حمام‌های درمانی(2)

در مطلب پیشین با انواع حمام درمانی آشنا شدید. ادامه این مبحث را که زیرنظر دکتر جمشید هاشمی است، می‌خوانید:

تاریخ انتشار: 13:51 - چهارشنبه 1400/08/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

حمام‌های فرو رفتن در آب

این روش درمانی به حمام کامل معروف است. این درمان در وان حمامی انجام می‌شود که باید به شکل مناسبی با آب سرد و گرم پر شده باشد. این حمام را می‌توان در دماهای سرد، خنثی، گرم، تنظیم شده و متناوب انجام داد.

حمام فرورفتن در آب سرد

از این حمام می‌توان برای 4 تا 20 دقیقه در دمایی که از ١٠ تا 8/23 درجه سانتی‌گراد متغیر است، استفاده کرد. قبل از وارد شدن به حمام، آب سرد باید بر روی سر، سینه و گردن بیمار ریخته شود و سر بیمار باید با یک حوله سرد و مرطوب محافظت شود. در طول حمام، بیمار باید بدن خود را به شدت مالش دهد. بعد از حمام، بدن باید به سرعت خشک شده و در پتویی پیچیده شود. اگر دما مناسب است، ورزش‌های ملایمی را نیز می‌توان انجام داد.
این حمام به پایین آوردن تب کمک می‌کند. همچنین اگر بعد از یک حمام آب گرم طولانی به مدت 5 تا ١۵ ثانیه گرفته شود، از طریق احیای جریان خون و تحریک سیستم عصبی پوست را بهبود می‌بخشد. کودکان در سنین پایین یا افراد خیلی مسن و همچنین افرادی که از التهاب‌های مزمن برخی از اندام‌های داخلی همچون التهاب صفاق، التهاب معده، التهاب روده و بیماری‌های التهابی رحم و تخمدان رنج می‌برند، نباید از این حمام استفاده کنند.

حمام فرورفتن در آب با دمای تنظیم شده

بیمار باید در درمای ٣١ درجه سانتی‌گراد وارد حمام شود. دمای آب باید به تدریج به میزان ١ درجه سانتی‌گراد در هر دقیقه کاهش پیدا کند تا زمانی که دمای کلی آب به ٢۵ درجه سانتی‌گراد برسد. این حمام باید تا زمانی که بیمار شروع به لرزش کرد، ادامه پیدا کند. هدف از گرفتن این حمام اجتناب از شوک عصبی است که توسط فرورفتن ناگهانی در آب سرد بوجود می‌آید. این حمام را اغلب باید هر سه ساعت یکبار برای درمان تب استفاده کرد.
به جز در تب مالاریا، حمام فرورفتن در آب با دمای تنظیم شده دمای بدن را پایین می‌آورد. همچنین، این حمام یک تأثیر تقویت‌کنندگی عمومی را در بدن ایجاد کرده و مقاومت‌های حیاتی را افزایش داده و به قلب انرژی می‌بخشد.

حمام فرورفتن در آب با دمای خنثی

از این حمام می‌توان به مدت ١۵ تا ٦٠ دقیقه در دمایی که از ٢٦ تا ٢٨ درجه سانتی‌گراد متغیر است، استفاده کرد. بیمار می‌تواند از این حمام برای مدت زمان طولانی استفاده کند بدون آنکه اثرات جانبی مضری بر روی بدنش داشته باشد، زیرا دمای آب مشابه دمای بدن است. حمام با آب خنثی بدون تغییر دادن تنفس میزان نبض را کاهش می‌دهد. از آن جایی که حمام با آب خنثی هم فعالیت پوست و هم فعالیت کلیه‌ها را تحریک می‌کند، پس در مورد بیماری‌های مرتبط با این اندام‌ها استفاده از این حمام توصیه می‌شود. این حمام همچنین برای موارد بیماری‌های ارگانیک مغز و نخاع از جمله بیماری‌های التهابی مزمن همچون مننژیت، روماتیسم و التهاب مفاصل توصیه می‌شود.
استفاده از این حمام برای ٣٠ تا ٦٠ دقیقه در درمان استسقایی که به دلیل بیماری‌های کلیوی یا قلبی بوجود آمده است، کاملاً مفید است. این حمام همچنین به افرادی که از التهاب اعصاب چندگانه، اعتیاد به الکل و سایر عادت‌های اعتیاد‌آور، اسهال مزمن، التهاب صفاق و عفونت‌های مزمن شکمی رنج می‌برند، سودمند و مفید است.
در چنین مواردی، از این حمام می‌توان هر روز به مدت ١۵ تا ٣٠ دقیقه استفاده کرد. حمام فرورفتن در آب خنثی را نباید در موارد مشخصی از اگزما و سایر اشکال بیماری‌های پوستی که تماس با آب علائم بیماری را بدتر می‌کند، تجویز کرد. استفاده از این حمام همچنین در مورد ضعف‌های قلبی شدید توصیه نمی‌شود.

حمام فرورفتن در آب گرم

این حمام را می‌توان از دو تا پانزده دقیقه در دمایی که از 6/36 تا ٤٠ درجه سانتی‌گراد متغیر است، استفاده کرد. اغلب این حمام در دمای ٣٧ درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود و دمای آن سپس به تدریج با افزودن آب داغ به سطح مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند. قبل از وارد شدن به حمام، بیمار باید آب سرد بنوشد و همچنین سر، گردن و شانه‌هایش را با آب سرد خیس کند. یک کمپرس سرد باید در سرتاسر این درمان استفاده شود. این حمام را می‌توان در درمان استقساء، برونشیت مویرگی و ذات‌الریه در کودکان استفاده کرد. این حمام همچنین احتقان شش‌ها را درمان کرده و رگ‌های خونی ماهیچه‌های پوست را فعال می‌کند. این حمام را باید به محض اینکه پوست قرمز شد، پایان داد.
برای درمان بیماری‌های ذات‌الریه و قاعدگی‌های نامنظم، این حمام را باید در دمای ٧.٣٧ تا ٤٠ درجه سانتی‌گراد برای حدوداً ٣٠ تا ٤۵ دقیقه انجام داد. از این حمام باید هنگامی استفاده کرد که زمان قاعدگی هنوز فرا نرسیده است و می‌توان آن را برای دو تا سه روز متوالی نیز تکرار کرد. برای درمان بیماری دیس‌منوره، این حمام باید در دمای ٣٨ تا ٤.٤٤ درجه سانتی‌گراد برای ١۵ دقیقه استفاده شود.
در بیماری برونشیت مزمن، یک حمام با آب بسیار گرم که برای ۵ تا ٧ دقیقه گرفته می‌شود، باید با مالش همراه باشد. این کار احتقان غشای مخاطی را برطرف کرده و درمان سریع را بعد از حمام برای بیمار فراهم می‌کند. در صورت نیاز می‌توان از روغن نیز بر روی پوست استفاده کرد.
حمام آب گرم درمان ارزشمندی برای رفع روماتیسم مزمن و چاقی است. این حمام هنگامی که درد در بیماری سنگ کلیه یا کیسه صفرا وجود دارد، درمان سریعی را به بیمار می‌دهد.

حمام نمک فرنگی

وان حمام را باید با حدود ١٣۵ لیتر آب گرم در دمای ٤٠ درجه سانتی‌گراد پر کرد. یک تا یک و یک دوم کیلوگرم نمک فرنگی را باید در آب حل کرد. بیمار باید یک لیوان آب سرد بنوشد، سر خود را با حوله سردی بپوشاند و سپس در وان دراز بکشد و بالاتنه، ران‌ها و پاها را برای مدت ١۵ تا ٢٠ دقیقه درون آب کاملاً فرو ببرد. بهترین زمان برای استفاده از این حمام قبل از خواب است. این حمام در درمان سیاتیک، کمردرد، روماتیسم، دیابت، التهاب اعصاب، سرماخوردگی و زکام، ناراحتی‌های کلیه و سایر عفونت‌های پوستی و اسید‌اوریکی مفید است.

احتیاط

داشتن احتیاط‌های مشخصی به هنگام استفاده از این حمام‌های درمانی ضروری است. 3 ساعت بعد از خوردن یک وعده غذایی و یک ساعت قبل از آن از حمام کردن خودداری کنید. با این حال، همچون حمام لگن و حمام پا، حمام‌های موضعی را می‌توان دو ساعت بعد از خوردن یک وعده غذایی استفاده کرد. آب تمیز و پاک باید برای حمام‌ها استفاده شود و آبی که یک‌بار استفاده شده را نباید برای بار دوم استفاده کرد. هنگام استفاده از این حمام‌ها، باید برای بدست آوردن نتیجه دلخواه از قوانینی که برای دما و مدت استفاده از این حمام‌ها وضع شده است، به دقت تبعیت کرد. یک دماسنج همیشه باید برای اندازه‌گیری دمای بدن مورد استفاده قرار گیرد. زن‌ها نباید در طول دوران قاعدگی از هیچ‌کدام از این حمام‌ها استفاده کنند، آن‌ها می‌توانند در طول دوران حاملگی تا پایان ماه سوم از حمام لگن استفاده کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر