به افتخار پرچم

چند نسل دست در دست هم دادند و همت کردند و با اراده بلندشان پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کردند که نتیجه آن شد طنین‌انداز شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی و به اهتزاز درآمدن پرچم سه‌رنگ ایران به همت دلیرمردان و شیرزنانش در میادین ورزشی. ورزش اصفهان طی چهل‌و‌سه سالی که از پیروزی انقلاب سپری شده، روند پر فراز و نشیبی را طی کرده است که به ویژه در دو دهه اخیر بر مدار فراز بوده و توفیقات بزرگی را رقم زده است؛ بنابراین به بهانه فجر پیروزی در سه حوزه قهرمانی، حرفه‌ای و سخت افزاری مروری بر آن خواهیم داشت.

تاریخ انتشار: 10:12 - پنجشنبه 1400/11/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

ورزش قهرمانی

مدال جهانی: تا پیش از انقلاب اسلامی، مدال برنز مرادعلی شیرانی، تنها رهاورد ورزش اصفهان در مسابقات جهانی بود؛ اما طی دو دهه اخیر روند مدال‌آوری آقایان و بانوان ورزشکار استان در رقابت‌های جهانی در رشته‌های مختلف روند شتابانی پیدا کرده و هر ساله بر مدال‌های به‌دست‌آمده ورزش نصف جهان در رویدادهای جهانی معتبر افزوده می‌شود.
شروع مدال‌آوری اصفهانی‌ها در مسابقات جهانی با تکواندو و ووشو بود و در این رشته‌ها مدال‌های جهانی مهمی به دست آمد که سهم بانوان قابل ملاحظه بود و در سال‌های اخیر نیز رشته‌هایی همچون وزنه‌برداری و یخ‌نوردی هم به این جمع ملحق شده‌اند و آمار مدال‌آوران تا حدی افزایش یافته که لیست‌کردن آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست.

مدال المپیکی و پاراالمپیکی: این مدال را می‌توان مهم‌ترین نقطه عطف ورزش قهرمانی دانست؛ اما ورزش اصفهان برای کسب اولین مدال در این فستیوال بزرگ، 52 سال انتظار کشید تا اینکه در المپیک 2016 ریو، سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم رشته وزنه‌برداری بر سکوی قهرمانی ایستاد. سهراب ورزش نصف جهان، در مجموع با بالابردن وزنه ۴۰۳ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد.
در رقابت‌های پاراالمپیک هم اولین حضور ورزشکاران استان در پاراالمپیک آتن 2004 رقم خورد و در همین رقابت‌ها، علی نادری، جانباز 70 درصد اصفهانی در رشته پرتاب نیزه موفق به کسب مدال طلا و قهرمانی شد. در پاراالمپیک توکیو 2021 نیز علیرضا مختاری صاحب گردن‌آویز نقره شد تا اندوخته پاراالمپیکی نصف جهان سنگین‌تر شود.

بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی: سابقه مدال‌آوری ورزش اصفهان در بازی‌های آسیایی به سال 1966 باز می‌گردد؛ اما روند افتخار‌آفرینی ورزشکاران استان در ادوار اخیر بازی‌های آسیایی روند فزاینده‌ای به خود گرفته است؛ تا جایی که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو، یک‌پنجم مدال‌های طلای کسب‌شده کاروان ایران، به ورزشکاران نصف جهان اختصاص داشت؛ ضمن اینکه تنوع رشته‌ای در مدال‌های کسب‌شده و حضور پررنگ بانوان بسیار چشمگیر بوده است.
تاکنون سه دوره بازی‌های پاراآسیایی برگزار شده که روند مدال‌آوری ورزشکاران اصفهانی از همان دوره اول آغاز شده و هر دوره با افزایش در رشته‌های انفرادی و تیمی مواجه شده است.

ورزش حرفه‌ای

تا پیش از انقلاب اسلامی، ورزش به شکل حرفه‌ای مورد توجه نبود و فعالیت‌های باشگاهی تابع شرایط خاصی بود و تنها به چند رشته محدود می‌شد؛ اما از دهه هفتاد ورزش حرفه‌ای در ایران به مرور شکل گرفت که تبلور آن را می‌توان در راه اندازی لیگ برتر فوتبال حرفه‌ای در اوایل دهه هشتاد عنوان کرد. در حال حاضر در بسیاری از رشته‌های تیمی و چند رشته انفرادی، لیگ حرفه‌ای آقایان و بانوان در جریان است.  ورزش نصف جهان در دهه هشتاد موفقیت‌های چشمگیری از آن خود کرد که در تاریخ ورزش استان بی‌سابقه بود.در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.  در سال 2009 تیم والیبال نشسته ذوب آهن موفق شد در سومین دوره مسابقات والیبال نشسته قهرمانی باشگاه‌های جهان به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و تیم کاراته سپاهان موفق شد در دومین دوره پیکارهای کاراته جام باشگاه‌های جهان در سال 2011 بر روی سکوی قهرمانی بایستد تا دو کاپ از مسابقات باشگاهی جهان در ویترین افتخارات ورزش استان خودنمایی کند. دو تیم فوتبال سپاهان و ذوب آهن نیز به فاصله چند سال به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند که زردها پس از کسب مقام نایب‌قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال 2007 مجوز حضور در مسابقات جام باشگاه‌های جهان را پیدا کردند. در اولین دوره رسمی مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا که به میزبانی اصفهان برگزار شد، تیم فولاد ماهان با شکست تمامی حریفانش به دیدار فینال راه یافت و با شکست تیم السد قطر به مقام قهرمانی رسید. تیم فوتسال گیتی پسند هم در سال 2012 به عنوان نماینده فوتسال کشورمان در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا حضور داشت و جام قهرمانی را بالای سر برد. گیتی‌پسند سابقه دو دوره نایب‌قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را نیز در کارنامه دارد.تیم بسکتبال فولاد ماهان نیز در مدت کوتاه فعالیتش دست به کار بزرگی زد و در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، با غلبه بر تیم السد قطر، قهرمانی را به خود اختصاص داد.

سخت افزاری

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، توسعه سخت‌افزاری و ایجاد فضاهای ورزشی در دستور کار قرار گرفت. افزایش میانگین فضای ورزشی از 167,320 متر مربع به 2,189,452 متر مربع در چهار دهه اخیر نمایانگر پیشرفت شگرف در این حوزه و افزایش سرانه فضاهای ورزشی است.

ورزشگاه نقش‌جهان: فاز نخست این ورزشگاه در سال 1381 افتتاح شد و تیم سپاهان در سال‌های 1381 تا 1386 بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کرد که حاصل آن کسب چند قهرمانی در لیگ و جام حذفی بود. پس از آن برای ساخت فاز دوم، این ورزشگاه تعطیل شد و پس از وقفه‌هایی که در تکمیل آن به وجود آمد، سال 95 به بهره‌برداری رسید و از آن زمان تاکنون میزبان دیدارهای خانگی تیم سپاهان است. نقش جهان که یکی از معدود استادیوم‌های مسقف در ایران به شمار می‌آید، با رفع ایراداتی که AFC به آن گرفته بود، یک ورزشگاه استاندارد به حساب می‌آید و برای میزبانی رقابت‌های بین‌المللی مشکلی ندارد.

ورزشگاه فولادشهر: نیاز تیم فوتبال ذوب‌آهن به ورزشگاه اختصاصی، شرکت ذوب‌آهن را برآن داشت تا در منطقه فولادشهر برای ایجاد ورزشگاه فوتبالی اقدام کند. ورزشگاه فولادشهر که گنجایش 15 هزار نفر تماشاگر را دارد، سال 77 به بهره‌برداری رسید و از آن زمان تاکنون میزبانی دیدارهای ذوب‌آهن در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا را برعهده دارد.

سالن 25 آبان: این سالن سرپوشیده و چند کاربردی، سال 91 به بهره‌برداری رسید و از آن زمان تاکنون میزبانی رویدادهایی همانند مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های جهان و مسابقات کشتی جام باشگاه‌های جهان را برعهده داشته است.

سالن پیروزی: این سالن که حدود پنج‌هزار نفر گنجایش دارد، طی سه دهه گذشته، بیشترین میزبانی بین‌المللی ورزش نصف جهان را برعهده داشته که از آن جمله می‌توان به مسابقات هندبال جام ملت‌های آسیا و پیکارهای فوتسال جام باشگاه‌های آسیا اشاره کرد.

خانه وزنه برداری: سال 90 زمینی برای احداث خانه وزنه‌برداری و آکادمی این رشته در نظر گرفته شد. این مجموعه در زمینی به وسعت 3 هزار متر و با زیربنای هزار و 300متر مربع احداث شده که مجهز به خوابگاه، سالن همایش، سالن تمرین و بخش اداری است و بزرگ‌ترین سالن وزنه‌برداری خاورمیانه نامیده می‌شود.

ورزشگاه شهید میثمی: این مجموعه ورزشی چندمنظوره با کف‌پوش استاندارد ویژه ویلچر به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع مجهز به دو رختکن با سرویس‌های بهداشتی، حمام جداگانه برای هر تیم، سالن تخصصی تیراندازی الکترونیکی با هفت خط شلیک مجهز به مانیتور و سالن تخصصی بدن‌سازی و ورزش‌های سالنی محل مناسبی را برای تمرینات جانبازان و معلولان مهیا کرده است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر