ساختار مدیریتی آب در ایران پوسیده است

جلسه شورای اسلامی استان اصفهان با موضوع بررسی بحران‌های استان در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد. رئیس شورای اسلامی استان اصفهان در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با موضوع «بررسی بحران‌های استان» اظهار کرد: امروزه مدیریت بحران در دنیا از یک نگاه بحران‌محور، به مسئله مدیریت ریسک معطوف شده و در واقع توجه اصلی مدیریت بحران به فاز قبل از بحران است. محمدجواد توحیدی‌راد تصریح کرد: اینکه ما در انتظار وقوع بحرانی‌هایی چون سیل و زلزله باشیم و سپس وارد عمل شویم، صحیح نیست. باید قبل از اینکه بحرانی اتفاق بیفتد، امکان وقوع آن و پارامترهایی که می‌تواند احتمال وقوع آن را افزایش دهد، بررسی و پیشگیری کنیم؛ همچنین در صورت وقوع بحران، باید ابعاد مسئله را کامل رصد کنیم.

تاریخ انتشار: 23:29 - سه شنبه 1400/12/10
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

او با تأکید بر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تاب‌آوری شهر افزود: امروزه هدف اصلی در مقاوم‌سازی و تاب‌آوری شهر و روستاها این است که چه اقداماتی باید انجام دهیم تا در صورت وقوع سانحه، بحرانی به وجود نیاید یا اینکه در سریع‌ترین حالت، اوضاع به شرایط عادی بازگردد.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه مقابله با بحران، کار یک اداره یا سازمان نیست، خاطرنشان کرد: تمام ارکان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، قانون‌گذاری و… باید در خدمت کاهش بحران و مدیریت بحران قرار گیرد. توحیدی‌راد ادامه داد: در استان اصفهان امروز با سه بحران زیست‌محیطی و چالش بسیار جدی و خطرناکی همچون کمبود آب، فرونشست زمین و آلودگی هوا روبه‌رو هستیم. او گفت: درخصوص بحران آب مسئله بسیار جدی است؛ البته به‌رغم کاهش نزولات آسمانی بخش بزرگی از بحران آب به سوءمدیریت‌های چندساله و بهره‌وری پایین مدیریت آب برمی‌گردد. رئیس شورای اسلامی استان اصفهان افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات زیست‌محیطی به دلیل سدهایی است که در ایران احداث شده است؛ با وجود آنکه بارها اثرات نامطلوب زیست‌محیطی آن‌ها گوشزد شده، این امر باعث برهم خوردن مکانیسم طبیعی در ارتباط با حوزه‌های آب‌های زیرزمینی شده است. توحیدی‌راد با تأکید بر اینکه ساختار مدیریتی و بهره‌برداری از آب در ایران یک ساختار پوسیده و پر از ایراد است، تصریح کرد: فرونشست زمین نیز مسئله‌ای بسیار جدی است؛ البته اصل مسئله فرونشست به خشک‌سالی و استفاده بی‌رویه از منابع آب برمی‌گردد. تمدن و فرهنگ استان اصفهان در معرض تهدید قرار دارد و ممکن است توجه نکردن به این مسئله در کنار تشدید مسئله کم‌آبی باعث کوچ اجباری مردم از فلات مرکزی ایران شود. او خاطرنشان کرد: مسئله آلودگی هوا نیز جای بحث بسیار دارد و این هم دقیقا به دلیل سوءمدیریت‌ها و اشتباه‌هایی بوده است که مدیران ما خواسته یا ناخواسته در گذشته مرتکب شده‌اند؛ همچنین استقرار صنایع آلاینده و توسعه نامتوازن اصفهان در گسترش آلودگی هوا مؤثر بوده است.

 متأسفانه دود تحریم‌های سیاسی به چشم مردم می‌رود

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: متأسفانه دود تحریم‌های سیاسی به چشم مردم می‌رود و صنایع نمی‌توانند فیلتراسیون مناسب انجام دهند تا از سطح آلودگی هوا بکاهند. توحیدی‌راد ادامه داد: مسئله بعدی وضعیت بد مالی شهرداری‌هاست؛ متأسفانه رکود ساخت‌وساز در ایران و وابستگی بخش عظیمی از درآمدهای شهرداری به منابع و درآمدهای ناپایدار ساختمانی باعث شده است تا درآمد شهرداری‌ها به شدت افت کند و بسیاری از شهرداری‌ها امروزه حتی در پرداخت حقوق نیز با مشکل روبه‌رو هستند.
او اضافه کرد: چرا با گذشت 70سال از قانون شهرداری‌ها و تغییرات بسیار شهرها این قانون اصلاح نمی‌شود و دولت حافظ منافع شهرداری‌ها نیست؛ البته منظور همه دولت‌ها در جهان است. در هیچ کجای دنیا دولت‌ها حامی منافع شهرداری‌ها نیستند. رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: دولتی‌شدن شهرداری‌ها در هر کجا که اتفاق بیفتد، منافع آن‌ها و به دنبال آن منافع مردم را به خطر می‌اندازد. در کشورهایی که سیستم شهرداری و مدیریت شهری قوی دارند تمام ساختمان‌های ادارات دولتی متعلق به شهرداری است و دولت مجبور است سالانه اجاره ساختمان‌ها را پرداخت کند؛ اما در ایران ساختمان‌های دولتی از پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند.  توحیدی‌راد اظهار کرد: نکته سوم در خصوص اهمیت آموزش شوراهاست. بسیاری از پرونده‌های مطرح در هیئت‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها چه در سطح شهرستان و استان ناشی از ناآگاهی اعضای شوراها و مسئولان دولتی است؛ درحالی‌که آموزش، حجم عظیمی از این پرونده‌ها را کاهش می‌دهد. او تصریح کرد: احیای اتحادیه شهرداری‌ها نکته حائز اهمیتی است تا یک‌صدایی در شهرداری‌ها رقم بخورد. امروزه شهرداری‌ها زیر نظر یک معاونت در وزارت کشور قرار دارند و این می‌طلبد استان‌ها با یک مصوبه برای تصویب توسط مجلس اقدام کنند. رئیس شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در هشت‌سال گذشته هیچ طرحی از شورای عالی استان‌ها به سمت مجلس نرفته است؛ درحالی‌که توقع داریم به جایگاه شوراها از ابعاد مختلف اهمیت داده شود. توحیدی‌راد تصریح کرد: یکی از موضوع‌هایی که به نظر می‌رسد باید در شورای عالی استان اصفهان برای آن پیش‌قدم شویم این است که طرحی در خصوص شهرهای استان به تصویب برسد که هر شهرستان به فراخور هیچ کارخانه آب‌بر و آلاینده نداشته باشد (همان‌طوری که در شعاع 50 کیلومتری شهر تهران کارخانه آلاینده‌ای وجود ندارد) سپس این مصوبه را به شوراهای عالی استان‌ها ارسال کنیم. او خاطرنشان کرد: اعضای شورای عالی استان اصفهان باید یک تفکر استانی و ملی داشته باشند و برای افراد شرق، غرب، جنوب و شمال استان تفاوت نکند. باید تلاش کنیم استان اصفهان از وضعیت بحران آلایندگی نجاتذیابد.

توسعه گردشگری در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: استان اصفهان زبانزد امور مختلف در کشور است. امیدواریم با روحیه جوان و پرتلاش شورای اسلامی استان بتوانیم حق اصفهان را ادا کنیم. محمدرضا فلاح با بیان اینکه استان اصفهان ظرفیت‌های زیادی دارد به‌طوری‌که پیشرفت‌های آن در کشور الگو است، ادامه داد: اصفهان در حوزه کشاورزی، گردشگری و اقتصادی حرف اول را در بین استان‌های کشور می‌زند؛ اما کوتاهی‌هایی در حق این استان شده که در رأس آن‌ها مسائل مربوط به بحران آب است که ضربه بزرگی را به کشاورزان استان زده
است.
او افزود: ما به‌عنوان نمایندگان مردم در پارلمان‌های شهری باید تلاش کنیم اصفهان همچنان در صدر استان‌ها قرار گیرد. شورای اسلامی استان ظرفیت‌های زیادی دارد؛ البته این ظرفیت‌ها به واسطه قدرتی متأثر از پشتوانه مردمی به وجود آمده است؛ بنابراین با این پشتوانه و قدرت، می‌توانیم بسیاری از کاستی‌های شهر، روستا، شهرستان و استان را رفع کنیم که می‌طلبد عزم جدی در این دوره داشته باشیم و در همه عرصه‌ها خصوصا کشاورزی و اقتصادی ورود کنیم. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: توسعه پایدار، اقتصاد شهری و همچنین توسعه گردشگری که از شاخصه‌های اغلب شهرستان‌های استان است باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. فلاح تصریح کرد: بسیاری از استان‌ها به ظرفیت گردشگری امروز اصفهان غبطه می‌خورند؛ اما باید این توانمندی را قدر بدانیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
فلاح با اشاره به اینکه اصفهان از جمله معدود استان‌هایی است که چهار فصل را به صورت یکجا می‌توان در آن مشاهده کرد، گفت: حوزه گردشگری در واقع اقتصاد پایدار شهری و روستایی را به همراه دارد. او خاطرنشان کرد: از ظرفیت حضور اعضای شورای اسلامی استان باید در هیئت‌رئیسه شورای عالی استان‌ها استفاده و در راستای ارتقا و جایگاه اصفهان تلاش کنیم؛ لازم است در شورای اسلامی استان‌ها با تصویب طرح‌ها و ایده‌های مفید و ارسال به شورای عالی استان‌ها و سپس به مجلس شورای اسلامی، در راستای منفعت مردم ایران مصوباتی را داشته باشیم.

می‌توان آب را مدیریت کرد

نماینده شورای اسلامی شهرستان کاشان در این جلسه اظهار کرد: اگر قرار است برای بحران استان در سال آینده خدماتی ارائه شود باید به صورت عادلانه ارائه شود. محمد ارباب با اشاره به اینکه مناطقی در استان داریم که آب مازادش به سمت استان‌های مجاور سرازیر می‌شود، گفت: می‌توان آب را مدیریت کرد و در فصولی که آب‌های مازاد دارند آن را به استان برگردانیم و مدیریت کنیم.
او با اشاره به اینکه قبل از وقوع زلزله و سیل باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی کرد ادامه داد: جاده‌های خطرخیزی در سراسر استان داریم که اداره کل بحران استانداری باید به آن‌ها توجه کند. ارباب با تأکید بر اینکه با پایش ظرفیت‌های موجود همچون منابع فرهنگی، خرده‌فـرهنـگ‌هـــا، مـنابع طبیعی، حیات‌وحش، صنایع‌دستی و صنعتگران و ایجاد بستـه‌هــای نرم‌افزاری می‌توان به رفع بحران‌ها کمک شایانی کرد، افزود: باید چاره‌اندیشی و کار مطالعاتی انجام دهیم و فقط به فیزیک اماکن تاریخی توجه نشود که اگر در آینده زلزله بیاید همه آن‌ها نابود خواهد شد. او با بیان اینکه در معماری ما دانشی نهفته است که باید برای نسل آینده و جهان نهادینه و عرضه شود، ادامه داد: طرح جامع گردشگری را برای توزیع عادلانه ثروت نهادینه کنید تا علاوه بر ماندگاری بیشتر گردشگران در استان، گردش مالی در این حوزه را نیز ارتقا بخشیم.

کمبود شدید تجهیزات امداد و نجات داریم

نماینده شورای اسلامی شهرستان لنجان اظهار کرد: از زمان همه‌گیری کرونا در کشور شهرداری‌های سراسر استان مانند سایر شهرداری‌های کشور بدون تعطیلی به ضدعفـونــی کردن و اجرای شیـوه‌نـامـه‌هــــای بهداشتی پرداختند و به‌رغم وضعیت مالی بد، هزینه‌های زیادی متقبل شدند. مهدی اسماعیلی با تأکید بر اینکه پرسنل شهرداری‌ها به لحاظ حقوق و مزایا جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند گفت: تجهیزات به‌روز و مدرن در عملیات امداد و نجات علاوه بر کاهش زمان امدادرسانی در کاهش خسارت جانی و مالی نقش مهمی دارند؛ اما ما با کمبود شدید تجهیزات به‌ویژه ست‌های هیدرولیک روبه‌رو هستیم و در سـال‌هــای گـذشـتـه سهمیه‌ای برای ما در نظر گرفته نشده است. او با اشاره به وقوع حوادث غرق‌شدگی در دریاچه قایق‌رانی که در تملک کارخانه ذوب‌آهن است تأکید کرد: کارخانه باید تدبیری برای پیشگیری از حوادث بیندیشد و در گام بعد نیز همکاری بیشتر برای عملیات نجات و تجسس را می‌طلبد؛ چراکه شهرداری‌های هم‌جوار برای غواصی تاکنون اقدام کرده‌اند که به لحاظ تجهیزات دچار خسارت شده‌اند.

پایش تصویری در برخی از روستاهای این شهرستان وجود ندارد

نماینده شورای اسلامی شهرستان چادگان اظهار کرد: روستاهای این شهرستان در سیستم‌های ارتباطی، آنتن‌دهی، پوشش اینترنت و حتی صداوسیما مشکلات بسیار دارند. نامدار اروجعلیان با اشاره به اینکه روستای حجت‌آباد در خطر وقوع سیلاب قرار دارد، افزود: پایش تصویری در بعضی از روستاهای این شهرستان وجود ندارد و اگر سرقتی انجام شود کار بسیار سخت خواهد شد.
او با بیان اینکه اگر بحران در بعضی بخش‌ها و مناطق این شهرستان رخ دهد یک دستگاه آمبولانس و آتش‌نشانی و پل مکانیکی برای عملیات امداد و نجات وجود ندارد، گفت: جاده‌های این شهرستان استاندارد نیست و کافی است بیست سانتی‌متر برف ببارد آن‌وقت مردم بعضی مناطق از آب و آرد و امکانات محروم خواهند ماند.

فرونشست زمین در دشت مهیار حادثه‌ساز است

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان شهرضا اظهار کرد: فرونشست زمین در دشت مهیار  با وجود اینکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی در آن قرار دارد، حادثه‌خیز و حادثه‌ساز است؛  در این راستا برنامه ستاد مدیریت بحران استان برای این موضوع چیست؟رحمت‌الله کریملو،‌ خواستار اجرای طرح‌های لایروبی در شهرستان شد و ادامه داد: اصلاح نقاط حادثه‌خیز ورودی‌های شهرستان شهرضا در راستای کاهش حوادث تلخ ضرورت دارد.

تهدید زیست‌محیطی زواره

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان اردستان اظهار کرد: تأسیس کشتارگاه در سال ۱۳۷۲ با جانمایی غلط در بالادست شهر زواره انجام شد. در حال حاضر با توجه به فاصله ۸۰۰ متری این واحد با حوزه آبخوان چاه‌های آب شرب بخش زواره و نبود سیستم تصفیه‌خانه و فاضلاب مناسب باعث تهدید زیست‌محیطی و آلودگی خاک و آب منطقه شده است. هادی طحان با بیان اینکه بخش زواره در شهرستان اردستان جزو مناطق محروم است، افزود: متأسفانه در شیفت اورژانس بیمارستان زواره که تنها مرکز درمانی بخش است از پزشکانی که تازه فارغ‌التحصیل شدند و به‌عنوان گذراندن طرح خود به منطقه ما فرستاده می‌شوند استفاده می‌شود که هیچ‌گونه تجربه کافی را ندارند.

 طرح بافت فرسوده فریدن تصویب شود

علیرضا قاسمی، نماینده شورای اسلامی شهرستان فریدن، گفت: طرح بافت‌های فرسوده باید در استان به تصویب برسد تا شاهد کمترین آسیب‌ها در این مناطق باشیم. او از کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در شهرستان خبر داد و یادآور شد: برخی مناطق ما روی خط قرمز و گسل زلزله قرار دارد و انتظار داریم ساخت‌وسازها در این نقاط کنسل شود.
در ادامه مرتضی خانی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان برخوار، اظهار کرد: جنگل ۲۴۰ هکتاری در این شهرستان داریم که تا سال ۶۸ ردیف بودجه ملی داشت؛ اما بعد از آن این بودجه حذف شد که باید تلاش کنیم این بودجه احیا شود. او ادامه داد: محور اصفهان_ اردستان مسیر بحرانی است که تلفات جاده‌ای بی‌شماری به خاطر عدم روشنایی و تقاطع‌های غیراستاندارد دارد.

مشکلات ترافیکی جاده پیست اسکی فریدون‌شهر

مسیب نورایمانی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان فریدون‌شهر، اظهار کرد: جاده پیست اسکی فریدون‌شهر به دلیل ترافیک زیاد مشکلاتی را برای مردم منطقه به وجود آورده است و هیچ زیرساختی در آن وجود ندارد.
علی حسـیــن صـمـیـمـی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سمیرم، گفت: کشاورزان این شهرستان کمبود آب دارند و به دلیل فقر و ناتوانی از همان مقدار آبی که باید استفاده می‌کردند نتوانستند بهره‌مند شوند. او افزود: بسیاری از پل‌های موجود که روی آن‌ها تردد انجام می‌شود در اثر سیلاب خراب می‌شود که باید قبل از هر اتفاقی مشکلات آن رفع شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر