصفهانی جایی ندارد؛ اما تجربه بالا و تندوتیز بودنش باعث شده تا کادر فنی برای لحظات سخت و حساس روی او حساب کند.

ایگور استیماچ

تاکـنون در تاریخ دربی اصفهان، مربیان خارجی زیادی روی نیمکت نشسته‌اند که بر اساس آمار، استانکو پاپله کوویچ کروات، ادسون تاوارز برزیلی، لوکا بوناچیچ کروات، ژوروان ویرای برزیلی، انگین فیرات آلمانی، زلاتکو کرانچار و ایگور استیماچ کروات، در تیم سپاهان این دیدار مهم را تجربه کرده‌اند که از لحاظ عملکردی او بدترین آن‌هاست.

محمود کریمی

ر تاریخ لیگ برتر، محمود کریمی زننده سریع‌ترین گل دربی اصفهان شناخته می‌شود که این رکورد با گلزنی در دقیقه یک بازی به دست آمد و زمانی که کریمی از فوتبال خداحافظی کرده بود، از این آمار او یاد می‌شد؛ بااین‌حال، همانند فصل گذشته، کریمی در کادر فنی تیم سپاهان حضور داشته و قطعا تجربیاتش از هماوردی تیم‌های اصفهانی را با بازیکنان تیم به اشتراک خواهد گذاشت.

کریستوفر کنت

سه بازی بدون گل خورده، یک عملکرد رؤیایی برای دروازه‌بان اتریشی سپاهان محسوب می‌شود تا خیال هواداران سپاهان بابت دروازه‌بان فعلا راحت شود؛ البته بازی با ذوب‌آهن از دیدگاه هواداران محک مهمی برای سنجش کریستوفر خواهد بود و این دروازه‌بان اروپایی می‌تواند کلاس متفاوت فوتبالی‌اش را به نمایش بگذارد.

 لوکا بوناچیچ

در تیم ذوب‌آهن به نسبت سپاهان، مربیان خارجی کمتری دربی را تجربه کرده‌اند که یوگنی لیادین روس اولین آن‌ها محسوب می‌شود. ساموئل دارابینیان ارمنستانی و لوکا بوناچیچ کروات دو مربی خارجی دیگری هستند که این بازی را تجربه کرده‌اند و در این میان لوکا تنها مربی خارجی است که سابقه نشستن روی نیمکت هر دو تیم در این بازی را دارد.

محمود یاوری

حساسیت دربی اصفهان اغلب به پای دربی تهران نمی‌رسیده، ازاین‌رو چندین مربی سابقه نشستن روی نیمکت دو تیم را دارند، بدون اینکه حاشیه خاصی ایجاد شود. محمود یاوری، شادروان ناصر حجازی و منصور ابراهیم‌زاده، حمید ندیمیان، فرهاد کاظمی، لوکا بوناچیچ و امیر قلعه‌نویی سابقه مربیگری در هر دو تیم در دربی را دارند؛ اما مرحوم یاوری را باید آغازکننده این مسیر دانست. یاوری که باسابقه‌ترین مربی لیگ برتری است، در دربی‌های زیادی روی نیمکت دو تیم اصفهانی نشسته تا یکی از چهره‌های ویژه این بازی لقب بگیرد.

مهدی تارتار

زمانی در لیگ آزادگان تارتار عضو تیم سپاهان بوده و با این تیم لابد دربی اصفهان را تجربه کرده است که البته از آن بازی اطلاعاتی در دست نیست. تارتار در بازی فردا به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ذوب‌آهن می‌نشیند و البته برای بهبود وضعیت تیمش به دنبال کسب پیروزی در این هماوردی مهم است.

مهدی رجب‌زاده

این بازیکن شیرازی با پنج گل زده بهترین گلزن دربی محسوب می‌شود؛ اما در سال‌های آخر بازی، با همه تلاشی که برای بهبود آمار گل‌هایش داشت، نتوانست برای تیم ذوب‌آهن گلزنی کند. رجب‌زاده که پیش از شروع فصل به انتخابش به‌عنوان سرمربی تیم ذوب‌آهن امیدوار بود، سرانجام تصمیم گرفت دنیای مربیگری را با تیمی از شهرش تجربه کند و هدایت تیم قشقایی را برعهده گرفت.

قاسم حدادی‌فر

پس از اختلافی که بین حدادی‌فر و کادر فنی تیم ذوب‌آهن به وجود آمد، مدیران باشگاه برای پادرمیانی و رفع مشکل به‌وجودآمده، پیشنهاد خداحافظی او را در دربی اصفهان مطرح کردند که با مخالفت کاپیتان قاسم مواجه شد. حدادی‌فر پس از چند روز سکوت در قبال این موضوع، اعلام کرد دوست دارد در دیداری که تماشاگران حضور دارند، با دنیای فوتبال وداع کند.

میلاد جهانی

زمانی که به ذوب‌آهن پیوست، بسیاری او را یکی از بهترین خریدهای لیگ می‌دانستند؛ اما در عمل این‌طور نشد. جهانی فصل گذشته به‌واسطه پیشنهاد رسیده از استقلال، دلش با تیم ذوب‌آهن نبود، هر چند که آبی‌های تهرانی در پایان فصل برای جذب او اقدام نکردند. جهانی که این روزها با پیشنهاد تیم فولاد مواجه شده، در تمرینات تیمش غیبت دارد. باید دید این بار داستان همکاری او و ذوب‌آهن چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

شهاب گردان

این دروازه‌بان که سابقه عضویت در هر دو تیم اصفهانی را دارد، از با تجربه‌های دربی است و اگر فردا درون دروازه تیمش جای بگیرد، ذوبی‌ها می‌توانند از تجربه بالای او استفاده کنند. گردان به دلیل محرومیتی که از فصل گذشته با آن درگیر بود، به دلیل محرومیت بازی اول لیگ را از دست داد و حبیب فرعباسی درون دروازه جای گرفت و برای بازی دوم هم او به میدان رفت؛ اما باید دید برای دربی فردا تارتار به کدام دروازه‌بانش اعتماد خواهد کرد.

محمد صلصالی

کاپیتان سابق ذوب‌آهن و مربی فعلی این تیم، طی سال‌های متمادی در دربی اصفهان به میدان رفته و به خوبی از حساسیت این بازی آگاه است. صلصالی که با نظر مثبت مهدی تارتار، در کادر فنی او حضور یافته، قطعا می‌تواند سرمربی و بازیکنان این تیم را که بیشتر آن‌ها تجربه چندانی از دربی ندارند، درخصوص اهمیت این بازی و ضرورت نتیجه‌گیری در آن برای جلب نظر هواداران آگاه کند.

محمود یزدخواستی

این عضو تیم کارشناسی اصفهان‌زیبا از قدیمی‌های فوتبال اصفهان است که سابقه حضورش در سپاهان به لیگ تخت‌جمشید بازمی‌گردد. یزدخواستی که در مقطعی همکاری‌اش با ذوب‌آهن با دل‌خوری پایان یافته بود، پیش از لیگ بیستم، به‌عنوان مدیر تیم فوتبال انتخاب شد که همان وظایف سرپرستی را برعهده دارد و برای دربی ذوبی‌ها می‌توانند روی دانش فنی و تجربه او حساب باز کنند.

اصغر مهدی‌پور

به گفته بازیکنان قدیمی ذوب‌آهن، اصغر مهدی‌پور در یکی از دیدارهای دربی، در ثانیه 14 گلزنی کرد که البته به دلیل اینکه این گل در تاریخچه شهرآورد نصف‌جهان به ثبت نرسیده، چندان جدی گرفته نمی‌شود و رسانه‌ها هم محمود کریمی را زننده سریع‌ترین گل دربی می‌دانند. در فوتبال اصفهان ناصر مهدی‌پور نام آشنایی است؛ اما از اصغر مهدی‌پور اطلاعات چندانی در دست نیست.

ایگور کاسترو

لـئـون استپانیان ارمنی، عـمادرضای عراقی، آرماندو سای پرتغالی، میلوراد یانوش صرب، فابیو جانواریوی برزیلی، جواهیر سوکای آلبانیایی و رادومیر جالوویچ گلزنان خارجی سپاهان در دربی اصفهان محسوب می‌شوند؛ اما ایگور کاستروی برزیلی تنها گلزن خارجی ذوب‌آهن در دیدارهای دربی است که از قضا با سه گل زده، بهترین گلزن خارجی دیدار تیم‌های همشهری اصفهانی هم محسوب می‌شود.

منصور ابراهیم‌زاده

در بین مربیان ایرانی، منصور ابراهیم‌زاده بهترین آمار را در دربی اصفهان به خود اختصاص داده است. فرهاد کاظمی سه بار، قلعه‌نویی دو بار و فرکی یک‌بار در سمت مربی سپاهان موفق به غلبه بر حریف شده‌اند. ابراهیم‌زاده چهار بار، رسول کربکندی سه بار و مختار بابایی و ذوالفقارنسب نیز هرکدام یک‌بار در زمان سرمربیگری خود در ذوب‌آهن، سپاهان را شکست داده‌اند.

ساموئل دارابینیان

سرمربی ارمنستانی ذوب‌آهن به دلیل شکست در بازی برگشت در دوره دوم لیگ برتر با نتیجه چهار بر صفر مقابل سپاهان، تنها مربی اخراجی بعد از شهرآوردهای اصفهان در لیگ برتر فوتبال ایران محسوب می‌شود و از این لحاظ نامش را در تاریخ دربی‌های دیار زاینده‌رود جاودانه کرد. آخرین خاطره اصفهانی از دارابینیان، انتخابش به‌عنوان سرمربی تیم دسته یکی گیتی‌پسند بود که البته دوامی هم نداشت.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط