بی‌میلی اصفهانی‌ها به دز سوم

حدود یک هفته از آغاز واکسیناسیون نوبت سوم افراد بالای 18 سال در استان اصفهان می‌گذرد؛ اما حضور در این مراکز و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که علی‌رغم شیوع سویه امیکرون، اصفهانی‌ها تاکنون رغبت چندانی به دریافت نوبت سوم واکسن از خود نشان نداده‌اند و به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند؛ این درحالی است که آمار مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از کرونا در استان اصفهان هنوز به صفر نرسیده است و به طور میانگین روزانه حدود پنج‌نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 جان خود را از دست می‌دهند. محمد مهدی امین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» می‌گوید که تنها 11درصد اصفهانی‌ها دز سوم واکسن دریافت کرده‌اند؛ درحالی‌که ذخیره واکسن بسیار خوبی در استان موجود است.

تاریخ انتشار: 10:36 - شنبه 1400/10/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

استقبال اصفهانی‌ها از دز سوم واکسن تاکنون چگونه بوده است و تاکنون چه تعداد از شهروندان موفق به دریافت نوبت سوم واکسن شده‌اند؟

متأسفانه استقبال شهروندان اصفهانی از نوبت سوم واکسن تا به الان با اقبال چندانی رو به رو نبوده است؛ به طوری که از 3 میلیون و 889 هزار و 141 نفر جمعیت بالای 18سال در اصفهان (به غیر از کاشان) که باید نوبت سوم واکسن خود را دریافت کنند و سه ماه از تزریق نوبت دوم آن گذشته، تنها حدود 415 نفر، یعنی 08/11 درصد جمعیت نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

افراد برای دز سوم خود مجاز به دریافت چه واکسن‌هایی هستند؟

کسانی که نوبت اول یکی از واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات دریافت کرده‌اند، سه ماه پس از دریافت دز دوم می‌توانند دز سوم را مشابه واکسن دریافتی در نوبت اول و دوم یا آسترازنکا یا پاســتوکووک‌پــلاس تـزریق کـنند. کسانی که دز اول و دوم را واکسن پاستوکووک دریافت کرده‌اند، دز سوم را هم می‌توانند مشابه همین واکسن دریافت کنند. اما کسانی که دز اول و دوم آسترازنکا یا اسپوتنیک تزریق کرده‌اند، دز سوم را باید آسترازنکا یا پاستوکووک‌پلاس تزریق کنند.

با توجه به استقبال اندک شهروندان از واکسیناسیون نوبت سوم کرونا ممکن است فعالیت مراکز تجمیعی کاهش یابد؟

خیر، پایگاه‌هایی هم که جمع‌آوری شدند، در صورت استقبال شهروندان دوباره آغاز به کار خواهند کرد. برای مثال، پایگاه گلستان شهدا بعد از دهه فاطمیه دوباره راه‌اندازی خواهد شد.

اوایل آغاز واکسیناسیون، مردم استقبال خوبی از این فرایند نشان دادند؛ به طوری که این مراکز بسیار شلوغ شد. اما رفته رفته این استقبال کاهش یافت. دلیل عدم مراجعه مردم برای دریافت دز سوم واکسن از نظر شما چیست؟

این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ برای مثال، ممکن است عده‌ای به آنفولانزا مبتلا شده باشند. برخی فراموش یا غفلت کرده باشند.

اخیرا خبرهای زیادی راجع به عدم اثربخشی سینوفارم منتشر می‌شود. با توجه به اینکه عمده واکسیناسیون عمومی در کشور با این واکسن انجام می‌گیرد، آیا این مسئله هم می‌تواند یکی از دلایل عدم استقبال مردم از نوبت سوم واکسن باشد؟

واکسن‌های مختلف، اثربخشی متفاوتی دارند و هر کدام سطح ایمنی که به وجود می‌آورند با دیگری متفاوت است. واکسن سینوفارم نیز اثربخشی متوسط رو به بالا دارد؛ بنابراین با گذر زمان به تدریج ایمنی آن کاهش می‌یابد. این موضوع برای همه واکسن‌ها صدق می‌کند و فقط به سینوفارم منحصر نمی‌شود. بنابراین افراد باید، در موقع معین که سه ماه پس از دریافت دز دوم است به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا میزان ایمنی کاهش‌یافته آن‌ها جبران شود.

تا پیش از این گفته می‌شد، بهترین زمان برای تزریق دز سوم، شش ماه بعد از دریافت دز دوم است؛ درحالی که الان این زمان به سه ماه کاهش یافته است. این مسئله باعث شده تا برخی مدعی شوند وزارت بهداشت برای جلوگیری از فاسد شدن ذخایر موجود این بازه زمانی را تغییر داده است!

خیر، این ادعا نادرست است؛ چرا که در رابطه با این موضوع و اعلام مدت زمان مناسب برای دریافت دز سوم مطالعات زیادی از سوی کارشناسان رشته‌های مختلف انجام شده است. همچنین میزان آنتی‌بادی گروه‌های مختلفی که واکسن دریافت کرده‌اند، در بازه‌های مختلف زمانی سنجیده شده است و سپس همه نتایج جمع‌آوری و براساس آن تصمیم‌گیری علمی و دقیقی انجام شده است. درواقع این مطالعات نشان می‌دهد که واکسن‌ها بر چه سوش‌هایی مؤثر هستند و تا چه مدت زمانی می‌توانند ایمنی لازم را ایجاد کنند.

آیا همه افراد مجاز به دریافت دز سوم واکسن هستند؟

بله؛ مگر آن‌هایی که به کرونا مبتلا هستند و باید تا زمان بهبود صبر کنند. همچنین کسانی که به بیماری خاصی دچار هستند نیز باید با مشورت پزشک خود برای دریافت واکسن اقدام کنند.

گفتید بهترین زمان برای دریافت نوبت سوم واکسن، سه ماه پس از تزریق نوبت دوم است. این زمان تا چه مدتی می‌تواند تمدید شود؟

نمی‌توان به طور قطع گفت؛ اما هرچه از این مدت بگذرد، سطح ایمنی بدن افراد کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به کرونای آن‌ها بیشتر می‌شود.

آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که واکسیناسیون نوبت سوم تا چه زمانی در استان به اتمام خواهد رسید؟

از تمام ظرفیت‌های موجود اکنون دارد استفاده می‌شود؛ ولی این مسئله به استقبال مردم بستگی دارد.

ذخیره واکسن در استان در چه وضعیتی است؟

کمبودی در این زمینه فعلا وجود ندارد و ذخیره خوبی از انواع واکسن موجود است. فقط دو واکسن اسپوتنیک و اسپایکوژن صرفا برای دز اول و دوم تزریق می‌شود و نه برای دز سوم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر