یک قرن حقوق، برابر با یک آپارتمان در اصفهان

درآمد ماهانه 25 میلیون تومان تا چند سال نجومی بود؛ ولی امروز کسی با این درآمد نجومی نیز باید نزدیک به چهار سال تمام حقوق خود را پس‌انداز کند تا اگر خانه گران نشد یک آپارتمان کوچک یک میلیارد تومانی در اصفهان بخرد. خرید همین آپارتمان با حقوق چهار میلیون و 200 هزارتومانی کارگری 238 ماه یعنی نزدیک به 20 سال زمان می‌برد. در بسیاری از مناطق اصفهان قیمت یک آپارتمان برابر با چند قرن حقوق کارگری است! یعنی یک کارگر باید چهار قرن کار کند تا موفق به خرید یک آپارتمان در محله ملاصدرا شود تا درنتیجه خرید خانه حتی برای نجومی‌بگیران به رؤیا تبدیل شود.

تاریخ انتشار: 09:29 - یکشنبه 1400/09/7
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

حداقل حقوق مشاغل رسمی در سال 1400 برابر با چهارمیلیون و 200 هزار تومان است. بسیاری از کارمندان باسابقه در صنایع مختلف و بازنشستگان نیز بین هشت تا 10 میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند و با فرض اینکه درآمد بعضی از مشاغل در طول ماه 20 تا 25 میلیون تومان باشد، برای هر سه گروه خرید مسکن به کار دشواری تبدیل شده است. آمارهای اقتصادی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته دستمزد، کمتر از نرخ تورم افزایش‌یافته است تا درنتیجه میان قدرت خرید مسکن و سطح درآمدی یک شکاف بزرگی شکل بگیرد.

خرید ارزان‌ترین‌های اصفهان

کف قیمت آپارتمان در بسیاری از محله‌های شهر یک میلیارد تومان است، اگرچه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد امروز در بسیاری از محله‌های متوسط شهر نیز پیداکردن آپارتمان یک میلیارد تومانی کار آسانی نخواهد بود. بااین‌حال گاهی آپارتمان‌های نقلی، سوییت‌ها و آپارتمان‌های بدجا در محله‌های حاشیه‌ای یا متوسط شهر با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان نیز معامله می‌شوند. ارزان‌ترین آپارتمان‌های شهر بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. این آپارتمان‌ها اگرچه شرایط خوبی ندارند، ولی به دلیل قیمت پایین پرتقاضا هستند. آپارتمانی 60 مترمربعی و 20 سال ساخت در محله اشراق با قیمت 750 میلیون تومان ازجمله این آپارتمان‌هاست. قیمت هر مترمربع از این آپارتمان بیش از سه برابر حداقل حقوق اداره کار است و یک کارگر باید 178 ماه یعنی حدود 15 سال کار کند تا اگر تمام حقوق خود را پس‌انداز کند و خانه گران نشود، موفق به خرید این ملک شود. یک کارمند با حقوق ماهانه 10 میلیون تومانی نیز با فرض پس‌انداز تمام مبلغ حقوقش باید 75 ماه از درآمد یعنی بیش از شش سال از حقوقش را برای خرید این ملک بپردازد و در انتها یک نجومی‌بگیر با حقوق ماهانه 25 میلیون تومان اگر تمام مبلغ حقوقش را پس‌انداز کند و خانه گران نشود، دو سال و نیم دیگر موفق به خرید این خانه نقلی خواهد شد. امروز در بسیاری از شهرهای کوچک همسایه با اصفهان مانند فولادشهر و بهارستان نیز 750 میلیون تومان، پول زیادی برای خرید آپارتمان نیست.

خرید یک‌میلیاردی‌های شهر

آپارتمانی 92 مترمربعی و 11 سال ساخت در محله احمدآباد با قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان، آپارتمانی 105 مترمربعی و 15 سال ساخت در محله خانه‌اصفهان با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان و آپارتمانی 95 مترمربعی و نوساز در محله شهید کشوری با قیمت یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان ازجمله آپارتمان‌های دوخوابه با کمترین قیمت در شهر اصفهان هستند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در مناطق مختلف اصفهان به‌خصوص محله‌های متوسط شهر آپارتمان‌های دوخوابه زیادی با قیمت یک میلیارد تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان عرضه می‌شود.
آپارتمان نوساز یک‌میلیارد و 200 میلیون تومانی محله شهید کشوری در مثال بالا برای متقاضیان بسیاری ایدئال است؛ ولی یک کارگر سال باید برای خرید آن 285 ماه یعنی حدود 24 سال از درآمدش را کنار بگذارد. یک کارمند با حقوق ماهانه 10 میلیون تومان نیز باید 10 سال درآمدش را صرف خرید این ملک کند و یک نجومی‌بگیر با حقوق ماهانه 25میلیون تومان نیز اگر همین امروز تمام حقوقش را پس‌انداز کند، احتمالا چهار سال دیگر موفق به خرید این خانه خواهد شد.

دو تا سه‌میلیاردی‌های معمولی

در شـــهــرک ولیــــعــصــر، بـــرازنـــده، جــابـــرانصاری، آل‌مــحمد، مــدرس، دکترحـسابی، امیــریــه و بــسیاری از محله‌های شهر اصفهان آپارتمان‌های متعددی با قیمت بین دو تا سه میلیارد تومان معامله می‌شود؛ مانند آپارتمانی 123 مترمربعی و 10 سال ساخت با قیمت دومیلیارد و 480 میلیون تومان در محله شهرک ولیعصر یا آپارتمانی 115مترمربعی و یک سال ساخت با قیمت دو میلیارد و 800 میلیون تومان در خیابان همدانیان. این آپارتمان‌ها به امکانات خاصی مجهز نشده‌اند و به تعبیر بعضی از فعالان بازار مسکن این آپارتمان‌ها دارای حداقل‌های بازار مسکن هستند.
آپارتمان دو میلیارد و 480 میلیون تومانی شهرک ولیعصر در مثال بالا برابر با 590 ماه حداقل حقوق اداره کار است؛ درنتیجه یک کارگر باید برای خرید این آپارتمان بیش از 49 سال کار کند. با حقوق ماهانه 10 میلیون تومان نیز خرید این خانه 248 ماه معادل 20سال زمان خواهد برد و در انتها خرید این آپارتمان ساده برای حقوق لوکس ماهانه 25 میلیون تومان 99 ماه یا حدود هشت سال زمان خواهد برد.

مینی لوکس‌ها

سه و چهار و پنج میلیارد تومان مبالغ کمی برای خرید یک آپارتمان ساده در بسیاری از محله‌های شهر هستند. برای مثال در محله مرداویج یک آپارتمان 115مترمربعی و 18 سال ساخت هفته آخر مهرماه با قیمت چهار میلیارد و 900 میلیون تومان معامله شد. در محله‌های دیگری مانند ناژوان، جلفا و میرزاطاهر نیز آپارتمان‌های کوچک‌تر از 150مترمربعی با همین قیمت آگهی شده‌اند و در محله‌هایی مانند جابرانصاری یا خانه اصفهان آپارتمان‌هایی با متراژ بالا و خوش‌جا بالاتر از سه میلیارد تومان قیمت دارند. برای مثال یک آپارتمان سه سال ساخت و 190 مترمربعی در محله باغ زیار با قیمت شش میلیارد و 600میلیون تومان آگهی شده است. با حقوق کارگری خرید این مورد 1571 ماه زمان می‌برد؛ یعنی 130 سال! درنتیجه اگر در یک خانواده چهار نفر کار کنند و تمام حقوق خود را پس‌انداز کنند، با فرض ثابت‌ماندن قیمت ملک، بعد از 33 سال می‌توانند یک آپارتمان در محله باغ غدیر بخرند.
یک کارمند با حقوق ماهانه 10 میلیون تومان نیز باید برای خرید مورد بالا در محله باغ‌غدیر 660 ماه معادل 55سال کار کند! اگر فردی بخواهد این آپارتمان را کمتر از 10 سال بخرد، با فرض ثابت ماندن قیمت‌ها و پس‌انداز تمام حقوقش باید ماهانه 55 میلیون تومان حقوق بگیرد.

سوپر لاکچری‌ها

یک اصفهانی برای زندگی هم‌جوار با زاینده‌رود یا پل‌های تاریخی شهر با حقوق کارگری باید بیش از چهار قرن کار کند! آپارتمانی 250مترمربعی و نوساز در محله ملاصدرا با قیمت 22 میلیارد و 500 میلیون تومان، آپارتمانی 235‌مترمربعی و نوساز در محله آذر با قیمت 14 میلیارد و 500 میلیون تومان و آپارتمانی 210 مترمربعی و نوساز در محله شیخ‌صدوق با قیمت 16‌میلیارد تومان ازجمله املاک لاکچری شهر هستند. در محله‌هایی مانند بلوار آینه‌خانه، مشتاق، آبشار و آپادانا آپارتمان‌های زیادی با قیمت بیشتر 25 میلیارد تومان آگهی می‌شوند. خرید این آپارتمان‌ها حتی برای افرادی با حقوق نجومی ماهانه 25میلیون تومان نیز کار آسانی نیست.
فردی با حقوق ماهانه 25 میلیون تومان باید 900 ماه معادل 75 سال کار کند تا آپارتمان 22 میلیارد و 500 میلیون تومانی محله ملاصدرا را بخرد. یک کارگر ساده نیز برای خرید این آپارتمان باید پنج هزار و 537 ماه معادل 446 سال کار کند! این آپارتمان در مقابل آپارتمان‌های لوکس اصفهان قیمت چندان بالایی ندارد؛ ولی حدود 15 کارگر باید 30سال کار کنند تا در صورت پس‌انداز کل حقوق و گران‌نشدن ملک موفق به خرید این آپارتمان شوند. اگر بخواهید با کمتر از 10 سال کار کردن صاحب یک آپارتمان 20 میلیاردی در مرکز شهر اصفهان شوید، باید ماهانه 167 میلیون تومان پس‌انداز کنید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر