ثبت جهانی شب یلدا: پرونده‌ای فراموش‌شده

در چند سال گذشته همیشه در نزدیکی شب یلدا خبری مبنی بر ثبت جهانی شب یلدا به‌عنوان میراث ناملموس جهانی در تلکس خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. بااین‌حال با گذر از شب یلدا گویی پرونده مختومه می‌شود و تا سال بعد کسی به سراغش نمی‌رود. ۳۰ آذر۸۷ بود که آیین شب یلدا طی مراسمی با حضور مسئولان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و چند سال بعد اعلام شد که قرار است این شب در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو ثبت شود.

تاریخ انتشار: 10:04 - چهارشنبه 1400/10/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

حالا اما همچنان مسئولان از آینده می‌گویند و میراثی که در انتظار ثبت‌شدن است و مشخص نیست تا کی قرار است این پرونده از آذری به آذر دیگر منتقل شود. در آذر1394 برای اولین بار در میان همه کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران پرونده میراث ناملموس «شب یلدا» را به‌عنوان بلندترین شب سال در صفحه ویژه اشتراک‌گذاری پرونده‌های چندملیتی یونسکو ثبت کرد تا کشورهای دیگر در صورت دارا بودن نسبتی مشابه، آمادگی خود را برای ثبت چندملیتی این سنت باستانی اعلام کنند.
در آذر 1395 فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، اعلام کرد: یونسکو در سایت میراث ناملموس خود صفحه‌ای را شبیه یک فراخوان طراحی کرده تا هر کشوری که تمایل به ثبت عناصر ناملموس خود دارد، نخست در آن صفحه اعلام کند. ایران نیز این فرم را برای ثبت جهانی «شب چله» تکمیل کرده و از زمان ثبت درخواست ایران در سایت یونسکو، هنوز هیچ کشور دیگری درخواست پیوستن به پرونده «شب چله» را در این سایت اعلام نکرده است.
در آذر97 فرهاد نظری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد: ما در اجلاس موریس که در هفته‌های گذشته برگزار شد، با نمایندگان کشورهایی که شب یلدا را جشن می‌گیرند صحبت کردیم. هم‌اکنون برخی از این کشورها کارشناسان خود را به ما معرفی کرده‌اند و پای بحث‌های فنی و تکنیکی به میان آمده است. امیدواریم ثبت جهانی شب یلدا امسال آماده و به‌عنوان یک پرونده چندملیتی برای یونسکو ارسال شود.
در آذر98 محمدحسن طالبیان، معاون وزارت میراث‌فرهنگی، اعلام کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایران در حوزه میراث ناملموس در اجلاس بعدی (سال ۲۰۲۱) پرونده مراسم شب یلدا از سوی جمهوری اسلامی ایران معرفی خواهد شد.
حالا دوباره به آذر رسیده‌ایم و این بار در سال 1400 مصطفی پورعلی،‌ مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، گفته است: قرار بر این بود که پرونده یلدا امسال در شانزدهمین جلسه کمیته بین‌دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین برگزار شد، بررسی شود؛ اما محدودیت‌های کرونایی اجازه نداد. با توجه به اهمیت موضوع ثبت جهانی هنر خوشنویسی، سهمیه سال ۲۰۲۱ ایران به ثبت جهانی این هنر اختصاص یافت و پرونده ثبت جهانی یلدا به سال ۲۰۲۲ موکول شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سجاد حقیقت قهفرخی

برچسب‌های خبر