سناریوی ریزش قیمت دلار تکرار خواهد شد؟

پاییز در طول سال‌های گذشته فصل خزان بازار دلار بوده است. مهر 1397 قیمت هر دلار آمریکا به 19 هزار و 200 تومان رسید، ولی با عرضه گسترده بانک مرکزی در بازار، دلار با ریزشی بی‌سابقه به کانال 10 هزار تومان برگشت. آبان 1399 نیز دلار اگرچه به راحتی کانال 32هزار تومان را رد کرد و با قیمت 32 هزار و 400 تومان نیز معامله شد؛ ولی با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روند صعودی دلار متوقف شد و با سرعت به کمتر از 25 هزار تومان رسید و حالا اگرچه در این روزها دلار در حال ماجراجویی در کانال‌های قیمتی جدید است و برخی از احتمال دلار بالای 30 هزار تومان می‌گویند، ولی آیا ممکن است خزان دیگری در بازار رقم بخورد؟

تاریخ انتشار: 10:07 - دوشنبه 1400/08/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران، آغاز مذاکرات وین از هفته‌های آینده، مشاهدات میدانی از بازار ارز اصفهان و همچنین نمودار قیمتی ارز نشان می‌دهد شاید دلار برخلاف انتظارات نزولی شود، در مقابل انتظار هر خبر منفی ممکن این قاعده را تغییر دهد.

آزادسازی منابع ارزی ایران

خبر آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران چند روز قبل ابتدا در توییتر منتشر شد و خیلی زود یکی از خبرگزاری‌ها آن را بازنشر کرد تا اینکه مدیر روابط عمومی بانک مرکزی 22 آبان گفت: «امروز حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت که بخشی از این یک میلیارد دلار، از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.»
گفته می‌شود سه‌و‌نیم میلیارد دلار از منابع ارزی مسدودشده در ایران آزاد شده و به چرخه اقتصادی کشور وارد شده است. این عدد اگرچه قدرت تأثیرگذاری کمی در بازار ارز دارد، در کوتاه‌مدت به صورت روانی تقاضا را کنترل خواهد کرد.
جعـفری، فــعال بازار ارز اصــفهان در ایــن‌بــاره می‌گوید: «سه‌و‌نیم میلیارد دلار و حتی 10 میلیارد دلار نیز عدد بزرگی نیـست و فــقط بخشی از نیاز کشور به کالاهای اساسی را تأمین خواهد کرد؛ ولی به صورت روانی روی خریداران تأثیر می‌گذارد.»

آغاز مذاکرات وین

آغاز هر دور از مذاکرات هسته‌ای در دولت مهرورزی و مذاکرات برجام در دولت تدبیر و امید همیشه بر روی قیمت دلار مؤثر بود و حالا کارشناسان زیادی مدعی‌اند آغاز مذاکرات وین در دولت رئیسی بر نرخ دلار در بازار آزاد مؤثر خواهد بود. براساس گزارش وزارت خارجه ایران دور جدید مذاکرات آذرماه آغاز خواهد شد و بعید نیست بازار ارز را ریزشی کند. جعفری فعال بازار ارز اصفهان در این‌باره می‌گوید: «کافی است اخبار مثبت کوچکی از مذاکرات وین منتشر شود تا همه در بازار ارز فروشنده شوند.»

بازار ملتهب ارزی

قیمت‌ها در بازار ارز صعودی است؛ ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه‌ها سنگین و تقاضا آن‌چنان قدرتمند نیست. جعفری، فعال بازار ارز اصفهان در این‌باره می‌گوید: «فروشنده‌ها بزرگ هستند، برای مثال یک نفر با ده هزار دلار می‌آید و در مقابل خریداران کوچک‌اند، 10 هزار دلار یک فروشنده را شاید 20 نفر بخرد.» یکی از واسطه‌های بازار خیابان سپه نیز در این‌باره می‌گوید: «امیدواریم تقاضا تقویت شود، فعلا بزرگان با تردید معامله می‌کنند و میلی به خرید ندارند.» برخی معتقدند شاید با انتشار یک خبر منفی از مذاکرات یا پشت سر گذاشتن مقاومت روانی 30 هزار‌تومانی برای دلار، قدرت تقاضا تقویت شود؛ ولی اکنون بازار فروشندگان بزرگ‌تری دارد.
 یکی از واسطه‌های بازار بزرگ اصفهان در این‌باره می‌گوید: «قدرت خریدار کم نیست، بازار در مرحله تردید است، با این حال شاید دلار کمی پایین بیاید و برای شب عید 30 هزار تومان را رد کند.»

تردید در نمودارها

دلار از منظر تکنیکالی در منطقه حساسی قرار دارد. در طول 14 ماه گذشته نزدیک به 9 مرتبه در این قیمت معامله شده است و تنها دو بار موفق به شکست محدوده قیمتی حال حاضر شد. دلار در طول شهریورماه یک بار تلاش کرد تا از کانال 28 هزار تومان بالاتر برود ولی موفق نبود. مهرماه نیز تلاش‌ها برای عبور از این منطقه متراکم موفقیت‌آمیز نبود؛ ولی امروز با کندل‌های روزانه قوی‌تری در حال گذر از این منطقه است. اگرچه به نظر می‌رسد این‌بار برخلاف دو مرتبه قبلی دلار قدرت عبور از این منطقه را دارد، ولی مقاومت‌های قدرتمندی برای ورود به کانال 30 هزار تومانی وجود دارد.
دلار پس از ورود به کانال 29 هزار تومان باید مقاومت 29 هزار و 500 تومان را امتحان کند. سپس مقاومت روانی 30 هزار تومان و در انتها سقف تاریخی 32هزار تومانی برای دلار مهم خواهد بود. احتمال ریزش نرخ دلار از قیمت 30 هزار و 900 تومان وجود دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط