ضربه کرونا بر چشم

ویروس‌های کرونا یکی پس از دیگری جهان را درگیر خود می‌کند و ضرباتش را بر تک‌تک اعضای بدن می‌گذارد. چشم نیز از این قضیه در امان نیست و ابتلای آن برای بسیاری از مبتلایان جدی است. به همین منظور تصمیم گرفتیم در این زمینه نظر دکتر علی صالحی، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص شبکیه و رئیس بیمارستان فیض را دنبال کنیم.

تاریخ انتشار: 09:24 - یکشنبه 1400/10/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

ویروس کرونای جدید که با نام Sars-cov2 شناخته می‌شود، در درجه اول از طریق قطرات سرفه یا عطسه منتقل می‌شود. بیشتر این ذرات چه از طریق بینی یا دهان و چه از طریق چشم می‌تواند وارد بدن شود و فرد را مبتلا کند.
اما ویروسی که منجر به کرونا می‌شود، احتمالا از طریق آنزیمی به نام آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین 2 وارد بدن می‌شود و می‌تواند قلب، کلیه، روده و ریه‌ها و نیز شبکیه چشم انسان را درگیر کند.
گفتنی است که این ویروس می‌تواند روی گیرنده آنژیوتانسین روی سلول بنشیند و بدین وسیله وارد سلول‌ها شود. بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی علائم بیماری علاوه بر تب، اسهال، سردرد، تب، گلودرد، خستگی، سرفه خشک و گرفتگی بینی، قرمزی چشم‌ها را نیز شامل می‌شود. ضمنا یک درصد تا 3 درصد مبتلایان به کووید 19 دچار التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم می‌شوند.

علائم درگیرشدن

شایع‌ترین علامتی که ویروس کرونا در چشم ایجاد می‌کند، کنژکتیویت یا التهاب ملتحمه است که از جمله این نشانه‌ها قرمزی، سوزش، درد و ترشح در چشم‌ها بوده و اغلب دوطرفه است.
گفتنی است اولین بار یک چشم‌پزشک در چین علائم کرونا را شناخت و مطرح کرد که متأسفانه بعدها خود او در اثر کرونا فوت کرد.

طریق انتقال

ویروس کووید 19 ممکن است درون ترشحات اشک بوده که از طریق تماس دست با چشم آلوده و سپس انتقال به وسایل شخصی و دیگر اشیا، امکان سرایت سایرین را میسر می‌کند.

عوارض و راهکار درمانی

در بسیاری از موارد قبل از وقوع کووید 19، علائم چشمی رخ می‌دهد و سپس عوارض ریوی پدید می‌آید که با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی و آنتی بیوتیک‌های ساده علائم بهبود می‌یابند.
ضمنا مبتلایان به ویروس کووید 19 دچار نقص ایمنی بوده که با توجه به استفاده از کورتیکوستروئیدها، شانس وقوع زخم قرنیه هرپس (تبخال) نیز وجود دارد.
علاوه بر این، ویروس کرونا ممکن است باعث انسداد عروق شبکیه شود و به دنبال آن به ازدست‌رفتن بینایی منجر شود.
عارضه دیگر کووید 19 بر چشم، بیماری قارچی حدقه است که ناشی از نقص ایمنی و مصرف کورتون زیاد است.
از طرفی مبتلایان به کووید 19 ممکن است علائم التهاب لبه‌های پلک مثل شاه‌زیون یا گل‌مژه را نشان دهد که بهتر است با شستن چشم‌ها توسط شامپو بچه و آب گرم به خود کمک کنند.
مبتلایان به قارچ حدقه چشم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از داروهای ضد قارچی استفاده کنند و در بعضی موارد باید با جراحی، مواد قارچی و بافت نکروزشده برداشته شوند.

چند توصیه

ابتلای کرونا در استفاده‌کنندگان از لنزهای تماسی بیشتر از عینک نبوده، ولی زدن عینک طبی یا آفتابی می‌تواند از این ابتلا پیشگیری کند. بنابراین زمانی که از خانه بیرون می‌روید بهتر است از عینک طبی و یا عینک آفتابی استفاده کنید و چشم خود را به‌خوبی بپوشانید.
از دست‌های کثیف و آلوده بـــــــر چشم‌هایتان خودداری کنید و حتما قبل از تماس با چشم‌هایتان از تمیز بودن دست‌ها اطمینان داشته باشید.
در ضمن اگر احساس خارش چشــــــم داشتید، می‌توانید به جای تماس دست با چشم، با یک دستمال نرم و تمیز این کار را انجام دهید.
قبل از دست‌زدن به چشم‌ها حداقل 20ثانیه دست‌ها شسته شوند و پس از تماس با چشم مجدد دستانتان را بشویید.
فاصله‌گذاری اجتماعـی را حتما رعایت کنید.
اگر مجبور به مراقبت از فرد مبتلا به کووید 19 هستید، می‌توانید از محافظ صورت استفاده کنید تا علاوه بر پوشش دهان و بینی، از چشم‌های شما محافظت شود.
برای پیشگیـــــــری از بخارگرفتگی شیشه‌های عینک، می‌توانید لبه بالایی ماسک را کمی تا زده و فاصله کافی تا لبه پایینی عینک ایجا کنید، به‌طوری که بازدم شما به عینکتــــــان برخوردی نداشته باشد.
در صورت مشکوک‌بودن به علائم چشمی خود، حتما به چشم‌پزشـــــک مراجعه کنید. به‌خصوص اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، تأخیری در مراجعه چشم‌پزشک نداشته باشید.
در صـــــــورت مشکوک‌بودن به چشم‌های آلوده و دسترسی نداشتن به چشم‌پزشــــــک، از قطره‌هــــــای چشمی استریل استفاده کنید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر