مثلث «مخابرات اصفهان شسکام و کارکنان»

در روزهای اخیر جمعی از کارکنان مخابرات استان اصفهان با تجمع در مقابل شرکت مخابرات دست به اعتراض زدند؛ اعتراضی که داستان آن به ماه‌ها پیش برمی‌گردد. ماجرا از این قرار است که برخی از نیروهای باسابقه بابت حقوق کم و معوقات مزدی خود و عدم رعایت طرح طبقه‌بندی مشاغل از شرکت شسکام مخابرات به اداره کار شکایت کردند. این شکایت، اما نه‌تنها راه به جایی نبرد، بلکه در روزهای اخیر، برای برخی از آن‌ها دردسرهایی را به وجود آورد؛ چراکه شکایت از شرکت شسکام به اداره کار و پیگیری آن از سوی کارکنان مخابرات منجر به اخراج دو نفر از نیروها و پاک شدن اثرانگشت ۶۲ نفر از آن‌ها شد.

تاریخ انتشار: 09:33 - سه شنبه 1400/10/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 آن‌طور که ایلنا از قول برخی از این کارکنان گفته است: «به دنبال این اتفاق، با شرکت مخابرات تماس گرفتیم؛ اما به ما گفتند از شکایت خود صرف‌نظر کنید؛ در غیر این صورت اجازه ورود به محیط کار را ندارید. مخابرات و شرکت شسکام هیچ‌کدام خود را مسئول این ماجرا عنوان نمی‌کنند و هرکدام تصمیم را به گردن دیگری می‌اندازند؛ اما تمام حرف آن‌ها این است که ما شکایت خود را پس بگیریم و مطالبه‌ای نداشته باشیم.»

مطالبه‌ها و ادعاهای کارکنان

 کارکنان مخابرات، اما تا به الان از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند و می‌گویند تا زمانی که موفق به گرفتن حق‌وحقوقشان نشوند، به تجمع‌ها و اعتراض‌های خود خاتمه نمی‌دهند. یکی از این کارکنان که سابقه 18ساله کار در مخابرات را دارد به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «سابقه کار همکارانم در مخابرات بسیار بالاست؛ حتی افرادی آنجا مشغول به کار هستند که 20 تا 25 سال سابقه کار دارند؛ اما قراردادهایشان هنوز شرکتی است و زیر نظر «شسکام» با حداقل حقوق کار می‌کنند. اعتراض ما برای افزایش حقوق راه به جایی نبرد؛ به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم به اداره کار شکایت کنیم.» او ادامه می‌دهد: «حدود 80 نفرمان از شرکت شسکام شکایت کردیم؛ اما در این مدت، ده نفر از کارکنان با تهدید و وعده‌و‌و عید دوباره به کار خود بازگشتند و از شکایتشان منصرف شدند. حالا، اما دوباره مسئولان شسکام تهدید کرده‌اند که یا شکایت را پس می‌گیرید و با همین حقوق به کار خود بازمی‌گردید یا شما را اخراج می‌کنیم و از جاهای دیگر نیرو می‌گیریم. حدود دو هفته است که اثرانگشت‌هایمان را هم از سیستم حذف کرده‌اند؛ بااین‌حال بازهم سرکار می‌رفتیم؛ تا اینکه نهایتا نگهبانان از ورودمان به مراکز جلوگیری کردند. یکی از کارکنان باسابقه دیگر هم دراین‌باره می‌گوید: «این نیروها از 1382، یعنی قبل از خصوصی‌شدن مخابرات، مشغول به کار شدند؛ زیرا مخابرات در 1388 خصوصی شد؛ اما قرار بود قراردادهای کارکنان شرکتی مستقیم شود. مخابرات از آن زمان تاکنون تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشته است و به کارکنانی که سابقه کار بالایی دارند، حداقل حقوق اداره کار را پرداخت می‌کند. همین موضوع و همچنین بی‌توجهی مسئولان مختلفی که بارها با آن‌ها دراین‌باره نامه‌نگاری شده است، این کارکنان را در تنگنا قرار داد و باعث شد آن‌ها از شرکت شسکام به اداره کار شکایت کنند.» او ادامه می‌دهد: «زمانی که شکایت به مرحله کارشناسی رسید، شرکت مخابرات که تا همین دیروز به ما می‌گفت برای گرفتن حق‌وحقوقمان به اداره کار شکایت کنیم، تغییر موضع داد و با حمایت از پیمانکار بدون اطلاع به کارکنان اثرانگشت آن‌ها را حذف کرد و اجازه ورود به مراکز را به آن‌ها نداد. حالا هم مخابرات به‌هیچ‌عنوان پاسخ‌گو نیست و می‌گوید که هر کس تمایل به کار دارد، با همین حقوق به فعالیتش ادامه دهد و هر که هم نمی‌تواند شرایط را تحمل کند، اینجا نماند. از سوی دیگر  شرکت شسکام به نیروها گفته است  اگر با همین شرایط مشغول به کار نشوند، آن‌ها را اخراج می‌کند. البته این مسئله منحصر به اصفهان نیست؛ بلکه در استان‌های دیگر مثل ارومیه، کرمان، فارس و لرستان هم نیروهای شرکت مخابرات دچار مشکل شده‌اند؛ مشکلی که مخابرات مدعی است به آن ارتباطی ندارد و شرکت شسکام باید پاسخ‌گو باشد؛ این در حالی است که همه این کارکنان ابتدا کار خود را در مخابرات آغاز کردند و اکنون نیز خود مخابرات دستوردهنده است که هرکدام از کارکنان در کدام‌یک از مراکز مشغول به کار شوند. عزل و استخدام نیروها نیز توسط خود شرکت مخابرات صورت می‌گیرد و شسکام فقط پیمانکار است. اگر این روند ادامه یابد، قطعا مردم نیز با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا جایگزینی این نیروها بسیار سخت است؛ چون همه آن‌ها به‌صورت فنی کار یاد گرفته‌اند و کارهایی که انجام می‌دهند در دانشکده‌ها تدریس نمی‌شود.»

پاسخ‌های شسکام و مخابرات

در حالی کارکنان از دخالت شرکت مخابرات در این ماجرا سخن به میان می‌آورند که فرشته صبایی، مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات اصفهان، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید: «این نیروها در بخش خصوصی و تحت نظر شرکت شسکام کار می‌کنند؛ شرکت پیمانکاری که با مخابرات ایران همکاری می‌کند و نیروهای استان‌ها نیز زیرمجموعه آن به‌شمار می‌آیند. کارکنان به دلیل مشکلاتی که داشته‌اند دست به اعتراض زده‌اند؛ اما تا به این لحظه نه نیرویی اخراج شده و نه با کسی برخوردی صورت گرفته است.»
 او ادامه می‌دهد: «مدیر منطقه اصفهان به دنبال حمایت از این نیروهاست و شرکت مخابرات هم در این ماجرا دخالتی نداشته و هرگونه اقدامی هم صورت گرفته از سوی شرکت شسکام بوده و اکنون خود این شرکت نیز پیگیر حل این مسئله است.» تماس‌های «اصفهان زیبا» با نماینده شرکت شسکام در اصفهان نیز بی‌نتیجه می‌ماند و او نیز توپ را در زمین مدیرعامل این شرکت می‌اندازد و هرگونه پاسخ‌گویی در رابطه با مشکل پیش‌آمده را منوط به پاسخ او می‌داند.
محمدجعفر چنگایی، مدیرعامل شرکت شسکام نیز در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» تنها به گفتن این جمله بسنده می‌کند: «سه‌شنبه هفته جاری بنده به اصفهان می‌آیم و با کارکنان ملاقات می‌کنم تا مشکل برطرف شود.» او اما حاضر به توضیح بیشتر در رابطه با چگونگی حل این مشکل نمی‌شود!

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لاله اصغرزاده

برچسب‌های خبر