آغاز طرح ضربتی واکسیناسیون در اصفهان

شاهین شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به ذخیره مناسب واکسن در استان اصفهان، بیان کرد: نزدیک به 20 ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و افراد بسیار زیادی در این بازه زمانی فوت کرده‌اند و مشکلات اقتصاد زیادی نیز در کشور به وجود آمده است.

تاریخ انتشار: 09:56 - چهارشنبه 1400/09/3
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در ادامه، با اشاره به اینکه نمودار شیب واکسیناسیون در کشور در اوایل واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن سرعت بسیار کمی داشت، بیان کرد: این درحالی است که با فراوانی واکسن، سرعت واکسیناسیون بسیار بالا رفت و تعداد بی‌شماری از مردم واکسینه شدند؛ اما اکنون دوباره شیب واکسیناسیون کم شده است.
او با اشاره به دلایل واکسن‌نزدن برخی از افراد بیان کرد: برخی به دلیل اطلاعات ناقص از تزریق واکسن، واهمه دارند. بعضی دیگر نیز شاید به دلیل عدم دسترسی به واکسن هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند. دسته دیگری هم اصلا ممکن است اعتقادی به تزریق واکسن نداشته باشند یا فکر کنند چون قبلا کرونا گرفته‌اند دیگر نیازی به واکسن ندارند.

کاهش شیب نمودار واکسیناسیون در اصفهان

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به چرایی اجرای طرح ضربتی پوشش حداکثری واکسیناسیون با عنوان شهدای سلامت اصفهان از اول آذرماه در استان اصفهان، بیان کرد: در بررسی‌های اپیدمیولوژیک، یک حفاظت فردی وجود دارد و یک حفاظت جامعه. واکسن می‌تواند حفاظت فردی ایجاد کند؛ برای مثال واکسن احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلای فرد از شدت آن می‌کاهد. پس واکسن کرونا هم پیشگیری است و هم درمان؛ چون جلوی مرگ‌ومیر را می‌گیرد. او با اشاره به اینکه شیب نمودار واکسیناسیون در سطح استان اصفهان رشد بسیار کندی دارد، تصریح کرد: به‌طوری‌که افزایش پوشش واکسیناسیون روزانه کمتر از دو دهم درصد بوده است. بنابراین نمی‌توان بیش از این درنگ کرد؛ چراکه ممکن است پیک ششم در استان شیوع پیدا کند و قبل از آن باید میزان واکسیناسیون عمومی به 90درصد برسد که این بعد جمعی واکسیناسیون است.
 سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه امکان تزریق روزانه 150هزار دز واکسن در استان اصفهان وجود دارد، افزود: این درحالی است که اکنون روزانه حدود 25 هزار واکسن در این استان تزریق می‌شود؛ پس باید با شیوه دیگری وارد عمل شویم.

تلاش برای واکسیناسیون 90درصدی در استان

او با اشاره به اجرای طرح شهدای سلامت اصفهان افزود: این طرح در تلاش است تا از ظرفیت همه دستگاه‌ها با چند هدف فردمحور، محله‌محور و سازمان و اداره محور استفاده کند. درهمین راستا، تمامی افرادی که تاکنون اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، شناسایی و با آن‌ها تماس گرفته خواهد شد و از آن‌ها خواسته می‌شود برای دریافت واکسن اقدام کنند. در دستگاه‌ها و اداره‌ها نیز روال به همین صورت است.
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: افراد واکسن‌نزده معرفی می‌شوند و براین اساس، بالاترین مقام اجرایی آن دستگاه موظف است طبق دستورالعمل سازمان امور استخدامی کارمندانش را موظف به تزریق واکسن کند؛ مگر کسانی که گواهی پزشک دارند یا مجاز به تزریق واکسن نیستند؛ مثلا زنان بارداری که هنوز سه ماه از بارداری آن‌ها نگذشته است. مرکز بهداشت نیز به صورت آنلاین میزان واکسیناسیون را رصد می‌کند تا زمانی که به پوشش 90درصدی برسد.
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر در این وضعیت نیز برخی حاضر به دریافت واکسن نشدند، با آن‌ها چه برخوردی می‌شود، گفت: ستاد ملی کرونا محدودیت‌های هوشمند را در نظر خواهد گرفت. مردم باید در رابطه با واکسیناسیون اقناع شوند؛ چرا که ممکن است همچنان برای دریافت واکسن مردد باشند.
شیرانی با اشاره به اینکه حدود 95درصد از کادر درمان تاکنون واکسینه شده‌اند، گفت: البته برای جلوگیری از خیز مجدد کرونا در استان، علاوه بر افزایش سطح واکسیناسیون باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان نیز رعایت شود؛ چراکه برخی از کشورها به دلیل واکسیناسیون عمومی گسترده، خیلی زود محدودیت‌های کرونایی را لغو کردند و اکنون شاهد آن هستیم که سیر کرونا مجددا در این کشورها صعودی شده است.
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در رابطه با کرونا به هیچ عنوان نباید عادی‌سازی انجام شود، بیان کرد: حتی اگر واکسیناسیون عمومی انجام شود، ویروس سویه‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد و مدام در حال جهش است.

طرح شهدای سلامت تا 19 آذر اجرا می‌شود

محمد مهدی امین، معاون بهداشتی دانشگاه اصفهان و رئیس مرکز بهداشت استان نیز در این باره با اشاره به اینکه طرح ضربتی پوشش حداکثری واکسیناسیون با عنوان شهدای سلامت از اول مهرماه آغاز شده و تا 19 همین ماه ادامه دارد، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، افزایش میزان واکسیناسیون است. همچنین یکی از ویژگی‌های مهم این طرح، پیگیری فعال در گروه‌های هدف است؛ چون تا پایان آبان، همه کسانی که برای دریافت واکسن تمایل داشته‌اند، به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن تزریق کردند.
او با اشاره به گروه‌های هدف در این طرح افزود: گروه‌های هدف در این طرح، عموم مردم، گروه‌های مختلفی مثل دانش‌آموزان و افرادی‌اند که در اصناف و صنایع مشغول به کار هستند. مجری و همکاران این طرح نیز دانشگاه علوم‌پزشکی، سپاه صاحب‌الزمان، آموزش و پرورش، شهرداری، اورژانس، صدا و سیما و مخابرات و همه اداره‌ها و سازمان‌های استان هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شناسایی و احصای کد ملی افرادی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، افزود: مرکز بهداشت استان با راه‌اندازی سامانه استعلام واکسیناسیون، توانسته به استخراج آمار تمامی افراد واکسن نزده، بپردازد و با آن‌ها تماس بگیرد.

77درصد اصفهانی‌ها دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند

در ادامه این نشست، پژمان عقدک، سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به سیر نزولی آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر در استان اصفهان، افزود: درحال حاضر حدود 700 بیمار مبتلا به کرونا در اصفهان بستری هستند؛ این درحالی است که در دوماه گذشته نزدیک به یک هزار و پانصد نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بودند.
سخن‌گوی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به آمار واکسیناسیون در استان اصفهان، افزود: 77 درصد جمعیت تاکنون دز اول و 62 درصد نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.
عقدک اظهار کرد: واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18ساله نیز از مهرماه آغاز شده است؛ به طوری‌که تا به الان، 72 درصد دز اول و 49 درصد از دانش آموزان نیز دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.
رضا فدایی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 250هزار دز واکسن به اتباع خارجی مقیم در استان اصفهان تزریق شده است، بیان کرد: خوشبختانه استقبال این افراد از واکسیناسیون بسیار مطلوب بوده است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر