در نیویورک با آمریکا گفت‌وگو نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در جریان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، هیچ گفت‌وگویی با مقامات آمریکایی نخواهیم داشت.  
 
تاریخ انتشار: 02:28 - سه شنبه 1401/06/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
ناصر کنعانی، روز گذشته در نشست هفتگی خود و در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک ممکن است که  در سطح  پایین‌تر از رئیس‌جمهور دیداری بین مقامات ایرانی و آمریکایی صورت بگیرد؛ با توجه به اینکه آقای باقری در این سفر آقای رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند، تصریح کرد: رئیس‌جمهور دراین‌ارتباط با صراحت دیدگاه‌های ایران را مطرح کردند. او ادامه داد: در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها  به‌صورت طبیعی ارتباطات و تماس‌ها در چارچوب معمول از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هرگونه  تحول، در این چارچوب خواهد بود. او  تأکید کرد: سفر علی باقری نیز به نیویورک به همراه رئیس‌جمهور،  ارتباطی با گفت‌وگوی  دوجانبه با مقامات آمریکایی در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات ندارد. کنعانی ادامه داد: حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در این سفر، برای همراهی با هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران است  و برنامه تعریف‌شده‌ای برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این نشست و اجلاس وجود ندارد؛ اما به‌صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای برگزاری نشست‌های سیاسی،انجام مذاکرات بین کشورها و فرصتی برای تبادل‌نظر در خصوص موضوعات موردعلاقه کشورهاست.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه  در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و  مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت  بگیرد این احتمال را رد نمی‌کنیم و ایران از هر فرصتی  برای  بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند. او خاطرنشان کرد: ایران هیچ موقع میــز مــذاکره را تــرک نکــرده اســـت و مذاکرات سازنده را به‌عنوان روشی سازنده و معقول برای حل‌وفصل اختلافات می‌داند و اینکه در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی با طرف‌های مذاکره‌کننده رفع تحریم‌ها صورت بگیرد، یک احتمال است و مــا از هــر فــرصتــی بــرای بیــان دیــدگاه‌ها  و پیشبــرد منــافــع ایــران در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کنیم.سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های چنــدجانبـه بیــن‌المللی روش منـــاســب برای حل پــرونده‌هــاست، تــأکیــد کرد: همان‌طور که اشاره شد، ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خودش استفاده خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان ملل هم یکی از فرصت‌های مناسب پیش روی ایران است.
 
توصیه می‌کنیم آمریکا به مسائل داخلی خود بپردازد
کنعانی همچنین  در مورد  اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با اتفاق پیش‌آمده برای مهسا امینی گفت: ما هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی در موضوعات داخلی ایران را قاطعانه رد می‌کنیم و آن را مردود می‌دانیم.  او ادامه داد: دولت آمریکا اگر واقعا نگران ملت ایران است، محاصره ظالمانه، یک‌جانبه و غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد  و از انجام و پیشبرد سیاست‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد. ایران این‌گونه اظهارات را غیرمفید می‌داند و به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند که به مسائل داخلی خود بپردازند و از دخالت در امور داخلی کشورها پرهیز کنند.
 
واکنش ایران به فوت ملکه انگلیس بر اساس عرف دیپلماتیک بود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که چرا ایران به فوت ملکه انگلیس واکنش نشان نداد، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: ایران  در ارتباط با این موضوع ازنظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته‌شده دیپلماتیک، عمل کرده است. او ادامه داد: مناسبات سیاسی کشورها در خلأ شکل  نمی‌گیرد و  مبتنی بر چارچوب سیاسی، مناسبات دوجانبه و عمل و واکنش متقابل است و ما متناسب با عرف‌های شناخته‌شده دیپلماتیک دراین قضیه عمل کردیم. کنعانی ادامه داد: امیدواریم در دوران پیش رو شاهد بهبود مناسبات دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را برداریم.
 
 تنش‌ها در قفقاز، منافع منطقه و طرف‌های درگیر را تأمین نمی‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با تحولات قره‌باغ و مواضع ایران در خصوص تنش‌های اخیر میان آذربایجان و ارمنستان گفت: مواضع صریح و شفاف ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در  سطوح مختلف به‌صورت رسمی اعلام‌شده و هیچ‌گونه ابهامی در این زمینه وجود ندارد. او ادامه داد: متأسفانه از هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی بین دو کشور  آذربایجان و ارمنستان بودیم که به کشته و زخمی‌شدن تعدادی از طرفین منجر شد. کنعانی با اشاره سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس آمریکا، به ارمنستان  با تشریح مجدد سیاست و نگاه ایران به تحولات حوزه قفقاز جنوبی گفت: ما معتقدیم تشدید تنش‌ها در منطقه قفقاز، منافع هیچ‌یک از  کشورهای منطقه و همچنین کشورهای درگیر در این بحران را تأمین نمی‌کند؛ آن چیزی که می‌تواند حل‌کننده این بحران باشد گفت‌وگوهای مشترک بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان و استفاده از ظرفیت‌های منطقی برای کاهش تنش‌ها است. او ادامه داد: ما معتقدیم که تغییر ژئوپلیتیک در منطقه  و تغییر مرزها باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه  می‌شود. چارچوب‌های منطقه‌ای برای ما اصل است و همان‌طور که گفتم دامن‌زدن به تنش‌ها را در چارچوب منافع دو کشور  آذربایجان و ارمنستان و همچنین  منافع ملت‌های منطقه نمی‌دانیم. او در پاسخ به این سؤال که آیا کمک ایران به لبنان در حوزه انرژی رایگان خواهد بود، تصریح کرد: رایگان‌‌بودن موضوعیتی ندارد. گفت‌وگوهای ما با مقامات لبنان در حوزه تأمین انرژی و کمک‌های اقتصادی به این کشور در قالب یک بسته است و رایگان‌بودن موضوعیت ندارد و کمک برای رفع مشکلات این کشور در حوزه  سوخت و برق مطرح است.
 
ایران طی روزهای آینده میزبان بیش از ۶۰ شرکت روسی خواهد بود 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره سفر یک هیئت بزرگ اقتصادی از روسیه به ایران گفت: امروز و چند روز آینده، ایران میزبان هیئت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیــه شــامــل بیــش از ۶۰شــرکــت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود  و این هیئت، ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهد داشت. ترکیب هیئت متنوع است و زمینه‌های متنوع همکاری دو کشور  در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و… را در برمی‌گیرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا