آفتابی خارجی غریبه با جیب ایرانی

تقاضا برای عینک آفتابی هر سال در فصول سرد سال کاهش می‌یابد و این موضوع فروشگاه‌داران را بر آن می‌داشت تا با جشنواره‌های فروش و تخفیف‌های زیاد، درصدد فروش عینک‌های باقی‌مانده از تابستان بـاشـــنـد؛ ولی عـوامـلـی مانند نوسان‌های ارزی و شرایط اقتصادی فروشگاه‌داران، حراج عینک در پاییز 1400 را تغییر داد. از سوی دیگر، نوسان‌های ارزی و تحریم‌ها، افزایش قیمت بیش‌ازحد عینک دودی‌های خارجی و نمونه کپی‌شده آن‌ها را به دنبال دارد. در مقابل با قیمت مناسبی می‌توان عینک دودی‌های با کیفیت ایرانی را انتخاب کرد که علاوه بر استاندارد ساخت، از تنوع زیادی برخوردارند.

تاریخ انتشار: 09:52 - پنجشنبه 1400/08/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

بازار اکسسوری در دهه گذشته رونق خوبی پیدا کرده است و عینک آفتابی یا دودی در شمار اکسسوری‌های پرفروش قرار می‌گیرد. ولی قیمت این اکسسوری محبوب به شدت افزایش یافته و گاهی یک عینک دودی قیمتی معادل یک سرویس طلای سنگین یا دو دستگاه آیفون 13 پرومکس دارد!
خانم جوانی که دل پری هم دارد، با ناراحتی از فروشگاه خارج می‌شود و می‌گوید: «این انصاف است که برای خرید یک عینک دودی باید یک میلیون و 175 هزار تومان بپردازم؟! عینک‌های ارزان‌تر هم هست؛ ولی کیفیت پایین و طراحی قدیمی دارد.» خیلی‌های دیگر هم از گرانی این اکسسوری محبوب گلایه‌مندند و یکی دیگر از مشتری‌ها قیمت عینک آفتابی را منصفانه نمی‌داند: «یک آویز طلا را 750 هزار تومان قیمت کردم و یک عینک دودی های‌کپی را یک میلیون تومان. اعتراض هم کنی فروشنده‌ها می‌گویند دلار را ببین! مگر ما به دلار حقوق می‌گیریم که به دلار خرج کنیم. قیمت‌ها طوری شده که باید قید سلامت چشم و باکلاس‌بودن را زد.» بررسی میدانی اصفهان‌زیبا از بازار اصفهان نشان می‌دهد عینک دودی‌های های‌کپی دست‌کم 550 هزار تومان قیمت خورده‌اند و ارزش بعضی مدل‌ها به دو و سه میلیون تومان هم می‌رسد. البته عینک‌های های‌کپی گران‌ترین اکسسوری‌های بازار نیستند و عینک دودی‌های برند با بهای 90 میلیون تومان هم در فروشگاه‌های آنلاین عرضه می‌شود؛ مثل عینک آفتابی بالمن مدل Limited Edition با قیمت 90 میلیون تومان، عینک آفتابی مردانه میباخ مدل GB-ABM-Z52 با بهای 50 میلیون تومان، عینک دودی زنانه کروم هارتز مدل mine با نرخ 45 میلیون تومان و عینک آفتابی زنانه فندی Sonnenbrille in Silber با ارزش 20 میلیون و 760 هزار تومان. ارزان‌ترین مدل عینک معروف ریبن یعنی مدل ایتالیایی Round Light Ray با قیمت 10 میلیون تومان به فروش می‌رسد. جالب این است که بیشتر عینک آفتابی‌های برند و لاکچری بازار را مدل‌های زنانه تشکیل می‌دهد و کمتر عینک آفتابی مردانه در فروشگاه‌های مجازی عرضه می‌شود. البته عینک آفتابی‌های برند در سیتی‌سنتر سپاهان‌شهر یا عینک‌فروشی‌های خیابان نظر و خاقانی اصفهان هم به فروش می‌رسد؛ ولی مشتری باید سفارش خود را همراه با بیعانه از هفته قبل ثبت کند تا فروشنده مدل موردنظر را از تهران سفارش دهد. حسین بوتیک‌دار که سال‌ها در حوزه عینک دودی فعالیت دارد، درباره تقاضا برای اجناس برند توضیح می‌دهد: «عینک دودی مارک مشتری انگشت‌شمار و خاص خود را دارد و شاید در طول دو سال یک نفر هم برای خرید عینک برند 40 و 50 میلیون تومانی نیاید. هیچ فعالی در صنف ما حاضر نیست سرمایه خود را بخواباند تا شاید مشتری پیدا شود. اگر کسی عینک آفتابی بخواهد، از تهران سفارش می‌دهیم و یک هفته یا ده روز بعد به دستمان می‌رسد.»

آفتابی‌های ایرانی

عینک آفتابی‌های خارجی یا نمونه مشابه آن‌ها تنها اجناس موجود در بازار نیستند و روی ویترین شمار زیادی از فروشگاه‌ها کاغذی با مضمون «با افتخار تولید ایران» خودنمایی می‌کند. امیرحسین از جمله فروشندگان عینک دودی تولید داخل معتقد است: «خود من با این شرایط اقتصادی نمی‌توانم یکی دو میلیون تومان بابت یک عینک دودی های‌کپی خرج کنم. در مقابل با نصف یا حتی یک چهارم این قیمت یک عینک آفتابی ایرانی خریداری می‌کنم که هم استاندارد است و به چشم آسیبی نمی‌رساند و هم با تنوع بالا در تمام فروشگاه‌های فیزیکی پیدا می‌شود.»
مشاهده‌های میدانی از عرضه عینک آفتابی تولید داخل با قیمت کمتر از 100هزار تومان در بازار اصفهان حکایت می‌کند و سقف قـیـمـت نمونه‌هــای باکـیـفـیـت‌تـــر به دو میـلـیـون تـومــان می‌رسد؛ مانند عینک خلبانی صاایران با قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان یا عینک آفتابی چند منظوره صاپتیک با بهای 981 هزار تومان. قیمت مناسب عینک‌های آفتابی باعث شده مردم به خرید آن‌ها روی بیاورند. خانمی با اشاره به نایلون خرید می‌گوید: «من برای خودم و دخترم عینک آفتابی خریدم که فروشنده آن‌ها را تولید داخل معرفی کرد. هم ارزان است، هم زیباست.» ولی باوجود قیمت مقرون به صرفه اکسسوری‌های تولید داخل، عده زیادی از مردم توان خرید همین مدل‌ها را نیز ندارند و عینک آفتابی را از لیست خریدهای خود پاک کرده‌اند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر