چطور در اردکان‌گرام شرکت کنیم؟

تولیدکنندگان محتوای گردشگری تا سه روز دیگر فرصت دارند تا در «جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام»  ثبت نام کنند؛ رویدادی که قرار است شهرستان اردکان را به روشی رقابتی با مدیوم‌های متن، عکس، فیلم، ویدئو، فتوکلیپ، اسکیس، نقاشی، طراحی و اینفوگرافیک، به مخاطبان فارسی و انگلیسی‌زبان معرفی کند و جوایز 3 تا 7 میلیون‌تومانی به تولیدکنندگان محتوا بدهد. در گزارش پیش رو، روایت‌های آرش نورآقایی، محمد گائینی، اشکان بروج و ستایش فرجی را از اردکان‌گرام می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 09:52 - چهارشنبه 1400/09/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

منتخبی از راویان سفر قرار است اردکان، عقدا و خرانق را از زوایای مختلف ببینند، سوژه‌ مورد علاقه‌شان را پیدا کنند و در رقابت با یکدیگر محتواهایی تولید کنند که ویترین گردشگری مقصدی جذاب اما کمتر شناخته شده باشد. برای روشن‌تر شدن ابعاد رویداد گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی به میزبانی صفحه اردکان‌گرام (ardakan.gram@) ترتیب داده شد که روایتی از آن را در ادامه می‎خوانید.

نورآقایی: اسکیس و نقاشی هم در اردکان‌گرام دیده شده‌اند

آرش نورآقایی، ایده‌پداز و رئیس شورای سیاست‌گذاری اردکان‌گرام در ابتدای گفت و گو در پاسخ به این که ایده اولیه شکل‌گیری رویدادهای با پسوند گرام (etravelgram.ir) چیست، به یک دهه پیش و برگزاری جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو اشاره کرد. بر اساس صحبت‌های او می‌توانیم پیوستاری را در نظر بگیریم که از  سه دوره جشنواره وبلاگنویسی ناصرخسرو آغاز شده، با مراسم «بلاگرها و موزه‌ها» و کلاس‌های تولید محتوای گردشگری و جشنواره سفرنگاری قشم ادامه پیدا کرده و با جشنواره‌های سفرنگاری (ماکوگرام، دزفول‌گرام و حالا اردکان گرام) وارد فاز جدیدی شده است. به روایت نورآقایی در این فاز جدید، مقصد منتخب قرار نیست فقط در یک زمان چند روزه معرفی شود بلکه از زمان اعلام رسمی ایده تا چد هفته بعد از اختتامیه رویداد و اهدای جوایز ادامه خواهد داشت. به روایت او، اردکان‌گرام که از 2 تا 7 بهمن‌ماه در شهرستان اردکان برگزار می‌شود با رویدادهای پیشین در ماکو و دزفول تفاوت‌هایی دارد از جمله این که این بار اسکیس و نقاشی هم به مدیوم‌های آثار مسابقه افزوده شده‌اند.
نورآقایی در ادامه، به تشریح برخی از دستاوردهای جشنواره‌های سفرنگاری پرداخت و تاکید کرد: «در اردکان گرام درباره شهری صحبت می کنیم که زیر سایه شهر یزد، شاید نائین و  حتی میبد قرار گرفته و نتوانسته آنطور که باید، معرفی شود. اما اساسا هم ادعا نداریم اگر این جشنواره را بر هر مقصدی برگزار کنیم می تواند تحول دائمی در گردشگری منطقه ایجاد کند. مثلاً تایلند سالیانه 36 میلیون بازدید کننده داشت برای این که به 40 میلیون برسد، نه تنها شهرهای جدیدی را معرفی کردند بلکه فقط در یک سال 4 بار بلاگرهای سفر را دعوت کردند و در هر بار 350 نفر! یعنی هم رویدادهایی برای معرفی کشور تعریف کردند، هم برنامه ریزی‌های مختلفی را طی یک روند چند ساله انجام دادند. در اصل با ایی‌گرام‌ها قدم اول را برای تولید محتوایی نسبتاً ارزان، بسیار اثرگذار و در قالب رقابتی بهینه برمی‌داریم. همه محتواها را هم در اختیار میزبان قرار می‎‌دهیم و او باید جریان معرفی مقصد را ادامه دهد.»
 به روایت نورآقایی حتماً میزبانان باید جشنواره‌های سفرنگاری را در قالب یک وجه از پکیجی کامل و روندی پیوسته، ببینند و به رویداد اکتفا نکنند تا نتیجه مطلوب را به دست بیاورند. به همین دلیل حالا اردکان در کنار رویداد تازه، طرح جامع گردشگری، کتاب و وبسایتش را هم در دست دارد.

بروج: جشنواره‌های سفرنگاری آگاهی‌رسان‌های برند مقصد هستند

اشکان بروج هم در ادامه با تاکید بر این که این رویدادها مفهوم جدیدی را مطرح می‌کنند و گرته‌برداری از ایده‌های دیگر نیستند، تصریح کرد: «جشنواره‌های سفرنگاری (etravelgram) از جمله تکنیک‌های بازاریابی محتوایی هستند که هم مقاصد نوظهور را از طریق آنها معرفی می‌کنیم وهم تولید محتوا انجام می‌شود تا میراث دیجیتالی را ماندگار کنیم. هدف اصلی هم این است که مقاصد جدیدتری به مسیرهای سفر اضافه کنیم.»
بروج که مدرس، مشاور و راهبر ارشد بازاریابی و توسعه گردشگری و هتلداری است، اضافه کرد: «جشنواره های سفرنگاری در اصل برای آگاهی از برند مقصد اتفاق می‌افتند و سکوهای پرش محتوایی هستند که از طریق آنها می‌توانیم تولیدکننده‌های محتوای جدید پیدا کنیم و افراد مختلف فرصت بروز استعدادهایشان را پیدا می‌کنند. و البته باید گفت این رویدادها یک چرخ دنده از یک سیستم هستند که در جایگاه خودشان اثرگذارند و مقاصد نوظهور را در عرصه مجازی پررنگ می‌کنند ولی بقیه چرخ‌دنده‌ها هم باید به خوبی کار کنند تا تحول به طور کامل اتفاق بیفتد.»

گائینی: اردکان گرام رویداد سفرنگاری دیجیتال است

محمد گائینی، دبیر جشنواره اردکان‌گرام، در ادامه صحبت‌ها، به تشریح مقررات شرکت در جشنواره پرداخت. به روایت او اردکان‌گرام دو مرحله دارد. در مرحله اول تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام، وبلاگ یا وبسایت باید برای حضور در مسابقه ثبت نام کنند. کسانی که فقط سفرنامه‌های چاپی و کاغذی دارند هم البته در مسابقه نمی‌توانند ثبت نام کنند چون این رویداد «سفرنگاری دیجیتال» محسوب می‌شود.  
این راهنمای گردشگری و فعال محیط زیست به مخاطبان علاقمندی که تعداد دنبال‌کنندگان اینستاگرامشان از هزار نفر کمتر است و طبق قوانین رویداد نمی‌توانند شرکت کنند، توصیه کرد که ثبت نام کنند و تا پیش از روز داوری مرحله اول رویداد برای به دست آوردن حدنصاب دنبال‌کنندگان تلاش کنند. همچنین به روایت محمد گائینی، بلاگرها باید حداقل سه مطلب در شش ماه گذشته در وبلاگشان منتشر کرده باشند.
به روایت گائینی، پس از پایان ثبت نام (در تاریخ 27 آذرماه)، جلسه داوری (در تاریخ هشتم آذرماه) برگزار می‌شود و تعداد 50 نفر تولیدکنندگان محتوا در بخش ملی برای سفر به اردکان انتخاب و دعوت می‌شوند. در بخش بومی اما تعداد مشخصی در نظر گرفته نشده تا بتوان از همه بهترین‌ تولیدکنندگان محتوای گردشگری ساکن استان یزد در جشنواره بهره‌مند شد. داوری دو بخش بومی و ملی هم جداگانه است. یک بخش هم به تولید محتواهای صرفاً انگلیسی اختصاص دارد و یک جایزه ویژه هم به یک اثر ویژه تعلق خواهد گرفت.

فرجی: محتواهای اصیل و صادقانه مورد توجه داوران قرار می‌گیرند

ستایش فرجی، داور اردکان گرام هم در ادامه این گفت وگوی زنده ،به نمایندگی از تیم داوری به تشریح ملاک‌های داوری مرحله اول انتخاب مدعوین مسابقه، پرداخت و گفت: «برای داوران مهم است که پیج اینستاگرام فعال و زنده باشد و تعامل با مخاطبان داشته باشد و دنبال‌کنندگان و لایک فیک نداشته باشد. محتوای منتشر شده انسجام داشته باشد و ارتباط بین عکس و محتوا را ببینیم. اگر قرار باشد لوکیشن خاصی را معرفی کنند، عکس شخصی و سلفی استفاده نکرده باشند. هشتگ‌های مرتبط برای پست‌ها داشته باشند. محتوا اصیل و صادقانه باشد و تولید صاحب صفحه. جذابیت بصری و تعداد محتواهای گردشگری هم نکته مهم دیگر برای داوران جشنواره است.»
به روایت فرجی که پژوهشگر گردشگری خوراک و عضو هیات موسس انجمن خوراک و نوشیدنی است، تخصص‌ها هم برای داوران مهم هستند و صفحات اینستاگرامی که به طور تخصصی به موضوعاتی می‌پردازند، امتیاز ویژه می‌گیرند.

 
بخش آخر این لایو اینستاگرامی، به سوال و جواب با مخاطبان اختصاص داشت. نورآقایی به سوال «آیا حضور مجازی در رویداد و تولید محتوا امکانپذیر است؟» پاسخ منفی داد و تاکید کرد که بازنشر محتواهای پیشین یا محتواهای دیگران اصلاً هدف رویداد نیست و به دلیل شرایط کرونایی و جلوگیری از گردشگری انبوه، قرار است منتخبین با حضور در اردکان از زاویه دید خودشان این مقصد را معرفی کنند. مطالعه پیش از حضور هم یکی از شروط مهم رویداد است. او این ایده را مطرح کرد که علاقمندان می‌توانند یک همکار بومی داشته باشند و روند تولید محتوا را به صورت مشترک انجام دهند اما اسم یک نفر در مرحله ثبت نام ثبت شود.
گائینی تاکید کرد که مدعوین می‌توانند سوژه‌های خلاقانه را برای تولید محتوا داشته باشند و قرار نیست همه سفرنامه‌ای معمولی بنویسند. بروج هم به مخاطبان توصیه کرد: «زاویه‌های پنهان، ناگفته‌ها و گوهرهای پنهان یک شهر را پیدا کنید و داستان خودتان را منتشر کنید.».
گفتنی است فصلنامه‌ی‌ میراث و گردشگری گیلگمش، انجمن چارسوق کویر اردکان و موسسه‌ی‌ فرهنگی هنری چادرملو برگزارکنندگان اردکان‌گرام هستند. علیرضا عالم‌نژاد، محسن ادیب، محمدرضا (پژمان) نوروزی، ستایش فرجی و حسین عبدالهی نیز داوری آثار را برعهده خواهند داشت. وبلاگ‌ها و یا اینستاگرام‌هایی که به رویداد دعوت می‌شوند باید در حوزه‌های سفر، گردشگری، عکاسی، محیط‌‌ زیست، حیات‌وحش، صنایع‌دستی، خوراک، تاریخ و آداب و رسوم اقوام ایران و جهان تولید محتوا کرده باشند و شرایطی را که در فراخوان آمده داشته باشند. هشتگ‌های فارسی رویداد هم عبارتند از: #اردکان، #عقدا، #خرانق، #اردکان_گرام، #بریم_اردکان، #اردکان_رابایددید، #نوسده که می‌بایست در همه محتواهای تولیدی منتشر شوند. جوایز جشنواره هم عبارتند از  3، 5 و 7 میلیون‌تومان برای سه نفر اول بخش اینستاگرام ملی و 5 میلیون تومان برای نفر اول بخش وبلاگ ملی. همچنین تمام شرکت‌کنندگان فضایی شبیه به وبلاگ در اختیار خواهند داشت تا پست‌های خود را در وب‌سایت جشنواره منتشر کنند. بهترین بلاگر و اینستاگرامر مردمی توسط کاربران فضای مجازی جایزه 5 میلیون تومانی دریافت می‌کند. جایزه نفر اول محتوای انگلیسی هم 5 میلیون تومان خواهد بود. در بخش بومی هم دو جایزه 3 و 5 میلیون تومانی اهدا می‌شود. همچنین دبیرخانه جشنواره در نظر دارد به یک نفر از شرکت‌کنندگان که تولید محتوای باکیفیت از طریق اسکیس، نقاشی، طراحی، اینفوگرافیک، فیلم و فوتو کلیپ حداکثر یک دقیقه‌ای ارائه دهد، جایزه ویژه‌ای اهدا کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط