عملیات خروج از بحران

چند تساوی و باخت متوالی در لیگ برتر، تیم‌های اصفهانی را در آستانه بحران قرار داده و اگر راهکاری برای فرار از این مرحله پیدا نکنند، کارشان در ادامه لیگ سخت خواهد شد. رقابت‌های هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال روز چهارشنبه با برگزاری دیدارهایی در شهرهای مختلف دنبال می‌شود و در مهم‌ترین بازی هفته، دو تیم سپاهان و پرسپولیس به مصاف هم می‌روند و تیم ذوب‌آهن نیز مهمان تیم تراکتورسازی خواهد بود. به این بهانه به سراغ قاسم زاغی‌نژاد، مربی و کارشناس اصفهانی، رفتیم تا درباره عملیات خروج از بحران تیم‌های نصف جهان صحبت کنیم.

تاریخ انتشار: 09:50 - سه شنبه 1400/10/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

قبول دارید که بحران ممکن است برای هر تیمی به وجود بیاید و غیرعادی نیست؟

بله. در همه لیگ‌ها و در همه سطوح ممکن است تیم‌ها درگیر بحران شوند و این موضوع شامل حال تیم‌های بزرگ و متمول دنیا هم می‌شود و باید از راهکارهایی که این تیم‌ها برای خروج از بحران دارند، الگوبرداری کنیم. برای نمونه تیم بزرگی مانند رئال مادرید اتاق فکری دارد که وظیفه خروج از بحران برعهده آن‌هاست. اتاق فکر یا کمیته فنی در فوتبال ما مصداق ندارد و معمولا کادر فنی تیم‌ها، اعضای اتاق فکر یا کمیته فنی را در مقابل خود می‌بینند که کارشان غر زدن است؛ البته این مسئله گاهی طبیعی است؛ زیرا به دلیل مشخص‌نبودن شرح وظایف اعضای کمیته فنی، آن‌ها به جای ارائه راهکار، از تیم انتقاد می‌کنند و عملا کارکرد خاصی ندارند.

معمولا اعضای کمیته فنی نیم‌نگاهی به جانشینی سرمربی دارند!

بله این موضوع هم وجود دارد. وجود اتاق فکر باید جدی گرفــتــه شود و در سیاست کلان مدیریتی باشگاه‌ها و چارت آن‌ها دیده شـــود؛ زیرا ضروری است در مقاطعی کــــه تیم‌ها دچار بحران در نتیجه‌گیـــری مـی‌شــونــد، با انــجـــام کـــارهـــــای مطالعاتی و پژوهشی به رفع نواقص اقدام کنند و اعضای کمیته فنی با رفتار مسالمت‌آمیز در کنار مربیان باشند.

سپاهان برای دور شدن از این وضعیت نیازمند چه شرایطی است؟

مشکلی که در فوتبال ایران نمود بیشتری دارد، این است که تیم‌های پرهوادار که سپاهان هم یکی از آن‌هاست، بیشتر درگیر بحران شده و خروج از آن هم سخت‌تر است. اگر بازی‌های تیم سپاهان را رصد کرده باشید، در دیدارهایی هم که این تیم مساوی کرده یا شکست‌خورده، تیم‌های دیگری غالب نبوده‌اند و این نتایج بیشتر بر اثر اتفاق‌های بازی رقم خورده است؛ البته اگر این اتفاق‌ها تکرار شود، به آن اشکال وارد است. تیم سپاهان از لحاظ بازی مالکانه، خلق موقعیت و موقعیت‌ندادن به حریف تیم برتر بوده؛ اما گل‌های دریافتی این تیم نیز یکسان است و باید کادر فنی با بررسی اشکال‌های فنی در خصوص رفع آن‌ها اقدام کند.
بازیکنان تیم سپاهان استانداردهای لازم را دارند؛ اما نیاز است درکشان از شرایط بازی بهتر شود. موضوع دیگر این است تیم سپاهان چه در زمین خودی و چه در زمین تیم‌های دیگر یک شکل بازی می‌کند و نوع فوتبالش برای دیگر تیم‌ها قابل پیش بینی شده و حریفان این شیوه را کنترل می‌کنند.

دیدار سپاهان و پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این بازی می‌تواند اولین دربی فوتبال ایران لقب بگیرد و از لحاظ جنبه‌های کمی و کیفی، یکی از مسابقات مهم باشگاهی است. نمی‌توان قبل از بازی به قاطعیت درباره برد سپاهان یا پرسپولیس صحبت کرد؛ زیرا دو تیم شناخت خوبی از یکدیگر دارند و اتفاق‌ها، تعیین‌کننده تیم برتر میدان خواهد بود. پرسپولیس با تیم فصل گذشته‌اش تفاوت کرده و از لحاظ فنی پایین‌تر است؛ اما به‌هرحال پرسپولیس است و یک تیم بزرگ که پنج دوره متوالی قهرمان لیگ برتر شده اما قدرتر از سپاهان هم نیست و اگر کادر فنی تیم اصفهانی به خوبی پرسپولیس را آنالیز کرده باشند و بازیکنان به خوبی توجیه شوند، می‌توانند ضمن کسب سه امتیاز ارزشمند این بازی، از بحران هم خارج شوند.

و بازی ذوب‌آهن و تراکتورسازی چطور؟

ذوب‌آهن فصل گذشته شرایط بسیار بدی داشت و به سختی در لیگ ماندگار شد؛ اما امسال به نسبت بهتر نتیجه گرفته‌اند. تیمی وقتی نتیجه می‌گیرد، شخصیت پیدا می‌کند. ذوب‌آهن بهتر از فصل قبل بوده؛ اما برای تثبیت نتایج به زمان نیاز دارند. در بازی‌های که ذوبی‌ها باخته‌اند، نتیجه نزدیک بوده و اشتباه‌های داوری هم دخیل بوده است. ذوب‌آهن نسبت به سپاهان در حاشیه امن بهتری قرار دارد؛ زیرا تعداد هوادارانش کمتر است و کمتر تحت‌فشار قرار دارند؛ اما کادر فنی باید چاره‌ای بیندیشد و تمرینات به گونه‌ای طراحی شوند که این تیم برای نتیجه‌گرفتن به میدان برود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط